Brusseltur via Stockholm og København
Det lakker og lir til jul, men litt skal man ut på tur først, desember inneholder to turer til Europas hovedstad i landet uten regjering.
Jeg hadde utreise 30. november, med SK 347 Trd-Osl, SK 864 Osl-Arn og SK 1589 Arn-Bru. Hjemreise dagen etter med SK 1594 Bru-Cph of SK 2884 Cph-Trd.
Etter at SAS overtok ruta mellom København og Trondheim har det blitt slutt på ettermiddagsturen Trondheim-København, avgang 1730. Denne var mye brukt når jeg hadde tidlig møte i Brussel og måtte reise dagen før. Men, man tilpasser seg. Avgang ca halv ti fra Værnes er ok, da får jeg servert frokost til de unge håpefulle, og kjørt dem på skolen før jeg reiser. Da kan man også velge blant en del alternativ. Hadde litt lyst til å fly via Wien, men denne billetten kostet 34.000 en vei, så det ble avskrevet. Det ble valgt tur via Oslo og Stockholm. Etter avlevering av bil tok jeg taxi i sju minutt ut til Værnes, godt å bo sentralt. Fikk sjekket inn på automat, og sendt kofferten gjennom selvbetjent koffertavlevering, som nå også fungerer for turer til utlandet. Det var lang kø i sikkerhetskontrollen, men kom da gjennom ut så mye som et pip, og som alltid venter noen minutter på kaffebaren:
Smaker alltid godt den der koppen.
SK 347 var satt opp med LN-RRN, en 737-783 som kom til SAS i november 1999, og bærer navnet Solveig Viking. SAS er i gang med å male "SAS-flagg" på de norske maskinene også, og SOlveig så riktig flott ut der hun sto:
Det gikk greit å komme ombord gjennom utgang 33, hadde valgt sete 1C, med ok plass:
Det var en skikkelig trivelig trekvinnersbestning ombord. Avgang ble på rutetid, fra rullebane 27. Det var 106 passasjerer, så ganske ok tur for SAS.
Jeg tok en kopp kaffe ombord, og sovnet. Enkelt og greit! Vi landet litt før rutetid på rullebane 19R, og takset bort til utgang 23. Tuslet av flyet, tok til venstre, ned trappa, og hele innenriks (nesten), gjennom tac-free, og opp til SAS´ tilbud i 2. etasje, der jeg fikk posen med aviser, alltid hyggelig! Oppe i loungen ble det en kopp kaffe (håper ikke legen min leser dette).
SK 864 var satt opp fra utgang 34, avgang kl 11, så ble et kort besøk i loungen. Turen til Arlanda var satt opp med LN-BRI, alltid hyggelig med en gammel 400-maskin, opprinnelig skulle vi ha flydd en 700. BRI er en 737-405 levert til Braathens i 1990, den har kost seg litt i Malaysia, før den returnerte til Norge og siden har vært Harald Hårfagre.
Ombordsstigning gikk greit, det var 144 passasjerer ombord, vi var 15 som fløy på økonomi-ekstradelen, over fire rader. Jeg satt på 3A, og ikke ledig midtsete, jaja. OK beinplass ombord i 400ene:
Vi tok av fra rullebane 19L, på rutetid. Vel oppe i lufta fikk vi litt øe-mat:
Ikke så mye, men det smakte skikkelig godt, mye bedre enn laksen de serverer til tider. Ramlösa smakte godt til. Vi landet litt før rutetid, på rullebane 19R på Arlanda. Vi takset til utgang 6 på T5, og da hadde jeg nesten tre timer foran meg. Fikk handlet M&M før jeg tok trappa opp i SAS-loungen. Her fikk jeg ryddet i eposten, skrevet litt på en rapport, slett ikke dårlig anvendt tid. Jeg smakte på et glass av julerødvinen i loungen, og drakk sikkert tre kopper kaffer (som sagt, håper ikke legen min leser dette).
Etterhvert nærmet det seg avgangstiden til SK1589, den var satt opp fra utgang F37, så da ble det en liten spasertur, sikkert bare bra for meg det. Det var SE-DTH, Vile Viking som skulle ta oss til Brussel, Vile er en 737-683 som ble levert til SAS for nokså nøyaktig tolv år siden. Jeg hadde D-billett,og sete 2C. Det var seks tykker foran gardina på de 1,5 radene som var satt av til det. PÅ økonomi ekstra satte det ni personer på de to avsatte radene. Helt bakerst var det ganske fullt, uten at jeg fintelte. Vi tok av fra rullebane 19R også, på rutetid.
Det ble servert fiskemiddag, også denne var god:
Ble en rødvin til fisken.
Vi landet på rullebane 25L litt etter rutetid pga motvind. Etter å spasert i nesten 20 min kom kofferten og jeg oss på toget til Brussel Noord, og etterhvert Thon Hotel City Centre.
Dagen etter var det møte, det avsluttet tidlig, ca kl 15. Jeg tok en taxi ut til flyplassen, vi kom litt før det store ettermiddagsrushet, så turen ut gikk på ca halvtimen. I innsjekken spurte jeg om gratis oppgradering til business, jeg hadde økonomi ekstra-billett på returen. Hun beklaget at business var full, egentlig var nesten hele flyet fullt, så det kunne hun ikke gjøre, men jeg fikk høre ved utgangen. De er alltid greie med slike oppgraderinger i Brussel, det må jeg si!
Jeg fikk obordstigingskortet mitt med den hemmelig strekkoden til Fast Track i sikkerhetskontrollen, noe som virkelig har noe for seg på Brussel! De har innstallert automatisk sjekk av ombordstigningkort på vei ned i tunnellen nå, bra! Kom meg greit gjennom sikkerhetskontrollen, og opp i SAS-loungen hvor arbeid og en Leffe Bruin tok tida frem til ombordsstigning. SK 1594 var satt opp fra utgang A51. Det var en Airbus 321, men jeg fikk ikke sett regnr, og glemte det i København, skulle ikke være lov! I alle fall, jeg fikk ikke oppgradering siden det var fullt der fremme. Fikk sete 5D, med ok plass:
Det var 3,5 rad business, helt fullt. Økonomi ekstra var radene 5-17, her var det mer eller mindre fullt, og økonomi var helt full. Bra tur for SAS! Vi ble 20 min forsiknet opp, fra rullebane 25R. Som alltid fra Brussel er det en skarp høyresving, og å litt til før de slår av skiltet med setebeltet. Øe-maten var ok på denne turen:
Vi landet på rute i København, og jeg hadde to timer der. Ble en Tuborg Julebryg i SAS-loungen, der var det jammen så fullt med folk som jeg sjelden ser det! Var litt lei, så det ble litt musikk på øret, før spaserturen ut til utgang A26, hvor SK 2884 var satt opp. Det var OY-KFA, Johan Viking, en CRJ900 som var satt opp på turen. Jeg hadde stete 10C, ok plass:
Det var tolv rader med øe, fjorten personer brukte de plassene, mens det i økonomi var 2/3 fullt. Enkelt og grei tur, men laksemat:
Ikke min favoritt...
Landet i stormen på Værnes, ble skikkelig risting inn dalen, men gøy det også! Vi landet på rutetid, og det er så godt å komme fra Europa via København og ikke via Oslo, mye mindre stress!
Da er det ei uke til neste tur, også denne gang til Brussel, og Göteborg. Da skal SN Brussels Airbus 319 testes, det blir et nytt bekjentskap - rapport kommer!
Det lakker og lir til jul, men litt skal man ut på tur først, desember inneholder to turer til Europas hovedstad i landet uten regjering.
Jeg hadde utreise 30. november, med SK 347 Trd-Osl, SK 864 Osl-Arn og SK 1589 Arn-Bru. Hjemreise dagen etter med SK 1594 Bru-Cph of SK 2884 Cph-Trd.
Etter at SAS overtok ruta mellom København og Trondheim har det blitt slutt på ettermiddagsturen Trondheim-København, avgang 1730. Denne var mye brukt når jeg hadde tidlig møte i Brussel og måtte reise dagen før. Men, man tilpasser seg. Avgang ca halv ti fra Værnes er ok, da får jeg servert frokost til de unge håpefulle, og kjørt dem på skolen før jeg reiser. Da kan man også velge blant en del alternativ. Hadde litt lyst til å fly via Wien, men denne billetten kostet 34.000 en vei, så det ble avskrevet. Det ble valgt tur via Oslo og Stockholm. Etter avlevering av bil tok jeg taxi i sju minutt ut til Værnes, godt å bo sentralt. Fikk sjekket inn på automat, og sendt kofferten gjennom selvbetjent koffertavlevering, som nå også fungerer for turer til utlandet. Det var lang kø i sikkerhetskontrollen, men kom da gjennom ut så mye som et pip, og som alltid venter noen minutter på kaffebaren:

Smaker alltid godt den der koppen.
SK 347 var satt opp med LN-RRN, en 737-783 som kom til SAS i november 1999, og bærer navnet Solveig Viking. SAS er i gang med å male "SAS-flagg" på de norske maskinene også, og SOlveig så riktig flott ut der hun sto:

Det gikk greit å komme ombord gjennom utgang 33, hadde valgt sete 1C, med ok plass:

Det var en skikkelig trivelig trekvinnersbestning ombord. Avgang ble på rutetid, fra rullebane 27. Det var 106 passasjerer, så ganske ok tur for SAS.
Jeg tok en kopp kaffe ombord, og sovnet. Enkelt og greit! Vi landet litt før rutetid på rullebane 19R, og takset bort til utgang 23. Tuslet av flyet, tok til venstre, ned trappa, og hele innenriks (nesten), gjennom tac-free, og opp til SAS´ tilbud i 2. etasje, der jeg fikk posen med aviser, alltid hyggelig! Oppe i loungen ble det en kopp kaffe (håper ikke legen min leser dette).
SK 864 var satt opp fra utgang 34, avgang kl 11, så ble et kort besøk i loungen. Turen til Arlanda var satt opp med LN-BRI, alltid hyggelig med en gammel 400-maskin, opprinnelig skulle vi ha flydd en 700. BRI er en 737-405 levert til Braathens i 1990, den har kost seg litt i Malaysia, før den returnerte til Norge og siden har vært Harald Hårfagre.
Ombordsstigning gikk greit, det var 144 passasjerer ombord, vi var 15 som fløy på økonomi-ekstradelen, over fire rader. Jeg satt på 3A, og ikke ledig midtsete, jaja. OK beinplass ombord i 400ene:

Vi tok av fra rullebane 19L, på rutetid. Vel oppe i lufta fikk vi litt øe-mat:

Ikke så mye, men det smakte skikkelig godt, mye bedre enn laksen de serverer til tider. Ramlösa smakte godt til. Vi landet litt før rutetid, på rullebane 19R på Arlanda. Vi takset til utgang 6 på T5, og da hadde jeg nesten tre timer foran meg. Fikk handlet M&M før jeg tok trappa opp i SAS-loungen. Her fikk jeg ryddet i eposten, skrevet litt på en rapport, slett ikke dårlig anvendt tid. Jeg smakte på et glass av julerødvinen i loungen, og drakk sikkert tre kopper kaffer (som sagt, håper ikke legen min leser dette).
Etterhvert nærmet det seg avgangstiden til SK1589, den var satt opp fra utgang F37, så da ble det en liten spasertur, sikkert bare bra for meg det. Det var SE-DTH, Vile Viking som skulle ta oss til Brussel, Vile er en 737-683 som ble levert til SAS for nokså nøyaktig tolv år siden. Jeg hadde D-billett,og sete 2C. Det var seks tykker foran gardina på de 1,5 radene som var satt av til det. PÅ økonomi ekstra satte det ni personer på de to avsatte radene. Helt bakerst var det ganske fullt, uten at jeg fintelte. Vi tok av fra rullebane 19R også, på rutetid.
Det ble servert fiskemiddag, også denne var god:

Ble en rødvin til fisken.
Vi landet på rullebane 25L litt etter rutetid pga motvind. Etter å spasert i nesten 20 min kom kofferten og jeg oss på toget til Brussel Noord, og etterhvert Thon Hotel City Centre.
Dagen etter var det møte, det avsluttet tidlig, ca kl 15. Jeg tok en taxi ut til flyplassen, vi kom litt før det store ettermiddagsrushet, så turen ut gikk på ca halvtimen. I innsjekken spurte jeg om gratis oppgradering til business, jeg hadde økonomi ekstra-billett på returen. Hun beklaget at business var full, egentlig var nesten hele flyet fullt, så det kunne hun ikke gjøre, men jeg fikk høre ved utgangen. De er alltid greie med slike oppgraderinger i Brussel, det må jeg si!
Jeg fikk obordstigingskortet mitt med den hemmelig strekkoden til Fast Track i sikkerhetskontrollen, noe som virkelig har noe for seg på Brussel! De har innstallert automatisk sjekk av ombordstigningkort på vei ned i tunnellen nå, bra! Kom meg greit gjennom sikkerhetskontrollen, og opp i SAS-loungen hvor arbeid og en Leffe Bruin tok tida frem til ombordsstigning. SK 1594 var satt opp fra utgang A51. Det var en Airbus 321, men jeg fikk ikke sett regnr, og glemte det i København, skulle ikke være lov! I alle fall, jeg fikk ikke oppgradering siden det var fullt der fremme. Fikk sete 5D, med ok plass:

Det var 3,5 rad business, helt fullt. Økonomi ekstra var radene 5-17, her var det mer eller mindre fullt, og økonomi var helt full. Bra tur for SAS! Vi ble 20 min forsiknet opp, fra rullebane 25R. Som alltid fra Brussel er det en skarp høyresving, og å litt til før de slår av skiltet med setebeltet. Øe-maten var ok på denne turen:

Vi landet på rute i København, og jeg hadde to timer der. Ble en Tuborg Julebryg i SAS-loungen, der var det jammen så fullt med folk som jeg sjelden ser det! Var litt lei, så det ble litt musikk på øret, før spaserturen ut til utgang A26, hvor SK 2884 var satt opp. Det var OY-KFA, Johan Viking, en CRJ900 som var satt opp på turen. Jeg hadde stete 10C, ok plass:

Det var tolv rader med øe, fjorten personer brukte de plassene, mens det i økonomi var 2/3 fullt. Enkelt og grei tur, men laksemat:
Ikke min favoritt...
Landet i stormen på Værnes, ble skikkelig risting inn dalen, men gøy det også! Vi landet på rutetid, og det er så godt å komme fra Europa via København og ikke via Oslo, mye mindre stress!
Da er det ei uke til neste tur, også denne gang til Brussel, og Göteborg. Da skal SN Brussels Airbus 319 testes, det blir et nytt bekjentskap - rapport kommer!