Re: Norwegian nær en rute Molde - Berlin
Men, jeg la meg gjener laere opp noe av MOL baserte forum-medlemmer dersom jeg grov feilvurderer traffik-grunnlag til/fra MOL.
De som jobber for å få opprettet denne ruten ser ikke Molde, men Møre og Romsdal, som primærdestinasjon, og da er nå en gang Molde mer sentralt, siden det også finnes noe nord for Molde. Dersom man setter markedet til det antall mennesker som kan nå flyplassen innen 2 timer er faktisk Molde større (mulig den grensen går ved 1,5 time).
Hurtigruten har ikke spesielt egnede rutetider fra Ålesund til å fungere som påhoppingshavn i stor skala. Det samme gjelder i og for seg Molde, om enn båten i alle fall går begge veier før leggetid fra Molde.
Apropos Ormen Lange, begynner man tilfeldigvis på en ny gigantutbygging på Nyhamna i 2013, men det har ingenting med denne ruten å gjøre. Grunnlaget for forsøket på en polenrute fra Molde lå forøvrig heller ikke i Ormen Lange, men i verfts- og verkstedindustrien i området. Norwegian har vært aktuell her også, men jeg undres om ikke akkurat det markedet fikk en knekk rundt høsten 2009.
Ellers er det jo bemerkelsesverdig (og et varsku til noen) at det rakkes ned på turismegrunnlaget i det som tradisjonelt er turistbyen i Møre og Romsdal, nemlig Molde. Men det skal heller ikke stikkes under en stol at man har vært flinke til å markedsføre Ålesund de siste tiårene. Men det er et faktum at de to desidert største turistattraksjonene i Møre og Romsdal begge ligger i Moldes omland, og Ålesund er ikke en av dem.
Men ja; det er ikke snakk om et åpenbart stort marked -- skjønt tyske turister mangler ikke i området. Men nettopp derfor er det viktigere at ruten blir en suksess når (eller hvis) den kommer enn at den kommer så fort som mulig. En rask oppstart med etterfølgende fiasko vil bare være skadelig for Molde lufthavn.
Vi snakker forøvrig om en sommerrute med to ukentlige rundturer. Jeg er heller ikke overbevist om at dette blir noen suksess, men ser ingen grunn til å avvise ruten i utgangspunktet.