Norwegian pøser på med Classic i nord
I den siste måneden har jeg fulgt litt med på hvilke fly Norwegian bruker fra Oslo til Nord-Norge, og har hatt en følelse av at det pøses på med 733 til og fra nord. Litt mer vitenskapelig graving bekreftet min antakelse; ca to av tre fly (65,6%) den siste måneden mellom Tromsø-Oslo, Bardufoss-Oslo, Evenes-Oslo og Bodø-Oslo er fløyet med gamle 737-300, og da blir andelen NG beskjedne vel 34%. Kilde er http://data.flight24.com/ og fakta ser slik ut, hvor første tallet viser antall med 733, og andre tall viser total fløyet siste fra 24. juni:
DY381 TOS-OSL 18 av 24
DY383 TOS-OSL 15 av 31
DY387 TOS-OSL 21 av 22
DY333 BDU-OSL 21 av 23
DY335 BDU-OSL 9 av 22
DY361 EVE-OSL 12 av 24
DY363 EVE-OSL 11 av 20
DY365 EVE-OSL 4 av 5
DY341 BOO-OSL 6 av 23
DY343 BOO-OSL 13 av 17
DY347 BOO-OSL 19 av 22
DY355 BOO-OSL 19 av 21
Samme kilde viser at på samme destinasjoner utenom Bardufoss, bruker SAS NG-maskiner i ca 87,5% av flygingene. Som igjen betyr - forutsatt at SAS ikke har hatt kanselleringer - bare flyr hver 9. tur på samme strekninger med Classic. Kanselleringer vil ytterligere minske CL-tallet.
I nord merker vi ikke mye til "den mest moderne flyparken i Europa" og "mindre forurensende fly enn våre konkurrenter".
I den siste måneden har jeg fulgt litt med på hvilke fly Norwegian bruker fra Oslo til Nord-Norge, og har hatt en følelse av at det pøses på med 733 til og fra nord. Litt mer vitenskapelig graving bekreftet min antakelse; ca to av tre fly (65,6%) den siste måneden mellom Tromsø-Oslo, Bardufoss-Oslo, Evenes-Oslo og Bodø-Oslo er fløyet med gamle 737-300, og da blir andelen NG beskjedne vel 34%. Kilde er http://data.flight24.com/ og fakta ser slik ut, hvor første tallet viser antall med 733, og andre tall viser total fløyet siste fra 24. juni:
DY381 TOS-OSL 18 av 24
DY383 TOS-OSL 15 av 31
DY387 TOS-OSL 21 av 22
DY333 BDU-OSL 21 av 23
DY335 BDU-OSL 9 av 22
DY361 EVE-OSL 12 av 24
DY363 EVE-OSL 11 av 20
DY365 EVE-OSL 4 av 5
DY341 BOO-OSL 6 av 23
DY343 BOO-OSL 13 av 17
DY347 BOO-OSL 19 av 22
DY355 BOO-OSL 19 av 21
Samme kilde viser at på samme destinasjoner utenom Bardufoss, bruker SAS NG-maskiner i ca 87,5% av flygingene. Som igjen betyr - forutsatt at SAS ikke har hatt kanselleringer - bare flyr hver 9. tur på samme strekninger med Classic. Kanselleringer vil ytterligere minske CL-tallet.
I nord merker vi ikke mye til "den mest moderne flyparken i Europa" og "mindre forurensende fly enn våre konkurrenter".