Hvis de fantes en PPOF (Passenger Pissed Off Factor), hvor mye burde en kansellert flight vektlegges i forhold til en forsinkelse under 1/2 timen?
Vi kan vel ikke si annet enn at på PPOF-skalaen er forholdet mellom forsinkelse og kansellering er 1:1 så lenge vi ikke vet hvor lenge forsinkelsen er og hvilken flight som er ledig for de kansellerte. Jeg synes det er sympatisk at Norwegian prøver å unngå og å kansellere taktisk, men har det syn at passasjerene kommer frem er viktigere enn at en unngår forsinkelser. I grafen lenger oppe for 12 måneders rullerende tall på OSL har jeg benyttet en kombinasjon av de to tallene. Her kommer en kombinert til, nå med de norske flyplassene hvor også gjennomsnittlig forsinkelse er inkludert (forsinkelsen er dessverre bare tilknyttet punktligheten).
Det må også være forsmedelig for SAS å få denne mars-målingen i trynet siden de lanserte denne websiden for kort tid siden:
http://www.flymedsas.no/
Jeg har også tatt en titt på en destinasjon til Norwegian hvor SAS Ground Service står for ground handling, og det er Alta. Den gjennomsnittlige forsinkelsen er som følger:
Avgang fra OSL til ALF er 14 minutter forsinket.
Ankomst til ALF er 19 minutter forsinket.
Med andre ord er blokktiden satt til å være 5 minutter for lite.
Avgang fra ALF til OSL er 21 minutter forsinket.
Denne ekstra forsinkelsen er egentlig større enn bare forsinkelse ved turnaround - fly overnatter på ALF og med riktig send off på morgenen skulle gjennomsnittlig forsinkelse gått vesentlig ned.
Ankomst til OSL fra OSL er nesten 26 minutter forsinket.
Igjen er 5 minutter for lite planlagt for disse flightene.
Nå har jeg ikke tatt meg umaken å undersøke den svakeste destinasjonen som er Kirkenes, men det er fellesnevnere her hvor SGS er en av dem. Når en ser at SAS på de samme to destinasjonene er blant deres beste på alle tre parameter begynner en å lure litt.