Norwegian legger ned på Rygge

Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Kan vi få flere fakta her enn masse synsing?

Min synsing er:
Jeg fløy ut fra Rygge på fredag, og alt av p-plasser var fullt. La oss si de har 5000 plasser a kr 100,- pr. døgn = 1/2 mill.
Og en halv mill på omsetning på tax free pr. døgn?

Da er det vel ikke Ryanair, men alt det andre Rygge må og skal tjene penger på?
Vi vet jo alle hva sinnsyke overskudd Gardermoen går med som blir pløyd ut til alle mulige distrikter istedet for å komme oss Osloborgere til gode.

Min mening: skyte på Ryanair er bomskudd.

MEN: lei av synsing fra amatører på dette forum - vil ha fakta!
Har du hørt om uttrykket "kaste stein i glasshus"?

Din synsing er i allefall på bærtur, da fakta er at Rygge har 2500 parkeringsplasser, og mange sikkert står parkert i 2 uker (til en pris av 850 kr pr 2 uker)

Vi diskuterer forøvrig om Norwegian trekker seg ut av Rygge, ikke hva Rygge tjener penger på.

Til sist, i et forum er det en pen blanding av synsing og fakta, hvis det er plagsomt for deg er det ingen som tvinger deg til å lese.

Hvordan skal de stjele pax fra OSL? Det store volumene, og ikke minst inntektene, mellom Oslo og de store byene i Sør Norgee på hverdager er forretningsreisende. For dem er ikke Rygge noe alternativ selv om billetten er litt billigere....tid er penger vet du ;)

Østfold, Follo og søndre Oslo har vel en del forretningsreisede. Og en del av disse kunne i teorien spart en del tid og dermed penger på å fly fra Rygge i steden for OSL hvis det hadde gått fly dit de skal når de trenger det. Flybussen bruker f.eks. 2 timer og 10 min fra Fredrikstad til OSL mot 30 min til RYG. For søndre Oslo er det vel hipp som happ hvilken flyplass man velger mht. reisevei. Eller tenker du at det uansett ville bli for lite folk?

Last edited:

Min synsing er:
Jeg fløy ut fra Rygge på fredag, og alt av p-plasser var fullt. La oss si de har 5000 plasser a kr 100,- pr. døgn = 1/2 mill.
Og en halv mill på omsetning på tax free pr. døgn?

Da er det vel ikke Ryanair, men alt det andre Rygge må og skal tjene penger på?
Vi vet jo alle hva sinnsyke overskudd Gardermoen går med som blir pløyd ut til alle mulige distrikter istedet for å komme oss Osloborgere til gode.

Jøsses.

Synsing fra amatører er faktisk en av grunnideene bak et slikt diskusjonsforum som dette!

'En del' holder ikke. Du må ha tungt volum for å støtte flere frekvenser - hele uka. Flere frekvenser vil trekke til seg flere reisende - men ikke i samme takt. Derfor sliter man på Rygge i dette markedet. ilgjengeligheten synes også for dårlig.

Eksempel: Eksamerikanerkollega DC-8-63 pendler til Stavanger fra Ljan .. nå ser det vel ut til at RYG-SVG er historie, men hva skal til for at f.eks. han bruker Rygge?

'En del' holder ikke. Du må ha tungt volum for å støtte flere frekvenser - hele uka. Flere frekvenser vil trekke til seg flere reisende - men ikke i samme takt. Derfor sliter man på Rygge i dette markedet. ilgjengeligheten synes også for dårlig.

Eksempel: Eksamerikanerkollega DC-8-63 pendler til Stavanger fra Ljan .. nå ser det vel ut til at RYG-SVG er historie, men hva skal til for at f.eks. han bruker Rygge?

Dude ... OSL - SVG med DY er jo nesten historie også 08:00 og 16:25 fra OSL er et megatilbud - og 08:00 er stort sett utsolgt .... kanskje DY trekker seg fra SVG også ;-)

Hehe - tenkte mer i et 'vanlig ukedag utenom sommerferien'-scenario ..

Hvordan skal de stjele pax fra OSL? Det store volumene, og ikke minst inntektene, mellom Oslo og de store byene i Sør Norgee på hverdager er forretningsreisende. For dem er ikke Rygge noe alternativ selv om billetten er litt billigere....tid er penger vet du ;)

Oki, jeg ser den. Sier ikke dette for å kverrulere, men Flytoget har vel sagt de ønsker å starte en forbindelse Rygge - Oslo S. Teoretisk sett, dersom det gikk tilnærmet like raskt å komme seg fra Oslo til Rygge som fra Oslo til Gardermoen, så kunne vel ting stilt seg annereledes?

I fremtiden vil det nok bli mulig å komme seg mellom Oslo S og Rygge på en kortere tid, det bygges jo kapasitet mellom Oslo-Ski og i tilegg foreligger planer om å legge togsporet opp mot RYG slik at man slipper dagens shuttlebus hvilket igjen kutter reisetid.

I fremtiden vil det nok bli mulig å komme seg mellom Oslo S og Rygge på en kortere tid, det bygges jo kapasitet mellom Oslo-Ski og i tilegg foreligger planer om å legge togsporet opp mot RYG slik at man slipper dagens shuttlebus hvilket igjen kutter reisetid.

Baksiden her for Rygge sin del er jo at reisetiden til Gardermoen kortes betydelig ned for reisende fra RYG sitt primærområde. De vil aldri kunne konkurrere på frekvens innenlands i forhold til Gardermoen

En annen sak er vel om Widerøe kan være aktuell dersom DY forsvinner innenlands på Rygge.

En annen sak er vel om Widerøe kan være aktuell dersom DY forsvinner innenlands på Rygge.

Men Widerøe er da ikke uavhengig, de er eid av SK, og vil bare stjele pax fra moderselskapet, noe som betyr de konkurrerer mot seg selv. Så jeg tviler...

Last edited:

For et fantastisk sjølvmotseiande innlegg....

og i neste setning:
Min synsing er:

For så å avslutte med:

.....

Og imens Norwegian er i tenkeboksen (eller ved forhandlingsbordene), så graves det og bygges ut oppstillingsplass på Torp, slik at det kan komme større fly (for eksempel 737-800) på innlandsdelen.

Sene i fjor og altså enda senere i år... For salgets del må det jo väre en stor ulempe å vente så lenge med å legge ut vinterprogrammet. Andre selskap markedsförer jo sitt vinterprogram for fullt nå. Kan ikke skjönne annet enn at denne utsettelsen betyr store kutt eller full nedleggelse.

Store kutt? Er vel enten å legge ned de få avgangene de har, evnt fortsette med de som er pr i dag. Er ingen som blir overraska hvis DY sier takk for seg på RYG.

Last edited:

Store kutt? Er vel enten å legge ned de få avgangene de har, evnt fortsette med de som er pr i dag. Er ingen som blir overraska hvis DY sier takk for seg på RYG.

Tror nok de trekker seg, ja. Dessverre :(

Så hvis jeg skal hjem til Trøndelag i julen, kan det virke som det enten blir SAS fra Gardermoen eller NSB fra Oslo S. Dette syns jeg er fryktelig trist, men sånn går det når ledelsen på Rygge ikke har ryggrad og lar seg diktere av O'Leary og gjengen.

Dersom Norwegian legger ned RYG - BGO/TRD tror jeg hele facebook siden dems vil bli nedspammet av folk som er sure. Typiske kommentarer er "Hvorfor legger dere ned ruten?? Dårlig av dere, heretter blir det SAS!" eller noe i den duren. Greit nok at folk synes det er leit at Norwegian ikke flyr fra deres flyplass, men de kan ikke vente at DY skal fly med tap.

Back