Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Normalen er vel å ha en viss overbemanning (standby crew) for å dekke inn uforutsette hendelser, sykdom etc...

Her spekulerer de jo i underbemanning... skeptisk!!

G-GDFC fra Jet2.com har fløyet for DY siden 3/3. ALC og ORY på planen idag før den returnerer til Manchester klokken 23:50.

Og det er vel fordi fly har vært på sykestua?

Nå vet ikke jeg om "8 flighter" er 8 eller 16 sektorer, men, hvor mange en trenger å kalle ut for å dekke dette avhenger av sektorlengden. Si at en "flight" er tur-retur, blir det 16 sektorer som må dekkes. Er disse korte nok (innenfor ca. 1.5 timer flytid) kan en klare 4 sektorer, og dermed dekke dette med utkalling av fire crew. Det virker ganske mye spør du meg, om de virkelig baserer operasjonen på det. Er det lange sektorer som må dekkes kan de kun fly to sektorer og da trengs det åtte crew...

Så har du problemet med de som da velger å jobbe på fridager. De får da flytid som ikke var planlagt (skulle en tro), og ligger de på 90-100 timer siste 28 dager, ja så må de sannsynligvis fjernes fra flyginger senere i programmet siden de nå har flydd disse timene som "ekstra". For flygende vil som regel 100 timer siste 28 dager og 900 timer siste 365 være begrensende da disse ikke kan rokkes på.

Så uansett hva de gjør, er det kun å forflytte et problem som vil komme igjen før eller siden lenger ute i programmet. Jeg vil gå ut ifra at Norwegian trenger 4-5 crew per fly gitt timeantallet jeg vil anta de flyr.

Jeg tenkte at 8 flighter var totalen, og ikke t/r, slik at det etter din utregning skulle tilsi behov for minimum 2 crew. Uansett er det jo ikke en fornuftig langtidsløsning å skulle basere operasjonen på frikjøp av eksisterende personell, hvis så er tilfellet.

Jeg vet ikke annet enn det som kommer frem her, og det er vel ikke opplagt at DY ikke har en buffer (selv om den buffer'en synes å være liten om man jevnt over må frikjøpe piloter på daglig basis). Hvis det også er slik at man ved dette må fjerne de frikjøpte pilotene fra planlagte flygninger så klarer jeg ikke å forstå at frikjøpsregnestykket uansett ikke kan gå opp, så det er mulig at det noe informasjon vi ikke har fått her.

Jeg vet ikke annet enn det som kommer frem her, og det er vel ikke opplagt at DY ikke har en buffer (selv om den buffer'en synes å være liten om man jevnt over må frikjøpe piloter på daglig basis). Hvis det også er slik at man ved dette må fjerne de frikjøpte pilotene fra planlagte flygninger så klarer jeg ikke å forstå at frikjøpsregnestykket uansett ikke kan gå opp, så det er mulig at det noe informasjon vi ikke har fått her.

Hva angår flyselskap og total mangel på langtidsplanlegging er der ingenting som overrasker meg lenger :p Så om fridagsregnestykket ikke går opp er det ingen overraskelse. Jeg vil påstå at de ikke har maksimal effektiv utnyttelse av flygende hvis de har så mye tid til overs at de kan operere på fridager. At det kanskje kan skje om vinteren er så da vel også Norwegian har mindre flyging totalt sett om vinteren. Det ironiske da er hvordan de da fortsatt ikke klarer å få mannskapskabalen til å gå opp. Men, som du sier, en kan jo kun basere seg på antakelser.

Normalt vil et selskap ha crew på stand-by som kan kontaktes ved uforutsette hendelser som sykdom, forsinkelser etc. Det kan godt være at de beholder folk på stand-by og samtidig bruker fridagskjøp til å dekke flyginger uten tilstrekkelig crew. Hvis noen skal bli kjøpt fri fra en fridag er det bedre at de flyr enn sitter på stand-by et eller annet sted.

EasyJet gikk jo på en kjempesmell sommeren for halvannet år siden hvor de fikk mannskapstallene fullstendig feil og kansellerte mangt og mye med vaiende faner og hornmusikk. Hvis det er ille for Norwegian nå på vinteren kan det jo bli morsomt å se hva som skjer når sommerprogrammet trer i kraft. I easyJet forekommer ikke fridagskjøp, "crewing" vil heller aldri finne på å ringe til de som har fri, med mindre ting har forandret seg siden jeg var der.

Last edited:

Med fare for å gjenta meg selv:

Det er ikke uvanlig å kjøre med en viss underbemanning på crew. Det koster å ansette folk, og opptil en grense er det er lønnsomt å heller kjøpe fridager. Produksjonen i et flyselskap varierer sesongmessig, og tilgjengelig arbeidsstyrke varierer med ferieavvikling. Det er ikke lønnsomt å hele tiden bemanne opp for worst case.

Og vanligvis er det ikke noe problem å få folk til å jobbe på fridager for å dekke opp det planlagte eller ikke planlagte underskuddet, da kompensasjonen som regel er bra.

Men igjen: denne situasjonen i DY i dag har oppstått pga at folk ikke lenger vil jobbe på fridager, pga forholdet mellom ledelse og de fast ansatte. Dette har ingenting med god/dårlig ressursplanlegging å gjøre, men handler om en kamp for å stoppe outsourcing og sosial dumping.

Så da kan en jo hive inn brannfakkelen, siden folket nå ikke lenger vil selge fridager og systemet ser ut til å faktisk være basert på det, blir jo veien enda kortere til flere kontraktsansatte. Disse får kun betalt når de flyr og har maksimum fleksibilitet for selskapet om når/hvor de benyttes. Er enda billigere enn å kjøpe fridager og mye mer fleksibelt for selskapet i det lange løp...

Tilbake til artikkelen i VG, sjelden jeg har sett en så negativ artikkel om Norwegian.

I tillegg er mange kabinansatte sykmeldt.
..daglig får SMS med tilbud om ekstravakter, men færre enn før jobber ekstra.

kabinpersonale i Norwegian som forteller om høyt arbeidspress og dårlig arbeidsmiljø.

stadig økende presset er med på å føre til høyere sykefravær og dårlig stemning.

- Det er mye bråk internt nå. Folk er forbannet.

Kabinsjefen forteller om fly med tre lærlinger på jobb i kabinen samtidig. Han frykter for sikkerheten under slike forhold. Ifølge kabinavtalen skal det maks være én lærling om gangen.

- Selskapet driter i det. De pisser på de kabinansatte. Vi trives ikke lenger på jobb, sier mannen, som er redd for represalier dersom han står frem i avisen med navn.

mener han selskapet driver sosial dumping når de har stadig flere ansatte på midlertidige kontrakter

Kjos går rundt og smiler fra øre til øre. Alle synes han er så jævlig fantastisk. Bortsett fra oss som jobber for ham, sier kilden

Dette er dårlig PR, så for selskapet sin del så får vi håpe at de får orden i rekkene. Trivsel er viktig dersom det skal fungere over tid.

Så da kan en jo hive inn brannfakkelen, siden folket nå ikke lenger vil selge fridager og systemet ser ut til å faktisk være basert på det, blir jo veien enda kortere til flere kontraktsansatte. Disse får kun betalt når de flyr og har maksimum fleksibilitet for selskapet om når/hvor de benyttes. Er enda billigere enn å kjøpe fridager og mye mer fleksibelt for selskapet i det lange løp...

Mitt inntrykk er at flere og flere norske piloter takker nei til disse kontraktene, så da må man kanskje basere seg på at utlendinger skal fly i Norge for å få hjulene til å gå rundt.
En lei situasjon er det i alle fall, kanskje Norwegian ville gjort ting annerledes om de hadde visst problemene har kommet frem i kjølvannet av kontrakter og eksterne baser.

Speaking of Jet2.com - det ryktes om større materiell fom. Fredag ;)

Hvorfor finner ikke han seg en annen jobb, når han har det SÅ jævlig.....

Nettopp, det er jo akkurat dette Kjos vil unngå med innleid arbeidskraft.
Kjos og investorene har lært av historien at skandinavisk kabinpersonell er og blir "konflikt-happy".
Tror desverre skandinavisk kabinpersonell er en raskt utdøende rase.

Man kan mene mye om "fridagskontrakten", men hvis det er riktig at den har blitt sagt opp med øyeblikkelig virkning
synes jeg dette er meget oppsiktsvekkende av pilotene. Det viser at man ØNSKER å skade sin egen arbeidsplass istedenfor
å si den opp fra en gitt dato frem i tid slik at DY for sjansen til å bemanne opp.

W

DY har plötsligt hamnat i den otrevliga situationen att många av deras anställda är frustrerade, någonting i DYs personalpolitik är väldigt fel och tyvärr drabbas nu kunderna som köpt flygresor med Norwegian.
Det faktum att Norwegian inte är med i IATA gör att deras pax som drabbas av inställda flighter får lida ännu mer. DY ombokar inte kunder till andra flygbolag.
OM DY dessutom åker på att betala ut EU kompensation på 300(?)Euro till varje drabbad pax kan det bli väldigt dyrt. Mars 2012 kan mycket väl bli den mörkaste och mest kostsamma månad i Norwegians historia.

Avtalen hadde oppsigelsestid på 6 uker, noe pilotene holdt seg til. Ikke noe uryddig der.

Den anonyme kabinsjefen i DY opplyser at det i blant er opptil tre lærlinger på jobb samtidig, som en del av min crew...høres ikke helt optimalt ut, og det er jo et spørsmål om dette virkelig var intensjonene da myndighetene (Tilsynet) godkjente ordningen...Så vidt jeg har forstått har godkjenningen vært for en lærling (NAV-betalt CA) som del av min. crew, men folk i selskapet vet nok mer om dette. Ja, det er ikke veldig god stemning blant pilotene der nå...

Hvor lenge er det siden Norwegian ansatte piloter i Norge?

Siterer meg selv :)

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg snakket med en pilot for ca seks mnd siden som hadde ventet i over to år på å få starte i Norwegian.. derfor lurer jeg på om Norwegian har stoppet helt med nye faste ansettelser?

Lærlingene er vel fullt utdannede cabin crew... eneste forskjellen er at de holder på med fagbrev i reiseliv, eller hva det nå var de kalte det?

Lærlingene er vel fullt utdannede cabin crew... eneste forskjellen er at de holder på med fagbrev i reiseliv, eller hva det nå var de kalte det?

Det stemmer, de er fullt utdannet på høyde med andre kabinsansatte i selskapet. Perioden de fullfører i kabinen er en såkalt "modul" som er en del av flere forskjellige moduler i selskapet.

DY har skrivit på ett nytt avtal med kabinfacket Unionen i Sverige. Det blir ingen strejk. Kjos vek ner sig för fackets krav tillslut. Nu kanske DY kan börja förhandla med norska pilotfacket istället.

www.unionen.se

Last edited:

og "ryktene" mange av oss har fortalt i en tid nå bekreftes... trist egentlig!

Back