Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Da har de annonsert at det blir gratis vann og greier!

Vi er opptatt av å lytte til våre kunder og har derfor i dag besluttet at følgende vil gjelde på våre langruter:

- Gratis vann til alle om bord
- Det vil være mulig å betale med kontanter om bord
- Gratis avbestilling av flyreisen for de som ikke ønsker å reise på grunn av manglende underholdningssystem på den innleide flymaskinen

Herlig... :up:
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Da har de annonsert at det blir gratis vann og greier!

Vi er opptatt av å lytte til våre kunder og har derfor i dag besluttet at følgende vil gjelde på våre langruter:

- Gratis vann til alle om bord
- Det vil være mulig å betale med kontanter om bord
- Gratis avbestilling av flyreisen for de som ikke ønsker å reise på grunn av manglende underholdningssystem på den innleide flymaskinen

Smart av DY, og det eneste riktige å gjøre.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Hvem sier at jeg og mange av mine kollegaer ikke bruker sunn fornuft? Selvfølgelig gjør vi det. Men som flere her inne forteller, så er det stor forskjell på skandinavisk og asiatisk arbeidskraft og deres tenkemåte såfremt de ikke er i en lederposisjon.

Hva Norwegian forventer? De forventer vel at alle reisende setter seg inn i reisevilkårene som man må krysse av for at man har lest når man kjøper billetten :) Endel passasjerer har svært store forventninger til oss ombord. Kjøper du en billett til Dubai for 999,- en vei kan man vel ikke forvente lieflat seats, full food and beverage service, tepper, puter og underholdning for den prisen. Jeg tørr da påstå at kunden har et urealistisk syn på hva lowcost er.. det er jo en grunn til at det heter lowcost er det ikke?

Uansett så dreier denne tråden seg vel i hovedsak om Norwegian Longhaul, og der jobber ikke jeg.... Men innkjøringsproblemer er det med alt nytt, men det blir nok bra til slutt skal dere se....

Med ønske om en flott dag til dere alle :D

DYA'n

Har ikke noe som helst mistanke om at der står noen plass i reisevilkårene at en må ha nøyaktig valør med, eller et bestemt kredittkort;)
Men honnør til selskapet ditt at de endelig dro frem den sunne fornuften på Longhaul:up:
 
Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

De praktiserte hvertfall vann underveis på søndag/mandag. Med og uten bobler :)
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Sikkert en fornuftig beslutning av Norwegian.
Men som en liten digresjon kan man jo undres på om det samme skal kunne kreves av NSB. Jeg tok dagtoget fra Bodø til Trondheim nylig - en tur som tar rundt 10 timer. Det var ingen som kom rundt og tilbød gratis vann selv om mange sikkert var tørste. Det var kaldt som bare det i vogna på en flott sommerdag og vi satt og frøs, men det kom heller ikke noen og delte ut tepper slik at vi slapp å fryse på den lange turen. Dette var bare en liten tanke midt i alt oppstyret. Hvorfor er det slik at vi skal søreges for på alle mulige vis når vi skal ut å fly, men fint klarer oss selv forøvrig??? :72:
 
Last edited:
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

En ikke uvesentlig detalj er at du dehydrerer mye raskere i 30-40.000 fot ...
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Sikkert en fornuftig beslutning av Norwegian.
Men som en liten digresjon kan man jo undres på om det samme skal kunne kreves av NSB. Jeg tok dagtoget fra Bodø til Trondheim nylig - en tur som tar rundt 10 timer. Det var ingen som kom rundt og tilbød gratis vann selv om mange sikkert var tørste Det var kaldt som bare det i vogna på en flott sommerdag og vi satt og frøs, men det kom heller ikke noen og delte ut tepper slik at vi slapp å fryse på den lange turen. Dette var bare en liten tanke midt i alt oppstyret. Hvorfor er det slik at vi skal søreges for på alle mulige vis når vi skal ut å fly, men fint klarer osss selv forøvrig??? :72:

Tja, i et fly sitter du rolig over lang tid. På toget har du muligheten til å bevege deg litt, kjøpe deg litt varm eller kald mat med tilhørende drikke. Medbrakt er også mulig på tog.. ;)
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

En ikke uvesentlig detalj er jo at du blir fratatt vannflaska du fylte hjemme når du skal ut å fly..
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Det du sier går jo rett i kjernen av mitt argument hadde lest det skikkelig. Det faktum at det i andre kulturer ikke er rom for skjønn i service er noe nordmenn nå reagerer på. Lik det eller ikke, men det er jo prisen man må betale.

Når du bruker skjønn i butikken din, er du redd for miste jobben?

Nei, jeg er ikke redd for å miste jobben min :-)

Men, når dere skylder på at det er asiatene og deres kultur innen arbeidslivet som fører til disse problemene, hvordan henger det sammen med at det er asiatiske flyselskaper som alltid vinner kåringer av verdens beste flyselskap?

Kan det ha noe med kulturen og opplæringen i Norwegian, eller har Kjosern bare vært usedvanlig uheldig med de asiatene han har ansatt hos seg? Jeg bare spør.....

Cathay og Singapore feks er jo asiatiske så det holder, men ligger alltid i toppen.
 
Last edited by a moderator:
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Men, når dere skylder på at det er asiatene og deres kultur innen arbeidslivet som fører til disse problemene, hvordan henger det sammen med at det er asiatiske flyselskaper som alltid vinner kåringer av verdens beste flyselskap?

Kan det ha noe med kulturen og opplæringen i Norwegian, eller har Kjosern bare vært usedvanlig uheldig med de asiatene han har ansatt hos seg? Jeg bare spør.....

Cathay og Singapore feks er jo asiatiske så det holder, men ligger alltid i toppen.

For det første er alle artiklene DY har hatt problemer med, gratis hos disse ...
For det andre snakker vi her om et treningsopplegg AV asiater FOR asiater perfeksjonert over mange år. Singapore's kurs er 15 uker lange. Jeg vet ikke hvor langt DY's kurs er, men det er ihvertfall ikke i nærheten av dette ...
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Joda, de artiklene er gratis hos de andre, og opplæringen er gitt av asiater til asiater.

Men de som forsvarer DY her mener jo at det er den asiatiske arbeidskulturen som fører til lite smidighet i de oppståtte situasjonene.

Jeg mener det IKKE er den asiatiske arbeidskulturen som er problemet, men Norwegian sin policy og opplæring av de kabinansatte som ikke er god.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Jeg tror vi er enige om at DY ikke helt har skjønt hva de har gitt seg ut på ... ;)
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Joda, de artiklene er gratis hos de andre, og opplæringen er gitt av asiater til asiater.

Men de som forsvarer DY her mener jo at det er den asiatiske arbeidskulturen som fører til lite smidighet i de oppståtte situasjonene.

Jeg mener det IKKE er den asiatiske arbeidskulturen som er problemet, men Norwegian sin policy og opplæring av de kabinansatte som ikke er god.

Jeg tror vi er relativt enige. Poenget mitt er jo ikke at denne kulturen nødvendigvis er et problem. Den fungerer jo godt der den fungerer som du skriver, og da er det vel planlagt med tydelige instruksjoner for hvordan man skal opptre.

Men når DY sier til sine ansatte at vann skal kjøpes så får du følgende resultater:

Norsk arbeidskultur: Vann må betales for i utgangspunktet, men man kan da gjøre unntak for stakkaren uten kort med hodepine og noen her og der.

Asiatisk arbeidskultur: Vann må betales for, ellers får du ikke vann.

Dette er en konsekvens av at man velger å ansette folk fra utlandet. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Men man må da tilpasse seg til dette.

Se bare på de artiklene som har vært i avisene de siste ukene om store selskaper i norge med mange utenlandske ansatte hvor de må ha egne kurs om norsk arbeidskultur.
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Common Law er i utgangpunktet helt vidt forskjellig fra norsk. I Norsk rett kreves det først et tilbud og deretter en aksept, begge deler er bindene.
Slikt sett er vel Common Law veldig lik Norsk lov, for også der er både tilbud og aksept bindende. Forskjellen er vel at menyen i setelommen ikke regnes som et slikt tilbud...
 
Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Norsk arbeidskultur: Vann må betales for i utgangspunktet, men man kan da gjøre unntak for stakkaren uten kort med hodepine og noen her og der.
Asiatisk arbeidskultur: Vann må betales for, ellers får du ikke vann.

Den fundamentale forskjellen er at for nordmenn så er du beskyttet av et rigid lovverk som arbeider, og kan gjøre en del slike ting uten at det får konsekvenser for deg. For en del asiater, som f.eks. fra Thailand så kan du regne med å få sparken på dagen om du ikke følger regelverket.
For nordmenn så kan du regne med å få en like godt betalt jobb, eller trygd om du får sparken - men i Thailand så er den sjansen lav og trygd? Lønnsmessig er dessuten nordmenn generelt så godt betalt at man har en buffer uansett konsekvenser av mindre hendelser.
Dette er viktige punkter å forstå når man skal benytte ansatte fra en del asiatiske land, og spesielt "tredje verden"-land generelt. Det er også derfor leder-personer er nærmere nordmenn, siden de lever i en situasjon nærmere nordmenn.

Det er også derfor man kan regne med at nordmenn vil strekke seg litt lenger når de vil, men også havne på motsatt ende av skalaen når de ikke vil.
 
Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Episodene har også nådd thailandsk presse, bl.a på nettsiden www.sanook.com. Men finner ikke igjen linken da jeg ikke er så stødig i thai...
 
Back
Top