Norwegian - (Nye) IC ruter

Jeg stoler minimalt på rykter om hvor Norwegia skal etablere seg, men hva skal til for å etablere toll- og immigrasjon på en flyplass?

.

At noen er villige til å betale for det. Men det er nok alltids lokalsamfunn som er villige til å kaste bort penger for å få et par ukentlige 737'er fra Europa .. ;)

Men mistenker at dette bare er videredrodling av det Kjos har sagt tidligere og ikke nødvendigvis har så mye substans. Vi får se. Er ikke imponert over CH Aviations spekulasjoner sånn generelt.
 
Düsseldorf trekkes nå frem av Norwegian som mulig ny langrute destinasjon

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2016/12/Norwegian-satser-paa-flere-USA-ruter

Mye som "planlegges" og "vurderes".. byer i Irland, mindre byer i Norge som Stavanger, Tromsø og Trondheim, Singapore, India, Sør Amerika, baser i USA og nå Dusseldorf..

Mye snakk med Norwegian, er det ikke bedre å lansere rutene som de blir klare, istedenfor å gå ut to år i forveien å si at de planlegges og vurderes?
 
Mye som "planlegges" og "vurderes".. byer i Irland, mindre byer i Norge som Stavanger, Tromsø og Trondheim, Singapore, India, Sør Amerika, baser i USA og nå Dusseldorf..

Mye snakk med Norwegian, er det ikke bedre å lansere rutene som de blir klare, istedenfor å gå ut to år i forveien å si at de planlegges og vurderes?

Du skal ikke se bortifra at alt dette blir realisert etterhvert som A321LR, max 8 og 787-9 begynner å hagle inn.
 
Mye snakk med Norwegian, er det ikke bedre å lansere rutene som de blir klare, istedenfor å gå ut to år i forveien å si at de planlegges og vurderes?

Sant nok at det er mye snakk med Norwegian, men de pleier jo å gjøre det de sier de skal gjøre. Er vel bare litt (par år) tidligere ute med rutenyheter enn andre selskaper.
 
Leste i DN i dag at Kjos "lover" direkteruter til Kina, Hong Kong, Japan, Korea, India og Pakistan dersom de får tilgang til russisk luftrom. Videre reagerte Kjos på at næringsdepartementet var i Asia for å fri til asiatiske flyselskap om å komme til Norge, fremfor å kjempe for Norwegian sine rettigheter til å fly fra Norge til Asia.
 
Videre reagerte Kjos på at næringsdepartementet var i Asia for å fri til asiatiske flyselskap om å komme til Norge, fremfor å kjempe for Norwegian sine rettigheter til å fly fra Norge til Asia.

Her er det nok ikke snakk om det ene fremfor det andre. Næringsdep gjør det de kan for å fremme norske interesser og få direkteruter til Norge, og i dette tilfelle er det muligens enklere da asiatiske selskaper pr nå ikke har samme begrensninger som Norge lider under. Samferdselsdep har fokuset ift overflyvningsrettigheter over Russland, kjemper Norweigan sin sak og er relativt uavhengig av Næringsdep.

Men dette vet Kjos godt og er ikke noe annet enn et strategisk spill ift å legge press på norske myndigheter. Det viktigste er at Norwegian setter fokus på problemstillingen og fortsetter å presse myndighetene da dette må løses.

Gitt forholdet til Russland og erfaringer med russisk politikk så tipper jeg vi får se en asiatisk aktør på OSL før Norweigan får tillatelse til å fly over Russland. Men jeg håper jeg tar feil.
 
Norwegian åpner base for 737-MAX på Stewart Internationale, SWF, ved New York:

https://www.dn.no/nyheter/2017/02/08/2002/Luftfart/norwegian-oppretter-ny-flybase-i-new-york
Det blir veldig som gamle toner fra Ryanair å velge ganske usentrale "alternative" flyplasser, men Ryanair klarte ofte komme til lokasjoner som var greie for andre reisemål. Stansted er jo fin for å reise til Cambridge og Bergamo er jo grei for å reise til Garda-sjøen, eller hvorfor ikke Bergamo. Providence og Stewart ser jeg imidlertid ikke komme nærmere noe interessant.
 
Tipper en rute med 2 ukentlige avganger med MAX fra BGO og/eller TRD til en av disse basene innen 18-24 mnd.

Nei, det tviler jeg på. Disse er 'skreddersydd' for UK og Irland. Blir det MAX-trafikk fra Vestlandet, blir det til JFK. Kanskje Boston.
 
DN har en artikkel om at Kjos ønsker å utvide kraftig på IC fra Oslo. Det er også et kart over mulige ruter. Mange fine steder, men jeg stiller ? ved potensialet til Almaty og Ulan Bataar. http://www.dn.no/nyheter/2017/02/08/2057/Luftfart/kjos-vil-gjore-oslo-til-gigantflyplass


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi ligger strategisk godt an for øst/vest-trafikk, noe ARN også for øvrig gjør så det er helt sikkert et potensiale for å satse ytterligere.

Men dette er strategisk utspill ift forhandlingene med Russland som skjer denne mnd. OSL (eller ARN) blir aldri "...en av verdens største knutepunkt for langdistanse...":D. Og det er heller pr i dag ikke i tråd med hvordan Norwegian driver business med sterkt fokus på 1 stk hub.
 
hvis alle disse rutene som står omtalt i DN kommer + de Norwegian har sagt at med stor sannsynlighet kommer til å komme (RIO, EZE, JNB) + dagens ruter og Addis Abeba med Ethiopian, vil det se slik ut, med nærmere 50(!!!) destinasjoner i fremtiden:
OSL- Route map.gif
jeg har egentlig ikke ord, OSL kan bli noe stort...
 
Back
Top