Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Er det vanlig at SAS har såpass elendig punktlighet på TOS? Ser BOO og er ganske dårlig. Norwegian ligger godt over SAS på disse i Mars, men fortsatt langt under hva begge presterer gjennomsnittlig.

Flyplassen er vanskelig operativt. Vil tro at været har hatt sitt å si her.

Jeg vet ikke årsaken, men tviler på at årsaken kan være det MOW siden de samme seks dukker opp på avganger fra OSL. Det er mulig å gå helt ned på hver enkelt flight-nr. fra alle flyplassene.

Fra OSL
SK2301 3 kansellert
SK2305 2 kansellert
SK2309 1 kansellert

Fra KSU
SK2302 1 kansellert
SK2304 3 kansellert
SK2308 2 kansellert

Den ene SK2301-kanselleringen har vi allerede konstatert er av typen "due to lack of crew" (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83562), så her ble KSU det minste av flere onder. Jeg tror vi oppholder min påstand.

Bacardi, ta en titt på denne figuren

Oslo_Punctuality_and_Regularity_1.jpg

Det er noe som heter vinter her i landet.

Den ene SK2301-kanselleringen har vi allerede konstatert er av typen "due to lack of crew" (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83562), så her ble KSU det minste av flere onder. Jeg tror vi oppholder min påstand.

Det er lite som er sort-hvitt i flybransjen, annet enn her på forumet. Lack of crew kan også være direkte forårsaket av været. Og som du selv sier ...

Det er noe som heter vinter her i landet.

Ser det kommer dårlig frem i posten min :72:.

Det jeg lurte på var om det er vanlig at SAS ligger såpass langt nede i forhold til konkurrenten på disse flyplassene, spesielt TOS, men jeg skjønner nå at vinteren kan slå ut litt forskjellig. Takker for svaret.

Bortsett fra når det gjelder andre flyselskaps mediestrategi....;)

HAHA -- men nei - jeg synes ikke den der er helt sort-hvit heller, jeg. RWY 24's post er helt relevant og det kunne vært interessant å vite hva som egentlig foregikk ...

Det jeg lurte på var om det er vanlig at SAS ligger såpass langt nede i forhold til konkurrenten på disse flyplassene, spesielt TOS, men jeg skjønner nå at vinteren kan slå ut litt forskjellig. Takker for svaret.

Mars var en ekstremt dårlig måned for SAS på TOS.

Her er punktlighetstallene for SAS på TOS:
Desember 81,2%
Januar 79,7%
Februar 79,4%
Mars 65,2%

Tilsvarende tall for Norwegian på TOS:
Desember 73,5%
Januar 74,4%
Februar 77,3%
Mars 78,3%

Her ser vi at de to selskapene har gått forskjellig vei i løpet av disse fire månedene. Hvis vi ser på forskjellen så er denne slik:
Desember SAS ledet med 7,7 prosentpoeng
Januar SAS ledet med 5,3 prosentpoeng
Februar SAS ledet med 2,1 prosentpoeng
Mars SAS ligger 13,1 prosentpoeng bak Norwegian

Mars er med andre ord ikke representativ, men Norwegian sammen med sine bakkemannskaper fra Norport og Røros er inne på noen bevisste handlinger noe denne grafen fra OSL viser klart (dette er 12 måneders tall)

2011-03_Punktlighet_og_regularitet.jpg

Jeg har også tatt med KSU slik at dere kan se at der er ikke punktligheten noe problem, men når det gjelder regulariteten kan det stilles spørsmål med siden flyplassen er den med dårligst regularitet av alle SAS flyr til i Norge. Ingen konkurranse og flyplassen nedprioriteres i "nødsituasjoner"?

Kan jo da sammenligne med den eneste (?) destinasjonen i Norge hvor DY har monopol, BDU. Der har det i følge avinor sin statistikk ikke vært en kansellering av rutefly siden juli 2010
Punktligheten derimot er vel til tider så som så

Kan jo da sammenligne med den eneste (?) destinasjonen i Norge hvor DY har monopol, BDU. Der har det i følge avinor sin statistikk ikke vært en kansellering av rutefly siden juli 2010
Punktligheten derimot er vel til tider så som så

Hvis du går inn på avinor.no og velger BDU som flyplass, og så går inn på "Om oss", deretter "Presse" og så ser på punktlighet så finner du offisiell statistikk.

Det ser ikke ut til at punktligheten er spesielt ille, og gjennomsnittet over de siste par år ligger vel på rundt 86% i punktlighet. Regulariteten er nokså nær 100%.

Jeg lurer på hvorfor SAS (på sine nettsider) sier at reisetiden fra OSL-TOS er 1t 50m, mens NAX har 2t på akkurat samme strekka?

Det må jo være fordel for NAX? I så fall - hvorfor gjør ikke SAS det samme?

Jeg lurer på hvorfor SAS (på sine nettsider) sier at reisetiden fra OSL-TOS er 1t 50m, mens NAX har 2t på akkurat samme strekka?
,
Det må jo være fordel for NAX? I så fall - hvorfor gjør ikke SAS det samme?

Fordel og fordel, fru Blom... :)

Nå tror jeg målsettingen til.flyselskaper er å optimere bruken av flåten totalt sett, og ikke nødvendigvis for å maksimere punktligheten.

Det har vel også muligens noe med at DY fortsatt har en del -300 som kanskje flyr på lavere marsjfart?

synes det som om DY bruker offisiell punktlighetsstatistikk fra Avinor, men riktignok fra noen utvalgte flyplasser (som dermed kan gi et feilaktig bilde). Har jeg misforstått artikkelen?

Ja, du har misforstått.

Som de selv sier
- Vi har sett på punktlighet opp mot antall flybevegelser og justert punktligheten deretter, sier Sandaker-Nielsen.

Dette er direkte juks med tall.

Det er mange andre ting også, blant annet velger de bare ut de største flyselskapene der de selv synes er passende. Dette i seg selv er helt i orden, men når de ikke skriver det i pressemeldingen blir dette en løgn.

Ja, du har misforstått.

Som de selv sier

- Vi har sett på punktlighet opp mot antall flybevegelser og justert punktligheten deretter, sier Sandaker-Nielsen.

Dette er direkte juks med tall.

Det er mange andre ting også, blant annet velger de bare ut de største flyselskapene der de selv synes er passende. Dette i seg selv er helt i orden, men når de ikke skriver det i pressemeldingen blir dette en løgn.

Jeg leste denne uttalelsen som at de ser på selskaper med omtrent lik aktivitet i Norge, og ikke at de regnet om på selve punktlighetsstatistikken. Basert på tallene som KGL legger frem synes jeg kanskje at min tolkning høres rimelig ut. DY er mer punktlig enn SK på et flertall av flyplassene, og iallefall på de flyplassene som nevnes i pressemeldingen. At de "glemmer" en rekke andre flyplasser er jo selvsagt fordi dette ødelegger spissingen på pressemeldingen, men er jo ikke noe nytt at man fokuserer på de positive tingene. Direkte juks med tall er det derimot ikke.

Jeg synes DY burde vinklet meldingen mer edruelig, og ville vunnet på å f.eks. vise at de har høyest regularitet i Norge (sammenliknet mot SK) på alle flyplasser bortsett fra KKN og SVG (og i SVG er det kun 0,1% som skiller). I tillegg kunne de enkelt hevde at de er mest punktlig i Norge i forhold til SK, selv om dette ikke gjelder på alle flyplassene (og siden de flyplassene det gjelder er store, så er det rimelig å tro at DY ville kommet ut med høyere punktlighet enn SK i Norge totalt sett).

Jeg regner med at pressetalsmannen kanskje ikke akkurat er en tallmann... :)

Last edited:
Fordel og fordel, fru Blom... :)

Nå tror jeg målsettingen til.flyselskaper er å optimere bruken av flåten totalt sett, og ikke nødvendigvis for å maksimere punktligheten.

Det har vel også muligens noe med at DY fortsatt har en del -300 som kanskje flyr på lavere marsjfart?

Nå har jeg aldri nevnt økonomisk fordel i direkte forstand. Jeg tenker her på i forhold til tallene fra avinor og punktlighetsstatistikk

Nå har jeg aldri nevnt økonomisk fordel i direkte forstand. Jeg tenker her på i forhold til tallene fra avinor og punktlighetsstatistikk

Mitt poeng var ganske enkelt at selv om 10 minutter ekstra for DY i timeplanen kan gjøre at man har en fordel i forhold til et selskap som har flytid på 1t 50m så vil man neppe velge 10 minutter ekstra utelukkende pga punktlighetsstatistikk. Jeg regner med at det sannsynligvis er operative forhold som gjør at man legger inn ekstra tid, for fly på bakken er ikke god butikk (samme diskusjon har vi vel hatt vedrørende FR og påstått lang flytid).

Men alt annet likt så vil vel DY ha 10 minutter ekstra å gå på på ankomst.

Ikke bland flytid og blokktid. Flytid er tiden flyet befinner seg i luften. Blokktid er fra flyet pusher fra gaten (noen selskapet bruker brakes released etter at alle doerer er stengt) til flyet er parkert paa gate. Dette inkluderer taksing i begge ender pluss deicing, der dette er remote. Blokktid er det samme som publisert rutetid.

Spesielt paa vinteren kan det vaere godt aa ha litt 'luft' i rutetiden med tanke paa motvind, lang flytid av andre aarsaker og deicing.

Ikke bland flytid og blokktid. Flytid er tiden flyet befinner seg i luften. Blokktid er fra flyet pusher fra gaten (noen selskapet bruker brakes released etter at alle doerer er stengt) til flyet er parkert paa gate. Dette inkluderer taksing i begge ender pluss deicing, der dette er remote. Blokktid er det samme som publisert rutetid.

Spesielt paa vinteren kan det vaere godt aa ha litt 'luft' i rutetiden med tanke paa motvind, lang flytid av andre aarsaker og deicing.

Korreksjon. Det skal være blokktid i mitt innlegg. Det spiller forsåvidt ikke så stor rolle i forhold til spørsmålet til Flanders, siden jeg regner med at begge opererer med samme type tidsangivelse (det være seg blokk- eller flytid).;)

Last edited:
Lavmål på mange områder på engang av DY. Skulle tro den tiden var forbi.

Om du ser på tabellen som -KGL har lagt ut så ser du at pressemeldingen til DY stemmer i grove trekk når man ser på SK vs DY, så lavmål er vel kanskje å trekke det litt langt. At det er selektiv bruk av tall er jeg derimot helt enig i.

Back