Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet (2014-tråden)
Dette er en prinsippavgjørelse som kan få konsekvenser for hele bransjen.
Tja, tror vel egentlig ikke det. Hovedregelen er jo at man som passasjer har krav på kompensasjon for alle forsinkelser over tre timer, uansett om man har lidt et tap eller ikke. Det finnes dog en unntaksregel som sier at flyselskapet frifinnes dersom forsinkelse/kansellering skyldes "ekstraordinære omstandigheter". Mitt inntrykk er at det er en (forholdsvis) etablert praksis i EU-retten at tekniske feil ved et fly ikke utgjør "ekstraordinære omstendigheter" som fritar flyselskapet for ansvar. Jeg viser i denne sammenheng til Kramme v. SAS (C-396/06) og Wallentin-Hermann v. Alitalia (C-549-07) Begge disse dreide seg om kansellering.
I den førstnevnte dommen kom EU-domstolen til at det avgjørende var om feilen etter sin art eller natur var typisk eller forventet I den siste dommen presiserer EU-domstolen at tekniske feil ikke utgjør "ekstraordinære omstendigheter" om de oppdages under vanlig vedlikehold eller drift av flyet. Domstolen gir her to eksempler på forhold som vil regnes som "ekstraordinære omstendigheter": 1) En flyprodusent setter en flytype på bakken på grunn av en skjult feil som påvirker flysikkerheten. 2) Skade på flyet som følge av terror eller sabotasje.
Denne linjen stadfestes også i Sturgeon m.fl. mot Condor (C-402/07) og Nelson m.fl. mot Lufthansa (C-581/10 og C-629/10) for lengre forsinkelser. Kort oppsummert betyr dette at forsinkelser på over tre timer gir rett til kompensasjon, uansett om du har lidd et økonomisk tap eller ikke. Det gjøres ikke forskjell på forsinkelse over tre timer og kansellering.
Bakgrunnen for at det skal mye til for at et teknisk problem skal kunne oppfylle kravet til "ekstraordinære omstendigheter" er det faktum at det er ganske vanlig at det er tekniske problemer med fly, da på grunn av det høye kravet som stilles til sikkerhet i luften. Det må dermed forventes at det kan oppstå problemer og da forutsetter retten at flyselskapet har en eller annen reserveløsning, hvis ikke kommer flyselskapet i ansvar.
Dette tatt i betraktning, vil det overraske meg om retten i Sverige frifinner Norwegian for ansvaret. Jeg kan ikke se noen forhold (i Norwegians favør) ved disse massive forsinkelsene som tilsier at det er noen reell forskjell fra eksisterende praksis.
Jeg kan føye til at jeg studerer juss ved UiO på siste året og skal skrive master nå til høsten. Jeg er med i Juristforeningen og skriver for Stud.Jur. i denne sammenheng jobber jeg med en bokanmeldelse av Morten Kjellands bok "
Flypassasjerers rettigheter ved forsinkelse og kansellering", utgitt av Universitetsforlaget 2013. Dersom det er ønskelig kan jeg starte en separat tråd og skrive et kortfattet sammendrag når jeg er ferdig med bokanmeldelsen.