Norwegian - (Nye) IC ruter

Re: Norwegian - Nye IC ruter

Tviler på at Norwegians ruter omtrent alene kan øke tallet på amerikanske gjestedøgn i Oslo med 40 prosent. Det har selvsagt bidratt, men bildet er nok mer komplekst. Dessuten finnes det vel ingen kausalanalyse av dette.

Nå er det ditekte ruter SQ321 refererer til.
Direkteruter genererer ny trafikk. Både SK og DU bidrar her.
Med tanke på hvor høyt DU rapporterer belegget av amerikanere til å være på sine flighter, er nok mye av veksten et resultat av nye direkte forbindelser.
Det er helt naturlig sett i lys av at DU har operert opp mot 12 ukentlige avganger fra USA til OSL fra primært nye områder som ikke har vært betjent tidligere.

Jeg vil tro at spesielt Stockholm opplever det samme.
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Med tanke på hvor høyt DU rapporterer belegget av amerikanere til å være på sine flighter, er nok mye av veksten et resultat av nye direkte forbindelser.

Nonstopeffekten er ikke ubetydelig ... Sandaker-Nilsen oppgir imidlertid andelen av USA-solgte billetter til å være ca 30%.

Han sier at flyene ikke bare fylles opp av nordmenn, på rutene til Nord-Amerika er 30 prosent av de reisende amerikanere.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Kjos-i-eliteklassen-for-norske-langreisende-7674272.html
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Og da starter DU langhaul-base på Gatwick og har også begynt å ansette piloter til JFK ..

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/08/22/1323/ny-norwegianbase-p-gatwick

Etter å ha startet opp med langdistanseruter fra London Gatwich til Los Angeles, New York og Fort Lauserdal i juli, tar selskapet skrittet helt ut og etablere langdistansebase på flyplassen.

- Rekrutteringen i Storbritannia har blitt godt mottatt. Det er mange piloter som ønsker å ha base på London Gatwick, sier flygesjef for Norwegians langdistanseoperasjon, Torstein Hoås i en pressemelding.
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

DU piloterna med framtida JFK bas måste väl ha EU flygcertifikat för det går väl inte med ett FAA flygcertifikat?
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Minimum Requirements First Officers:

JAA/EASA License

EASA class 1 medical

US citizenship or US Green Card

1500 hours total time

500 hours on B777, B767/757, B747 or B737

Current B777, B767/757, B747 or B737 type rating

Under 61 years old at date of application

Non type rated B777/787 pilots need to provide a training
cost bond for three years, decreasing by 1/3 each year.

http://www.osm.no/Global/Aviation/Norwegian/1728_osm_aviation_annonse_capains_officers.pdf
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet (2014-tråden)

Er det noen som vet om Norwegian kommer til å fortsette med direkteflygningene mellom OSL-OAK etter oktober? Ser ut som det bare er mulig å fly via ARN fra og med november. Er direkteruten bare om sommeren kanskje?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet (2014-tråden)

Er det noen som vet om Norwegian kommer til å fortsette med direkteflygningene mellom OSL-OAK etter oktober? Ser ut som det bare er mulig å fly via ARN fra og med november. Er direkteruten bare om sommeren kanskje?

Er kun sommerrute dessverre :(
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet (2014-tråden)

Det er ikke søkt om slots for OSL-OAK/LAK W14/15. Rutene forblir sommer ruter og kommer nok tilbake i april 2015. Forøvrig har Norwegian trukket slots for ny destinasjon fra OSL W14/15. Med programmet som nå ligger ute har de en del tomme hull som vil gi fleksibilitet ved forsinkelser. Jeg vil også tro at vi ser en del europaruter betjent med 787.
 
Kjos planlegger å bruke de kommende 737-MAX på tynne ruter Europa - USA

Dagens Næringsliv

MAX-flyene skal gå på USA. Vi kan for eksempel fly fra Boston til Glasgow, Bergen, Stavanger og Trondheim, sier Kjos.

Det han da planlegger er å fly på de mindre og «tynnere» rutene mellom Europa og USA med disse flyene, som hittil stort sett utelukkende er blitt brukt på kortere distanser. Til de større byene i Europa og Norden vil han fortsatt bruke de større Dreamliner-flyene.
 
Kjos planlegger å bruke de kommende 737-MAX på tynne ruter Europa - USA

Dagens Næringsliv

Trondheim - Boston hadde vore fint ja... :) Generelt er vel dette ei litt spennande utvikling, om vi får fleire tynne langdistanseruter. Men korleis vil lønsemnda vere, i og med at ein berre får ein t/tr om døgnet. Det må jo bli dyrt for nokon?

Edit:
På ei anna side: Greitt nok at DY representerar noko nytt og spennande og kanskje veldig bra for mange, men ein kan jo spare seg for skitsnakk frå talarstolen (gitt at DN gjengir V. N. rett her). Det blir litt for dumt.
 
Last edited:
Trondheim - Boston hadde vore fint ja... :) Generelt er vel dette ei litt spennande utvikling, om vi får fleire tynne langdistanseruter. Men korleis vil lønsemnda vere, i og med at ein berre får ein t/tr om døgnet. Det må jo bli dyrt for nokon?

Ikke noe problem. Professor Frode Steen sier at DY er en High Yield airline, så da går det sikkert fint! :p

But seriously .. det blir utfordringen. Jo færre seter, jo høyere må snittinntekten være for å tjene penger. Det gjelder hele veien fra Dash til A380. Kjos skryter imidlertid av å ha 'verdens billigste 737'er' og det vil hjelpe på kapitalkostnadene ivertfall ...
 
Noen anelse om hvor mange seter man kan ha i en MAX på oversjøisk tur?
 
Last edited:
Noen anelse om hvor mange seter man kan fylle ha i en MAX på overskøisk tur?

MAX ;)

Tipper du vil finne et knippe store seter lignende 'domestic First', og 'sild-i-tønne' lenger bak. Man har ikke råd til å gi bort kvadratmetere på slike ruter.
 
MAX ;)

Tipper du vil finne et knippe store seter lignende 'domestic First', og 'sild-i-tønne' lenger bak. Man har ikke råd til å gi bort kvadratmetere på slike ruter.

Høres ikke særlig fristende ut mao.
Men antar Kjos har mer en nok av potensielle kunder som er uenig med meg.
 
Høres ikke særlig fristende ut mao.
Men antar Kjos har mer en nok av potensielle kunder som er uenig med meg.

Det er kun 'butts in seats' som teller - og det får han.

På den annen side kom han med lignende uttallelser da han fikk -800'ene så man skal kanskje ta det med en klype salt .. MOL har jo også snakket omm å fly -800 fra Irland til USA uten at noe har skjedd - og det er jo mer innen hva en -800 klarer.
 
Back
Top