Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)
Blir faktisk veldig overrasket når jeg leser denne tråden. DY/DU har brutt norsk lov, og mange her forsvarer dette med at det står i betingelsene deres?????? Er virkelig på tide at noen her tar seg et kurs i rettslære. En lov opphever ALLE betingelser, om de skulle bryte med loven. Norske sedler og mynter er tvunget betalingsmidler i Norge, og Norwegian er et norsk selskap.
"Så kom ikke med 1000 lappen din eller 50 euro og si du bare skal ha en kopp kaffe til 25,-..." Sitat fra LN-DYA Sikkert noen som vet, men dette kan da vel heller ikke være lovlig? DY som den profesjonelle parten plikter vel å sørge for nok vekslepenger????
Njaaaaaaa. Er ikke helt sikker på om du har rett i noe av det du skriver.
I Norge er det full avtalefrihet. Det betyr at man i mange tilfeller kan avtale seg bort fra enkelte lovbestemmelser. Det er selvsagt mange mange unntak fra dette. Men det er slikt man i utgangspunktet bør sjekke før man går inn i en avtale.
Om du i rettslære lærte noe annet så bør du nok kjefte på læreren din.
Norwegian er et norsk selskap ja. Men flyene det er snakk om er registrert i Irland og traffikerer i internasjonal trafikk.
Det er også mulig at Norwegian har opprettet et underselskap som eier/drifter disse flyene som er veldig vanlig i skipsbransjen for å spre risiko dersom noe skulle gå shit.
Dersom dette selskapet er etablert i eks. Irland vil jo flyene være irske, på lik linje med et fly fra Ryanair. Det at Norwegian er Norsk begynner jo derfor å bli en sannhet med modifikasjoner. Uten at vi behøver å gå inn på den diskusjonen.
Men poenget er uansett at de opererer i mange forskjellige jurisdiksjoner, og skal man da tolke dit ressonement bokstavelig så skal de jo ta imot norske 1 kroner på flyet fra London tl syden.
Det gir jo ingen mening sant? Jeg er rimelig sikker på at de i utgangspunktet har sitt på det tørre rent juridisk. Selv om jeg syns det er en uting å ikke ta kontanter når man gjør det av rent økonomiske grunner.
Jeg har mye mer forståelse for å fjerne/redusere det fra bussen f.eks. mtp. sikkerhet for sjåføren.
Videre så ser man jo som jeg har nevnt tidligere det som fort skjer når man får en kulturkrasj. Når den norske kulturen som er vant med høy grad av frihet og hvor man ofte kan forhandle seg frem til litt slækk i systemet uten at jorda går under.
De møter nå en asiatisk arbeidskultur hvor de som jobber på gulvet må og skal følge reglene satt helt strikt. Alternativet er å miste jobben. En slik mentalitet kan ikke endres over natta.
Da blir det jo de som lager instruksene som må ta innover seg at man kanskje nå må i langt større grad detaljstyre enkelte ansattgrupper for å kunne levere kundeservice som kanskje tidligere ble utført på et mer ad-hoc basis av de flinke folk som står på i kabinen.
Er det en ting jeg har lært av å jobbe i asia så er det at det å improvisere eller gå utenfor gjeldene instruks er en praksis som ikke eksisterer med mindre du er CEO og da kan tillate deg hva du vil.