Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Er det ikke slik at Ryanair m. flere allerede har tilsvarende eller enda dårligere vilkår enn det Nas tilbyr?

Hvis DY går nedenom og hjem enten pga. streiker, eller fordi de må konkurrere i et internasjonalt marked med internasjonale selskaper med vesentlige høyere kostnader enn konkurrentene.... ja da blir jo enden på visa at Ryanair og andre internasjonale selskaper utkonkurrerer DY.... og vips har vi enda dårligere arbeidsvilkår for pilotene som flyr i europa.

Forhåpentligvis fins det en løsning som både gjør DY konkurransekraftig samtidig som medarbeiderne får bra forhold. Men å streike... det er å skyte seg selv i foten og åpne opp for selskaper som har enda dårligere vilkår for sine piloter.

Hvem er disse "alle" som forstår at det bare er å gi ansatte ræva vilkår? Skrote alle vekstplaner fordi folk vil være fast ansatt? Å ha en god dialog med en fagforening har da aldri vært noen hindring. Her er det ingen god dialog, og det er ikke akkurat fagforeningens feil. Norwegian VAR et godt drevet selskap med alle forutsetninger til stede, god stemning blant de ansatte, og vilje til å ta i litt ekstra og å gjøre en innsats. Ledelsen har gått LANGT over streken, samme hva BI-bokormene måtte mene. Det går rett og slett ikke an å drive slik! Det er heller ikke slik at normale ansettelsesforhold betyr selskapets død. De har faktisk klart å ta opp konkurransen med SAS og til og med å gjøre det ganske bra de siste ti årene, og folk har vært fast ansatt der uten at det har ført til "selvmord" slik du vil ha det til.

Hvordan dialogen i DY er bak lukkede dører vet ikke jeg, men hvis man dømmer etter de siste utspillene i media vil
ihvertfall jeg påstå at fagforeningenes håndtering har vært svært ødeleggende for forholdet.

Å tro at fordi DY har gjort det bra i konkurransen med SAS som har/hadde VERDENS HØYESTE KOSTNADER
og VERDENSREKORD I ANTALL FAGFORENINGER og som ett argument for at det derfor skal gå bra i internasjonal LCC konkurranse
sier jo sitt..:drunk:

W

La meg si det litt enklere da: Det finnes ingen unnskyldninger for hva Kjos & Co holder på med nå for tiden! Her i landet er det minste man kan vente at man har en fast jobb med gode vilkår. Å tro at han ikke kan konkurrere internasjonalt hvis han ansetter folk på skikkelig vis er jo helt på trynet!

Begge parter er vel på god vei til å spille seg selv ut av banen. Ledelsen fordi de tydeligvis har bestemt seg for noe og skal gjennomføre den planen uansett og flygerne p.g.a. veldig militant og rotete motargumentasjon. Siden ingen virker å være villige til å snakke sammen på en fornuftig måte går det som det går...

At avisen Nordlys virker å ha funnet ut at det er moro å skrive om dette, gjør det ikke så mye bedre. På meg ser det ut som de prøver å ta side med flygerne med jeg synes det fungerer heller dårlig. I en av artiklene klarer de jo å argumentere med at de stakkarene på kontrakt "bare" tjener NOK 700.000 mot de fast ansattes NOK 1 mill. Det er nok få medlemmer av "den gemene hop" som får klump i halsen og tårer i øyekroken av den slags argumentering. Dessuten er forskjellen langt mer nyansert da de fast ansatte sannsynligvis har årvise tillegg etter hvor lenge de har vært ansatt, mens de på kontrakt kun har ett lønnstrinn. Jeg kan godt følge Wahoo's mistanke om agedaer når en prøver å finne en rød tråd i all argumentasjonen som har kommet fra foreningskanten. Den tråden forsvinner fort i tåkehavet av argumenter om arbeidstider, salg av fridager, lønn og betingelser, unge uerfarne flygere, billige utenlandske flygere etc. etc. Minner like mye om en svertekampanje av egen arbeidsgiver som et forsøk på å sikre ansettelsesforholdene for fremtiden. Det hjelper nok også heller lite på sympatien til ledelsen eller "den gemene hop" for den faktiske saken.

Når det er sagt tror jeg nok ledelsen bør ta en runde med seg selv og se hvor de vil gå. Litt fleksibilitet fra deres side vil heller ikke skade. Joda, det er vanskelig å drive når kostnadene øker p.g.a. inflasjon (ihvertfall generelt i Europa) mens betalingsvilligheten i beste fall virker statisk. Kontinuerlig ekspansjon hjelper jo på dette problemet men en gang må der være tall som underbygger solid drift, og da vil jeg tro man er mer tjent med ansatte som har en tilknytning til selskapet da disse vil være en kjent ressurs og kostnad. Men flybransjen er jo ikke akkurat kjent for å tenke langsiktig med strategier som går over flere år. Av og til er det et under at de klarer å få på plass en timeplan over flyginger i en sesong før den faktisk begynner.

Last edited:

Hvorfor det?
Å gjøre det NPF vil er jo det samme som å skrote alle internasjonale vekstplaner å forbli det man er idag - helst mindre.
Alle med litt økonomisk bakgrunn forstår at å drive ett internasjonalt LCC under norsk flag, med tilnærmet norske
lønninger, vilkår og dusinvis med streikevillige fagforeninger i mange land er selvmord.

W

Det er neppe et selvmord - dette er ingen eksakt vitesnskap - det er klart at den modellen du skisserer - hvor den ansatte har absolutt ingen verdi, ikke har noe bidrag til at selskapet lykkes - men er redusert til en "hylle" vare en kan plukke opp, bruke og ersatte når det passer de med "den tyngden du trenger" (ledelsen) er en modell som man kan lykkes med .

men det betyr ikke at en ikke kan lykkes med andre modeller., som f.eks. en jeg har har hatt gleden av møte - når han tok leveranse av den først 777-300ER til Internasjonale Selskap # 2 ! V Australia - en gala middag med Sir Richard Branson gav meg innsikt i at det finnes andre modeller, andre ideer hvor det også er rom for de ansatte og hvor de ansatte bidrar til selskapets suksess - der er ikke et selvmord - men en annen modell. (For ordens skyld Virgin Atlantic startet som LCC, en klasse - i starten av VS var en annen LCC pioneer med Sir Freddie Laker som gav SRB meget gode råd i hvrodan han skulle takle BA).

En av de tingene SRB la stor vekt på er at man får de ansatte og de fagforeningene en fortjener - og kanskje er det en tanke at SAS som du trekker frem som eksempel på hvor galt det kan gå - har vært ledet av Siviløkonomer siden midten av 1985 og opp til i dag - bare en liten digresjon;)

Så det finnes andre modeller enn "De ansatte har null verdi" Andre selskaper lykkes med andre modeller uten at det er "Selvmord"

At avisen Nordlys virker å ha funnet ut at det er moro å skrive om dette, gjør det ikke så mye bedre.

Vet ikke hva du legger i ordet "moro", men med tanke på hvor LITE egentlig det er skrevet i media om dette, følger jeg ikke ditt resonnement.

Når det er sagt tror jeg nok ledelsen bør ta en runde med seg selv og se hvor de vil gå.

Det har de vel egentlig gjort ? De har uttalt at de ikke kommer til å ansette på fast basis, kun på kontrakt, ingen CC nyansatt i Norge osv.
Mener du da ledelsen ikke har gått en runde med seg selv?

Hvordan dialogen i DY er bak lukkede dører vet ikke jeg, men hvis man dømmer etter de siste utspillene i media vil
ihvertfall jeg påstå at fagforeningenes håndtering har vært svært ødeleggende for forholdet.

Å tro at fordi DY har gjort det bra i konkurransen med SAS som har/hadde VERDENS HØYESTE KOSTNADER
og VERDENSREKORD I ANTALL FAGFORENINGER og som ett argument for at det derfor skal gå bra i internasjonal LCC konkurranse
sier jo sitt..:drunk:

W

Og det har du faktabakgrunn for å hevde...?

Last edited by a moderator:

Og det har du faktabakgrunn for å hevde...?

Bortsett fra en som forsvant fra forumet så har du de uten sammenligning mest useriøse innleggene som legges ut her, men nå tar du virkelig kaka...!

Jeg tror nok muligens det er å ta litt mye i når man skriver "verdensrekord i kostnader og antall fagforeninger", men det er vel veldig liten tvil om at man må lete lenge før man fant et selskap i Europa som hadde SAS sitt kostnadsnivå i 2002 når DY startet opp sine 737-operasjoner. Ergo var det nok neppe et veldig dårlig utgangspunkt for DY å skulle konkurrere med SAS. For longhaul i dag er saken en helt annen.

At SAS har mange fagforeninger er vel en kjent sak, men hvordan forholdene er i andre tilsvarende flyselskaper vet jeg ikke.

Jeg tror nok muligens det er å ta litt mye i når man skriver "verdensrekord i kostnader og antall fagforeninger", men det er vel veldig liten tvil om at man må lete lenge før man fant et selskap i Europa som hadde SAS sitt kostnadsnivå i 2002 når DY startet opp sine 737-operasjoner. Ergo var det nok neppe et veldig dårlig utgangspunkt for DY å skulle konkurrere med SAS. For longhaul i dag er saken en helt annen.

At SAS har mange fagforeninger er vel en kjent sak, men hvordan forholdene er i andre tilsvarende flyselskaper vet jeg ikke.

Men nå gitt at SAS er i 3 land , har/hadde alle tjenester inhouse så gir dette litt flere fagforeninger enn kun en liten blårussgruppe i diamanten ,og alle tjenester shoppet inn fra leverandører ?

Men nå gitt at SAS er i 3 land , har/hadde alle tjenester inhouse så gir dette litt flere fagforeninger enn kun en liten blårussgruppe i diamanten ,og alle tjenester shoppet inn fra leverandører ?

Antall fagforeninger er forsåvidt nokså irrelevant i forhold til hvor lett det er for andre å konkurrere mot selskapet. Kostnadsnivået, derimot, er ikke helt uvesentlig. Antall fagforeninger kan imidlertid forklare/være en medvirkende faktor til nivået på kostnadene.

.
men det betyr ikke at en ikke kan lykkes med andre modeller., som f.eks. en jeg har har hatt gleden av møte - når han tok leveranse av den først 777-300ER til Internasjonale Selskap # 2 ! V Australia - en gala middag med Sir Richard Branson gav meg innsikt i at det finnes andre modeller, andre ideer hvor det også er rom for de ansatte og hvor de ansatte bidrar til selskapets suksess - der er ikke et selvmord - men en annen modell. (For ordens skyld Virgin Atlantic startet som LCC, en klasse - i starten av VS var en annen LCC pioneer med Sir Freddie Laker som gav SRB meget gode råd i hvrodan han skulle takle BA).

...

Så det finnes andre modeller enn "De ansatte har null verdi" Andre selskaper lykkes med andre modeller uten at det er "Selvmord"

Nå er det en ikke helt uvesentlig forskjell på å starte opp et selskap i Norge kontra UK (når vi snakker om Virgin). Medianinntekten i UK er omtrent halvparten av det vi har i Norge. Dette påvirker naturligvis hvor "attraktivt" det er å satse på å gi sine arbeidstakere bedre vilkår, uten at det går på bekostning av konkurranseevnen.

Antall fagforeninger kan imidlertid forklare/være en medvirkende faktor til nivået på kostnadene.

..og kanskje viktigst, omstillingsevne i nedgangstider og andre forrandringer i markedet.

W

Vet ikke hva du legger i ordet "moro", men med tanke på hvor LITE egentlig det er skrevet i media om dette, følger jeg ikke ditt resonnement.

At det har vært lite skriverier om det er vel kanskje noe med at det egentlig ikke har noe i avisene å gjøre? Det er et forhold som vel egentlig strengt tatt angår de ansatte i Norwegian og ikke alle og enhver. Når så plutselig en avis skriver side opp og side ned med interne forhold i en bedrift kun basert på en part virker det på meg litt som "dog with a bone" og "her har vi fått scoopet for vår avis", tankegang.

Det har de vel egentlig gjort ? De har uttalt at de ikke kommer til å ansette på fast basis, kun på kontrakt, ingen CC nyansatt i Norge osv.
Mener du da ledelsen ikke har gått en runde med seg selv?

Korrekt, det virker som de tenker at kontrakter er eneste løsningen. Det store spørsmålet er vel mer, har de gitt det en tankeomgang nr. to? Eller ender dette som det av og til gjør med prestisje hvor det som er bestemt blir gjennomført selv om det ved ettertanke og grundigere gjennomgang kanskje kan gjøres på en annen måte, men da med alle som spiller på lag? Et "decision making tool" som er en del av opplæringen av flygere i mange selskap er DODAR - Diagnose, Options, Decide, Assign og REVIEW. Den siste er den viktige her. Er den beslutningen vi har kommet til den korrekte i forhold til vårt mål? Men, når det er sagt, er det nå brutalt nok eierne som har siste ordet så hvis det er slik de vil ha det er det deres butikk og frivillig å jobbe for dem/skrive under på kontraktene...

Problemet er at Europa er en ettertraktet arbeidsplass og dermed er det et press på tilbudet. Det er ikke uten grunn det ser ut til at betalingen på kontraktene i Kina og fjerne østen blir skrudd opp enda mer, eller at lønnen og betingelsene i sandkassen er slik de er. Eneste måten å få folk til å flytte dit...

Last edited:
Bare så det er sagt, så er jeg enig med deg, men for å rette opp i en grov faktafeil du kommer med:

...man får de ansatte og de fagforeningene en fortjener og kanskje er det en tanke at SAS som du trekker frem som eksempel på hvor galt det kan gå - har vært ledet av Siviløkonomer siden midten av 1985 og opp til i dag - bare en liten digresjon;)

Jørgen Lindegaard, kanskje en av SAS største tragedier, var ingeniør....og tilhører ikke blant oss Siviløkonomer ;)

Bare så det er sagt, så er jeg enig med deg, men for å rette opp i en grov faktafeil du kommer med:

Jørgen Lindegaard, kanskje en av SAS største tragedier, var ingeniør....og tilhører ikke blant oss Siviløkonomer ;)

Du har også faktafeil, han er ikke ingeniør. ;)

Du har også faktafeil, han var ikke ingeniør. ;)

Han er vel sivilingeniør, og telekom-mann. Det betyr vel at også andre enn de stakkars siviløkonomene kan ødelegge verden... ;)

Nå er det en ikke helt uvesentlig forskjell på å starte opp et selskap i Norge kontra UK (når vi snakker om Virgin). Medianinntekten i UK er omtrent halvparten av det vi har i Norge. Dette påvirker naturligvis hvor "attraktivt" det er å satse på å gi sine arbeidstakere bedre vilkår, uten at det går på bekostning av konkurranseevnen.
V Australia er det andre selskapet SRB startet og Australia er ikke noen barnehage rent konkuranse messig - poenget mitt er at det finnes andre modeller også - man er ikke begrenset til en modell hvor de ansatte har null verdi - redusert hyllevare.

Jeg har gjennom hele denne tråden hevdet at oppsigelse av "fritidsavtalen" har en helt annen begrunnelse
enn at "pilotene vil være mer hjemme med familien" slik pilotene gikk ut i dagsrevyen med..
Dette viser at det stemte. Oppsigelsen av avtalen var en protest mot planene til Kjos og dette er en aksjon.

Det komiske her er at Kjos ønsker å gjøre dette NETTOPP for å unngå streiker og aksjoner fra
fagforeningenes side. Og hva gjør fagforeningene? Jo, de truer med STREIK.... :headbang

Når man leser listen over ting NPF er missfornøyde med, strider dette mot hele DY' forretningsidé!
Skulle ikke forrundre meg om den endelige konsekvensen av dette blir at DY flagges ut. Evt at
all virksomhet i utlandet vil foregå under ett annet selskap slik at NPF ikke lenger har noen innflytelse.
De viser ihvertfall tydlig at de har ett grunnleggende ulikt syn på fremtiden enn DY' ledelse.
Da har man spilt seg selv ut av banen.

W

Hadde tenkt å skrive noe men jeg tror vi bare får slå fast at vi har forskjellig oppfatning av begrepet "skjult agenda". Jeg er uenig i både fremstilling og konklusjon.

Jeg har forøvrig lagt merke til at du til tider kan ha noen gode poenger, men at de sørgelig nok har en tendens til å drukne i litt for ekstreme fremstillinger.

Last edited:

Hadde tenkt å skrive noe men jeg tror vi bare får slå fast at vi har forskjellig oppfatning av begrepet "skjult agenda". Jeg er uenig i både fremstilling og konklusjon.
Jeg har forøvrig lagt merke til at du til tider kan ha noen gode poenger, men at de sørgelig nok har en tendens til å drukne i litt for ekstreme fremstillinger.

Vel, diskusjonene blir fort kjedelige hvis man ikke setter ting litt på spissen. :stir
Dessuten er det en stor grad bransje-blindhet her inne som som gjør at man er nødt til
å overdrive for å få fram visse poenger. Personangrep er også tydligvis akseptert (post 247) så
da får dere tåle litt dere også ;)

W

Vel, diskusjonene blir fort kjedelige hvis man ikke setter ting litt på spissen. :stir
Dessuten er det en stor grad bransje-blindhet her inne som som gjør at man er nødt til
å overdrive for å få fram visse poenger.

Tja, en god diskusjon er bra, men om det blir satt så mye på spissen at poengene forsvinner så er det ikke fullt så bra.

Generelt vil jeg si at jeg ikke synes det er hensiktsmessig å kalle folk for "blinde" fordi de har et annet syn. Er det noe man anser at andre ikke klarer å se så er det rimelig å anta man selv er nødt til å endre sin fremstilling.:up:

Personangrep er også tydligvis akseptert (post 247) så
da får dere tåle litt dere også ;)
W

Personangrep er vel aldri akseptert. Hva som oppfattes slik vil jo også variere så da får man heller si fra hvis man mener at noen har gått over streken fremfor å svare med samme mynt.

Forøvrig har jeg ikke fått med meg at forumet er delt inn i lag, jfr henvisning til oss/dere. Det synes jeg hvertfall er et veldig uheldig utgangspunkt for en god diskusjon.
Riktig nok er vi fordelt i forskjellige bransjer, men vi har likevel visse sammenfallende interesser ettersom vi befinner oss på samme forum.

Back