Kurt - du har lekt deg med "statistikk" tidligere, og heller ikke denne gangen blir resultatet annet enn "lek med tall". Som tidligere revenue manager og en som faktisk kan noe om fagfeltet tar jeg for det første sterk avstand fra bruken av ordet "overpris". Og for det andre - en utregning av pris per km er i beste fall tøv. Det er mulig mine forgjengere i "gamle dager" brukte pris per km som en rettesnor for hva flybilletter skulle koste, men det er lenge, lenge siden. For det første er f.eks. prisene fra OSL (direkte) til alle byene sør for TRD "commonrated" - dvs at det koster det samme om du flyr OSL-TRD eller OSL-HAU eller OSL-SVG. I Nord er det også en del commonrating.
For det andre - i dagens prisregime er den gamle sammenhengen mellom tilbud og etterspørsel mer gjeldende enn noen sinne - på de tunge rutene som OSL-SVG/TRD/BGO/TOS/BOO/EVE - der det jo også er konkurranse pga de store volumene - er det flere seter tilgjengelig, både av de med høy og lav pris, enn på tynnere ruter som OSL-KSU/MOL/HAU/KRS. På KSU er det jo også en del flights med Fokker 50, som blir raskere fylt opp en 737-800'ene til BGO.
Revenue management spiller hele tiden et spill, der man må lage en miks av de forskjellige pristypene som er optimal (derfor kalles fagfeltet gjerne inntektsoptimering på norsk), og en viktig ting å passe på er at man skal passe på å ha plasser igjen til passasjerene som booker sent, og som betaler godt. Da må man gjøre en avveining av hvor mange plasser skal man legge ut til rabatterte priser, og hvor mange skal man holde igjen til fullprispax'en. Om man bommer på antallet fullpris som kommer, risikerer man å gjøre sine beste kunder pissed, når de kommer tre dager før avreise og flyet er fullt (da kan man selvsagt vurdere om man skal overbooke, men rundt jul er det ikke så lurt...). Eller, om du tror det kommer flere fullprispax enn det du får på avreisedagen, risikerer du å holde av for mange plasser og du går med tomme stoler.
For å gjøre det som fort kan bli en lang historie noe kortere... med all respekt, Kurt - dette er VRØVL!