Norwegian nær en rute Molde - Berlin

Re: Norwegian nær en rute Molde - Berlin

Artig poll de har lagt ut. Jeg kunne ikke DY meg og klikket "Nei. Vi har blitt for kravstore". :-)

Vel, dersom man kikker pa de andre ruter som ble started til SXF/BER med kort varsel, sa kan man godt og mild si at MOL fikk en pent "NEI TAKK" av Norwegian og diplomatisk uttrykkt het det "Kanskje i 2013".

Dersom DY vil har hadd tro i denne ruten, sa vil de har started opp til Sommer 12.

Og jeg personlig kjenner ingen Tysker som planlegger sin ferie 18 maneder pa forhand. Dette er bare tullprat. De allerfleste planlegger sin ferie for neste aret tidligst da de ber om feriedage for neste aret. Det skjer vannligvis i November, sa vi snakker om en tidshorisont av 5-11 maneder for ferieplanleggning.

Jeg personlig ville ikke vaere overrasked dersom AES-SXF/BER na dykker opp, da MOL fikk avbud med det förste.

Jeg lurer fortsatt på hvorfor DY absolutt skal fly til Berlin fra så mange flyplasser i Norge. Er det virkelig marked for det?

Jeg lurer fortsatt på hvorfor DY absolutt skal fly til Berlin fra så mange flyplasser i Norge. Er det virkelig marked for det?

De starter vel ikke opp nye ruter for moro skyld...

De allerfleste planlegger sin ferie for neste aret tidligst da de ber om feriedage for neste aret. Det skjer vannligvis i November, sa vi snakker om en tidshorisont av 5-11 maneder for ferieplanleggning.

Innen den tid har nok mange allerede en klar oppfatning noenlunde av hvor de har tenkt seg hen. Noe av poenget her er at man forventer å behøve mer markedsføring i Tyskland enn dersom det var en rute til en hovedstad. (Dog skal det ikke tolkes som at Møre og Romsdal er en avkrok av landet som tyskere ikke kjenner til.)

Det finnes seg en solid marked. Norske turister, tyske pensjonister, polske arbeider som flyr fra/til jobben... Og av og til bruker undertegnende ogsa rutene... :D

Men aerlig talt, sa god som jeg kan se en marked for de fleste - ikke alle - av de destinasjoner som DY vil fly i fremtida, sa lite tro har jeg pa MOL. AES ville har funked bra dersom man endelig far sine "butts together" og lager en fornunftig sammenarbeid med Hurtigruten og diverse tur-operatörer. Byen har nok arkitektonisk sjarm for a kunne tiltrekke seg tilstrekkelig nok pensjonister som deretter tar en liten kort-trip med Hurtigruten nord eller oppover.

Molde har Moldejazz, men dette er en gang i aret. Ellers sa er det ikke de store utbygging av Ormen Lange lengre, sa jeg rett og slett tviler at det finnes nok traffikgrunnlag i dette ruten, spesielt av arbeidspendlere fra Polen.

Men, jeg la meg gjener laere opp noe av MOL baserte forum-medlemmer dersom jeg grov feilvurderer traffik-grunnlag til/fra MOL.

Men DY har jo tidligere vært flinke til å skape nye marked...

Men aerlig talt, sa god som jeg kan se en marked for de fleste - ikke alle - av de destinasjoner som DY vil fly i fremtida, sa lite tro har jeg pa MOL. AES ville har funked bra dersom man endelig far sine "butts together" og lager en fornunftig sammenarbeid med Hurtigruten og diverse tur-operatörer.
Molde lufthavn Årø når flere innbyggere enn Ålesund lufthavn, Vigra med én time i bil. Hurtigruten anløper også Molde.

Denne ruten kommer. Den har ikke på noe som helst vis blitt avslått av DY. Tvert imot. De var i Molde nå for å bli enige om det de aller fleste betingelsene og så møtes de igjen for å signere om ikke lenge. Det kalles bare grundig arbeid før man starter opp.

Molde har Moldejazz, men dette er en gang i aret. Ellers sa er det ikke de store utbygging av Ormen Lange lengre, sa jeg rett og slett tviler at det finnes nok traffikgrunnlag i dette ruten, spesielt av arbeidspendlere fra Polen.
Vi er MFK, seriemester MFK! Ormen ja du, les lokalavisa, ofte mye mer nyttig info der enn på flyprat.no om du skal vite litt om hva som skjer utenfor OSL: http://www.rbnett.no/nyheter/article402589.ece

Men, jeg la meg gjener laere opp noe av MOL baserte forum-medlemmer dersom jeg grov feilvurderer traffik-grunnlag til/fra MOL.
Ja, det kan nok være nødvendig. Man skal ikke langt tilbake i tid før man finner de som dømte AEA sine flygninger MOL-LPA nord og ned. Forrige vinter fløy de AES-LPA på lørdager og MOL-LPA på fredager. MOL-LPA hadde best foråndssalg.

Vel Wiggo, med all respekt. Traffikgrunnlag er meget meget tunn.

Jeg jobber med slike ting hver dag. Og jeg gler meg over hver ny rute som kommer til BER. Men ingen er tjent med dersom stöttelaget bruker millioner av Kroner til en rute som er ikke levedyktige, fordi det rett og slett finnes ikke nok demand for a kunne fyllle opp en -800 to ganger i uke pa langt sikt. Helt klart blir det en oppstartsfasen hvor de Moldenser blir nysjerig og booker. Sa blir pax-tallene ok til en svaert darlig yield (noko som stöttelaget star opp for). Men hva skjer da stötten utlöper?

Jeg har sett hvordan det gar opp og ned for NAX sine ruter til/fra Berlin. Derfor er jeg tvilende. I Tyskland er Molde rett og slett ukjent. Derfor blir det en litt annen sak enn a lansere ruter til Oslo, Bergen eller Stavanger, som er kjente byer. Og forliker man Molde med Bergen som hadde to rundturer i lengre tid na pga av relativ lav belegg, sa kan man forestille seg hvor stor utfordningen blir for NAX for a fa livet i ruta slik at denne kan besta uten stötte pa langt tid.

De som jobber for å få opprettet denne ruten ser ikke Molde, men Møre og Romsdal, som primærdestinasjon, og da er nå en gang Molde mer sentralt, siden det også finnes noe nord for Molde. Dersom man setter markedet til det antall mennesker som kan nå flyplassen innen 2 timer er faktisk Molde større (mulig den grensen går ved 1,5 time).

Hurtigruten har ikke spesielt egnede rutetider fra Ålesund til å fungere som påhoppingshavn i stor skala. Det samme gjelder i og for seg Molde, om enn båten i alle fall går begge veier før leggetid fra Molde.

Apropos Ormen Lange, begynner man tilfeldigvis på en ny gigantutbygging på Nyhamna i 2013, men det har ingenting med denne ruten å gjøre. Grunnlaget for forsøket på en polenrute fra Molde lå forøvrig heller ikke i Ormen Lange, men i verfts- og verkstedindustrien i området. Norwegian har vært aktuell her også, men jeg undres om ikke akkurat det markedet fikk en knekk rundt høsten 2009.

Ellers er det jo bemerkelsesverdig (og et varsku til noen) at det rakkes ned på turismegrunnlaget i det som tradisjonelt er turistbyen i Møre og Romsdal, nemlig Molde. Men det skal heller ikke stikkes under en stol at man har vært flinke til å markedsføre Ålesund de siste tiårene. Men det er et faktum at de to desidert største turistattraksjonene i Møre og Romsdal begge ligger i Moldes omland, og Ålesund er ikke en av dem. ;)

Men ja; det er ikke snakk om et åpenbart stort marked -- skjønt tyske turister mangler ikke i området. Men nettopp derfor er det viktigere at ruten blir en suksess når (eller hvis) den kommer enn at den kommer så fort som mulig. En rask oppstart med etterfølgende fiasko vil bare være skadelig for Molde lufthavn.

Vi snakker forøvrig om en sommerrute med to ukentlige rundturer. Jeg er heller ikke overbevist om at dette blir noen suksess, men ser ingen grunn til å avvise ruten i utgangspunktet.

I Tyskland er Molde rett og slett ukjent.

Bemerkelsesverdig nok gjelder det samme for en by som Füssen i Norge. Likevel drar det norske turister dit i hopetall. Nå er det uansett ikke er for å se Molde tyskere skal bruke denne ruten. På samme måte som de ikke flyr til Bergen først og fremst for å se Bergen (da kan de jo like godt dra til Lübeck).

Derfor blir det en litt annen sak enn a lansere ruter til Oslo, Bergen eller Stavanger, som er kjente byer.

Og dette har man naturligvis skjønt, og donerer seg selv følgelig et år ekstra tid til å markedsføre ruten.

Og forliker man Molde med Bergen som hadde to rundturer i lengre tid na pga av relativ lav belegg, sa kan man forestille seg hvor stor utfordningen blir for NAX for a fa livet i ruta slik at denne kan besta uten stötte pa langt tid.

På den annen side er det ikke som om Norwegian ikke har (hadde?) konkurranse mellom Bergen og Tyskland. Den ruten hadde vel dessuten først og fremst som mål å fly bergensere til Berlin.

Ligg Geiranger nærmare Molde enn Ålesund?

Nå var det ikke Geiranger jeg tenkte på, men ifølge google maps er det forsåvidt 108 kilometer fra Ålesund til Geiranger og 107 fra Molde. Litt kortere reisetid fra Ålesund da, pga en ferge mindre.

På vei mellom Molde og Geiranger kan man dog passere en av de to.

Nå var det ikke Geiranger jeg tenkte på, men ifølge google maps er det forsåvidt 108 kilometer fra Ålesund til Geiranger og 107 fra Molde. Litt kortere reisetid fra Ålesund da, pga en ferge mindre.

På vei mellom Molde og Geiranger kan man dog passere en av de to.

Og kva to andre turistmål i Møre og Romsdal er større enn Geiranger?

Og kva to andre turistmål i Møre og Romsdal er større enn Geiranger?

Jeg tenkte på Trollstigen og Atlanterhavsvegen. Dog tok jeg meg bryet og sjekket opp tallene. I farta fant jeg noe fra 2007 og må konstatere at enten har Geiranger gått forbi Atlanterhavsvegen, eller så har jeg av en eller annen grunn bommet litt her. :)

Poenget står nå uansett.

Back