Nå må du ikke gjøre dette vanskeligere enn det er Tally - Ho. Du flyr charter longhaul og det er noe helt annet enn operasjonene som DY ønsker og fly. Charter har færre frekvenser og det krever helt andre slinger med flere passive overføringer, hotellrom, dietter etc. Ikke sammenlignbart. Igjen så påstår/tror du at de kabinsansatte i DY har dårlige vilkår. Det jobbes 5:4 hele året, akkurat det samme som pilotene og vilkårene ellers er minst like bra som det dine kolleger bak i Airbusen har. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i fakta.
Men tilbake til topic. Charterindustrien vil garantert merke at det kommer flere tilbydere på langlinjene og med de små marginene som det opereres med i charter så vil enhver mistet pax være dramatisk for bunnlinjen. Og man skal ikke se bort i fra at produksjonen vil minske. Dessuten setter det reisende publikum høyere krav til komfort og en 10 timers reise med en maxkonfigurert A330-300 er ikke noe og se frem til. Det blir for trangt rett og slett. Så mer konkurranse i det lavere prissjiktet på langruter til populære feriemål blir perfekt.
------
Nå skal vi ikke bli hårsåre. Hell og lykke til Norwegian som tør satse i disse tider, mange misunner den satsingen, også jeg!
MEN - heller ikke Bjørn Kjos kan omgå SUBPART Q, som har helt andre virkninger på longhaul.
Når du begynner å fly som CA på f.eks. BKK, så må også du hvile den nødvendige tid. Uten at jeg er noen ekspert på dette, så har tidsoneforskjellen etter nytt reglement gjort det enda mer crewkrevende, og for oss har dette medført nedhviling i 3 døgn der nede, mens man klarer seg med vesentlig mindre om man mellomlander hjem via f.eks Dubai, der det også er crewchange.
Dette betyr helt enkelt kostnader av en helt annen art enn å operere her hjemme. Og om det er sånn at DY's kabincrew er på SK/DK-nivå, så er jo det meget gledelig. Det betyr rause dietter, crewhoteller som tilfredstiller den mest kresne, ditto transporter.
Sånn vil vi ha det, og meget bra om dette følges opp i praksis. Jeg håper man ikke ser østeuropeere eller kinesere ombord, med dertil egne vilkår. Akkurat der er vi vel enige?
Det er trangt ombord i disse chartermaskinene, som du sier. For å nå bunnlinjen fyller man de opp, og fulle er de, noe som har gitt sorte tall de siste 7-8 årene.
Når DY skal fly med kanskje 50-60 pax mindre på en 330-200 eller kanskje med 100 pax mindre på en -300, så må jo differansen hentes et sted, siden de faste omkostninger er de samme, og siden crewkostnadene minst skal ligge på samme nivå, iflg. deg.
Jeg er ingen økonom, men utfordrende blir det jo. Særlig når man også skal slå Thai på pris, med Thai's vesentlig lavere crewomkostninger. Som en her skrev, lønnen i Thailand er kanskje 10 % av den norske.
Høy komfort og lave priser med skandinavisk crew til rause avtalevilkår - det blir trylleformelen som ikke mange klarer. Men kanskje DY kan?
Bare en liten ting til slutt - Feel Air budsjetterte med max 80 dollar fatet på fuelsiden, for å gå break even. Til sommeren kan vi godt oppleve langt høyere pris, og det vil merkes på billettprisene fremover. Kr 1500 til New York og kr 2950 til BKK (Feel Air's minstepris) tror jeg er et eventyr som ikke noen vil oppleve.
Tally-Ho