Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Det er mye rart i journalistikken, men det er vel de fleste her klar over:

I april fikk frilansjournalist Inga Ragnhild Holst avslag på en forespørsel om sponset billett med Norwegian på selskapets nye langrute til New York. I et intervju med VG tirsdag slaktet hun servicen på Norwegians New York-fly.

http://www.journalisten.no/node/40185

Ikke helt etisk riktig, for å si det forsiktig.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Forstår -DYA som at Electron virker ombord. Antar det et er mulig for Norwegian å godta transaksjonen offline, og "ta sjansen på" at det er dekning for kaffekoppen når de kobler opp maskinen. Nytt for meg, men antar det kan la seg gjøre for Norwegian/Norwegians leverandør å påta seg denne risikoen .

Høres merkelig ut. Det er jo ikke bare opp til selger å "ta sjansen".
Hele hensikten med Visa Electron (og ikke nødvendigvis alle andre debetkort!) er jo dekningskontroll - både for bruker og selger.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

De har tydeligvis, og det er bra, tatt lærdom av noen uheldige førstesides agurkoppslag i media. På turen til BKK sto det ikke på vann ihvertfall. Men de skal ha $5 for pledd for de i øko. Ser litt rart ut men strengt tatt er det ikke et flyselskaps ansvar å sørge for at folk er riktig kledd så helt enig i at dette er en tjeneste man bør ta betalt for. Vil tippe også dette er med på å øke profitt både for selskap og ansatte(forutsetter da at de fremdeles som i gamle dager får provisjon av salg ombord)..
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

De har tydeligvis, og det er bra, tatt lærdom av noen uheldige førstesides agurkoppslag i media. På turen til BKK sto det ikke på vann ihvertfall. Men de skal ha $5 for pledd for de i øko. Ser litt rart ut men strengt tatt er det ikke et flyselskaps ansvar å sørge for at folk er riktig kledd så helt enig i at dette er en tjeneste man bør ta betalt for. Vil tippe også dette er med på å øke profitt både for selskap og ansatte(forutsetter da at de fremdeles som i gamle dager får provisjon av salg ombord)..

Det er jo bare å skru tempen ned i kabinen det, så det blir kaldt nok så de kan få solgt nok tepper ;)
Har selv opplevd kalde kabiner på fly og har frøset selv om jeg har vært riktig kledd som du sier. Men slipper iallefall å betale hvis jeg trenger ett pledd.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Det er jo bare å skru tempen ned i kabinen det, så det blir kaldt nok så de kan få solgt nok tepper ;)
Har selv opplevd kalde kabiner på fly og har frøset selv om jeg har vært riktig kledd som du sier. Men slipper iallefall å betale hvis jeg trenger ett pledd.
En så lenge, en så lenge. De såkallte "velykkede" selskapene(legacy carriers) må nok snu seg om å se etter hvor de kan tjene penger. For slik jeg kan lese div årsrapporter(all virksomhet tilsammen kortrute/langrute mv)så synes det ikke som at det går så greit. Men hvis du som din avatar tilsier flyr mye Qatar så får du nok pledd skal du se for de kan jo kjøre sin egen stil inntil videre sammen med andre "sponsede"..
Forøvrig så var det så varmt at pleddet var det ikke stort behov for...
 
Last edited:
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Det er jo bare å skru tempen ned i kabinen det, så det blir kaldt nok så de kan få solgt nok tepper ;)
Har selv opplevd kalde kabiner på fly og har frøset selv om jeg har vært riktig kledd som du sier. Men slipper iallefall å betale hvis jeg trenger ett pledd.

Jeg tenker at det burde være et flyselskaps ´plikt´ å levere et lett pledd til passasjerene på en lang nattflyvning, det er tross alt sovetid, og selv om det ikke er hotell en driver burde dette være et minimum av service.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Jeg tenker at det burde være et flyselskaps ´plikt´ å levere et lett pledd til passasjerene på en lang nattflyvning, det er tross alt sovetid, og selv om det ikke er hotell en driver burde dette være et minimum av service.

På QR så ligger det pledd i hvert sete når man kommer ombord. Helt enig, et pledd er ikke store kravet på nattflygninger.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Jeg tenker at det burde være et flyselskaps ´plikt´ å levere et lett pledd til passasjerene på en lang nattflyvning, det er tross alt sovetid, og selv om det ikke er hotell en driver burde dette være et minimum av service.

Ja, men så må vi også huske at Norwegian er verdens første lavprisselskap som flyr langt - og et lavprisselskap kutter der andre gir deg komfort. Som Kjos sier, du kjøper en billett til 199,- og han får deg frem pronto. Om du ønsker mer får du det, men det koster per tjeneste. :-)
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Ja, men så må vi også huske at Norwegian er verdens første lavprisselskap som flyr langt - og et lavprisselskap kutter der andre gir deg komfort. Som Kjos sier, du kjøper en billett til 199,- og han får deg frem pronto. Om du ønsker mer får du det, men det koster per tjeneste. :-)
Jeg er helt enig i at konseptet er akseptabelt, og at det aller meste kan koste ekstra uten problemer (IFE, mat, vin, øreplugger, whatever). Men et visst minimum bør det alltid være på longhaul, synes jeg. Gratis vann er en selvfølge pga faren for blodpropp osv. Pledd er ikke like opplagt, men å måtte betale for å låne et pledd i noen timer er smålig, hvor mye kan de spare/tjene på noe slikt? Med unntak av svinn er jo pledd en liten engangskostnad, det er ikke akkurat superbra kvalitet på pleddene man får hos SAS, BA, NSB osv.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Jeg synes også det er helt greit at de tar seg betalt alt de måtte ønske, men pledd er en ting jeg synes skal være gratis da det ikke er noen standard for hvor varmt/kaldt det er i kabinen.
Man kan også gå så langt å si at det er en slippery slope, siden det kan resultere i spekulering i kabintemperaturen fra Norwegian's side.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Nå må man også huske at håndtering av pledd ikke er gratis. De må samles inn. renses og pakkes på ny i plast mellom hver flight. Man får også billigere handling når man ikke trenger å bry seg om pledd. Det blir mye penger på et år .... Det er langt bedre butikk å selge dem for en lav pris.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Jeg tenker at det burde være et flyselskaps ´plikt´ å levere et lett pledd til passasjerene på en lang nattflyvning, det er tross alt sovetid, og selv om det ikke er hotell en driver burde dette være et minimum av service.

Det finnes jo overnattingsalternativer hvor man tilbyr sengen, men ikke nødvendigvis sengetøy osv. Sengetøy er da optional extras som må betales for.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Jeg er helt enig i at konseptet er akseptabelt, og at det aller meste kan koste ekstra uten problemer (IFE, mat, vin, øreplugger, whatever). Men et visst minimum bør det alltid være på longhaul, synes jeg. Gratis vann er en selvfølge pga faren for blodpropp osv. Pledd er ikke like opplagt, men å måtte betale for å låne et pledd i noen timer er smålig, hvor mye kan de spare/tjene på noe slikt? Med unntak av svinn er jo pledd en liten engangskostnad, det er ikke akkurat superbra kvalitet på pleddene man får hos SAS, BA, NSB osv.


Jeg er ganske sikker på at når man kjøper et pledd for $5, så har man det til odel og eie..

Men som LN-MOW skriver er det en del kostnader bak en konsept/flyvning som kanskje ikke er åpenlyst eller åpenbare. Mange som kanskje heller ikke kjenner til dette.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Ja, men så må vi også huske at Norwegian er verdens første lavprisselskap som flyr langt - og et lavprisselskap kutter der andre gir deg komfort. Som Kjos sier, du kjøper en billett til 199,- og han får deg frem pronto. Om du ønsker mer får du det, men det koster per tjeneste. :-)

Verdens første lavpriselskap som flyr langt. Grrrrrrrrr.
Har du sovet i timen. :(
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Ja, men så må vi også huske at Norwegian er verdens første lavprisselskap som flyr langt

Icelandair har fløyet med både BOB og betaling for pledd på langrutene sine tidligere.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Min ameirkanske "cousin" fløy med Norwegian JFK-OSL søndag 23.juni. Hun fikk beholde pleddet. Hun rapporterte også om en forholdsvis kald kabin som bidro til at ganske mange kjøpte pledd.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Hva noen oppfatter som kaldt er passelig for noen og kanskje varmt for andre. Er det i det kjøligste kan en ta på en jakke eller pledd. Verre hvis det er for varmt.

Synes egentlig det er greit å betale ekstra for det meste, særlig mat og drikke. Liker jeg ikke det som blir tilbudt, er det like greit å ikke ha betalt for det.
 
Back
Top