Oslo-København-Barcelona-Oslo
Oslo-København-Barcelona-Oslo
Reiserute:
18. februar 2010: SAS SK1463 Oslo (OSL)–København (CPH), Boeing 737-400
18. februar 2010: SAS SK1585 København (CPH)–Barcelona (BCN), Airbus A321-200
21. februar 2010: SAS SK4686 Barcelona (BCN)–Oslo (OSL), Boeing 737-400
Den dårlige opplevelsen hos Norwegian til Alicante, måtte kompenseres gjennom en SAS-tur til Barcelona to uker senere.
18. februar 2010, kl. 07.10:
SK1463 Oslo (OSL)–København (CPH)
Economy Class
Boeing 737-400
Ankommer man flyplassen med et SAS EuroBonus Gold-kort i hånden, kan man som regel spasere (nesten) uten stopp helt frem til flyet. Ingen køer, ikke noe mas. Med dedikert innsjekkingsskranke og FastTrack gir SAS deg et tilbud ingen andre selskaper kan vise til, i alle fall ikke på min nærflyplass, Gardermoen. Fra vi gikk inn i terminalen til jeg trykket på espresso-knappen i SAS Scandinavian Lounge tok det under fire minutter! I stedet for 20 minutter med køer, fikk vi 20 minutter med aviser, espresso og lett frokost.
Dagens andre morgenavgang til København var satt opp med LN-BRE Håkon V Magnusson, en Boeing 737-400 levert til Braathens SAFE i 1990. SAS har fire eksemplarer av denne typen i flåten, og jeg må tilbake til februar 2008 for å finne min siste tur med dette individet.
Det merkes – både på godt og vondt – at dette er et eldre fly. Det gode forteller litt for mye om utviklingen i SAS og flybransjen for øvrig: benplassen og setene er langt bedre i denne Boeing 737 Classic sammenliknet med 737 Next Generation, selv på rad 10. Samtidig avslører tak, paneler og hattehyller at flyet ikke er helt moderne.
De mange skiltene på toalettet ga meg en god latter, så mange skilt med samme beskjed fungerer vel helst kontraproduktivt!
Uansett, det var satt av fem rader til Economy Extra, og jeg talte om lag 20 passasjerer i denne klassen. I Economy Class var det litt over halvfullt, og med bare 50 minutter siden forrige avgang og 30 minutter til neste avgang til København, er vel dette akseptabelt.
Hos SAS får man gratis aviser når man går om bord, og det sørget for at jeg var beskjeftiget over de 518 kilometerne fra Gardermoen til Kastrup. Det var dempet kabinbelysning gjennom hele flyturen, og det var mange passasjerer som benyttet anledningen til å sove, mens andre spiste frokost. Maskinen parkerte et par minutter før rutetid.
18. februar 2010, kl. 09.10:
SK1585 København (CPH)–Barcelona (BCN)
Economy Class
Airbus A321-200
I København gikk vi i land i den såkalte SAS-terminalen, og jeg hadde regnet med at også neste avgang ville gå herfra. Vi måtte imidlertid gå til A-området av flyplassen, noe som ikke føltes som en ”videreforbindelse i verdensklasse”, slik SAS skryter av. Faktum er vel at SAS-terminalen og de nye, korte videreforbindelsene (kuttet ned til 30 minutter) ikke helt var på plass. For en flyentusiast er gangavstander på en flyplass ingen uting – på veien passerte vi blant annet to Air Greenland-maskiner, en Airbus A330-200 og en Boeing 757-200.
Da vi nådde gaten var allerede preboarding i gang, og jeg registrerte at det var ganske mange nordmenn som skulle med, ergo kunne SAS i Norge med fordel brukt noe større materiell enn den fullsatte Boeing 737-600-maskinen som fløy direkteavgangen Oslo-Barcelona denne morgenen.
Etter et par minutters venting kunne vi gå om bord i en av SAS’ åtte Airbus A321-200-maskiner. OY-KBB Hjörulf Viking ble bygget og levert til SAS i 2002, og jeg fløy den sist mellom Oslo og København i juni 2008.
Vi passerte blant annet Boeing 737-400-maskinen som hadde fløyet oss til København på vei mot rullebanen.
Det var ingen passasjerer i Business Class på denne avgangen, men ni passasjerer i Economy Extra og nesten fullsatt i Economy Class.
Vi hadde fått ”husets” beste seter på rad 25, med blokkert midtsete, reservert allerede ved bestilling.
SAS sier de snur alle stener for å effektivisere driften, og denne morgenen kom jeg over en detalj der effektiviseringen i alle fall har vært til det positive: Den nye frokostpakken på Europa-rutene ser ut til å være den samme som på interkontinentale ruter og Economy Extra på intraskandinaviske ruter. Kanskje også mellon Sør- og Nord-Norge. Boksen inneholdt yoghurt, musli, appelsinjuice og diverse pålegg. Det beste var imidlertid at vi kunne forsyne oss fritt med varme rundstykker fra kurven som besetningen gikk rundt med. Vi kunne også få så mye påfyll med kaffe vi ønsket.
Gode gamle flyfølelser kom tilbake, og det ble bare bedre av at purseren var av det virkelig gode gamle slaget. Ellers var det stort sett unge kabinansatte om bord.
SAS har en avgang daglig mellom København og Barcelona, og du kan få billetter ned i 358 kroner. Spanair flyr dessuten to ganger daglig med code-share med SAS. Distansen er 1.770 kilometer og flytiden ble beregnet til 2 timer og 30 minutter. Besetningen rakk to runder med serveringsvognen og ga god informasjon om hva man kunne kjøpe i forkant. Det ble også delt ut innmeldingsskjemaer for EuroBonus.
På rutetid parkerte vi ved siden av Boeing 737-600-maskinen fra Oslo og en TAP Airbus A319-100 fra Lisboa.
Bagasjen kom rullende på båndet etter kun få minutter, som en av de første.
Oslo-København-Barcelona-Oslo
Reiserute:
18. februar 2010: SAS SK1463 Oslo (OSL)–København (CPH), Boeing 737-400
18. februar 2010: SAS SK1585 København (CPH)–Barcelona (BCN), Airbus A321-200
21. februar 2010: SAS SK4686 Barcelona (BCN)–Oslo (OSL), Boeing 737-400

Den dårlige opplevelsen hos Norwegian til Alicante, måtte kompenseres gjennom en SAS-tur til Barcelona to uker senere.
18. februar 2010, kl. 07.10:
SK1463 Oslo (OSL)–København (CPH)
Economy Class
Boeing 737-400

Ankommer man flyplassen med et SAS EuroBonus Gold-kort i hånden, kan man som regel spasere (nesten) uten stopp helt frem til flyet. Ingen køer, ikke noe mas. Med dedikert innsjekkingsskranke og FastTrack gir SAS deg et tilbud ingen andre selskaper kan vise til, i alle fall ikke på min nærflyplass, Gardermoen. Fra vi gikk inn i terminalen til jeg trykket på espresso-knappen i SAS Scandinavian Lounge tok det under fire minutter! I stedet for 20 minutter med køer, fikk vi 20 minutter med aviser, espresso og lett frokost.
Dagens andre morgenavgang til København var satt opp med LN-BRE Håkon V Magnusson, en Boeing 737-400 levert til Braathens SAFE i 1990. SAS har fire eksemplarer av denne typen i flåten, og jeg må tilbake til februar 2008 for å finne min siste tur med dette individet.

Det merkes – både på godt og vondt – at dette er et eldre fly. Det gode forteller litt for mye om utviklingen i SAS og flybransjen for øvrig: benplassen og setene er langt bedre i denne Boeing 737 Classic sammenliknet med 737 Next Generation, selv på rad 10. Samtidig avslører tak, paneler og hattehyller at flyet ikke er helt moderne.

De mange skiltene på toalettet ga meg en god latter, så mange skilt med samme beskjed fungerer vel helst kontraproduktivt!

Uansett, det var satt av fem rader til Economy Extra, og jeg talte om lag 20 passasjerer i denne klassen. I Economy Class var det litt over halvfullt, og med bare 50 minutter siden forrige avgang og 30 minutter til neste avgang til København, er vel dette akseptabelt.
Hos SAS får man gratis aviser når man går om bord, og det sørget for at jeg var beskjeftiget over de 518 kilometerne fra Gardermoen til Kastrup. Det var dempet kabinbelysning gjennom hele flyturen, og det var mange passasjerer som benyttet anledningen til å sove, mens andre spiste frokost. Maskinen parkerte et par minutter før rutetid.
18. februar 2010, kl. 09.10:
SK1585 København (CPH)–Barcelona (BCN)
Economy Class
Airbus A321-200

I København gikk vi i land i den såkalte SAS-terminalen, og jeg hadde regnet med at også neste avgang ville gå herfra. Vi måtte imidlertid gå til A-området av flyplassen, noe som ikke føltes som en ”videreforbindelse i verdensklasse”, slik SAS skryter av. Faktum er vel at SAS-terminalen og de nye, korte videreforbindelsene (kuttet ned til 30 minutter) ikke helt var på plass. For en flyentusiast er gangavstander på en flyplass ingen uting – på veien passerte vi blant annet to Air Greenland-maskiner, en Airbus A330-200 og en Boeing 757-200.
Da vi nådde gaten var allerede preboarding i gang, og jeg registrerte at det var ganske mange nordmenn som skulle med, ergo kunne SAS i Norge med fordel brukt noe større materiell enn den fullsatte Boeing 737-600-maskinen som fløy direkteavgangen Oslo-Barcelona denne morgenen.

Etter et par minutters venting kunne vi gå om bord i en av SAS’ åtte Airbus A321-200-maskiner. OY-KBB Hjörulf Viking ble bygget og levert til SAS i 2002, og jeg fløy den sist mellom Oslo og København i juni 2008.


Vi passerte blant annet Boeing 737-400-maskinen som hadde fløyet oss til København på vei mot rullebanen.

Det var ingen passasjerer i Business Class på denne avgangen, men ni passasjerer i Economy Extra og nesten fullsatt i Economy Class.

Vi hadde fått ”husets” beste seter på rad 25, med blokkert midtsete, reservert allerede ved bestilling.

SAS sier de snur alle stener for å effektivisere driften, og denne morgenen kom jeg over en detalj der effektiviseringen i alle fall har vært til det positive: Den nye frokostpakken på Europa-rutene ser ut til å være den samme som på interkontinentale ruter og Economy Extra på intraskandinaviske ruter. Kanskje også mellon Sør- og Nord-Norge. Boksen inneholdt yoghurt, musli, appelsinjuice og diverse pålegg. Det beste var imidlertid at vi kunne forsyne oss fritt med varme rundstykker fra kurven som besetningen gikk rundt med. Vi kunne også få så mye påfyll med kaffe vi ønsket.
Gode gamle flyfølelser kom tilbake, og det ble bare bedre av at purseren var av det virkelig gode gamle slaget. Ellers var det stort sett unge kabinansatte om bord.



SAS har en avgang daglig mellom København og Barcelona, og du kan få billetter ned i 358 kroner. Spanair flyr dessuten to ganger daglig med code-share med SAS. Distansen er 1.770 kilometer og flytiden ble beregnet til 2 timer og 30 minutter. Besetningen rakk to runder med serveringsvognen og ga god informasjon om hva man kunne kjøpe i forkant. Det ble også delt ut innmeldingsskjemaer for EuroBonus.

På rutetid parkerte vi ved siden av Boeing 737-600-maskinen fra Oslo og en TAP Airbus A319-100 fra Lisboa.

Bagasjen kom rullende på båndet etter kun få minutter, som en av de første.