Flyplassen er vanskelig operativt. Vil tro at været har hatt sitt å si her.
Den ene SK2301-kanselleringen har vi allerede konstatert er av typen "due to lack of crew" (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83562), så her ble KSU det minste av flere onder. Jeg tror vi oppholder min påstand.
Det er noe som heter vinter her i landet.
Det er lite som er sort-hvitt i flybransjen, annet enn her på forumet....
Bortsett fra når det gjelder andre flyselskaps mediestrategi....![]()
Det jeg lurte på var om det er vanlig at SAS ligger såpass langt nede i forhold til konkurrenten på disse flyplassene, spesielt TOS, men jeg skjønner nå at vinteren kan slå ut litt forskjellig. Takker for svaret.
Jeg har også tatt med KSU slik at dere kan se at der er ikke punktligheten noe problem, men når det gjelder regulariteten kan det stilles spørsmål med siden flyplassen er den med dårligst regularitet av alle SAS flyr til i Norge. Ingen konkurranse og flyplassen nedprioriteres i "nødsituasjoner"?
Kan jo da sammenligne med den eneste (?) destinasjonen i Norge hvor DY har monopol, BDU. Der har det i følge avinor sin statistikk ikke vært en kansellering av rutefly siden juli 2010
Punktligheten derimot er vel til tider så som så
Jeg lurer på hvorfor SAS (på sine nettsider) sier at reisetiden fra OSL-TOS er 1t 50m, mens NAX har 2t på akkurat samme strekka?
,
Det må jo være fordel for NAX? I så fall - hvorfor gjør ikke SAS det samme?
synes det som om DY bruker offisiell punktlighetsstatistikk fra Avinor, men riktignok fra noen utvalgte flyplasser (som dermed kan gi et feilaktig bilde). Har jeg misforstått artikkelen?
- Vi har sett på punktlighet opp mot antall flybevegelser og justert punktligheten deretter, sier Sandaker-Nielsen.
Ja, du har misforstått.
Som de selv sier
- Vi har sett på punktlighet opp mot antall flybevegelser og justert punktligheten deretter, sier Sandaker-Nielsen.
Dette er direkte juks med tall.
Det er mange andre ting også, blant annet velger de bare ut de største flyselskapene der de selv synes er passende. Dette i seg selv er helt i orden, men når de ikke skriver det i pressemeldingen blir dette en løgn.
Fordel og fordel, fru Blom...
Nå tror jeg målsettingen til.flyselskaper er å optimere bruken av flåten totalt sett, og ikke nødvendigvis for å maksimere punktligheten.
Det har vel også muligens noe med at DY fortsatt har en del -300 som kanskje flyr på lavere marsjfart?
Nå har jeg aldri nevnt økonomisk fordel i direkte forstand. Jeg tenker her på i forhold til tallene fra avinor og punktlighetsstatistikk
Ikke bland flytid og blokktid. Flytid er tiden flyet befinner seg i luften. Blokktid er fra flyet pusher fra gaten (noen selskapet bruker brakes released etter at alle doerer er stengt) til flyet er parkert paa gate. Dette inkluderer taksing i begge ender pluss deicing, der dette er remote. Blokktid er det samme som publisert rutetid.
Spesielt paa vinteren kan det vaere godt aa ha litt 'luft' i rutetiden med tanke paa motvind, lang flytid av andre aarsaker og deicing.
Lavmål på mange områder på engang av DY. Skulle tro den tiden var forbi.