Norwegian legger ned på Rygge

Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Jeg svarte ikke til deg, men på uttalelsen under av Glenn. Som svar til deg, så regner jeg med at RSL hele tiden er ute etter å kutte kostnader, og der er jo Ryanair gode:)
Det jeg skulle frem til, er at det ikke akkurat er proft gjort å prate godt om en annen kunde, når saken handler om en annen.
Selv om han synes Ryanair er flinke på å kutte kostnader, passet ikke den setninga helt i den artikkelen.

Og de lokale politikerne er ikke særlig bekymret for pengebruken:

Østfold fylkeskommune eier fem prosent av aksjene i flyplassen, men fylkesordfører Ole Haabeth er ikke bekymret for røde tall:

- Alle mindre flyplasser i hele Europa de har problemer med å få det til å gå rundt og har stort sett tilskudd fra det offentlige for å kunne greie seg, så vi må opp i et visst volum for å kunne gå i balanse. Jeg oppfatter det slik at Rygge er i ferd med å nå det volumet.

Rygge har gått forbi Torp mht pax, men hvem tjener penger? Rygge er i lomma på Ryanair. Det ville ikke flyplassledelsen på Torp være, og de tjener penger, eller?

Vil det være aktuelt for DY å flytte rutene sine over til Torp? Dette vil i så fall ramme Widerøe dersom de viderefører rutene til BGO og TRD.

Jeg ser dette siste utspillet som forhandlingsteknikk. Både Rygge og Torp ønsker Norwegian.
Torp gikk med godt overskudd i fjor, men det var først mot slutten av året hvor de store kuttene kom.
Rygge har vel budsjettert med underskudd en stund til så vidt jeg vet. Det er store kostnader og investeringer på en ny flyplass.

Vil det være aktuelt for DY å flytte rutene sine over til Torp? Dette vil i så fall ramme Widerøe dersom de viderefører rutene til BGO og TRD.

Å flytte kan det ikke være mye poeng i. Det er to forskjellige kundegrupper. De vil i så fall være snakk om å opprette nye ruter fra TRF til de samme destinasjoner. Høres kanskje ut som flisespikeri men jeg tror ikke TRF og RYG kan settes opp mot hverandre spesielt når det gjelder innenriksruter. DY fra TRF til BGO/TRD har jeg vanskelig for å se er aktuelt. De destinasjoner er jo bra dekket fra før. Men andre destinasjoner burde være mer spennende.

Og de lokale politikerne er ikke særlig bekymret for pengebruken:

Nei, greit for dem at vi må betale underskuddet via skatten eller strømmen vi bruker.:headbang
På tide at det kommer noen som kan flyplassdrift der kanskje....

Nei, greit for dem at vi må betale underskuddet via skatten eller strømmen vi bruker.:headbang
På tide at det kommer noen som kan flyplassdrift der kanskje....

Virker jo som det finnes nok av de her på forumet? :)

Virker jo som det finnes nok av de her på forumet? :)

Greit å ha en flyplass i nærheten, men da bør den jo og ha muligheter. Kan vel neppe si at man får den store reiseopplevelsen av FR.

Men med dårlig kritisk journalistik ovenfor flyplass ledelsen så sitter de vel der å lopper oss for penger i evigheter. Målet var vel at den skulle gå med overskudd etterhvert, ikke at innbyggerne i Østfold skal betale for den i evigheter.

Nå har vel ikke DY hatt all verdens utvalg av ruter der, men noe har de hatt som har gjort at man har spart seg for 20mil t/r i kjøring. For min egendel så blir det nok flere bussturer til OSL i fremtiden enn tidligere.

Greit å ha en flyplass i nærheten, men da bør den jo og ha muligheter. Kan vel neppe si at man får den store reiseopplevelsen av FR.

Det er vel sånn at for den overveldende majoriteten av de reisende knyttes reiseopplevelsen til oppholdet på destinasjonen og ikke selve flyreisen.

Det er vel sånn at for den overveldende majoriteten av de reisende knyttes reiseopplevelsen til oppholdet på destinasjonen og ikke selve flyreisen.

Ser poenget ditt, men reisen begynner med å gå på flyet og den delen er nok viktig for noen også kan jeg tenke meg.

I dagens papirutgave av Sarpsborg Arbeiderblad kommer det frem at ledelsen ved RYG har samtaler med Skyways om at de evnt erstatter DY fra RYG. Ledelsen er er tydeligvis på hugget, da både Flybe og WF også var nevnt som aktører ved RYG. Som vanlig er jo SA helt på trynet når det gjelder nettavis så har desverre ikke noe link.

Kom frem at de ville at CityAirline/Skyways skulle ta over innenriks markedet. København stod også høyt på listen fra ledelsen på RYG. De ville ikke vente på at DY skulle bestemme seg.

Så vi får se hva som skjer, kanskje det ikke blir bare Ryanair der alikevel :)

Ser poenget ditt, men reisen begynner med å gå på flyet og den delen er nok viktig for noen også kan jeg tenke meg.

Det er fare at vi sporer av litt her nå men ok.
Jeg tror dere har litt rett begge 2. Flyturen er selve transportfasen av reisen og kan nok gjerne sees på som et nødvendig onde om du vil. Mange syns det er artig å fly men i det store og hele så sitter du jo bare i et stort og trangt aluminiumsrør i en god del timer. Prisen har falt veldig mye de siste 10 år men jeg ser det fremdeles som flyselskapenes oppgave å gjøre om å gjøre den timeslange "pinelse" så behagelig som mulig. Så jeg syns nok det har litt å si hvem står igjen på RYG. Billettprisen er viktig, men betyr nok ikke alt.

At Skyways, med sitt "mer egnede" materiell, kjører i gang en innenrikssatsning fra RYG høres veldig fornuftig ut.

Det er fare at vi sporer av litt her nå men ok.
Jeg tror dere har litt rett begge 2. Flyturen er selve transportfasen av reisen og kan nok gjerne sees på som et nødvendig onde om du vil. Mange syns det er artig å fly men i det store og hele så sitter du jo bare i et stort og trangt aluminiumsrør i en god del timer. Prisen har falt veldig mye de siste 10 år men jeg ser det fremdeles som flyselskapenes oppgave å gjøre om å gjøre den timeslange "pinelse" så behagelig som mulig. Så jeg syns nok det har litt å si hvem står igjen på RYG. Billettprisen er viktig, men betyr nok ikke alt.

Er jo veldig mange iallefall her inne som bestiller reiser etter flyselskap og flytyper. Selv om majoriteten av de reisende ikke er som oss ;)

Uansett bra at ledelsen ved Rygge har innsett at de ikke klarer seg kun med Ryanair og at de MÅ ha flere selskap.

At Skyways, med sitt "mer egnede" materiell, kjører i gang en innenrikssatsning fra RYG høres veldig fornuftig ut.

Skulle tro at det er lettere med litt mindre maskiner enn 738 på innenriks fra RYG ja. Etablerer Skyways seg på RYG så har de jo ikke konkurranse fra DY og SK som de evnt ville fått hvis de satsa fra OSL.

Er jo veldig mange iallefall her inne som bestiller reiser etter flyselskap og flytyper. Selv om majoriteten av de reisende ikke er som oss ;)

Vi er litt over 1800 her inne og nok "litt over gjennomsnitlig" interessert og i grunn som noen særinger å regne :D

Back