Hvem melkes i disse juletider?

Kanskje du har rett i en del CK, men et begrep som du benytter forvirrer meg - og det er begrepet OPTIMAL. Slik du skriver tror jeg du setter likhetstegn mellom OPTIMAL og MAKSIMAL. Det forunderlige er at de fleste økonomer gjør akkurat den samme feilen.

Optimalisering er å gjøre det best tenkelig for alle parter - slik at både kjøper OG selger er fornøyd - i dette tilfellet flyselskap OG passasjer. Når maksimalskruen ser ut til å være satt på de flyplassene som ikke har konkurranse, så er det ikke annet enn utnyttig av sin markedsmakt - og kanskje finansiere deltakelsen i konkurransen på de flyplasser MED Norwegian (kryss-subsidiering?).

Jeg liker absolutt ikke at mine tanker blir karakterisert som vrøvl - de er kanskje noen ganger vel populistiske, men andre tenker til dels de samme tankene. Jeg VET av en rekke bedrifter på Haugalandet jobber sterkt med å finne alternativ til SAS Braathens - jeg tror ikke disse også bare farer med vrøvl. Får ønske dem lykke til i det arbeidet.

PS Du skal få pakke av meg på julebordet CK ;)

Originally posted by Isbamse

Men norsk har han ikke lært ^_^ Men kanskje norsk-senteret i hjernen skjæres vekk når man tar steget inn å blårussverdenen? :colgate:

Muligens det, men det kan jo også ha noe med å gjøre at jeg "flyttet" fra Norge da jeg var 17 i år 2000 og etter det har jeg stort sett skrevet engelsk, unntatt på diverse nettfora + litt til. Og når språk aldri har vært min sterke side så går det som det går.

Jeg har allerde blitt såpass ødelagt at jeg f.eks sier time tabellen

Fikk t/r OSL AES 22.12/28.12 for 1278.- bestilte 14. september. (Prisene lå litt høyere ukene før, og enda høyere ukene etter - så lurte han derre blårussen, der! :D )

Laveste pris jeg har betalt rundt jul tror jeg var med Color Air, ca 800 t/r før jul, retur i romjula. Dyreste var for 3-4 år siden, med rundt 1.800. Synes det er greit så lenge det er under 1.400 for en slik tur, blir det 2.000 vurderer jeg NESTEN å lide meg gjennom en bussreise.... (dårlig med tog til AES)....

Originally posted by LN-KGL

Kanskje du har rett i en del CK, men et begrep som du benytter forvirrer meg - og det er begrepet OPTIMAL. Slik du skriver tror jeg du setter likhetstegn mellom OPTIMAL og MAKSIMAL. Det forunderlige er at de fleste økonomer gjør akkurat den samme feilen.

Poenget er vel at det som er optimalt for flyselskapet ikke er det som er optimalt for kunden - så man bør bare presisere hvem det er optimalt for...

Originally posted by Someone

Originally posted by TOS

(som utledet fra nyttefunksjonen - her ser jeg at Someone har fulgt med i mikrokurset....:wink)

he he takk! Med tanke på at jeg har en bachelor i business administration og nå holder på med en master i finance and strategic management så burde jeg jo ha lært litt basic micro ;)

Men norsk har han ikke lært ^_^ Men kanskje norsk-senteret i hjernen skjæres vekk når man tar steget inn å blårussverdenen? :colgate:

Jeg husker veldig godt fra min tid som student i England at det var vanskelig å vite hva som var de norske betegnelsene på ulike fagtermer (dette er særlig et problem om man starter å studere et fag i utlandet). Nå tror jeg det sitter....:smile2

Det er vel også en kjennsgjerning at business (...) verden er litt anglofisert i sine buzzwords (...).

Optimalisering er å gjøre det best tenkelig for alle parter - slik at både kjøper OG selger er fornøyd - i dette tilfellet flyselskap OG passasjer.

Jeg tror ikke det du farer med er vrøvl, bare så det er sagt. det er selvsagt ikke en fremstilling av et generelt faktum, men kan kanskje gi et bilde av prisforholdene på ulike strekninger (på et gitt tidspunkt). Det er, slik jeg ser det, f.eks. mye mer fornuftig å se på prisene man faktisk må regne med å betale enn å snakke om common rating som egentlig ikke sier så mye....:wink

Når det gjelder dette med optimal versus maksimal, så er det nok en begrepsavklaring som må på plass. Optimalisering kan (i denne sammenhengen) gjøres med utgangspunkt i mange objektfunksjoner/målfunksjoner (profitt, samlet velferd, nytte, osv.). Optimalisering med bedriftens profitt som målsetting er ensbetydende med profittmaksimering, og da tas det ikke annet hensyn til kundene enn hva kundene er villige til å betale. Dette gir stort sett høyere priser enn i de andre tilfellene. Det som er optimalt er altså ikke universelt optimalt - bare optimalt i forhold til det man måler det ut i fra.

Min forståelse av begrepet optimalisering er vel farget av min naturvitenskaplige bakgrunn. Det jeg forbinder med optimalisering er styring av kjemiske prosesser, der en tar hensyn til alle variabler. Selvsagt går det an å maksimere utbyttet i kjemiske prosesser, men da kan både sikkerhet og miljø bli sterkt lidende. Resultatet da kan bli at over kort tid at bedriften tjener godt med penger, men smeller det - så er det slutt. Med andre ord er optimalisering et objektivt begrep innen naturvitenskapen, IKKE et subjektivt som det øyensynlig er innen den økonomenes verden (dere la sikkert merke til at jeg ikke benyttet begrepet vitenskap her).

Min forståelse av begrepet optimalisering er vel farget av min naturvitenskaplige bakgrunn. Det jeg forbinder med optimalisering er styring av kjemiske prosesser, der en tar hensyn til alle variabler. Selvsagt går det an å maksimere utbyttet i kjemiske prosesser, men da kan både sikkerhet og miljø bli sterkt lidende. Resultatet da kan bli at over kort tid at bedriften tjener godt med penger, men smeller det - så er det slutt. Med andre ord er optimalisering et objektivt begrep innen naturvitenskapen, IKKE et subjektivt som det øyensynlig er innen den økonomenes verden (dere la sikkert merke til at jeg ikke benyttet begrepet vitenskap her).

Jeg regnet med at du hadde en naturfaglig bakgrunn...:smile2 Jeg vil vel legge til at innen vitenskapen (...) samfunnsøkonomi så benyttes ofte begrepet optimalisering i forhold til en mer overordnet målsetting (f.eks. prosessen med å maksimere samfunnsøkonomisk overskudd).

PS! Hva legger du i vitenskap? Ingen samfunnsfag som er vitenskap?

Vel vel over tid så kommer Adam Smith men sin magiske hånd som sørger for at markedet gjør slik at man oppnår equilibrium (hva er det på norsk?) for alle parter og alle blir lykkelige

Vel vel over tid så kommer Adam Smith men sin magiske hånd som sørger for at markedet gjør slik at man oppnår equilibrium (hva er det på norsk?) for alle parter og alle blir lykkelige

Kanskje ikke helt og kanskje ikke alltid, tror jeg vi må legge til....! Equilibrium = likevekt.

Originally posted by TOS

Hos den gutten er det bare naturvitenskap for der er det absolutter :colgate: Ingen andre "vitenskaper" - det er bare overtro!

Der fikk du igjen!

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by TOS

Hos den gutten er det bare naturvitenskap for der er det absolutter :colgate: Ingen andre "vitenskaper" - det er bare overtro!

Der fikk du igjen!

Det finnes en mengde andre vitenskaper, men hvor objektive de er er et annet spørsmål :p

SAS kan godt ta 100000,- kr tur/retur Haugesund hvis de vil. Sånn er det i ett fritt marked. Ulempen ville vært at de ikke hadde fått solgt noen billetter. Enten ville folk kjørt bil, eller så ville andre aktører etablert seg på den ruta. Sånn fungerer det heldigvis i ett fritt marked. Hverken SAS eller Norwegian ble etablert fordi folk skulle få billige billetter, eller at de i det hele tatt skulle komme seg fra A til B. De startet opp for å tjene penger. Derfor tar de hele tiden den prisen markedet (kundene) er villige til å betale.

nå skal jeg ut og spotte BRA 767, så bare et raskt svar til Kurt - nei, jeg sier ikke at MAKSIMAL er det samme som OPTIMAL...:)

Originally posted by TOS

Originally posted by TOS

(som utledet fra nyttefunksjonen - her ser jeg at Someone har fulgt med i mikrokurset....:wink)

he he takk! Med tanke på at jeg har en bachelor i business administration og nå holder på med en master i finance and strategic management så burde jeg jo ha lært litt basic micro ;)

Jeg husker veldig godt fra min tid som student i England at det var vanskelig å vite hva som var de norske betegnelsene på ulike fagtermer (dette er særlig et problem om man starter å studere et fag i utlandet). Nå tror jeg det sitter....:smile2

Det er vel også en kjennsgjerning at business (...) verden er litt anglofisert i sine buzzwords (...).

Jeg snakker jo en del engelsk jeg også, som er realist, men ikke så mye som slipsgutta, heldigvis :cool:

Back