Re: Norwegian - Nye IC ruter
Mye Kjosaid i denne tråden. Og heftig feilinformasjon.

Er det noen i hele tråden som faktisk har flydd inn og ut av Oakland selv? Det tar en halv time med Bart til FØRSTE stopp, men man "glemmer" at det tar 15 minutter med bussen til Bart: (fra linken du selv postet)
Man regner en time reisetid hver vei, så kommer venting i tillegg. Regn en time og 15 minutter så er vi enige.
Taxi er iffy fra Oakland fordi du har flaskehals som heter Bay bridge som er beryktet for kø begge veier og det kan lett ta mer en enn time hver vei.
Jeg detaljkontrollerte ikke den informasjonen som stod på nettsiden og tok den for god fisk, beklager det.
Basert på de oppgitte rutetidene og frekvensene, og med antatt ventetid røft lik halve frekvensen så vil reisetiden fra OAK til første stopp på SFO siden i snitt være 45 min på en ettermiddag (48 min om en reiser til Powell St). Dette med det forbehold at de oppgitte tidene er riktige. Selv om en skulle være svært uheldig og måtte vente maksimalt lenge skulle ikke dette øke til mer enn 54 min. På sen kveldstid med færre BART-avganger øker dette til maks 65 min, men da skal en også være uheldig. Uten ventetid er reisetiden 15+20 minutter til første stopp på SFO-siden.
Merk at disse tidene, og de fra SFO nedenfor, er uten den tiden det tar å finne fram og kjøpe billetter samt tiden det tar å komme seg fra BART til hotellet.
Fra SFO til Powell St. vil reisetiden være ca. 36.5 min. Da har jeg antatt at en går direkte til BART-stasjonen og ikke tar det lokale Air Train på SFO for å komme seg til BART stasjonen og at BART går hvert 15. min og med et snitt på 7.5 min i ventetid.
Reisetiden med BART fra OAK er noe lenger enn fra SFO, ca. 11.5 min om en velger Powell St som BART-stasjon og en reiser om ettermiddagen. Det er selvsagt merkbart når en er trett og sliten etter en lang tur, men ikke noe jeg ville kalle en dramatisk forskjell.
Har en mye bagasje, så er BART lite egnet og med taxi/shuttle kan selvsagt trafikken på Bay Bridge være et problem.
Poenget mitt er at OAK ikke nødvendigvis er et så mye dårligere alternativ til SFO som det flere av innleggene her kan gi inntrykk av. Vel så avgjørende er tiden det tar å komme seg gjennom immigrasjon og eventuell ventetid på bagasjen. I forhold til den totale reisetiden utgjør de ekstra minuttene en svært liten andel.
En bør muligens vente og se hvordan det hele utvikler seg og hvordan de reisende opplever OAK før en konkluderer. Det er ikke sikkert de DY reisende vil synes at dette er like ille som det andre gjør. Mange vil nok oppleve det som en forbedring i forhold til i dag da de slipper å bytte fly og sparer tid på den måten.
Beklager at det ble litt vel mye om BART her. All informasjonen om BART er for øvrig tilgjengelig på nettet slik at dere kan etterprøve de estimatene jeg har gjort. Den største ukjente faktoren med BART er ventetid og forsinkelser.
Og nei, Oakland er absolutt ikke noe alternativ å bo i dersom man ønsker å besøke San Francisco. For det første er kriminaliteten i Oakland ett meget alvorlig problem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Oakland,_California
Ja, litt av noen kontraster, du:
For det andre er ikke San Francisco som NYC. Du klarer lett å finne ett skikkelig hotell til rundt 200 dollar natten når det er fullt. Ja, det har blitt dyrere, men ikke så hårreisende som NYC. Skal du spare, finn ett annet sted langs Bart på San Fran siden, gjerne mot flyplassen, ikke Oakland dersom du har livet kjært.
Hilsen en som har flydd inn og ut av OAK flere ganger og som er i San Fran rundt 10 ganger i året
Kriminal-statistikken taler for seg selv, og jeg har ingen problem med å være enig i at det er langt bedre å finne seg et sted på SFO-siden. Hvorvidt Oakland er total uegnet som overnattingssted, får den enkelte avgjøre selv. Jeg vil nok bestrebe meg på å finne et rom på den "riktige" siden. I det nevnte tilfellet var imidlertid prisen på ledige rom med sentral beliggenhet i San Francisco en god del høyere enn 200$.