Norwegian Nattcharter

litt-amatør;758528 said:
Kanskje et brist i logikken, men sammenligningen med lange flyvninger med stor tidsforskjell, synes jeg halter.;) Da har man ikke noe valg enn å bli døgnforvirret. Men sånn å reise i Europa og komme frem til bestemmelsesstedet tidlig på morgenen er altså ingenting for meg. Det har altså ingenting med verken Norwegian eller charter å gjøre. Charterfly er jeg i mange tilfeller en stor tilhenger av.:) Likeledes også Norwegian, men alt til sin tid. Bokstavelig talt.:)

Godt sagt. Utroligt at hver eneste kommentar herinde kan blive vendt til "anti-DY", "anti-charter" osv.

Det giver da ingen mening at ødelægge to døgn pga manglende nattesøvn for at komme en uge sydpå. På langruter bliver man jo uanset ramt af tidsforskel og her kan natflyvning faktisk være en hjælp ift jetlag.

Om folk vælger at flyve om natten eller ej må de da helt selv om, men jeg kan da sagtens følge hvorfor mange ikke ville gøre det. Personligt ville jeg aldrig overveje det - om så flybilletten var gratis. I praksis er den jo nok ikke det og så giver det jo endnu mindre mening at ødelægge to feriedage for at spare et par hundrede kroner.

Men men. I flybranchen ser vi jo hele tiden at man kan sælge folk hvad som helst - bare de tror de sparer lidt småpenge - og det kommer nok også til at gælde her.

Såkalte 'redeyes' er etterhvert blitt mer populære her borte også. For flyselskapet er jo fordelen at utnyttelsen stiger. Prisene er også generelt lavere og bonusbillett-tilgjengeligheten bedre, så for prisbevisste (les: kjipe ;) ) kunder er dette også en fordel. Imidlertid går disse alltid østover 'mot klokken' så man sjelden ankommer midt på natten når alt annet er stengt.

Synes det er en brist i logikken her. Det er helt OK å fly øst-vest på en 7-8 timers flytur på nattestid, mens hvis en reiser nord-sør kan man ikke det. Det synes da at det egentlig ikke er tidspunktet som er problemet, men kanskje reisemåten? Hvorfor ikke for svingende si det da: Jeg flyr ikke med Norwegian. Jeg flyr ikke på charterturer.

Det handlet vel først og fremst om å fly på natten - ikke om Norwegian vs. andre selskaper, selv om det ikke overrasker at også denne tråden ender med dette spørsålet. Flyr man langdistanseturer på 7-8 timer reiser man gjerne gjennom hele natten, mens flyr du innen Europa på flyvninger på 3-5 timer lander du og reiser tilbake midt på natten. Om en måned skal jeg reise til Georgia ved midtnatt og ankommer kl. 04.00 om morgenen - ikke særlig attraktivt. Returen er en times tid senere - ikke det heller er særlig attraktivt.

Må jo være den perfekte ferie for en travel mann/kvinne. Gå rett ifra en uhorvelig lang dag på jobb og rett på flyet, få i seg litt forhåndsbestilt hundemat, lese igjennom dagens aviser, vips så er man framme, og kjører rett til stranden hvor den lange hvilen begynner straks etter man har smørt tykt inn med solfakaktor +50:p

Man får da ikke noe mindre tid i "syden" hvis man reiser natt??

eksempel natt: man reiser ned kl 20 på onsdag, lander kl 3 på natten. hjemturen er da på neste torsdag kl 5 natten. status er da 7 hele dager, hvis man sover litt på flyet og ikke sover til langt på dag på onsdag.

eksempel dag: man reiser ned kl 10 på onsdag, lander kl 16 på dagen. hjemturen er da neste onsdag kl 18. status da er 6 hele dager pluss avreisedag.

Så jeg foretrekker faktisk nattflygninger til chartermål. Et annet problem man slipper er at på dagtid-turen så må man gjerne sjekke ut av rommet kl 10-12 en gang, og da er egentlig avreisedagen helt ødelagt. bagasjeoppbevaring og fellesdusjer er noe drit..

Flere som er enige?

Der kom den - bra sagt, du traff nok spikeren på hodet!!!

Det må sies å være en ganske utrolig konklusjon på bakgrunn av at jeg skriver at jeg ikke liker flyavganger innen Europa midt på natten? Det har virkelig ingenting med charter eller Norwegian å gjøre. Du skriver like ovenfor at du velger slike avganger for å spare noen kroner. Vel, de få hundrelappene prioriterer jeg annerledes med. Min erfaring er at man bruker mer penger dersom man kommer til et sted grytidlig på morgenen, uten hotell, uten sted for bagasje, og veldig trøtt.:cool:

Last edited:
Flere som er enige?

Absolutt!

Ser ikke det store problemet med å reise om natten.
Eks: Man er ferdig på jobb fredags ettermiddag, reiser på kvelden, sover på flyet, våkner på destinasjon og er akkurat nok uthvilt til å nyte dagen.
Det må da vel være maksimal utnyttelse av tid? Skjønner ikke på noen slags måte hvordan dette kan ødelegge to feriedager.

Absolutt!

Ser ikke det store problemet med å reise om natten.
Eks: Man er ferdig på jobb fredags ettermiddag, reiser på kvelden, sover på flyet, våkner på destinasjon og er akkurat nok uthvilt til å nyte dagen.
Det må da vel være maksimal utnyttelse av tid? Skjønner ikke på noen slags måte hvordan dette kan ødelegge to feriedager.

Hvis du er ferdig uthvilt og klar for to feriedager etter å ha sovet et par timer på flyet natt til lørdag. Da er jeg imponert. :cool: Da stiller vi med litt ulike forutsetninger.

Også minner jeg om følgende som mange later til å glemme; prisen ferie bestemmes i liten grad av flybilletten hvis det er innen Europa og bestilt i litt god tid. Det er vel hotellvalg og diverse andre utgifter som bestemmer det, eller...?;)

Vist det er mange som syns det er så greit å fly om natta, er det jo rart at ikke det går flere nattflygninger. Tenker da på at både SK og DY har nattstopp ute i distriktene og disse maskine lett kunnet ha rukket en rundtur til syden i løpet av natten.

Men jeg tror ikke så mange er inntressert i å fly om natten, og ergo så er det ikke så mange nattflyninger i europa.

Jeg er sikker på at 90% av alle sydenreisende ikke engang ser på når på dagen/natten flyet går, før de bestiller..

Ser ikke heller det store problemet. Velger mange ganger nattflyginger hvis mulig. Kan da være på jobb hele dagen. Har ikke så store problemer med å få sove på flyet. En natt med litt mindre søvn går greit. Får da maksimalt med tid på ferieplassen. Forutsetter litt lang flytur da, minst 4 timer.

Jeg er sikker på at 90% av alle sydenreisende ikke engang ser på når på dagen/natten flyet går, før de bestiller..

Tror ikke man skal undervurdere sydenreisende. Jeg er glad i noen deler av dette med charter, og velger (valgte) turer mye basert paa avgangstider - og ja, faa mest mulig ut av dagene hvis dette var juleferie osv.

Tror det er en del som meg som bruker (brukte) disse typer ferier til aa fylle opp det man har igjen av feriedager naar hovedferiene er booket brukt opp.

Synes det er en brist i logikken her. Det er helt OK å fly øst-vest på en 7-8 timers flytur på nattestid, mens hvis en reiser nord-sør kan man ikke det. Det synes da at det egentlig ikke er tidspunktet som er problemet, men kanskje reisemåten? Hvorfor ikke for svingende si det da: Jeg flyr ikke med Norwegian. Jeg flyr ikke på charterturer.

Forskjellen er at på Europa-flygninger har jeg vesentlig mer alternativer til å reise på dagtid. IC gir som oftest færre alternativer, i tillegg til at forskjellen i tidssoner gjør at du ofte lander på anstendige tidspunkt uansett.

Suverent at kundene får flere valgmuligheter. For min del kommer jeg ikke til å ta en slik flight om jeg har et alternativ - uavhengig av om det er DY, SK eller noen andre som flyr.

Skal jeg fly nattestid så bør flytiden overstige 6-7 timer minst. Charterturister altså.. :p

Vel, det er nok flere enn charterturister som flyr slik. Redeyes har eksistert i USA lenge. Jeg har selv vært i nærkontakt med dem siden 70-tallet, sist med Frontier fra Denver til Philadelphia for noen år siden. De er praktiske når du er ferdig på jobb en ettermiddag og skal i møte et annet sted på formiddagen.

Min daværende arbeidsgiver sender ikke sine ansatte på chartertur - med mindre man regner flåten med Falcon 900 som charterfly da :cool:

Dersom Ola på Lesja er hjemme fra jobb kl 18, hiver i seg en Grandis og setter seg i bilen kl 18.30 for å kjøre til OSL der han er kl 22.10 så går flyet til syndige syden kl23.30. Ola har et godt sovehjerte så han får sovet 3,5 timer på den 4,5 timers flyturen. Etter ankomst er det en 30min taxitur til hotellet der bagasjen settes i bagasjerommet, så får han seg litt mat og går på stranden og sover en time og er da relativt opplagt. Etter 7 netter på hotellet sjekker han ut, lagrer kofforten på hotellet, har hele dagen fri, kl 02 tar han taxi til flyplassen. krabber under en trapp der ha feller ut strandmadrassen og sover 2 timer før han står opp og sjekker inn og kunn få minutter etter at flyet er i lufta kl 04.45 sover han nesten hele vegen hjem til OSL der han lander kl 09.05 Ola kjører så hjem til Lesja der han er kl 13.30, så er det bursdagselskap til en nevø kl 18-21 så tilsengs og er på jobb kl 07.30 neste morgen. Han har da hatt 8 dager i syden, men bare batalt for 7 netter på hotell, dessuten var flybiletten billig da det var nattflight.

Noen sover godt i et flysete, togsete eller bussete, andre får ikke sove i det heletatt, for noen passer det ene og for andre det andre. Med det store antall som reiser sydover på sommeren så er det sikkert noen prosenter som synes denne reisemetoden er veldig ok. Mange bor heller ikke i gangavstand til en storflyplass og har en lang reise med bil til flyplasen

Det handlet vel først og fremst om å fly på natten - ikke om Norwegian vs. andre selskaper, selv om det ikke overrasker at også denne tråden ender med dette spørsålet. Flyr man langdistanseturer på 7-8 timer reiser man gjerne gjennom hele natten, mens flyr du innen Europa på flyvninger på 3-5 timer lander du og reiser tilbake midt på natten. Om en måned skal jeg reise til Georgia ved midtnatt og ankommer kl. 04.00 om morgenen - ikke særlig attraktivt. Returen er en times tid senere - ikke det heller er særlig attraktivt.

Problemet her er at man ødelegger natta på vei ned, og natta på vei opp. Avgang 23:00 med ankomst 03:00 i "syden", med påfølgende transport til hotell osv betyr null og niks søvn den natta (for min del i alle fall, jeg klarer ikke sove i hytt og pine, og ender med å være sliten en dag eller to etterpå).
Avreise tilbake til Norge kl 04:00 med tidlig innsjekk og avreise fra hotell betyr null søvn den natta også. I løpet av en uke har man da mistet to netter, og det skal liksom være ferie? Jeg tror jeg hadde grua meg mer enn jeg hadde gleda meg til den turen.

Er flyturen lang nok (+5 timer) vil man ikke ha det samme problemet. Det er kanskje mulig å sove litt, og i tillegg vil ikke både ut og hjemreise foregå mellom 00 og 06.

Men er prisen lav nok, er det alltid noen som går for dette.
Jeg skjønner selvsagt at flyselskapene vil tilby dette, flyene tjener lite når de står på bakken.

Red-eye funker som bare juling det.
Min medpassasjer for et par uker siden kom fra jobb på Manhattan torsdag ettermiddag, sjekket inn på JFK kl 17:00. Klokka 10 lokal tid fredag var han på vei til hjemmet sitt i Paris, og hadde da fri i 3 døgn før han skulle tilbake på jobb. Klart han ikke hadde sovet i 8 timer i en kontinentalseng, men 4-5 timer i et horisontalt flysete fungerer også greit.

Last edited:
Re: Norwegian Natt Charter

Disse uttalelsene henger i løse lufta og sier egentlig ingen ting. Det kunne vært interessant å hørt hva dere egentlig mener med disse setningene. Jeg skjønner at det er negativt ladet, men det hadde vært flott om dere kunne ha utdypet hva dere egentlig vil fram til! :o

Kunne aldri tenkt meg å fly med et fly som kommer frem midt på natten. For hvis du reiser til Middelhavet med avgang fra Scandinavia i den tiden der så betyr det at man faktisk er fremme midt på natten. Totalt uaktuelt for meg ihvertfall.

Har reist mange ganger med "nattcharter". Man blir litt sliten den første dagen, men man er på ferie, og da gjør det ingen ting å være litt sliten. Det er verre når man skal hjem. Da er man gjerne litt småtrøtt et par dager...

Hvorfor kan ikke enkelt bare godta at folk er forskjellige ? Er det noe å diskutere da.......

Haff....er det rart det er ufred i verden *ROLLEYES*(MED STORE BOKSTAVER DENNE GANGEN - SÅ OPPGITT ER JEG) :cry: :cry: :cry: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Back