Norwegian og utfasingen av 737-300

Re: Utfasing DY B733

LN-KKP skulle ut i helgen, men det skjedde ikke pga. de fant ut de trengte den.
 
Re: Utfasing DY B733

LN-KKD flyr over Nordsjøen på vei tilbake til Oslo som NAX3F akkurat nå:D
 
Re: Utfasing DY B733

Så er utfasing i gang. Første fly er alrede ute og der blir en travelt 2011 når det gjelder re-deliveries til eierne...

2010:
LN-KKP - ferry SVG-QLA 07/07/2010

+ 4 stykk 733

2011:

13 stykk 733

2012:

10 stykk 733 (iblant disse KKW, KKX, KHA, KHB, KHC)
 
Re: Utfasing DY B733

Ja her går det jo virkelig unna. Med denne planen vil DY med andre ord ikke ha noen Classic's igjen ved inngangen til 2013?
 
Re: Utfasing DY B733

Så er utfasing i gang. Første fly er alrede ute og der blir en travelt 2011 når det gjelder re-deliveries til eierne...

2010:
LN-KKP - ferry SVG-QLA 07/07/2010

+ 4 stykk 733

2011:

13 stykk 733

2012:

10 stykk 733 (iblant disse KKW, KKX, KHA, KHB, KHC)

Ja her går det jo virkelig unna. Med denne planen vil DY med andre ord ikke ha noen Classic's igjen ved inngangen til 2013?

Ja, dette kom frem i rapporten for 2. kvartal. Ved årsslutt i 2010 skal Norwegian ha 30 Boeing 737-800 og 23 737-300. I løpet av 2011 er det planlagt å fase ut 13 737-300, samtidig som 17 737-800 kommer inn i flåten. De ti resterende 737-300 skal ut i 2012, samtidig som 16 737-800 skal inn i flåten.
 
Last edited:
Re: Utfasing DY B733

Siden dette er et moving target så er det nok best å konfrontere kvartalsrapportene fra Norwegian. Siste av disse sier at det ved utgangen årene skal ha følgende antall B733er:
2013: 9 stk
2014: 5 stk
2015: 5 stk

Lenger går ikke planen.
 
Re: Utfasing DY B733

Ser i en annen tråd at -KKF er førstemann ut av DY sine B733. Etter hvert som nye 738 kommer inn, så skal det vel ut en del eldre 733, litt avhengig av leasingkontrakter. Er det noen som vet mer (og som har lov til å si noe) om planene for dette fremover? Hvilke er de neste ut?

når skal de resterende 300-flyene ut?
 
Re: Utfasing DY B733

I følge den siste flåteoversikten gitt i Q3-presentasjonen vil de fire innleide -300 være vekk i løpet av 2014, mens de fem eide -300 i hvert fall er med i planene ut 2015.
 
Re: Utfasing DY B733

Det er vel ikke så rart at de beholder noen 733 så lenge de ikke har andre maskiner som kan erstatte dem verken i flåten eller oå veg inn.
Tenker da på rutene til KkN og ALT
 
Re: Utfasing DY B733

Kanskje de beholder et par for å fortsatt kunne sammenligne operating cost med nye -800 i kvartalsrapporter? De har jo blitt melket i hver anledning :)

Ellers har det vel også med performance i Nord-Norge om vinteren...
 
Re: Utfasing DY B733

Norwegian har lagt ut rutene for neste vinter, og etter en kjapp titt så ser jeg ingen avganger satt opp med B733 fra november, til og med OSL-ALF er satt opp med B738. Ingen avganger til KKN er satt opp, mens OSL-TOS er kuttet fra 5x til 4x daglig, OSL-BOO fra 4x til 3x og OSL-EVE fra 4x til 3x daglig (sammenlignet med forrige vintersesong, enda større kutt i forhold til S14). Nå skal ikke dette legges så stor vekt på så tidlig, men med tanke på det dårlige resultatet i Q1, og den konstant fallende yielden, så vil det ikke overraske meg om DY dumper alle sine B733 i innen slutten av S14.
 
Re: Utfasing DY B733

Tviler de dumper sine fire 'egne' på en stund ennå. DY har forøvrig en tendens til å legge ut sine ruter bolkevis, så de kan fortsatt dukke opp ...
 
Back
Top