Mer utbygging på Molde lufthavn

Re: Mer utbygging på Molde lufthavn

Sakset fra molde-airport.com:
Utvidelsen vil i all hovedsak skje i høyden ved at det bygges en etasje nummer 2 over Gate 4. samt over kontorlokalene på nordsiden av bygget.

Nå følger ikke jeg så mye med på dette flyplassgreiene lenger, så det er mulig jeg stiller årets dummeste spørsmål, men:
Hvorfor er det slike krav til sideveis sikkerhetssoner på KB at all bygningsmasse må flyttes x antall meter nordover, mens det på Årø er slik at bygningsmassene øyensynlig står enda nærmere senterlinjen i dag, og at det i tillegg kan godkjennes bygging i høyden...?
Er det forskjellige sikkerhetskrav til forskjellige flyplasser...?

Hvorfor er det slike krav til sideveis sikkerhetssoner på KB at all bygningsmasse må flyttes x antall meter nordover, mens det på Årø er slik at bygningsmassene øyensynlig står enda nærmere senterlinjen i dag, og at det i tillegg kan godkjennes bygging i høyden...?

Syns ikke det var et dumt spørsmål, og helt ærlig vet jeg ikke hva som ligger bak noen av delene, men det slår meg at det muligens kan ha noe med terrenget rundt å gjøre. Terminalbygningene i Molde ligger lavere enn terrenget, og vil gjøre det selv om man forhøyer det i fremkant.

Dog skal det sies at dette for alt jeg vet er en kandidat til årets dummeste svar. :)

Er det noen som har bilder av arbeidet som har begynt?

Har ikke bilder, men var nedenom i går og asfalteringen av TWY C har begynt.

Back