Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Artig å se på ankomst statistikken for f.eks OSL da
SAS 82,8% (avreise 84,9%
DY 80,8% (avreise 86,8%)

Så altså ..... ? , du er ikke fremme før du er fremme...og ikke ved avreise

Hvis de fantes en PPOF (Passenger Pissed Off Factor), hvor mye burde en kansellert flight vektlegges i forhold til en forsinkelse under 1/2 timen? Brukes PPOF blir det vel enda klarere hvilket flyselskap som opererer mest regulært (sett ut fra en passasjers opplevelser).

Mener Avinor har en definisjonsgruppering av flyplassene, der noen er definert som større enn andre. Husker ikke i farta hvem som er i den.

Hvis de fantes en PPOF (Passenger Pissed Off Factor), hvor mye burde en kansellert flight vektlegges i forhold til en forsinkelse under 1/2 timen?

Vi kan vel ikke si annet enn at på PPOF-skalaen er forholdet mellom forsinkelse og kansellering er 1:1 så lenge vi ikke vet hvor lenge forsinkelsen er og hvilken flight som er ledig for de kansellerte. Jeg synes det er sympatisk at Norwegian prøver å unngå og å kansellere taktisk, men har det syn at passasjerene kommer frem er viktigere enn at en unngår forsinkelser. I grafen lenger oppe for 12 måneders rullerende tall på OSL har jeg benyttet en kombinasjon av de to tallene. Her kommer en kombinert til, nå med de norske flyplassene hvor også gjennomsnittlig forsinkelse er inkludert (forsinkelsen er dessverre bare tilknyttet punktligheten).

2011-03_Punktlighet_regularitet_og_forsinkelse.jpg

Det må også være forsmedelig for SAS å få denne mars-målingen i trynet siden de lanserte denne websiden for kort tid siden: http://www.flymedsas.no/

Jeg har også tatt en titt på en destinasjon til Norwegian hvor SAS Ground Service står for ground handling, og det er Alta. Den gjennomsnittlige forsinkelsen er som følger:

Avgang fra OSL til ALF er 14 minutter forsinket.
Ankomst til ALF er 19 minutter forsinket.
Med andre ord er blokktiden satt til å være 5 minutter for lite.

Avgang fra ALF til OSL er 21 minutter forsinket.
Denne ekstra forsinkelsen er egentlig større enn bare forsinkelse ved turnaround - fly overnatter på ALF og med riktig send off på morgenen skulle gjennomsnittlig forsinkelse gått vesentlig ned.

Ankomst til OSL fra OSL er nesten 26 minutter forsinket.
Igjen er 5 minutter for lite planlagt for disse flightene.

Nå har jeg ikke tatt meg umaken å undersøke den svakeste destinasjonen som er Kirkenes, men det er fellesnevnere her hvor SGS er en av dem. Når en ser at SAS på de samme to destinasjonene er blant deres beste på alle tre parameter begynner en å lure litt.

En 16 minutters forsinkelse sidestilles i surhetsopplevelse med en kansellert flight??? Det stemmer overhode ikke med mine reaksjoner på de opplevelser.

At DY og Kjos bruker en hver anledning til å rakke ned på SAS er noe de burde ha vokst fra (vær der når det skjer). Eurpoas mest punktlige flyselskap vet jo de fleste hvem er, og da snakker vi Ikke om hele Europa over ett år, ikke noen Avinor flyplasser
i 1. mnd.

rimelig å tro at DY ville kommet ut med høyere punktlighet enn SK i Norge totalt sett).

Jeg regner med at pressetalsmannen kanskje ikke akkurat er en tallmann... :)

Det virker som du er så pro Norwegian så jeg gidder ikke å prøve å debattere mer med deg.

Eurpoas mest punktlige flyselskap vet jo de fleste hvem er, og da snakker vi Ikke om hele Europa over ett år, ikke noen Avinor flyplasser i 1. mnd.

Nettopp!

Selv om det er veldig mange her inne som prøver å kjempe imot.

Blir vi aldri ferdige med dette? SAS og DY leverer begge punktlighet i toppklasse. Forskjellene er minimale og for tiden veksler de om å være best. Kan vi ikke alle bare være fornøyde med det? Det er jo noe alle reisende bør være fornøyde med!

Europas mest punktlige flyselskap i 2010 var Binter Canarias; 4,2 prosentpoeng bedre enn SAS (90,64% mot 86,47%) i følge FlightStats da

SAS folk her inne er veldig flinke til å rakke ned på DY når de faktisk leverer bedre punktlighet her inne, men de rakker også ned på DY når SAS leverer bedre. Voldsomt til forsvaring da, kan det ikke bli godtatt at begge selskapene er veldig gode på punktlighet noe som burde være en vinn vinn situasjon for alle parter? For mange virker det ekstremt vanskelig for at DY puster SAS i nakken på punktlighet. På regularitet har vel DY alltid vært litt foran?

Det er mulig at er like godt å ta bort fukuset på regularitet fordi det kanskje ikke er det store skillet.

Det er bare det at det ene av selskapene selv har satt fokuset der og til de grader har stukket ut nakken. Det minste sverdslag kan da være fatalt.

Det er mulig at er like godt å ta bort fukuset på regularitet fordi det kanskje ikke er det store skillet.

Skillet kan faktisk karakteriseres som stort. Esterimert for SAS i Norge alene så utgjorde det litt over 14 000 berørte passasjerer, mens for Norwegian snakker vi om litt over 5 500. Norwegian hadde tross alt en regularitet på 99,2% i Norge, mens SAS lå 1 prosentpoeng lenger nede på listen med 98,2%.

Når det gjelder forsinkelser mer enn 15 minutter, så berørte det 129 000 SAS-passasjerer, mens det hos Norwegian var 93 000 som ble berørt.

I mars ser det ut til at Norwegian var 87% av SAS målt i antall passasjerer fra Avinors fastlandsflyplasser.

Forutsetninger for beregningene:
SAS
Gjennomsnittlig antall seter i deres fly: 141 (en typisk 737-700)
Kabinfaktor: 68% (identisk med deres månedsrapport for innenlands Norge)

Norwegian
Gjennomsnittlig antall seter i deres fly: 168 (gjennomsnittlig flåtemiks mellom -300 og -800)
Kabinfaktor: 75% (identisk med deres månedsrapport for mars)

Når det gjelder forsinkelser mer enn 15 minutter, så berørte det 129 000 SAS-passasjerer, mens det hos Norwegian var 93 000 som ble berørt.

Det kan også være interessant å se på hvordan de som kommer ut for forsinkelser og spesielt kanselleringer blir berørt. Når kommer de frem til slutt-destinasjonen?
Her vil antall mulige routinger til destinasjon spille inn, og selvfølgelig tilgjengelige seter på de alternative routingene. En annen viktig ting er avtaler med andre flyselskap, og mulighet for å sende berørte passasjerer med de.
Jo færre muligheter du har til å få frem passasjerene samme dag, jo viktigere blir det å få gjennomført den aktuelle flighten. Dette er litt av et puslespill.

Selv har jeg heldigvis til gode å bli skikkelig berørt av forsinkelse eller kansellering. Det verste jeg kan komme på av de 200 siste flightene er 1 time forsinkelse med SAS og 2 timer forsinkelse med Norwegian. En kansellering med SAS forrige uke gjorde at jeg kom frem til destinasjonen ca 35 minutter etter planen.

Last edited:
Det virker som du er så pro Norwegian så jeg gidder ikke å prøve å debattere mer med deg.

Jeg smiler litt for meg selv når jeg ser slike uttalelser.
Jeg viser til objektiv statistikk som referert til av -KGL, og basert på dette er det rimelig å forvente at DY ville kommet ut som mer punktlig enn SK i Norge i den aktuelle måneden. SK er mer punktlig enn DY på KKN, KRS, AES, EVE og ALF (om jeg ikke blingser på tabellen). På de andre flyplassene er DY mer punktlig. Det betyr at DY er mer punktlig på de fleste av de store stasjonene. Ergo, mest punktlig sett under ett i Norge (enkel gjennomsnittsutregning skulle tilsi dette).

At du som SAS ansatt ikke liker at man påpeker objektive fakta bør likevel ikke gi deg noen som helst grunn til å hevde at jeg er hverken pro det ene eller det andre. Skal du kalle meg pro Norwegian så hadde jeg iallefall ønsket at du skulle påpeke hva jeg skriver som er feil slik at jeg evt kunne oppklart misforståelser, men strengt tatt vil jeg tro at mine preferanser for flyselskap er nokså irrelevant i denne saken (men det er ikke DY, om du skulle tro & mene det). Jeg har mitt på det tørre i forhold til objektiviteten. Det er nok ikke det samme man kan si om alle andre her inne.

SAS og DY er begge veldige gode på punktlighet for tiden, men det bør være lov til å påpeke at DY gjør det bedre enn SAS enkelte ganger. Det er ikke for å gjøre dette til en SK-DY sak, men fordi SAS selv bruker punktlighet heftig i sin egen markedsføring/merkevarebygging. Det er klart at SAS sin fremste konkurrent i Norge vil forsøke å utnytte dette til sin fordel når de selv er bedre enn SAS.

Last edited:
Det kan også være interessant å se på hvordan de som blir berørt av forsinkelser og spesielt kanselleringer blir berørt. Når kommer de frem til slutt-destinasjonen?

Jeg vil tro at SAS har et fortrinn i så måte med bruk av andre partnere, men samtidig har jeg opplevd at SK har nektet å booke om til andre partnere ved forsinkelser. Dette har jeg opplevd som en liten overraskelse, for jeg trodde at nettopp nettverkssiden av SAS var det som ga dem et fortrinn.

Med DY er man vel prisgitt DYs egne avganger uansett, så sjansene for å komme frem ved kanselleringer er vel bedre med SK. Jeg regner med at det ikke foreligger noe offisiell statistikk som kan belyse dette?

Artig å se på ankomst statistikken for f.eks OSL da
SAS 82,8% (avreise 84,9%
DY 80,8% (avreise 86,8%)

Så altså ..... ? , du er ikke fremme før du er fremme...og ikke ved avreise

Personlig så mener jeg at den mest relevante punktlighetsstatistikken for oss som passasjerer er ankomstpunktligheten. Avgangspunktligheten er kanskje mer relevant for selskapet selv for å vurdere hvor effektivt de håndterer turn-arounds.

Poenget er vel at det kan se ut som (jeg understreker "kan se ut som") om SAS sin regularitet er i ferd med å gjennomgå et lite kollaps. Dette skjer samtidig som SAS massivt markedsfører seg som Europas beste. Hvis ikke SAS skjerper seg kan det fort bli dobbelt straff.

Poenget er vel at det kan se ut som (jeg understreker "kan se ut som") om SAS sin regularitet er i ferd med å gjennomgå et lite kollaps.

Det er absolutt ikke snakk om noe kollaps fra SAS, men det er en trend at punktligheten går ned. Som nevnt her over lengre tid så har de problemer med å få mannskapskabalen til å gå opp og så begynner flåten å bli eldre med derav følgende tekniske problemer. Begge disse problemene fører til kanselleringer, men jeg tror nok dette også sliter litt på bakkemannskapene både her og der. På OSL greier de bare å få 2,1% mer av flightene innenfor de 15 minuttene for avganger enn de som ankommer, mens det for konkurrenten Norwegian er nesten tre ganger så mange med 6%. Teamet Norwegian og Røros fremstår som mer og mer velsmurt.

Back