Norwegian - (Nye) IC ruter

Re: Norwegian - Nye IC ruter

Hæ!? Dette skriver San Fransisco Chronicle: The budget airline [DY], which launched flights to New York and Fort Lauderdale three months ago, is also introducing nonstops from Oakland to Los Angeles, part of its intended expansion into the California market.
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Som flere alt har påpekt er OAK et helt greit alternativ til SFO. I følge denne nettsiden http://bart.gov/guide/airport/inbound_oak.aspx, tar det ca. 30 min. fra OAK til San Francisco. Til sammenligning tar BART'en 29 min fra SFO til Powell St., dvs. reisetidene er sammenlignbare. Langt viktigere er tiden en bruker på immigrasjon og om en skal reise videre i USA. Min erfaring med immigrasjon i SFO er meget god, og jeg forventer at OAK ikke er noe dårligere. Da er jeg langt mer skeptisk til eksempelvis LAX der jeg antar at DY vil benytte seg av TBIT. Ankomst der kan være en stor prøvelse med mindre den pågående ombyggingen bedrer dette vesentlig.

For de som reiser på et stramt budsjett kan Oakland være et greit alternativ til San Francisco. Hotellene der er, som påpekt av SQ 777, vesentlig rimeligere, enn på den andre siden av bukta, og fra sentrum av Oakland (12th St. Oakland City Center) tar det bare 12 min med BART til Emabarcadero (fin spasertur derfra langs kaia til Fishermans Wharf). Ytterligere 3 min til og du er ved Powell St. (en av endestasjonene for de velkjente kabel-vognene og nær Union Sq, Moscone Center etc.).

Jeg har selv bodd i Oakland en gang jeg var sent ute med hotell-bestillingen og det kun var dyre rom ledig i San Francisco. Det var helt greit, men du verden hvilken kontrast det er mellom de 2 byene (mest merkbart om kvelden)... Det er som to ulike verdener kun 12 min fra hverandre.

Mye Kjosaid i denne tråden. Og heftig feilinformasjon. :rolleyes: Er det noen i hele tråden som faktisk har flydd inn og ut av Oakland selv? Det tar en halv time med Bart til FØRSTE stopp, men man "glemmer" at det tar 15 minutter med bussen til Bart: (fra linken du selv postet)

The AirBART shuttle trip takes approximately 15 minutes. It stops in front of the Coliseum/Oakland Airport BART Station on San Leandro Blvd. and in front of Terminal 1 and 2 (Southwest Airlines).

Man regner en time reisetid hver vei, så kommer venting i tillegg. Regn en time og 15 minutter så er vi enige.

Taxi er iffy fra Oakland fordi du har flaskehals som heter Bay bridge som er beryktet for kø begge veier og det kan lett ta mer en enn time hver vei.

Og nei, Oakland er absolutt ikke noe alternativ å bo i dersom man ønsker å besøke San Francisco. For det første er kriminaliteten i Oakland ett meget alvorlig problem: http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Oakland,_California

Ja, litt av noen kontraster, du:
According to Oakland Police Chief Anthony Batts, during 2011 Oakland has averaged three street shootings per day, some of which cause injury or death to innocent bystanders.

For det andre er ikke San Francisco som NYC. Du klarer lett å finne ett skikkelig hotell til rundt 200 dollar natten når det er fullt. Ja, det har blitt dyrere, men ikke så hårreisende som NYC. Skal du spare, finn ett annet sted langs Bart på San Fran siden, gjerne mot flyplassen, ikke Oakland dersom du har livet kjært.

Hilsen en som har flydd inn og ut av OAK flere ganger og som er i San Fran rundt 10 ganger i året
 
Last edited:
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Og som en FYI, en taxi til og fra SFO tar rundt 15-30 minutter. Bart tar en halvtime
 
Norwegian - Nye IC ruter

Flydd ut og inn fra Oakland selv, riktignok 10 år siden og så det ikke som et håpløst alternativ. Bodde riktignok i Berkeley på den tiden, og Bart var enda ikke bygget ut til SFO. Skal en til Down Town Sfo er sfo bedre, men Bay Area er vel 6 mill innbyggere hvorav ca 800000 i SFO.

Tipper dette blir en slager for folk som skal til Silicon Valley og mange norske turister som tar roadtrip mellom LA og Sfo.

Og å fly ut fra Amerikanske flyplasser er stort sett kjipe greier uansett. United klubb på SFO er jo ikke akkurat turens høydepunkt...
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Mye Kjosaid i denne tråden. Og heftig feilinformasjon. :rolleyes: Er det noen i hele tråden som faktisk har flydd inn og ut av Oakland selv? Det tar en halv time med Bart til FØRSTE stopp, men man "glemmer" at det tar 15 minutter med bussen til Bart: (fra linken du selv postet)



Man regner en time reisetid hver vei, så kommer venting i tillegg. Regn en time og 15 minutter så er vi enige.

Taxi er iffy fra Oakland fordi du har flaskehals som heter Bay bridge som er beryktet for kø begge veier og det kan lett ta mer en enn time hver vei.
Jeg detaljkontrollerte ikke den informasjonen som stod på nettsiden og tok den for god fisk, beklager det.

Basert på de oppgitte rutetidene og frekvensene, og med antatt ventetid røft lik halve frekvensen så vil reisetiden fra OAK til første stopp på SFO siden i snitt være 45 min på en ettermiddag (48 min om en reiser til Powell St). Dette med det forbehold at de oppgitte tidene er riktige. Selv om en skulle være svært uheldig og måtte vente maksimalt lenge skulle ikke dette øke til mer enn 54 min. På sen kveldstid med færre BART-avganger øker dette til maks 65 min, men da skal en også være uheldig. Uten ventetid er reisetiden 15+20 minutter til første stopp på SFO-siden.

Merk at disse tidene, og de fra SFO nedenfor, er uten den tiden det tar å finne fram og kjøpe billetter samt tiden det tar å komme seg fra BART til hotellet.

Fra SFO til Powell St. vil reisetiden være ca. 36.5 min. Da har jeg antatt at en går direkte til BART-stasjonen og ikke tar det lokale Air Train på SFO for å komme seg til BART stasjonen og at BART går hvert 15. min og med et snitt på 7.5 min i ventetid.

Reisetiden med BART fra OAK er noe lenger enn fra SFO, ca. 11.5 min om en velger Powell St som BART-stasjon og en reiser om ettermiddagen. Det er selvsagt merkbart når en er trett og sliten etter en lang tur, men ikke noe jeg ville kalle en dramatisk forskjell.

Har en mye bagasje, så er BART lite egnet og med taxi/shuttle kan selvsagt trafikken på Bay Bridge være et problem.

Poenget mitt er at OAK ikke nødvendigvis er et så mye dårligere alternativ til SFO som det flere av innleggene her kan gi inntrykk av. Vel så avgjørende er tiden det tar å komme seg gjennom immigrasjon og eventuell ventetid på bagasjen. I forhold til den totale reisetiden utgjør de ekstra minuttene en svært liten andel.

En bør muligens vente og se hvordan det hele utvikler seg og hvordan de reisende opplever OAK før en konkluderer. Det er ikke sikkert de DY reisende vil synes at dette er like ille som det andre gjør. Mange vil nok oppleve det som en forbedring i forhold til i dag da de slipper å bytte fly og sparer tid på den måten.

Beklager at det ble litt vel mye om BART her. All informasjonen om BART er for øvrig tilgjengelig på nettet slik at dere kan etterprøve de estimatene jeg har gjort. Den største ukjente faktoren med BART er ventetid og forsinkelser.

Og nei, Oakland er absolutt ikke noe alternativ å bo i dersom man ønsker å besøke San Francisco. For det første er kriminaliteten i Oakland ett meget alvorlig problem: http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Oakland,_California

Ja, litt av noen kontraster, du:


For det andre er ikke San Francisco som NYC. Du klarer lett å finne ett skikkelig hotell til rundt 200 dollar natten når det er fullt. Ja, det har blitt dyrere, men ikke så hårreisende som NYC. Skal du spare, finn ett annet sted langs Bart på San Fran siden, gjerne mot flyplassen, ikke Oakland dersom du har livet kjært.

Hilsen en som har flydd inn og ut av OAK flere ganger og som er i San Fran rundt 10 ganger i året

Kriminal-statistikken taler for seg selv, og jeg har ingen problem med å være enig i at det er langt bedre å finne seg et sted på SFO-siden. Hvorvidt Oakland er total uegnet som overnattingssted, får den enkelte avgjøre selv. Jeg vil nok bestrebe meg på å finne et rom på den "riktige" siden. I det nevnte tilfellet var imidlertid prisen på ledige rom med sentral beliggenhet i San Francisco en god del høyere enn 200$.
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

For den jevne feriereisende er dette flisespikkeri. Noen vil ta banen, noen har leiebil, noen flyr videre og andre har andre planer. OAK er ikke optimal, men den duger til sin bruk.
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

De driver og bygger noe som kalles Oakland Airport Connector som skal gi enklere forbindelse mellom BART og OAK. Skal være mindre enn et år igjen til den åpner.

BART officials say it will take passengers 15 minutes including transfer and waiting time to get from their BART train to the airport terminal. Connector trains are expected to depart every four minutes.

http://www.sfgate.com/bayarea/article/BART-to-airport-connector-is-on-track-4156219.php
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Norwegian vil øke CPH-FLL fra 2x til 3x ukentlig fra 10 mars

DY7041 CPH1515 – 2000FLL 788 135
DY7042 FLL2130 – 1245+1CPH 788 247
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

ARN-OAK blir som forventet helårsrute, med 2x ukentlig i vinter. Vet ikke om det gjelder OSL?

http://airlineroute.net/2014/05/14/dy-arnoak-w14/
Norwegian is to extend Stockholm – Oakland service to year-round operation, as the airline opened reservations for flights on/after 27OCT14. The airline will continue to operate 2 weekly flights on this route.

DY7067 ARN1830 – 2000OAK 788 15
DY7068 OAK2200 – 1700+1ARN 788 15
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Hvad er egentlig next step for DY's langruter? Flere ruter ud af Scandinavien til USA og Asien? .. men hvor og fra hvornår?
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Yes, veksten kommer utenfor Skandinavia i årene som kommer. Ref London og Barcelona.
Det som kan komme fra Skandinavia er økning på NYC og BKK, og kanskje en eller annen til destinasjon i USA/Asia.
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Vært veldig stille om Asia i det siste .. og det gjelder ikke bare Norwegian. Virker som om en eventuell vekst ikke har særlig påvirkning på flytrafikken til Europa ihvertfall ...

Men USA er 'hot' - her fylles alt som er ....
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Vært veldig stille om Asia i det siste .. og det gjelder ikke bare Norwegian. Virker som om en eventuell vekst ikke har særlig påvirkning på flytrafikken til Europa ihvertfall ...

Hadde vært spennende å se hvor mange som har origin i BKK på DY sine flygninger til Skandinavia.
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

SGN har vært en meget sannsynlig ny destinasjon fra Skandinavia for W15. Vietnam er "det nye Thailand", det går enorme mengder sjømat dit (derav mesteparten går til Kina for øvrig) samtidig som det er en relativt stor gruppe vietnamesere i Norge med stor kjøpekraft.

Vi vet om ikke alt for lenge.
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Hadde vært spennende å se hvor mange som har origin i BKK på DY sine flygninger til Skandinavia.

Det er det umulig å vite. DY har ingen avtaler med ande selskaper og derfor registreres ikke dette noen steder.

Enig med SQ .. tror Vietnam har et visst potensiale. Som helårsrute tror jeg imidlertid det kan bli litt tynt. På slike tynne destinasjoner lider imidlertid DY klart av ikke å kunne å feed fra eller til andre selskaper.
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Vært veldig stille om Asia i det siste .. og det gjelder ikke bare Norwegian. Virker som om en eventuell vekst ikke har særlig påvirkning på flytrafikken til Europa ihvertfall ...

Men USA er 'hot' - her fylles alt som er ....

Veldig enig i det. SIN direkte fra OSL er noe jeg hadde kastet bort alle mine prinsipper mot DY IC og benyttet meg av,
 
Re: Norwegian - Nye IC ruter

Hvorfor har Norwegian i hovedsak valgt ettermiddagsavganger og tildels sene ettermiddagsavganger for flyene til USA ? Ved retur til Europa blir det nattflyvning med ankomst langt utpå formiddagen og tildels ettermiddagen. I economy er det jo ganske vanskelig å få sove, så ved ankomst Norge ville jeg vært utslitt. De eneste unntakene er flyvning til Fort Lauderdale og Bangkok hvor de har fornuftige flytider etter min smak med avgang vestover om morgen/formiddag og østover slik at man ankommer tidlig morgen. Jeg vurderer San Francisco og ville heller tatt SAS med flybytte i København !
 
Last edited:
Back
Top