Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
Jeg foreslår at du utdyper dine kommentarer. Synspunkter og kommentarer på hvorfor du synes dette er for jæ**** gjør seg bedre enn sure oppstøt.....:angry:

----------------

Når støvet har lagt seg, og om dette blir en realitet, vil man fra bransjehold kunne oppleve en del "sure oppstøt", som dette - hovedsakelig fra mennesker som ser sine egne arbeidsplasser ryke i en vanskelig og krevende tid.

Sånn er markedsmekanismen også i luften, en billigere operatør gir billigere billetter, men samtidig lavere ytelser til de ansatte. Og de som tidligere hadde en fair avtale, må se at presset i markedet gjør det umulig å opprettholde slike forhold.

Man kan mene så mangt om SAS og andre her, men de sto tross alt for arbeidsbetingelser som gjorde at man kunne bli gamle i jobben.
Det sier seg selv at low cost carrierne ofte har andre løsninger på dette.

Jeg venter ingen forståelse på et forum hvor 98 % er interessert å reise billigst mulig (gjerne for en hundrelapp til London, og det har jeg selv også gjort), men så har altså denne saken andre sider, som ikke nødvendigvis berører den som kjøper billettene.

Marginene i bransjen er allerede presset, og her er det folk på forumet som drømmer om "dreamlinere", og sittekomfort. Skal den dyktige Kjos tjene penger (og det må han), samtidig som pax'en ikke skal betale mer enn nødvendig, så kommer vi til å se en folkelige utgaven av en kabin, med lite "frills og extras", litt sånn som dagens 737'er.

Og får vi oppleve skandinaviske crew på disse turene?
Den nye JAR subpart Q gjør det svært kostnadskrevende med longhaul, med hensyn til crewdisponering. Dette kommer ikke kreative Kjos utenom.

Når dette er sagt - det er et eventyr hvor fort DY har posisjonert seg, og jeg ser ikke bort i fra at de også kan lykkes med longhaul.

Tally-Ho

Hvordan skal Norwegian finansiere dette? Det er jo snakk om helt andre operasjoner enn å fly Boeing 737 på et lavpriskonsept i Europa, og Norwegian må jo ha lån til himmelen allerede. Om de skal fly daglig til både New York og Bangkok trenger de mer enn to fly, slik som tidligere omtalt. Det vil overraske meg om Thai Airways, Continental Airlines, Feel Airline, US Airways, charterselskaper og Norwegian klarer å tjene penger mellom Oslo og Bangkok og New York. Vi får se hvem som til slutt starter opp og hvem som er lurest - dette ser mest av alt ut som et skremmeskudd fra Norwegians side overfor Feel. Og i konkurransen mellom dem er det jo åpenbart at Norwegian vinner, særlig om de også har tenkt å ha bra med frekvenser, i motsetning til Feel som baserer seg på weekendreisende.

----
Da Thomas Cook (daværende Premiair) fikk sine første A330-200 i 1999/2000, var prisen 900 millioner DKK++ (vel en milliard NOK). Prisene er nok ikke redusert siden den gang, så dette koster skjorta.

Men kanskje Kjos kan få leaset noen? Wetlease blir jo da med utenlandsk cockpitcrew på kjøpet.

Tally-Ho

Man kan mene så mangt om SAS og andre her, men de sto tross alt for arbeidsbetingelser som gjorde at man kunne bli gamle i jobben.
Det sier seg selv at low cost carrierne ofte har andre løsninger på dette.

Jeg tror det er bedre å bli gammel pilot i DY enn i SAS om dagen. I SAS har de endt opp med helvariabel arbeidsnøkkel etter hva jeg er fortalt mens Norwegian kjører fast 5-4-5-4 med tidligste innsjekk første dag 1300 på senskift og seneste utsjekk 1700 siste dag på tidlig skift.

Men over til noe langt viktigere. Vil forumet's egen Kaptein Stein fly for DY på A330 nå? ;)-A

Tja, med førtidspensjon fra SAS og lønn fra DY, så vil det være ikke utenkelig!

Men SAS vil ikke tillate noen å fly for konkurrerende selskap med førtidspensjon finansiert over SAS' drift.

Glem DY og Kina i første rekke. Her er det bilaterale avtaler mellom myndighetene som regulerer tilgang til markedet, og det er SAS og Air China som har "first refusal" på ruter mellom Skandinavia og Kina.

Ellers er det flott å se at DY satser. Men så har de jo sjefer uten handlingsvegring og manglende planer.

Og til alle som lurer på hva Feel gjør nå, så sitter et par av oss på informasjon om at der jobbes det jevnt og trutt med de opprinnelige planene.

Men, man kan jo fundere hvorvidt DY burde ha valgt en annen destinasjon i USA. Spennende er det uansett.

Husk at e24 lanserte deler av saken ETTER at jeg la ut tråden at en nyhet ville bli presentert i dag;)

Beklager om du føler deg skuffet P.A.VIKING, men jeg har respekt for at ikke alle synes at dette er en stor nyhet:)

Nei da Martin, takk for at Scanair kommer med slike nyheter, men jeg syntes vel at dette var noe vi hadde hørt om.

Og etter å ha kjøpt Aftenposten i dag, så er vel ordene kanskje og vurderer det som går igjen, og at det er OSL som eventuelt får disse rutene var vel heller ikke spikret. I det hele YES til alle som vil fly langt fra OSL.

Jeg tror det er bedre å bli gammel pilot i DY enn i SAS om dagen. I SAS har de endt opp med helvariabel arbeidsnøkkel etter hva jeg er fortalt mens Norwegian kjører fast 5-4-5-4 med tidligste innsjekk første dag 1300 på senskift og seneste utsjekk 1700 siste dag på tidlig skift.

---

Nå vet jeg ikke om dette 5-4 systemet passer på longhauls, jfr. nye subpart Q.
Pilotene klarer seg nok greit, også i LCC'ene. Men resten av organisasjonen må vel "trimmes" for å holde et akseptabelt omkostningsnivå, jfr. de kabinansatte i Ryanairs betingelser.
Jeg håper bare man ikke opplever å høre en kineser briefe på PA i kabinen, og ønske velkommen til Norwegian!

Det er en grunn til at SAS taper 50 % av pengene på longhauls. selv om bare 12,5 % av produksjonen er der.
Longhauls er veldig crewkrevende, krever mange hotellrom, mange passive transporter, mye dietter, og man skal ha en teknisk support ute i langtvekkistan. Flyvningene vestover krever ETOPS godkjenning, og vedlikeholdelse av kravene til dette.

Tally-Ho

Jeg tror det kan bli et samarbeid om videreforbindelser med JetBlue om Norwegian velger JFK.

Hva sier LH – og Feel til dette?

Blir absolutt spennende å se – ser ut til at JetBlue er en attraktiv samarbeidspartner...

Igjen – Kjos sier jo at dette i alle tilfeller skal settes opp i eget selskap – smart nok vil han ikke satse alt på intercont... Mye penger må også inn i selskapet selv om det vel pt. er snakk om leasing, og ikke kjøp...

Hvis DY virkelig kommer til å starte opp i mars 2010. Hva vil kreves for å klare det? Det er bare 3.5 måned igjen. Oppstart med leasing av både fly og crew det første halvåret/året, for på den måten å ha en raskt retrettmulighet hvis det viser seg å ikke fungere? Vil de i så fall fly på eget AOC? Vil DY i det hele tatt ha stor nok feed fra eget nett for å sette igang så raskt? DY sa jo selv for noen få dager siden at de må ha større trafikk for å feede egne langruter, og da må de vel først vokse seg større i både i DK og SE....det er ikke gjort i løpet av noen få måneder.

Jeg har mine tvil til mars 2010, men høsten 2010 er kanskje mer realistisk.

Hvor lang tid vil det ta før DY får ETOPS-godkjenning med A330? Hvor mye lenger blir turen til NYC så lenge det ikke er på plass?

Hvis DY virkelig kommer til å starte opp i mars 2010. Hva vil kreves for å klare det? Det er bare 3.5 måned igjen. Oppstart med leasing av både fly og crew det første halvåret/året, for på den måten å ha en raskt retrettmulighet hvis det viser seg å ikke fungere? Vil de i så fall fly på eget AOC? Vil DY i det hele tatt ha stor nok feed fra eget nett for å sette igang så raskt? DY sa jo selv for noen få dager siden at de må ha større trafikk for å feede egne langruter, og da må de vel først vokse seg større i både i DK og SE....det er ikke gjort i løpet av noen få måneder.

Jeg har mine tvil til mars 2010, men høsten 2010 er kanskje mer realistisk.

Hvor lang tid vil det ta før DY får ETOPS-godkjenning med A330? Hvor mye lenger blir turen til NYC så lenge det ikke er på plass?

Norwegian har ikke lansert oppstart i mars. De har fått slots for sommeren 2010 som starter pr definisjon i slutten av mars. Det betyr at oppstart er mulig allerede til våren.

Jeg leste bare det du skrev i første post, men etter å ha lest artikkelen i Aftenposten så er det jo akkurat det samme som stod på E24 i går, men journalisten har bare valgt en annen vinkling med at DY ønsker seg 787 på sikt og at oppstart blir i løpet av 2010 eller 2011 :) Ellers så står det ingenting i Aftenposten om at de har fått slots, bare at de har søkt.

Last edited:
Får håpe det blir en ordentlig business-klasse, som kan måle seg med kokurrentene, og ikke bare et par cm mer benplass fremme i flyet.

Hmmm.... Dette var uventet og ventet på samme tid. :)

EDIT: Og ja, det er godt å se at de har guts der SAS ikke tør å satse......

Last edited:
Jeg leste bare det du skrev i første post, men etter å ha lest artikkelen i Aftenposten så er det jo akkurat det samme som stod på E24 i går, men journalisten har bare valgt en annen vinkling med at DY ønsker seg 787 på sikt og at oppstart blir i løpet av 2010 eller 2011 :) Ellers så står det ingenting i Aftenposten om at de har fått slots, bare at de har søkt.

Da foreslår jeg at du leser artikkelen en gang til og vurderer din sitering på nytt;)

Der står det at Norwegian har søkt og fått slots fra mars 2010.
Dessuten er det mye mer rundt dette caset som enda ikke er kommet frem i artikkelen som bekrefter dette. Aftenposten buser ikke ut med alt de vet, selv om de vet det:)

I artikkelen står det at DY har lavere kostnader enn både TG og CO ..
Dette synes jeg høres merkelig ut, spesielt når det gjelder TG med de utrolig lave personellkostnader de har. Noen som klarer å finne kostnaden pr setekilometer på TG vs DY ?

Status
Not open for further replies.
Back