Norwegian - (Nye) IC ruter

Sp. 2: Å få et FIS (Federal Inspection Station) er en temmelig dyr og tidkrevende affære. Noen steder er dette også kompliser politisk. Bare se på Houston Hobby som fikk sitt alegg åpnet i går.
 
Akkurat. Da er det naturlige oppfølgingsspørsmålet om det er mange mindre flyplasser med slik status på østkysten?
 
Sp. 2: Å få et FIS (Federal Inspection Station) er en temmelig dyr og tidkrevende affære. Noen steder er dette også kompliser politisk. Bare se på Houston Hobby som fikk sitt alegg åpnet i går.

Akkurat. Da er det naturlige oppfølgingsspørsmålet om det er mange mindre flyplasser med slik status på østkysten?

La oss ta SWF (Stewart Airforcebace/Stewart intl.) som eksempel, den ligger "up state" i New York, det tar en og en halv time, om man er alene på veien, å kjøre til Manhattan derfra. Tror ikke det er noe veldig godt kollektivtilbud, med mindre man tar en taxi til en togstasjon.

Uansett, SWF kaller jo seg en Internasjonal lufthavn, selv om det kun er domestic flights, ut fra det jeg kan lese meg til, per i dag.
Flyplassen er vel stor nok til å ta ned det meste med vinger, har selv vært en tur nedom med SK909 etter et litt friskt regnfall ved EWR.
Når vi sto der og hang noen timer, ble det diskutert å tømme flyet for folk, for så å busse passasjerene til NYC, men da var det mangel på FIS som satte en stopper for dette, samt det jeg antar ville vært en frisk logistikk..

Ville SWF kunne trukket til seg IC ruter om de fikk opp FIS, eller blir det for langt unna NYC? FR har jo en funnet sin "nisje" med litt odde flyplasser, er billetten billig nok, så kommer folk til å reise.
 
Last edited:
Det vurderes å starte en base for longhaul ifra AMS

Luchtvaartmaatschappij Norwegian heeft interesse in een vaste stek op Schiphol.

Dat bevestigt een directiewoordvoerster van de budgetmaatschappij in De Telegraaf. Het vliegveld is volgens haar een interessante uitvalsbasis voor goedkope vluchten naar onder meer de Verenigde Staten en de Cariben.

Het duurt nog wel even voordat de prijsvechter daadwerkelijk vanuit Schiphol vertrekt. 'Er wordt gestudeerd op alle opties vanaf 2017. Amsterdam hoort daar zeker bij', laten bronnen bij Norwegian weten.

Google translate:

Norske flyselskaper er interessert i en fast stilling på Schiphol .

Dette bekrefter et styre talskvinne for lavprisflyselskapene i The Guardian. Flyplassen ligger i hennes et interessant utgangspunkt for billige flybilletter for å inkludere USA og Karibien.

Det tar en stund før selve budsjettet flyselskapet avgang fra Schiphol . " Det vil bli studert ved alle alternativer fra 2017. Amsterdam er en av disse" kildene må vite

http://www.at5.nl/artikelen/148758/noorse-prijsvechter-graag-naar-schiphol
 
Det var veldig uforventet. Skulle ha trodd at KLM dekker det meste til en god pris. Betyr det at de kommer til å starte nye Europa ruter for feed inn til AMS?
 
Det var veldig uforventet. Skulle ha trodd at KLM dekker det meste til en god pris. Betyr det at de kommer til å starte nye Europa ruter for feed inn til AMS?

Får du noe under 6500kr innad i Europa med KLM er det jo som en aprilspøk, så jeg skjønner Norwegian ser potensiell i AMS...så det spørs nå hvordan det Nederlandske lurtfartsvernet reagerer...
 
Det var veldig uforventet. Skulle ha trodd at KLM dekker det meste til en god pris. Betyr det at de kommer til å starte nye Europa ruter for feed inn til AMS?
Jeg tror vi må venne oss til at DU tar opp konkuransen med alt og alle og på alle aktuelle flyplasser, små som store hubber i alle verdensdeler der det er mulig å få tilatelse til ruter. Dette blir nok langdistansens svar på Ryanair. innen 5 år har de 38 fly, et par år senere har de benyttet opsjonene, samt kjøpt et par kontrakter, så de har 50 fly i 2023, 50 i bestilling og opsjon på ytterligere 30. i 2030 er DU verdens største 787 opperatør med 120 fly. i tillegg har de 25 A380 med 750 seter i flåten som hovedsaklig brukes på de 8 daglige avgangene mellom UK og India
 
På søndag går første fly til San Juan fra OSL. Artikkel fra RoutesOnline:

The market from Europe to Puerto Rico is currently massively underserved, with a significant percentage of indirect passengers already flying between the two markets. In the past 12 months this market size was an estimated 150,000 passengers, with 87 per cent having to travel indirect due to the current limited direct offering across the Atlantic.

http://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/251676/norwegian-prepares-to-debut-new-low-cost-long-haul-links-to-san-juan/
 
Riktig oversettelse:


Flyselskapet Norwegian er interessert i fast plass på Schiphol.

Det bekrefter en talskvinne for lavprisselskapet i De Telegraaf. Flyplassen er i følge henne et interessant utgangspunkt for billige flyreiser, til blant annet USA og Karibia.

Det vil ta sin tid før lavprisselskapet virkelig kan lette fra Schiphol. "Man ser på alle muligheter fra 2017. Amsterdam er definitivt en av disse", i følge kilder hos Norwegian.
 
Etter mine beregninger vi Norwegian sin 10. dreamliner bli satt inn i ordinær rutetrafikk i juli/August. Etter en kjapp gjennomgang fant jeg ut at Norwegian fra januar til April har ruter for 8 dreamlinere og fra mai til oktober ruter for 9 dreamlinere. Bør ikke dette bety enten nye ruter fra juli/August eller økning på eksisterende? Det er jo bare 8 måneder til så disse vil vel sannsynligvis bli presentert før jul?
 
I vinterprogrammet i fjor hadde de alltid minst en 787 i back-up og/eller til vedlikehold, så da var programmet lagt opp til 6 maskiner selv om de hadde 7. Det ble vel også uttalt fra Norwegian at de bevisst skulle ha en maskin i back-up på grunn av alle innkjøringsproblemene.

Så med mindre de har endret på dette så kan det vel stemme bra med ruter for 9 maskiner selv om de har 10.
 
I vinterprogrammet i fjor hadde de alltid minst en 787 i back-up og/eller til vedlikehold, så da var programmet lagt opp til 6 maskiner selv om de hadde 7. Det ble vel også uttalt fra Norwegian at de bevisst skulle ha en maskin i back-up på grunn av alle innkjøringsproblemene.

Så med mindre de har endret på dette så kan det vel stemme bra med ruter for 9 maskiner selv om de har 10.

De har som hovedregel at flyene flyr 6 dager og har pause en dag. Dette gjør ar det alltid skal ha et fly i backup. Men dette har jeg regnet med så hvis de får sitt 10. Fly i trafikk i juli så er det rom for flere ruter. Enten økning på eksisterende eller nye destinasjoner/ruter.
 
Norwegian has proposed a new schedule in recent OAG Schedules Analyser update, for the week of 06DEC15. The proposal would see the airline moving forward Boston service launch to late-March 2016, instead of May 2016.

eff 27MAR16 London Gatwick – Boston 5 weekly
DY7147 LGW1650 – 1905BOS 788 x26
DY7148 BOS2120 – 0840+1LGW 788 x26

Reservation from 27MAR16 to 11MAY16 is currently not available

eff 01APR16 Oslo – Boston 1 weekly (2 weekly from 13MAY16)
DY7141 OSL1750 – 1920BOS 788 6
DY7142 BOS2130 – 1015+1OSL 788 5

Reservation from 01APR16 to 12MAY16 is currently not available.

Planned 1 weekly Copenhagen – Boston service, scheduled from 12MAY16, remains unchanged.
http://airlineroute.net/2015/12/08/dy-bos-s16update2/
 
In the week of 13DEC15’s OAG Schedules Analyser update, Norwegian has filed planned Boeing 787-9 operation. Current schedule filing shows the 787-9 operating London Gatwick – Los Angeles route on Tuesdays, starting 10MAY16.
Note this 787-9 service is currently not available for reservation.

DY7093 LGW1305 – 1625LAX 789 2
DY7095 LGW1345 – 1705LAX 788 7
DY7095 LGW1410 – 1730LAX 788 145
DY7096 LAX1905 – 1335+1LGW 788 7
DY7096 LAX1930 – 1400LGW 788 145
DY7094 LAX2045 – 1515+1LGW 789 2

Configuration of the 787-9 is J35Y309.
http://airlineroute.net/2015/12/13/dy-789update1/
 
Back
Top