Norwegian nær en rute Molde - Berlin

Re: Norwegian nær en rute Molde - Berlin

De som jobber for å få opprettet denne ruten ser ikke Molde, men Møre og Romsdal, som primærdestinasjon, og da er nå en gang Molde mer sentralt, siden det også finnes noe nord for Molde. Dersom man setter markedet til det antall mennesker som kan nå flyplassen innen 2 timer er faktisk Molde større (mulig den grensen går ved 1,5 time).

AirBaltic, SAS og Norwegian kan da umulig tenke på sitt eget beste som jo har etablert utenlandsruter til/fra AES og ikke MOL?...

Teori og praksis er ikke samme sak! Innse det og lev med det.

Dette og andre DY router til BER er feed til IC, derav oppstart 2013

Haha good one :colgate:

Tror du virkelig at DY kommer a feede oss i AB? Jeg har mine tviler... Men velkommen skal de vaere iallefall...

Tror du virkelig at DY kommer a feede oss i AB? Jeg har mine tviler... Men velkommen skal de vaere iallefall...

Nei, de skal starte IC fra Molde :lol:

Jeg har tenkt samme tanke, for Kjos har faktisk uttalt at det kan være aktuelt med IC fra Berlin.

Jeg har tenkt samme tanke, for Kjos har faktisk uttalt at det kan være aktuelt med IC fra Berlin.

Som TCAS skriver, det var feed til DY sine IC operasjoner jeg også tenke på .
Klart de skal fly IC fra Berlin !

Ja, med fly registert i NORGE, cockpit hentet fra POLEN og cabin ( ? ) hva med noen ex INTERFLUG c/a's f.eks

AirBaltic, SAS og Norwegian kan da umulig tenke på sitt eget beste som jo har etablert utenlandsruter til/fra AES og ikke MOL?...

Ta frem et water og sjekk om du står støtt. Det der er ikke noe argument. Og i den grad det er et argument, kan det overføres til AES mot OSL, BGO eller TRD.

Norwegian sine utenlandsruter fra AES har som formål å fly sunnmøringer til utlandet. SAS sin rute til København har som formål fly sunnmøringer til København (evt med connections). Hva Air Baltic driver med i Ålesund vet jeg ikke.

Norwegian sin rute Berlin-Molde har - dersom den blir en realitet - som viktigste formål å fly tyskere til Møre og Romsdal.

Jeg regner med du er i stand til å se at dette kan ha noe å bety for hvilke forhold i Møre og Romsdal som er relevante i forhold til hva som er den mest egnede flyplassen. Sunnmøringer har tidligere vist at de ikke har noe imot å fly fra Molde om det er der tilbudet finnes. Så dette kan nok gå helt fint, samtidig som nordmøringene også er innen rekkevidde.

Det kan vel også nevnes at da SAS prøvde seg med Ålesund-London, noe som visstnok skulle være en rute for hele fylket, feilet de fatalt.

Det er ikke alle som skal til Ålesund.

Som romsdaling vokst opp på den ytterste nøgne ø i Romsdal med foreldre fra Sunnmøre kan jeg kanskje si mitt? Er det ikke et vesentlig argument at det er en langt høyere terskel for folk på Sunnmøre å ta fly fra Molde enn omvendt? I tillegg er jo det slik at Ålesund er en dobbelt så stor by som vår venn i Berlin sier, dessuten er opplandet for arbeidere i mekanisk industri noe større ut fra Ålesund enn pærebrusbyen.

Har vi hatt diskusjoner som har involvert KSU, AES og MOL før, mon tro...? Stoltheten er tydeligvis så stor at man nok ikke blir enige om hvor flyselskap skal/bør fly... ;)

Kjekt for Molde og få rute til Berlin. Selv om dter er 2013 og mange mener dette er lenge til går tiden ført, og så må vel Norwegian tenke på om ruten vil lønne seg og om dem vil prøve og satse og teste og gå igjennom med styret først. Så det er nok litt arbeid rundt rutene skal man se, men kjekt for Molde med ny rute.

Er det ikke et vesentlig argument at det er en langt høyere terskel for folk på Sunnmøre å ta fly fra Molde enn omvendt?

Med referanse til tidligere (om enn begrensede) erfaringer, er det ingenting som tilsier at det er vanskelig å få sunnmøringer til å fly fra Molde. Enkelte nordmøringer kan kanskje være problematiske. Dersom det stemmer er det dog naturligvis med på å påvirke markedet rundt flyplassene.

Men jeg presiserer igjen at målgruppen for denne ruten primært er tyskere og de kunne neppe brydd seg mindre.

Ta frem et water og sjekk om du står støtt. Det der er ikke noe argument. Og i den grad det er et argument, kan det overføres til AES mot OSL, BGO eller TRD.
Til tross for de siste dagers stormer, står jeg fortsatt meget støtt!
Det var du som skrev om "midt i fylket" og antall innbyggere innenfor 1,5-2t reisetid.
Akkurat det er jo revnende likegyldig for tyskere... De vil jo bare se naturen og turist-attraksjonene........ Det er jo ikke folketelling i Møre & Romsdal de skal drive med, vel..?.

Sammenligner du med OSL,BGO, TRD, så er selvsagt de i en helt annen divisjon enn AES og MOL. Ingen tvil om det.

Det er ikke alle som skal til Ålesund.
Det har du helt rett i!
Det eneste jeg vet er at det ifølge SSB i 2009 var:
- 136.273 Sunnmøringer
- 57.377 Romsdalinger
- 60.257 Nordmøringer

Men jeg presiserer igjen at målgruppen for denne ruten primært er tyskere og de kunne neppe brydd seg mindre.

Dette er den samme tanken som forrige gang Møre & Romsdal Fylke spyttet inn midler i opprettelsen av en flyrute. Dvs. SAS' rute mellom AES og LGW.

Det er SVÆRT ressurskrevende å skulle markedsføre en enkelt flyrute.
En kan markedsføre et område som turistdestinasjon på generelt grunnlag, men å få de turistene som er interessert i å reise til området til å velge den konkrete flyruten er ikke like lett.
For AES sin del var det også tydelig at SAS ikke så særlig stort potensiale i ruten og derfor valgte rutetidspunkt som var gunstige for SAS mht flåte-utnyttelse, men ikke for potensielle turister.
De aller fleste som benyttet den ruten var Sunnmøringer på helgetur til London.
Antall britiske turister var svært lavt......

Ingenting er bedre enn at vi får flere turister til Norge. Enten det er til Ålesund, Molde, Bergen eller Tromsø.
Jeg håper virkelig at ruten starter opp og blir en brak-suksess!
Men, som den realist jeg er, må jeg nok dessverre si at dersom det blir signert en avtale med Norwegian om oppstart av en slik rute, så tror jeg nok at den blir nedlagt så snart avtaleperioden er over.
MEN, jeg håper jeg tar feil!

Hmmm, bare litt fact-check.

Norwegian har per idag ikke enna en Station Manager her nede i Berlin og planlegger IC operasjoner herfra? MOL ruten skal vaere feeder til IC???

Björn Kjos har tjent i Kongens klaer i mange ar. Sa han vet sikkert om verdien av en velplassert avledning-manöver. Annenleders kan man disse uttalelser ikke tolke, spesielt dersom man vet hvor vanskelig IC marked fra BER er og at DL trekker seg fra BER fordi de bare har tapt penger pa sin JFK-TXL rute.

Den eneste tro jeg har er denne:
Norwegian kanskje transferer seg enda mere til en "Network light" selskap og gar inn i oneworld. Og da kan det stemme at man begynner a bruke sine ruter ogsa som feeder, men for andre allianse-partnere. A fly selv med sine 787 fra BER er jo bare waste, fordi det finnes langt lönnsommere ruter fra ARN/CPH/OSL...

Ryanair bringer turister til Norge!! Norwegian og SAS bringer nordmenn til utlandet...

Jeg tviler sterkt på at målet med denne ruten er å fly tyskere inn til Møre og Romsdal, det er nok heller å fly møringer til Tyskland. Tyskerne kjører bil, mye billigere og en tysker nøyer seg ikke med 20 kg fisk som baggasje, og iallefall ikke betale overvekt.. Men jeg bøyer meg atteri støvet, ære være moldensere for optimismen, dere har sterke pådrivere og det er bra for fylket.

Härligt! Det var länge sedan det var en tråd om norska regionala flygplatser. Nu är det väl dags för en IC-tråd igen eller hur?

MOD

Fint om brukerne forsøker å holde seg nogenlunde til tema som er mulig rute mellom Molde og Berlin, og ikke all verden andre temaer og konspirasjonsteorier

/MOD

Til tross for de siste dagers stormer, står jeg fortsatt meget støtt!
Det var du som skrev om "midt i fylket" og antall innbyggere innenfor 1,5-2t reisetid.

Det var nå engang skrevet i en kontekst som du nå er utenfor.

Forøvrig er det et faktum. Det skjer noe når Kristiansund havner i dekningsområdet til Årø (<1,5 t). Det skjer enda mer når Ålesund havner innen samme dekningsområdet (<2 t). Det er også verd å merke seg at Årø absorberer Ålesund med lavere reisetid enn Vigra absorberer Molde. Det er ikke helt uten grunn at Ryanair i sin tid snuste på Molde.

Sammenligner du med OSL,BGO, TRD, så er selvsagt de i en helt annen divisjon enn AES og MOL. Ingen tvil om det.

Poenget er at det er irrelevant. Om man greier å drive en flyrute fra Molde, bør det være helt kurrant, også om man befinner seg i Ålesund. Likevel møter man "argumentasjon" av typen siden det finnes X antall flyruter fra Ålesund til utlandet og ingen fra Molde, bør også denne gå fra Ålesund.

For AES sin del var det også tydelig at SAS ikke så særlig stort potensiale i ruten og derfor valgte rutetidspunkt som var gunstige for SAS mht flåte-utnyttelse, men ikke for potensielle turister.

Husker jeg dette riktig var rutetidene også ubrukelig i forhold til markedsføringen innad i eget fylke. De ekskluderte alt annet en nærområdet til Ålesund. Men - med forbehold om at jeg husker dem riktig - er det faktisk mulig at tilsvarende rutetider kunne ha fungert bedre fra Molde, om man ser det i et Møre-og-Romsdal-perspektiv.

Men, som den realist jeg er, må jeg nok dessverre si at dersom det blir signert en avtale med Norwegian om oppstart av en slik rute, så tror jeg nok at den blir nedlagt så snart avtaleperioden er over.

Det er vel ikke utenkelig i det hele tatt.

Back