Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen
Hvorfor har Adecco en fartsgrense for passering gjennom metalldetektoren?
En metalldetektor er en strømcoil, som gir korte, kraftige strømpulser mellom 25-1000 ganger i sekundet. Dette skaper et magnetfelt i portalen, og metallgjenstander som føres gjennom portalen påvirker magnetfeltet gjennom induksjon (skaper et såkalt "ekko" ). Dette detekteres og gir utslag. Det er i utgangspunktet nok med ett ekko, dvs én strømpuls.
La oss da være konservative, og si at akkurat denne portalen som Adecco bruker gir 100 pulser per sekund (Dette er visstnok en vanlig verdi for security-portaler brukt på lufthavner). Dvs at man har maks 1/100 sekund på seg for å slippe gjennom portalen uten å gi utslag. La oss så si at magnetfeltets utstrekning tilsier at det er en kritisk distanse på 20 cm på hver side av portalen, der metallgjenstander som føres gjennom vil skape induksjon, en total strekning på 40 cm. M.a.o må man tilbakelegge en distanse på 40 cm på 1/100 sekund, som betyr at man må ha minimum en hastighet på 40 m/s, eller 144 km/t. Tatt i betrakting at dette er en DY-skipper (altså sannsynligvis over 60 år), og piloters generelle fysiske form etter å ha sittet i ro og spist usunt i et helt yrkesliv, utelukker jeg at den nevnte pilot er i stand til å oppnå noe særlig mer enn en topphastighet på kanskje 27 km/t, på en god dag. Hvorfor han skulle sprinte gjennom portalen i toppfart er også en liten nøtt, men det er i og for seg uinteressent i denne sammenhengen, all den tid han fortsatt mangler 117 km/t for å "lure" Adecco's metalldetektor.
Basert på "fakta" som så langt har kommet frem i media, håper jeg at denne historien som så mange andre bunner ut i uvitenhet/manglende kunnskap og evt. en dårlig dag fra vekterens side. Samtidig tviler jeg på det, da det har utviklet seg til en prestisjesak ikke bare for Adecco, men også for OSL, gjennom Jo Kobro's "veloverveide" ord i landets medier. Dette som i utgangspunktet er en fillesak har blitt blåst opp til enorme proporsjoner, med tiltakene som Adecco satte i verk i etterkant tatt i betraktning.
Sikkerhetsopplegget rundt norske flyplasser er i mange henseender paradoksalt, og i enkelte aspekter direkte latterlige. Den største effekten man har oppnådd er å stigmatisere flyvende personell, og å gjøre vår arbeidsdag mer omstendelig og stressende. Da er det veldig viktig at det gjennomføres på en profesjonell og smidig måte. Dessverre er ikke det alltid tilfelle, og flere eksempler finnes av direkte sjikane fra vekterenes side. De har garantert sine historier om utriveligheter fra vår side også. Slikt sett var det vel bare et spørsmål om tid før en slik episode som dette kom.
Jeg vil bare håpe debatten i større grad vil preges av fornuft, for å kunne å gjøre hverdagen bedre og smidigere både for oss flyvende og de som jobber i vekterfirmaene. Skittkasting er ingen av oss tjent med.