Norwegian nektet assisterende lege kaffe

Nei, jeg tror heller ikke at Norwegian sjekker hvor mye kaffepulver som er igjen etter flyvningen

Bare for å pirke, DY har sånne ferdigkopper med pulver dosert i bunnen :cry:

Jeg har faktisk ofte set DY crew i Cph give vand til handlingpersonalet mens de venter på at pax tælles eller baggage unloades...

Det er sikkert av "crew-kvoten" - mange selskaper har flust med vannflasker til crewet.

Jeg vet ikke om dette er en sann eller usann historie, men er den usann (falsk anklage) - så er det vel ingen mening når firmaet ditt beklager den - og attpåtil kompenserer legen.

Tre ganger nå har du ignorert min forespørsel om å dokumentere denne påstanden. Hvilke media er det som har skrevet om dette? Hvor står det at NAS har beklaget dette? Hvorfor er det så vanskelig for deg å vise oss dette for jeg er utrolig interessert i å se det. Hvis du ikke er villig til å gjøre dette så har vi jo ikke noe valg enn å ta dine påstander som løgn.

Jeg skrev innledningsvis at dette var en FILLESAK, men registrerte at den skapte stor debatt i sosiale medier.

Hvor er det denne store debatten skjer? Er det i kommentarfeltet på Facebook innlegget du refererte til i starten av tråden? Er dette på vedkommenes personlige facebookside og dermed utilgjengelig for resten av oss? Isåfall kan det ikke kalles mye til debatt.

Dette er en typisk "ikke-sak" som blir blåst opp til proporsjoner grunnet klønete behandling.
Og -JA - jeg holder fast i at dette neppe hadde skjedd med et skandinavisk crew, og min personlige mening er at disse involverte ikke klarte å "lese" mellom linjene i instruksverket sitt. Kanskje en kulturell greie?

Tilsynelatende er den eneste grunnen til at dette har blitt en sak er fordi mange ønsker at det skal være sant, så de kan påstå at kontraktsansatte blir kuet til å ikke kunne gi så mye som en kopp kaffe til noen som har hjulpet dem.

Jeg er ingen fan av kontrakts-konseptet, men jeg er heller ikke noen fan av at folk skal spre usannheter bare for å oppnå sin agenda.

Lol.. Ja, naar Norwegian sin egen PR avdeling offentlig sier at de paa det sterkeste beklager det som har skjedd, boer du vel kanskje sende dine tvil om god kollegial oppfoersel dit foer du hopper inn i skyttergrava med store kanoner?:D;)

Kanskje du kan henvise meg til hvor PR avdelingen har skrevet dette. Jeg er veldig interessert i å se det.

Synes man generelt skal være forsiktig med kommentere og kritisere hendelser uten å vite hele og fulle sannhet/historie. Det kan ha vært så mye som KAN ha skjedd, og det KAN være grunner til at det ble som det ble.
Det vet vi ingen ting om, og bør derfor ikke konkludere hverken med at det er noe dritt å ha kontraktsatte eller andre ting.

Jeg opplevde selv en muskelmann av en polakk som ble lagt i bakken av to politimenn og to vektere fra lufthvna. Alt plakken hadde gjort, var å gi meg boardingkortet sitt. Ja, og så ble han lagt i bakken og holdt nede til han besvimte. Hårreisende "service"? Nei. Jeg tok imot boardingkortet og vet hva som skjedde og hvorfor han ble lagt i bakken.

Om noen har fått nei til en kaffe, så kan det være mange grunner til det. Kanskje en som faktisk er ganske logisk, og ikke har noe med verken lønn, kontraktsansettelse, spansk crew, frykt-ledelse og alt mulig annet vås.

Jeg opplever at det er utrolig mye skittkasting i bransjen for tiden. Og det synes jeg er trist å se. Mange har en agenda. Glem ikke det.

Tre ganger nå har du ignorert min forespørsel om å dokumentere denne påstanden. Hvilke media er det som har skrevet om dette? Hvor står det at NAS har beklaget dette? Hvorfor er det så vanskelig for deg å vise oss dette for jeg er utrolig interessert i å se det. Hvis du ikke er villig til å gjøre dette så har vi jo ikke noe valg enn å ta dine påstander som løgn.

Hvor er det denne store debatten skjer? Er det i kommentarfeltet på Facebook innlegget du refererte til i starten av tråden? Er dette på vedkommenes personlige facebookside og dermed utilgjengelig for resten av oss? Isåfall kan det ikke kalles mye til debatt.

Tilsynelatende er den eneste grunnen til at dette har blitt en sak er fordi mange ønsker at det skal være sant, så de kan påstå at kontraktsansatte blir kuet til å ikke kunne gi så mye som en kopp kaffe til noen som har hjulpet dem.

Jeg er ingen fan av kontrakts-konseptet, men jeg er heller ikke noen fan av at folk skal spre usannheter bare for å oppnå sin agenda.

Kanskje du kan henvise meg til hvor PR avdelingen har skrevet dette. Jeg er veldig interessert i å se det.

Jeg er ikke en del av diskusjinen, men jeg klarer ikke å se på at Icenor også skal hisse på seg selv behov for legehjelp, så her limer jeg inn kopier av det etterspurte fra Norwegians Facebook side:

Tor Egil Braseth said:
Heisann! Jeg og min familie fløy Malaga-Oslo på mandag og vi endte med å mellomlande på Gatwick pga. en akutt medisinsk hendelse. Min kone var legen som assisterte etter beste evne frem til ambulansepersonellet overtok, og etterpå måtte hun faktisk betale for en kaffe. Vi overhørte de innleide spanske kabinansatte diskutere seg imellom om de kunne spandere kaffen, men det måtte visstnok klareres med kapteinen. Vi endte dermed opp med å betale. Det er jo et lite beløp i den store sammenhengen, men det føles litt rart etter en sånn hendelse. Ville uansett bare si at vi spanderer den medisinske konsultasjonen og håper på fortsatt sunn økonomi for Norwegian!

Norwegian said:
Hei Tor Egil,

Tusen takk for assistansen ombord, dette setter vi veldig stor pris på!

Videre er det veldig beklagelig at en kopp kaffe ikke kunne bli spandert, ettersom din kone var behjelpelig med å assistere vårt personell ombord. Dette skal vi få gitt beskjed videre om.

Som ett plaster på såret tenker jeg å få gitt litt tilbake for assistansen og at dere ikke fikk spandert kaffe ombord.
Kunne du sendt oss en epost til post@norwegian.no med referansenummeret på reisen?
Legg ved i emnefeltet "Facebook PE" , slik at jeg finner eposten din. /PE/

Takk, endelig etter 46 innlegg så kommer det jeg har etterlyst fra start av.

Hvorfor de ikke tok fra crewkaffen vet jeg ikke enda. Men Tor Egil Braseth har nok misforstått når han sier at de sto å diskuterte at de trengte kapteinens tillatelse, for det trenger de ikke og ingen jeg noensinne har flydd med har trodd noe annet. Med tanke på at det spanske crewet gjerne prater på spansk mellom seg så forventer jeg heller ikke at han skal forstå hva som blir sagt.

Er det noen som syns at Tor Egil skal få noe annet enn en beklagelse for at de måtte betale? PR avd. hadde jo ikke gjort jobben sin hvis de hadde avvist han og det ser ut som om de tar ansvar ovenfor de som føler seg urettferdig behandlet.

Gratis kaffe og vann blir relativt ofte gitt til passasjerer som kan ha hatt en negativ opplevelse med selskapet eller til passasjerer som f.eks. føler seg dårlig. At skandinavisk crew har en lavere terskel for å bruke dette, kan nok stemme, men det er ingen som står med en pisk i bakgrunnen og hindrer spaniolene å gjøre det samme.

Hvordan voksne flyfantaster kan bruke 3 sider på en slik fillesak skjønner jeg ikke.
Ærlig talt folkens!

Det kan godt hende det er en fillesak for deg. Men for meg går det utover min profesjonelle stolthet og jeg vil gjerne vite mest mulig om saken slik at jeg kan lære av den.

...Jeg opplever at det er utrolig mye skittkasting i bransjen for tiden. Og det synes jeg er trist å se. Mange har en agenda. Glem ikke det.

Denne tråden er vel et godt eksempel på nevnte agenda. Trådstarter poster enkelthendelse i Norwegian for trekke direkte paraleller til arbeidsforholdene i selskapet.

Har stor forståelse for at Icenor føler dette går på yrkesstoltheten løs når en kollega i annet selskap så ensidig trekker paraleller på denne måten uten annen kjennskap til saken enn et facebookinnlegg. Kollegialt er det i alle fall ikke.

Last edited:
Takk til Wig-Wag som sakset ut noe av det som har stått i sosiale medier..., bl.a. et svar fra Norwegian.
Ja - det er en latterlig liten sak, og latterlige saker kan lett skape debatt ute blant folk. Noen tusen meldinger og "tumb's up" viser i alle fall at mange engasjerer seg, bl.a på FB.

Når man skriver et innlegg, eller starter et tråd - så har man et budskap. Budskapet her var linket opp til små og større utfordringer omkring bruk av innleid utenlandsk kabinpersonell, som åpenbart gir både språkproblemer og kanskje ligger det en kulturell greie her?

At du er stolt av jobben din Icenor gleder meg - Norwegian (og andre) trenger motiverte medarbeidere som står på for eget selskap.
Men nå som du har fått hvilepulsen tilbake - så håper jeg du ser at litt av poenget var, slik det var ment gitt - dette med at et innleid spansk crew "kladdet det til" for seg selv (og firmaet ditt). Jeg er overbevist om at du og dine skandinaviske kolleger hadde løst dette annerledes - ikke sant?
Til slutt - og nok en gang - se gjerne denne "fillesaken" i en større sammenheng - der det står store utfordringer for tur; nemlig debatten om norske kabincrew etter hvert skal erstattes av bl.a. spanjoler. Norwegian har startet denne utviklingen her hjemme, og jeg ville tro at du og dine kolleger skulle ha interesse av dette.

Tally-Ho

Last edited:
Synes man generelt skal være forsiktig med kommentere og kritisere hendelser uten å vite hele og fulle sannhet/historie. Det kan ha vært så mye som KAN ha skjedd, og det KAN være grunner til at det ble som det ble.
Det vet vi ingen ting om, og bør derfor ikke konkludere hverken med at det er noe dritt å ha kontraktsatte eller andre ting.

...

Om noen har fått nei til en kaffe, så kan det være mange grunner til det. Kanskje en som faktisk er ganske logisk, og ikke har noe med verken lønn, kontraktsansettelse, spansk crew, frykt-ledelse og alt mulig annet vås.

Jeg opplever at det er utrolig mye skittkasting i bransjen for tiden. Og det synes jeg er trist å se. Mange har en agenda. Glem ikke det.

Kloke ord som vanlig fra deg - fantastisk at det går an å få så mye ut av denne saken, spesielt før man har noen facts å holde seg til. Men - det er jo tildels underholdende lesning, dog ganske forutsigbar!

Det er vel på tide å sitere footeren fra et annet forum:

As these are anonymous forums the origins of the contributions may be opposite to what may be apparent. In fact the press may use it, or the unscrupulous, or sciolists*, to elicit certain reactions.

-A

Back