Norwegian med ny AOC.

I Norge er det vanskelig å bli "kvitt" en ansatt, men faktisk lettere med en hel gruppe/flere. SAS forsøkte seg med noe lignende i 2004(?) Alle SAS ansatte, for flygende med ansienitet tilbake til 1979, skulle få sparken med mulighet til å søke på jobbene sine i Braathens AOC. Mest kritisk for ca - pilotene ble reddet av felles listen.

I forbindelse med store nedbenamminger (og også omorganiseringer) er dette en av flere vanlige måter å gå fram på. Alle ansatte «mister» jobben og må «søke» på sin egen jobb. Det er en lovlig måte å gjennomføre nedbemanninger på, forutsatt at det blir gjort riktig.

Hva motivet for ny AOC er, vet få (og neppe pilotforeningen i DY heller enda), men spekulasjonene går på at Kjos ønsker en ny plattform, med mulighet til å si opp alle fastansatte, og tilby kontrakter til de som er interessert.

Jeg har veldig vanskelig for å se at en slik masseoppsigelse skal være mulig å gjennomføre lovlig

Andre rykter går ut på at de skal skille ut de fast ansatte i eget AS (NAN), slik at de kan ture frem med sine undersåtter (kontraktsarbeidere) som blir igjen i NAS akkurat som de vil.

Å skille ut den norske aktiviteta i et eget datterselskap høres derimot ut som det kan være gjennomførbart.

Re: Re: Norwegian med ny AOC.

Å skille ut den norske aktiviteta i et eget datterselskap høres derimot ut som det kan være gjennomførbart.

Det ville i så måte være en interessant måte å komme seg unna kravet om å gjeninnføre ytelsespensjon for de ansatte. Jeg skal ikke spekulere mer i det, fra nå av får man vel bare sitte stille på sidelinjen og se hva forhandlingene bringer.

Det er jo ikke bare å overføre alt til et nytt selskap uten at det blir virksomhetsoverdragelse. Da har man krav på å få med seg alt av lønn og vilkår så langt jeg har forstått. Men noe grums er jo på gang. BK har alltid operert litt i gråsonene. Kanskje kan man splitte opp ansattegruppene. Union busting står høyt på to-do-lista inne på FBU.

Nye kontraktspiloter som går på kurs hos DY (opptil 15stk i uka) har fått beskjed av ledelsen om at det er de som skal å fly NÅR det blir konflikt i selskapet utover høsten...

Last edited:
Re: Re: Norwegian med ny AOC.

Nye kontraktspiloter som går på kurs hos DY (opptil 15stk i uka) har fått beskjed av ledelsen om at det er de som skal å fly NÅR det blir konflikt i selskapet utover høsten...

Har du dette fra pilotene selv? I så fall er det jo interessant info, men man aner jo ugler i mosen når kontraktspiloter i Spania får utsjekk på winter ops og -300.

Kjenner flere som går på kurs hos DY for tiden, dette har ikke jeg hørt noe om!

Etter alle problemer med 787 og veldig negative presseomtaler tror jeg Kjos & Co vil gå langt for å unngå konflikter i høst.
Pilotene ønsker selvfølgelig heller ikke konflikt.

Kjenner flere som går på kurs hos DY for tiden, dette har ikke jeg hørt noe om!

Jeg stemmer i - dette ikke er noe jeg har sett eller hørt om, og er vel et av mange rykter i miljøet som ikke nødvendigvis har noen rot i virkeligheten :) Alle mener at pilotene (norwegian i denne sammenheng) er veldig triggerhappy når det kommer til aksjoner, men det er vel bare å sette seg litt grundigere inn i historikken og se at det ikke er så veldig korrekt... Selvsagt ønsker ikke pilotene å streike hvis det forhandles på rimelige krav fra begge parter! Blir man overkjørt uten noen reell forhandling stiller saken seg helt annerledes! Det er vel bare å oppfordre norwegian og NPU til gjensidig edruelige og moderate kollektivforhandlinger utover høsten!

Last edited:
Jeg stemmer i - dette ikke er noe jeg har sett eller hørt om, og er vel et av mange rykter i miljøet som ikke nødvendigvis har noen rot i virkeligheten :) Alle mener at pilotene (norwegian i denne sammenheng) er veldig triggerhappy når det kommer til aksjoner, men det er vel bare å sette seg litt grundigere inn i historikken og se at det ikke er så veldig korrekt... Selvsagt ønsker ikke pilotene å streike hvis det forhandles på rimelige krav fra begge parter! Blir man overkjørt uten noen reell forhandling stiller saken seg helt annerledes! Det er vel bare å oppfordre norwegian og NPU til gjensidig edruelige og moderate kollektivforhandlinger utover høsten!

Kjenner heller ikke til ryktene, men denne gangen er det nok mye mer sannsynlig med streik. Nå er det Parat og deres øverste leder som er på banen og uttaler seg. Det er ikke normalt og viser at det nå er alvor. Det har også blitt en viktig kamp for mange yrkesgrupper så det er viktig å få avklart, og dette er også siste mulighet til at en streik i DY kan få konsekvenser. Neste gang er det for sent fordi de da kan fly "all" produksjon med kontraktsansatte.

Trekker også paraleller til WF-streiken i vår. Da var det også Parat som kjørte kampen i media og som kalte streiken prinsipiell viktig. Ved tidligere forhandlinger i DY har det vært NPU selv som har uttalt seg i media. Nå er det noe større og viktigere, og det vet også Kjos.

Last edited:
Det er ingenting som heter 'lavprisselskap' Uttrykket er bare en medieskapt feiloversettelse av 'Low Cost Carrier'. Det finnes ingen 'Low Fare Carriers'.

Det er ingenting som heter 'lavprisselskap'.

Neivel?

At ordet brukes flittig i norske medier og dagligtale, med en rimelig konsistent betydning, burde være godt nok for å si at dette er et fullgodt norsk ord. At man på engelsk bruker et begrep med et litt annet meningsinnhold, og at det norske ordet ikke kan oversettes direkte til engelsk, er i beste fall et dårlig argument for at "lavprisselskap" ikke er et norsk ord.

Jeg har ikke lest alle innlegg i tråden men vil komme med en kommentar. Jeg befinner meg i Agia Marina på Kreta og kom over frokost i går her på hotellet i prat med en gresk mann med familie fordi han hadde et Norwegianmerke på bagen sin. Han fortalte at han akkurat hadde vært i Norge på kursing på vinteroperasjon og -300 fly sammen med flere andre fra Hellas. De hadde fått beskjed om at de ville bli innkalt på svært kort varsel i løpet av høsten når det ble konflikter. De hadde allerede sett på bolig og var forelagt kontraktene. La merke til at han sa NÅR det ble konflikter ikke OM det ble konflikter. Noe er vel på gang, kan bli en interessant høst.....

For meg virker det som denne nye AOC-søknad er nok et ledd i Fornebuledelsens pågående prosjekt med å rasere Norwegians personalstruktur innenfra slik at de kan drive mer "kostnadseffektivt", "fleksibelt" og minimere de flygendes påvirkningskraft på alle måter. Kjosern kjøpte seg tid med avtalen med NPF ifjor, og det kan nå synes som antallet kontraktsvikarer er blitt høyt nok til å kunne demme opp for mye av konsekvensene ved en eventuell streik.

Kan dette bety at det går mot slutten for tiden med fast ansatt flygende personell i Norwegian? Årets skumleste høst-krim basert på en sann historie? Spennende å se...

Jeg har ikke lest alle innlegg i tråden men vil komme med en kommentar. Jeg befinner meg i Agia Marina på Kreta og kom over frokost i går her på hotellet i prat med en gresk mann med familie fordi han hadde et Norwegianmerke på bagen sin. Han fortalte at han akkurat hadde vært i Norge på kursing på vinteroperasjon og -300 fly sammen med flere andre fra Hellas. De hadde fått beskjed om at de ville bli innkalt på svært kort varsel i løpet av høsten når det ble konflikter. De hadde allerede sett på bolig og var forelagt kontraktene. La merke til at han sa NÅR det ble konflikter ikke OM det ble konflikter. Noe er vel på gang, kan bli en interessant høst.....

Blir artig det når Stavros skal ratte rundt på Vest og Nord-Norge, om/if etc

Spørs om ikke NPF nå bør angre mer enn noen gang på at de trakk seg i siste liten forrige gang det brygget opp til konflikt, da med en betydelig andel europeiske piloter i ryggen. Hvis ryktene har hold og denne nye AOC leder til stor overdragelse av trafikken over tid, så er løpet for de fastansatte kjørt.

Last edited:
Blir artig det når Stavros skal ratte rundt på Vest og Nord-Norge, om/if etc

Nå kjenner ikke jeg identiteten til de eventuelle greske pilotene, så om noen av disse heter Stavros vet jeg ikke, men det er vel ikke slik at man må være norsk for å kunne fly vinteroperasjoner?

Neivel?

At ordet brukes flittig i norske medier og dagligtale, med en rimelig konsistent betydning, burde være godt nok for å si at dette er et fullgodt norsk ord. At man på engelsk bruker et begrep med et litt annet meningsinnhold, og at det norske ordet ikke kan oversettes direkte til engelsk, er i beste fall et dårlig argument for at "lavprisselskap" ikke er et norsk ord.

Det stemmer nok at "lavprisselskap" er i flittig bruk. Sånn sett kan man argumentere for at selve ordet er et fullgodt norsk ord.

Poenget er at det likevel er feilaktig og misvisende ettersom det henspeiler på at andre selskap da er "høyprisselskap", noe som etter min mening ikke stemmer.

Back