Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

TOS,

Tre ganger er mange ganger, fullt enig.

Siden ingen av oss var der, kan vi bare spekulere. Én ting er sikkert: Bra var det ikke, og siden det tydeligvis er et problem som er kjent, så får vi håpe det blir tatt tak i det.
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Aksepterer du klappsetepassasjerer....??

Javisst, men nå er jeg jo bare en smerre styrmann så jeg har dessverre ikke siste ord. Så er det jo selvfølgelig blitt mye strengere der også! Men bare spør (men pass på at adecco ikke hører), det værste som kan skje hos oss er at du får nei! ( og at vi taxer tilbake til gaten og overrekker deg til adecco og Jo :wow: ) :up:
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Det jeg lurer litt på er om det faktisk er slik at et menneske kan bevege seg så raskt igjennom en metalldetektorportal at den ikke rekker å reagere.

Jeg kan forstå hvis mengden metall befinner seg i et grenseland at det kan gi en viss invirkning.

Men jeg synes konklusjonen bør bli at begge parter tar seg litt sammen.
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Gærningmoen..forresten synes jeg Adecco høres ut som en limfabrikat av en eller annen grunn...:sarc
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Tror en bør vente med skråsikre uttalelser før alle momenter har kommet på bordet.
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Originally posted by DY
Tror en bør vente med skråsikre uttalelser før alle momenter har kommet på bordet.

Da blir det jo ikke så moro å diskutere....;)
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Hmm.. 7 sider med nesten utelukkende drittkasting i flere retninger.. Diskusjonen kanskje er ferdig nå?

:up:
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Kan legge til at en kaptein i et større utenlandsk flyselskap i dag fikk høre at han gikk gjennom porten med for store skrit! Viste ikke at det gikk an også.
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Originally posted by Cedlind
Hmm.. 7 sider med nesten utelukkende drittkasting i flere retninger.. Diskusjonen kanskje er ferdig nå?

:up:

Det er jo det som er artig med diskusjonsforum :spin:
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Originally posted by laurenz
Kan legge til at en kaptein i et større utenlandsk flyselskap i dag fikk høre at han gikk gjennom porten med for store skrit! Viste ikke at det gikk an også.

Jeg har løsningen på problemet med flygere som går for fort eller tar for store skritt. Sett pilotene på et transportbånd som går gjennom metalldetektoren, som Adecco kan regulere farten på, så får sikkerhetsforkjemperne det akkurat som de vil.
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Originally posted by Dag Viking
Originally posted by laurenz
Kan legge til at en kaptein i et større utenlandsk flyselskap i dag fikk høre at han gikk gjennom porten med for store skrit! Viste ikke at det gikk an også.

Jeg har løsningen på problemet med flygere som går for fort eller tar for store skritt. Sett pilotene på et transportbånd som går gjennom metalldetektoren, som Adecco kan regulere farten på, så får sikkerhetsforkjemperne det akkurat som de vil.
Hvorfor bare ikke legge dem på samme bånd som handbagasjen.....penger spart er penger tjent;)
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Originally posted by DY
Originally posted by Dag Viking
Originally posted by laurenz
Kan legge til at en kaptein i et større utenlandsk flyselskap i dag fikk høre at han gikk gjennom porten med for store skrit! Viste ikke at det gikk an også.

Jeg har løsningen på problemet med flygere som går for fort eller tar for store skritt. Sett pilotene på et transportbånd som går gjennom metalldetektoren, som Adecco kan regulere farten på, så får sikkerhetsforkjemperne det akkurat som de vil.
Hvorfor bare ikke legge dem på samme bånd som handbagasjen.....penger spart er penger tjent;)

Men hva gjør vi den dagen bagasjeband-montørene streiker....?
:biggrin :hi2
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Da, Boeingflyer, vet du sikkert at det er viktig å følge tjenesteveg. For piloten i dette tilfellet var tjenesteveg å forlange å få snakke med vaktleder hos Adecco. Dersom det ikke hadde ført frem til fornuft, så har piloten sine overordnede han skal ta saken videre med. Det går bare ikke an at alle skal lage sin egen måte å passere kontrollen på, selv om de aktuelle vekterne skulle være av den vanskelige sorten. Er de det, så er det bare å rapportere det hele.

Det er godt mulig jeg må skjerpe meg. Men det er det jaggu mange piloter som må også. Jeg har jobbet i sikkerhetskontrollen i mange nok år til å se at det finnes enkelte piloter i nesten alle selskap som tror de er så mye bedre enn andre. De har en forferdelig ovenfra og ned holdning, som om en vekters arbeidsoppgaver er annenrangs. Dere piloter burde være de som går foran med et godt eksempel i alle tilfeller.
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Dette med riktig passering er faktisk ganske viktig. Man skal gaa 'rett' igjennom, med hendene langs siden og normal skrittlengde og fart. Ved 'ureglementert' passering oeker faren for feil. Har selv blitt irettesatt av TSA ved et par anledninger naar jeg har 'testet' litt alternative passeringsmaater for morro skyld. Needless to say er jeg noeye med aa vaere korrekte ved annengangs passering. Ikkeno vits aa provosere heller.

Som jeg nevnte tidligere fant jeg det interessant at skoene mine er 'godkjente' paa OSL og TRD. Tyder paa at nivaaet er satt lavere enn i USA og det burde for en rutinert detektorbruker ikke vaere noen stoerre sak aa kle seg saa passeringen gaar greit.

Like it or not - dette er kommet for aa bli, saa det er like greit aa innrette seg deretter.
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

I denne traaden har vi ofte hoert at vi maa respektere sikkerhets tjenesten....og det er det ikke vanskelig aa vaere enig i.....men boer ikke respekten vaere gjensidig.... piloter, crew og bakke ansatte har ogsaa en jobb aa gjoere......og mens det har vaert paapekt i det vide aa brede at piloten manglet respekt....maa jeg si at det var klar mangel paa respekt i fra Adecco's side...aa forlange at piloten skulle igjennom for 3 gang var ren sjikane....
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Hvorfor har Adecco en fartsgrense for passering gjennom metalldetektoren?

En metalldetektor er en strømcoil, som gir korte, kraftige strømpulser mellom 25-1000 ganger i sekundet. Dette skaper et magnetfelt i portalen, og metallgjenstander som føres gjennom portalen påvirker magnetfeltet gjennom induksjon (skaper et såkalt "ekko" ). Dette detekteres og gir utslag. Det er i utgangspunktet nok med ett ekko, dvs én strømpuls.

La oss da være konservative, og si at akkurat denne portalen som Adecco bruker gir 100 pulser per sekund (Dette er visstnok en vanlig verdi for security-portaler brukt på lufthavner). Dvs at man har maks 1/100 sekund på seg for å slippe gjennom portalen uten å gi utslag. La oss så si at magnetfeltets utstrekning tilsier at det er en kritisk distanse på 20 cm på hver side av portalen, der metallgjenstander som føres gjennom vil skape induksjon, en total strekning på 40 cm. M.a.o må man tilbakelegge en distanse på 40 cm på 1/100 sekund, som betyr at man må ha minimum en hastighet på 40 m/s, eller 144 km/t. Tatt i betrakting at dette er en DY-skipper (altså sannsynligvis over 60 år), og piloters generelle fysiske form etter å ha sittet i ro og spist usunt i et helt yrkesliv, utelukker jeg at den nevnte pilot er i stand til å oppnå noe særlig mer enn en topphastighet på kanskje 27 km/t, på en god dag. Hvorfor han skulle sprinte gjennom portalen i toppfart er også en liten nøtt, men det er i og for seg uinteressent i denne sammenhengen, all den tid han fortsatt mangler 117 km/t for å "lure" Adecco's metalldetektor.

Basert på "fakta" som så langt har kommet frem i media, håper jeg at denne historien som så mange andre bunner ut i uvitenhet/manglende kunnskap og evt. en dårlig dag fra vekterens side. Samtidig tviler jeg på det, da det har utviklet seg til en prestisjesak ikke bare for Adecco, men også for OSL, gjennom Jo Kobro's "veloverveide" ord i landets medier. Dette som i utgangspunktet er en fillesak har blitt blåst opp til enorme proporsjoner, med tiltakene som Adecco satte i verk i etterkant tatt i betraktning.

Sikkerhetsopplegget rundt norske flyplasser er i mange henseender paradoksalt, og i enkelte aspekter direkte latterlige. Den største effekten man har oppnådd er å stigmatisere flyvende personell, og å gjøre vår arbeidsdag mer omstendelig og stressende. Da er det veldig viktig at det gjennomføres på en profesjonell og smidig måte. Dessverre er ikke det alltid tilfelle, og flere eksempler finnes av direkte sjikane fra vekterenes side. De har garantert sine historier om utriveligheter fra vår side også. Slikt sett var det vel bare et spørsmål om tid før en slik episode som dette kom.

Jeg vil bare håpe debatten i større grad vil preges av fornuft, for å kunne å gjøre hverdagen bedre og smidigere både for oss flyvende og de som jobber i vekterfirmaene. Skittkasting er ingen av oss tjent med.
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Beste innlegget så langt i denne debatten - takk!
 
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

P.A.F.B. tar kaka med et velfundert innlegg. Uansett hva jeg har ytret tidligere, tar jeg av meg hatten, og håper det blir satt hengelås på denne tråden.

Men før det skjer, kan jeg ikke fri meg fra å undres;

Det går bare ikke an at alle skal lage sin egen måte å passere kontrollen på

Er det så forferdelig mange måter å gå gjennom den der portalen på da?????
Det er vel ikke nødvendig å lage dette til et slags Monty Pythonsk "Departement of Funny Walking".:sarc
 
Back
Top