Norwegian pøser på med Classic i nord

Re: Norwegian pøser på med Classic i nord

Så om du har flydd med DY på turen, hvordan vet du da at SAS har flydd halvfulle fly?

Flyprat standardfacts: "Denne ruten gaar kjempebra fordi jeg tok den en gang t/r og et var fullt begge veier " :p

Er bare å se antal pax i køen til SAS kontra DY. SAS boardet tidligere en DY, og så hvor mange som gikk ombord kontra DY. Og det er ikke snakk om et enkelttilfelle. Men 8 av 10 turer EVE-OSL har DY flydd med fulle 800 maskiner når jeg har flydd den ruta. Og når 80% av paxn står i DY køen sier det en del om hvem dem flyr med. Men klart det kan tenkes at detet kun har skjedd på de turene jeg har flydd. Men har hørt av flere som har registert det samme. Lillebror har ofte kommet ned til OSL med Sk, og har raportert om halvfulle Sk fly. Dog vet jeg ikke hvordan DY har vert de gangene.

Apropo DY og nordnorge. DY har måtte øke kapasiteten på den nye ruta til Andenes. Opprinnelig var den satt opp med 300. Men den første mnd var bookinga så bra at DY satte inn 800 istedenfor.

Edit: Link til saken om Andenesruta: http://www.vol.no/nyheter/andoy/article561843.ece

Last edited:

Apropo DY og nordnorge. DY har måtte øke kapasiteten på den nye ruta til Andenes. Opprinnelig var den satt opp med 300. Men den første mnd var bookinga så bra at DY satte inn 800 istedenfor.

Edit: Link til saken om Andenesruta: http://www.vol.no/nyheter/andoy/article561843.ece

Denne ruta er DY392/DY393, og flys to ganger per uke; søndag og torsdag. Første turen gikk søndag 24. juni med LN-DYU, altså en -800. Ruten har nå vært trafikkert 8 ganger. Seks av turene er opererert med 737-300. Sist torsdag ble den for andre gang fløyet med en -800; LN-DYC. Faktasjekk, herr Grindstein ;)

Faktasjekk 2 til Grindstein...

Nå har jeg sjekket siste 3 ukene og å si sas flyr med halvfulle fly er i bestefall løgn. På de (20 avg) jeg har sjekket har det vært fullt.

Hva Norwegian flyr med, og om de flyr med fulle eller halvfulle fly har jeg ingen grunnlag for å uttale meg om.

Fløy på dagstur til Oslo fra Tromsø i går, -KKW (tror jeg) ned og -KKX opp. Stinn brakke begge veier (kanskje noen få ledige seter fra Oslo), men på den annen side ble billettene kjøpt ganske tett opp mot avgange til ganske OK priser (ca. en en tusenlapp i snitt per person per vei), så det sier ingen verdens ting om lønnsomheten. Det er klart at produktet spesielt på morgenflyet kunne vært en del bedre: med avgang 0640, nesten 2 timers flytid, ingen frokost og nesten en halvtime på tarmac i påvente av slot i Oslo var den dårlige benplassen på -KKW ikke særlig kjærkommen. (Jeg klager da ikke, lønnsomheten må opp. Men likevel - ingen toppopplevelse.)

Så om du har flydd med DY på turen, hvordan vet du da at SAS har flydd halvfulle fly?

Jeg flyr med SAS hver uke til EVE og BDU, og det har ikke vært mange ledige seter for å si det slik. Jeg har også slitt tungt med å finne ledige seter på andre avganger fra EVE (bl.a. derfor jeg har flydd fra BDU). Andre har også hatt samme opplevelsen. Tror derfor vi trygt kan glemme halvfulle fly i sommer.

Dette er for så vidt samme problemet med DY. Stappfulle fly, og ingen billetter for salg flere dager før avgang.

Alltid 300 til KKN. Kjipt å sitte i disse gamle sakene i to timer.

Av alle mulige tåpelige tråder tar da denne VIRKELIG kaka. Grunnen(e) til at det ER slik er komplekse, det er en nøye gjennomtenkt vurdering bak det hele.....men bevares, takk for en god latter og 'interessante' meninger....

Alltid 300 til KKN. Kjipt å sitte i disse gamle sakene i to timer.

Det forklares jo med at det ikke er landingsforhold for en -800 pga en viss fjelltopp. Bare kvitt deg med den så kan du hvilken -800 maskin du vil!

Er vel ikke begrensning på 800 nå om sommeren. Men kan bli verre om vinteren med ugunstig vind- og baneforhold.

Er vel ikke begrensning på 800 nå om sommeren. Men kan bli verre om vinteren med ugunstig vind- og baneforhold.

Tja det hender jo at det er lavt skydekke i KKN og havtåke forekommer jo også, og med vind gærne veien så må en bruke VOR på 06 da kan en fort slite litt med en full 800. Og også om vinden tilsier TO på 06...

Hovedproblemet er når det ligger for lavt for VOR06 og det er for mye halevind for ILS24. Da har vel 300 til nax og 600/700 til sas litt mer å gå på ift halevind kontra en 800-maskin. Så jeg forstår forsåvidt poenget med å bruke 300. Men det har vært mye fulle fly i sommer, og bare et par dager med vær/vindproblemer. Det ble vel sagt i vår at både sas og nax skulle bruke 800 maskiner pga Hurtigruta. Men disse har uteblitt. Så belegget er gjerne for lavt da.

Fra Evenes til Torp så har de fleste avgangene i juli faktisk vært utsolgt. Ser også at avgangen fra Evenes til Torp den 3. august også er utsolgt.

Og mellom Torp og Evenes brukes bare 737-800.

Har også inntrykket at OSL-EVE går med smekkfulle fly (Hvertfall i sommer).
Skulle gjerne ønsket meg en avgang mere midt på dagen.

SAS sender CL til SVG hele året... helt forkastelig! Og DY flyr en gammel gris mellom Sola og Gardermoen nå hele sommeren, har sikkert noe å gjøre med at de tyner rogalendingene. Så jeg forstår godt frustrasjonen i nord!

Til en viss grad kan man si at DY oppererer en enhetsflåte av -300 innenriks, og samtidig en enhetsflåte av -800 maskiner utenriks, noe som gjør det opperasjonelle mye lettere. Blir det forsinkelser kan de sjonglere mellom maskiner av samme størrelse som ankommer til innenlandsdelen og de kan sjonglere mellom like maskiner på utenlandsdelen på OSL. Det blir derimot mye mer komplisert når maskiner som ankommer innenriks skat til utlandet og omvendt. Dessuten virker det som om -800 maskinene som går til middelhavet går mye fullere en de -300 maskinene som går nasjonalt og de som reiser til middelhavet har stort sett bestilt i mye bedre tid en de som reiser nasjonalt, så for 1 mnd siden var sikkert de fleste sydenfly fylt opp med mer en 137pax og dermed var -300 maskinene også for små. Mitt inntrykk er også at gjennomsnitts prisen til syden er høyere en innenriks slik at det er mer lønnsomt å fly fulle -800 utenriks og fulle -300 inneriks, en motsatt.

Det jeg i alle fall har fått med meg etter 1,5 år på dette forumet er at det ALLTID er en meget god grunn til hvorfor selskapene gjør som de gjør.

Husk de pengene DY tjener på fulle sydenfly brukes til å kjøpe nye fly som også vil bli satt inn innenriks.

Til en viss grad kan man si at DY oppererer en enhetsflåte av -300 innenriks, og samtidig en enhetsflåte av -800 maskiner utenriks,
Det tror jeg ikke man kan si. Det benyttes vel minst like mye -800 som -300 innenriks.

SAS sender CL til SVG hele året... helt forkastelig!

Hm, så det var en glipp da jeg fløy OSL-SVG-OSL med 737NG nå for et par dager siden? :)

EDIT: evt er dette ironi jeg ikke helt fikk med meg...

Last edited:
Back