Norwegian legger ned på Rygge

Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Men Widerøe er da ikke uavhengig, de er eid av SK, og vil bare stjele pax fra moderselskapet, noe som betyr de konkurrerer mot seg selv. Så jeg tviler...

De vil da også si at WF allerede stjeler pax fra SAS, med tanke på at de flyr innlands fra TRF. WF flyr allerede til SVG, BGO, TRD, (BOO og TOS) (om sommeren) + de flyr til CPH. Alle disse rutene flys av SAS fra OSL, så det er vel å stjele pax de også?

Som det er nevnt flere ganger her inne så er det mye bedre for RYG å ha Ryanair som tør å satse på flyplassen, og som denne sommeren er oppe i fem basefly på Rygge. Norwegian hadde på det meste to og fant vel fort ut at de ikke gjorde noe annet en å konkurere med seg selv fra OSL. At de blir diktert av Ryanair jo bare tull. Rygge begynner å få ett meget bra tilbud til utlandet takket være Ryanair, og hvis ikke Ryanair hadde kommet inn så ville RYG sittet med null ruter på kommende vinterprogram fordi Norwegian nå mest sannsynelig trekker seg. Får de inn ett selskap til, og kansje ett eller to Ryanair basefly så syntes jeg det ser lyst ut i forhold til hvor lite tro det er på RYG på dette forumet.

Rygge begynner å få ett meget bra tilbud til utlandet takket være Ryanair, og hvis ikke Ryanair hadde kommet inn så ville RYG sittet med null ruter på kommende vinterprogram fordi Norwegian nå mest sannsynelig trekker seg.

Det er da kansje en grunn til at de er usikker på vinterprogramet sitt da. Hadde ikke Ryanair gått rett i strupen på NAX med en gang de kom på RYG hadde vel NAX hadd flere ruter.

Men nå må vi vel tilbaket til temaet!

De vil da også si at WF allerede stjeler pax fra SAS, med tanke på at de flyr innlands fra TRF. WF flyr allerede til SVG, BGO, TRD, (BOO og TOS) (om sommeren) + de flyr til CPH. Alle disse rutene flys av SAS fra OSL, så det er vel å stjele pax de også?

Nå er det ikke helt sammenlignbart, fordi TRF har et vesentlig større lokalmarked, og tiltrekker seg pax hele veien fra Kristiansand til Drammen. RYG er alt for nærme OSL.

La meg si det slik, hadde ikke SK/WF tatt det markedet fra TRF, så hadde garantert noen andre gjort det.

Last edited:

Widerøe har jo også forsøgt sig med en rute CPH-RYG. Den måtte dog lukke efter kort tid igen pga. belægningen.

Lars

Hadde ikke Ryanair gått rett i strupen på NAX med en gang de kom på RYG hadde vel NAX hadd flere ruter.

Hvordan gikk egentlig Ryanair i strupen på NAX? I starten hadde de ingen ruter til samme destinasjon, og Ryanair flyr vel fremdeles ikke innenriks så vidt meg bekjent.

Widerøe har jo også forsøgt sig med en rute CPH-RYG. Den måtte dog lukke efter kort tid igen pga. belægningen.

Med helt-bak-mål rutetider ja. Alle skjønner vel at en Københavnrute må gå tidlig og komme tilbake på ettermiddagen.

Nå er det ikke helt sammenlignbart, fordi TRF har et vesentlig større lokalmarked, og tiltrekker seg pax hele veien fra Kristiansand til Drammen. RYG er alt for nærme OSL.

La meg si det slik, hadde ikke SK/WF tatt det markedet fra TRF, så hadde garantert noen andre gjort det.

Dette blir også litt feil hvis du skal dra med deg alt oppover til Drammen, er ingen ekspert på nedslagsfelt, men hvis du skal se sånn på det så lagde jeg noe fort som illustrerer at dette ikke blir helt riktig. Jeg lagde tre like store rundinger hvor jeg plaserte midten på vær enkelt flyplass. TRF har ett fortrinn med at folk bosatt sør for Torp nok helst vil velge TRF, men Rygge har ett mye større lokal marked, det er bare det at dette lokal markedet kan velge OSL også. Men igjen, alt sør for Rygge vil nok helst velge RYG. Veldig off topic det her kansje, men det er litt artig å se at om det noen ganger kommer en bro over Oslofjorden ved Moss, så vil RYG og TRF ha en bedre beliggenhet for fler enn det OSL har idag. Drammen som du nevner ligger jo like langt fra alle flyplasser omtrent:P

airport.png

Dette blir også litt feil hvis du skal dra med deg alt oppover til Drammen, er ingen ekspert på nedslagsfelt, men hvis du skal se sånn på det så lagde jeg noe fort som illustrerer at dette ikke blir helt riktig. Jeg lagde tre like store rundinger hvor jeg plaserte midten på vær enkelt flyplass.

Men det kartet blir en grov forenkling, du må ta hensyn til transportmuligheter/kollektivtilbud/reisetider også hvis det skal være relevant. Selv om Drammen er like langt fra alle flyplasser i avstand er den ikke det i reisetid. Med bil er nok TRF å foretrekke så slipper man trafikken gjennom Oslo. RYG er nok ikke å foretrekke da rv 23 (Oslofjord tunnelens åpsningstid er mildt sagt variabel) og kollektivt Drammen Rygge er laaaangt.

Men det kartet blir en grov forenkling, du må ta hensyn til transportmuligheter/kollektivtilbud/reisetider også hvis det skal være relevant. Selv om Drammen er like langt fra alle flyplasser i avstand er den ikke det i reisetid. Med bil er nok TRF å foretrekke så slipper man trafikken gjennom Oslo. RYG er nok ikke å foretrekke da rv 23 (Oslofjord tunnelens åpsningstid er mildt sagt variabel) og kollektivt Drammen Rygge er laaaangt.

Og dette blir en forenkling som egentlig kun er relevant for fritidsreisende og jobbreisende som kan legge opp møtekalenderen etter sine flytider.
For de som skal til og fra møter i Oslo-regionen så er det nettverk og frekvens ut fra flyplassen som teller. Det hjelper lite å komme seg fra møtet til TRF eller RYG på 15 minutter hvis de må vente 4 timer på neste fly til den aktuelle destinasjonen.

Og dette blir en forenkling som egentlig kun er relevant for fritidsreisende og jobbreisende som kan legge opp møtekalenderen etter sine flytider.

Evt. så kan jeg si at betraktningene mine var under forutsetning av at rutetilbudet på de forskjellige plassene var identiske ifht. tider og priser. Infrastrukturen på Østlandet spiller inn her, uansett om man liker det eller ikke, og den er ikke ferdig reparert på mange år enda.

Jeg ser at Gardermoen er ett mye bedre alternativ for business kunder, og da spesielt innenlands men hensyn til frekvens og reisetid inn til oslosentrum (med flytoget). Kartet var mer for morro skyld. Men Norwegian kunne definitivt satset på utlandet fra RYG uten å konkurere med seg selv i like stor grad som på inneriks. Det gir uansett et godt bilde av hvor "feilplasert" OSL er med tanke på å dekke de områdene utenom Oslo der det bor flest folk. Derfor tror jeg både RYG og TRF vil overleve, med eller uten Kjos og Co.

Jeg ser at Gardermoen er ett mye bedre alternativ for business kunder, og da spesielt innenlands men hensyn til frekvens og reisetid inn til oslosentrum (med flytoget).

Kommunikasjon til og fra flyplassen er mer enn Flytoget til Oslo Sentrum. OSL har et godt tilbud med ekspressbusser til diverse steder i landet, samt busser til andre deler av Oslo enn sentrum. Det går flybuss Østre Aker/Ring 3, Rv4/Ring2, E6/Ring1 i tillegg til Kolbotn/Ski/Fredrikstad. Så har man diverse "mellomdistansetilbud" til bla. Gjøvik, Trysil og Kongsvinger. Dersom Rygge/Torp hadde hatt frekvenser og tilbud som OSL er det klart at kollektivtilbudet hadde blitt bedre der, men rent spredningsmessig for Østlandet er OSL bedre plassert.

Det gir uansett et godt bilde av hvor "feilplasert" OSL er med tanke på å dekke de områdene utenom Oslo der det bor flest folk.

Nå tror jeg du tråkker Mjøsregionen m.fl. på tærne...

Det hva teller er ikke kretser eller hvor eksakt en flyplass ligger. Det hva teller er Ischroner av accessability.

Selv om RYG kanskje ligger litt naermere visse omrader geografisk sett i km, sa er det forsatt mulig a rekke OSL i mindre tid.

Nökkelordene her er total-travel time og travel-time-budget...

Vi venter og venter, på hva som vil skje til vinteren. Alf Reidar Fjeld var i avisen forleden dag, og sa det vil nok ikke bli noen avklaring før i august.
Det betyr vel at det fortsatt er forhandlinger mellom Norwegian og Sandefjord Lufthavn.
Det er også andre flyselskap som SL er i dialog med, men så langt er ingen ting i boks.

Ville det ikke vært fornuftig å komme til en enighet snart, så man får igang et eventuelt billettsalg?

Ja, vi venter i spenning.
Lokalavisa skriver igjen om at Norwegian kanskje er ute fra Rygge, uten at det egentlig er noe nytt i saken.

Noen sa at DY skal ikke brukes av Star Tour neste år på Rygge..

Har Star Tour brukt DY fra RYG i år?

Last edited:

I følge Star Tour sine side bruker de DK til Hellas.

Back