Norwegian med ny AOC.

Nå kjenner ikke jeg identiteten til de eventuelle greske pilotene, så om noen av disse heter Stavros vet jeg ikke, men det er vel ikke slik at man må være norsk for å kunne fly vinteroperasjoner?

Ikke jeg heller, men synes Stavros er et så fint navn på en Greker:cool:

On the side, jeg husker godt når Air-Uk skulle fly subcharter for Busy Bee til TOS, bl.a, de måtte ha tillatelse av CAA til å fly i arktiske strøk og hadde pistol i cockpit i tilfelle de traff på isbjørn.
Men den globale oppvarmingen gjør vel at det ikke er så arktiskt lengre i TOS

Ps. de klarte det bra, tror faktisk ikke de løsna skudd engang
 
Ikke jeg heller, men synes Stavros er et så fint navn på en Greker:cool:

On the side, jeg husker godt når Air-Uk skulle fly subcharter for Busy Bee til TOS, bl.a, de måtte ha tillatelse av CAA til å fly i arktiske strøk og hadde pistol i cockpit i tilfelle de traff på isbjørn.
Men den globale oppvarmingen gjør vel at det ikke er så arktiskt lengre i TOS

Ps. de klarte det bra, tror faktisk ikke de løsna skudd engang

Nå vet jeg lite om hva som er forskjellene på vinteroperasjoner i Norge kontra andre steder, men de fleste destinasjoner i Norge, TOS inkludert, er vel ikke spesielle i forhold til vinter annet enn at den kanskje varer noe lenger enn andre steder, og at det er kystklima med problemstillinger rundt ising og slikt? Mellom- og øst-Europa har vel også både vinter, snø og kulde, og noen av disse landene har vel også fjell og tildels utfordrende innflyginger?

Godt å høre at Air UK slapp å løse skudd. Det er ikke så mange isbjørn igjen i Tromsø, og selv de utstoppede variantene ser ut til å forsvinne...;)
 
Vinter er vinter, men noe av utfordringen i Norge er at det nødvendigvis ikke er noen særlig gode alternativer når det først er dårlig vær. Uten at jeg har erfaring vinterops i EU vil jeg likevel anta at en vinteroperasjon i Norge oftere kan være dårligere, mer langvarig og mer krevende også fordi det stort sett er mørkt.

Hvem som helst kan klare det, men erfaring er også viktig. Det bør ikke være verre enn at de legger inn større marginer (forhåpentligvis) og raskere setter kursen til gode alternativer fremfor å håpe på vær og føre som akkurat vil bringe marginene innenfor de minima som finnes.
 
Jeg trodde det var dyrt å ha flere AOC'er, som SAS fant ut for en stund siden. Hva skiller NAS fra SAS?
 
Varför måste det vara en grek vid namn "Stavros" som ska flyga i nordnorge?
Det kan väl lika gärna vara en kontraktanställd svensk som heter Peter Andersson eller en dansk som heter Lars Jensen?

Anyway..det verkar som Kjos har stora planer för Norwegian på bekostnad av den fast anställda personalen i Norge.
Varför söka AOC nummer 3? Varför använder han inte sitt irländska AOC?
Passagerarna lär inte bry sig om det står LN-XXX eller EI-XXX på Norwegians Boeing 737-800. De vill ha Kjos billiga flygbiljetter.
 
Jeg trodde det var dyrt å ha flere AOC'er, som SAS fant ut for en stund siden. Hva skiller NAS fra SAS?

Noen grupper i SAS hadde den frykten at man kunne begynne a spille ut den ene AOC mot den andre for a fa kostnader nede.

Eksakt dette - sa kan det virke - kan vaere planen bak den söknad for en 3. AOC...
 
Noen som vet hvor mange fly som nå er i NAN? Trodde først det kun var 300-maskinene pluss -NOQ og -NOP som var i NAN, men har sett både -NIB og -NON med NAN-stickers på siden. Mulig de flytter over flere og flere fly med tiden?
 
Det her blir litt på siden, men er det vanlig at man kan finne og laste ned Norwegian sind Ground Ops Manual på nettet?

Hos oss blir slikt gjerne holdt litt mere internt.
 
Det her blir litt på siden, men er det vanlig at man kan finne og laste ned Norwegian sind Ground Ops Manual på nettet?

Hos oss blir slikt gjerne holdt litt mere internt.

Ikke bare ground ops manual som finnes åpent. Google ga meg dette: http://www.norwegian.no/en/portals/norwegian-extranet/norwegian-longhaul-nlh/

Og sesongprogrammer som de ber om ikke blir distribuert... This site is not meant for our customers, so we kindly ask you not to distribute this address to any personnel outside the airline industry.

https://www.norwegian.com/sesongprogram/

Ser ikke ut som dette skulle vært sperret, men litt merkelig er det jo.
 
Last edited:
Ikke bare ground ops manual som finnes åpent. Google ga meg dette: http://www.norwegian.no/en/portals/norwegian-extranet/norwegian-longhaul-nlh/

Og sesongprogrammer som de ber om ikke blir distribuert... This site is not meant for our customers, so we kindly ask you not to distribute this address to any personnel outside the airline industry.

https://www.norwegian.com/sesongprogram/

Ser ikke ut som dette skulle vært sperret, men litt merkelig er det jo.

Dette er jo sider som vi som handlingagenter normalt sett må ha brukernavn og passord for å få adgang til så det er jo betenkelig.
 
Ikke bare ground ops manual som finnes åpent. Google ga meg dette: http://www.norwegian.no/en/portals/norwegian-extranet/norwegian-longhaul-nlh/

Og sesongprogrammer som de ber om ikke blir distribuert... This site is not meant for our customers, so we kindly ask you not to distribute this address to any personnel outside the airline industry.

https://www.norwegian.com/sesongprogram/

Ser ikke ut som dette skulle vært sperret, men litt merkelig er det jo.

Chek-in.dk har plukket opp og laget sak, som gjengis hos blant annet NRK i dag

Check-in.dk said:
Adgangen til Norwegians extranet for handling agenter var i weekenden pivåben, således at alle kunne få et indblik i selskabets manualer, procedurer og detaljerede fartplaninformationer.

"Vi arbejder med at finde ud af det, men det er vigtigt at understrege, at dette drejede sig om rutiner og procedurer for vores samarbejdspartner, og ingen personfølsomme informationer," forklarer Norwegians informationschef Lasse Sandaker-Nielsen til CHECK-IN.dk.
 
Back
Top