Norwegian legger ned på Rygge

Re: Norwegian legger ned på Rygge

Tror mange her inne har god kjennskap til Rygge, og er vel et ordtak som heter å brenne lyset i begge ender?

Når man skal starte en ny flyplass og tiltrekke seg aktører som man skal livnære seg på i fremtiden, må man være ekstremt varsom hvordan man behandler den ene opp mot den andre - både innad og utad!

Last edited:

Fullt forståelig at DY legger ned på Rygge når det viser seg hvor lite de tjente på å fly der. Og det operasjonelle spiller nok også inn her. Usikker på om RYG noen ganger kommer til å bli like stor som TRF er. (antall destinasjoner og operatører). Rett og slett fordi flere på østsiden av Oslo-fjorden velger OSL istedet. Men hadde vært interessant om en av disse mindre operatørene med mindre maskiner hadde gjort det bedre med bruk av mindre maskiner.

Rett og slett tragisk.

Nå skal jeg moderere meg selv. Innenriks i Norge vil ikke funke med 737-800 fra RYG. Derimot vil fly i størrelsen 65 - 80 passasjerer fungerer bedre i praksis på Rygge.

Utenriks fra Rygge med 737-800 med Norwegian har jo vært så og si fulle fly. Både Malaga, Nice, Antalya og Alicante tror jeg er ypperlige 738 destinasjoner, men det operasjonelle har vel spilt inn en rolle her. Så får se hva MOL finner på nå. De åpner jo baser på Kanariøyene nå i høst/vinter. Kanskje ser vi en Ryanair rute fra Rygge til en eller flere av disse?

Er glad Norwegian opprettholder innenriks til januar. Da kommer jeg meg til bartebyen uten å måtte reise om Gardermoen.

Jeg tror nok ikke det bare er at FR fikk så utrolig mye bedre villkår enn DY som gjør at de forlater RYG. De flyr tross alt fra OSL, TRF og GOT. Det er grenser for hvor tett flyplassene kan ligge før de stjeler fra hverandre, og da er det naturlig å legge ned den som ligger mest i midten. Jeg vet om mange som dro fra vestfold med fergen over til Moss og så til Rygge istedenfor å dra til Torp, selv de som bodde noe sør for Horten. Disse vil nå bli "tvunget" til Torp uten at DY taper stort på det. Noe tap blir det vel av folk som bor rett ved Rygge og skal utenlands.

Jeg synes faktisk at tilpassingen nå er "naturlig". FR kommer litt nærmere Oslo, og har bare en flyplass, og DY legger ned på en flyplass som helt sikkert har tatt en del passasjerer fra Oslo.

Var jo ingen bombe det. Men synd for de som har brukt DY flittig fra RYG.

Vi begynte vel etter hvert å skjønne at nedleggelsen ville komme. Det er selvsagt litt trist når prestisjeprosjekter som dette må avvikles. Jeg husker hvordan Norwegian som eneste operatør på Rygge fikk dekorere hele flyplassen med egen logo og effekter - og den massive markedsføringen de hadde det første året. Vi skjønte raskt at Rygge ble et vanskelig prosjekt med den stadige opprettelsen og nedleggelsen av ruter. Rygge må ha norgesrekord i nedlagte ruter.

Det grunnleggende problemet var sannsynligvis at Norwegian endte opp med å konkurrere med seg selv - samtidig som lokalmarkedet var for lite. Faktisk ble Rygges nærhet til Oslo en stor ulempe - noe andre selskaper med ruter fra Gardermoen helt sikkert kommer til å ta i betrakning når de vurderer Rygge. Jeg tviler sterkt på at noe selskap vil klare å operere på både Gardermoen og Rygge samtidig.

Det lanseres nok en annen operatør i løpet av høsten, kanskje Skyways, men det er ikke gitt at de vil klare seg noe bedre. Norwegians dårlige erfaringer og Ryanair som eneoperatør skremmer nok mange bort.

Rygge ligger for nære Oslo - og har for lite lokalmarked - til at selskaper som KLM og Lufthansa vil prøve seg. Det mest sannsynlige utfallet av dette er at Norwegian åpner noen flere Syden-ruter fra Torp.

Last edited:

Avventer nå vel bare en reaksjon fra Michael O'Leary, og snakk om hvor effektive FR er og at DY ikke kan konkurrere med dem (utenlandsruter selvsagt). Kanskje med ett par ny ruter i samme slengen.

Eller???

Det er vel denne vi har ventet på: ;)

RYANAIR SIER ‘BYE BYE’ TIL NORWEGIAN

RYANAIR UTFORDRER NORWEGIAN TIL Å SETTE NED PRISENE OG KONKURRERE ISTEDENFOR Å FORLATE RYGGE

Ryanair, verdens favorittflyselskap, utfordrer i dag (23. August) Norwegian til å kutte prisene og konkurrere om passasjerene istedenfor å kutte rrutene og å rømme fra konkurransen på Rygge. Ryanair sier dette etter at Norwegian i dag innrømmer nederlaget og gjør det klart at de vil kutte alle flygninger fra Rygge bare syv måneder etter at de gjorde det klart at de ville kutte sin base på Rygge.

Ryanair understreker sin forpliktelse til å holde lave billettpriser og sier “bye-bye” til Norwegian ved å selge en million billetter til bare 70 kroner per stykk for reiser i oktober. Disse billettene er tilgjengelige på www.ryanair.com fram til midnatt torsdag.

Ryanairs Stephen McNamara sier,

“Ryanair vill fortsette å tilby lave priser til passasjerer fra Rygge
og utfordrer Norwegian til å senke sine priser og konkurrere med Ryanair istedenfor å kutte alle flygninger fra Rygge.

Istedenfor å klage, kutte ruter og innrømme tap i konkurransen, burde Norwegian kutte sine kostnader, kutte billettprisene og sørge for flere innkommende turister til Rygge. Men med å legge ned rutene, sender Norwegian et klart signal om at de ikke er konkurransedyktige på pris.”

Noen som kan antyde kostnad WF D8 Rygge - Bergen, contra Norwegian 737-8 samme strekning?

Hva med Easyjet?

Easyjet flyr vel i motsetning til FR og W6 mest til hovedflyplasser. Når det er sagt ligger RYG såpass nærme Oslo at jeg gjerne tror EZY i hvertfall ville gjort en vurdering om å satse der om de skulle etablere seg i Oslo-området.

Noen som kan antyde kostnad WF D8 Rygge - Bergen, contra Norwegian 737-8 samme strekning?

Det har blitt nevnt i andre tråder at propellfly som ATR har lavere setekost per kilometer enn 737. Tipper Dash-8 som direkte konkurrent er omtrent som ATR. Det er vel forøvrig Skyways med ATR som er den mest sannsynlige arvtakeren akkurat nå. Må innrømme at jeg faktisk har tro på disse rutene med slike maskiner. Det tar vel ikke all verdens lengre tid med propell vs. jet på korte innenriksruter.

Ryanair, verdens favorittflyselskap, utfordrer i dag (23. August) Norwegian til å kutte prisene og konkurrere om passasjerene istedenfor å kutte rrutene og å rømme fra konkurransen på Rygge. Ryanair sier dette etter at Norwegian i dag innrømmer nederlaget

[...]

“Ryanair vill fortsette å tilby lave priser til passasjerer fra Rygge
og utfordrer Norwegian til å senke sine priser og konkurrere med Ryanair istedenfor å kutte alle flygninger fra Rygge.

Istedenfor å klage, kutte ruter og innrømme tap i konkurransen, burde Norwegian kutte sine kostnader, kutte billettprisene og sørge for flere innkommende turister til Rygge. Men med å legge ned rutene, sender Norwegian et klart signal om at de ikke er konkurransedyktige på pris.”

Er det bare meg som syns Ryanair og Kim Jong-il har lignende retorikk? :p

Skyways/City Airline har allerede i dag en beskjeden operasjon med en daglig avgang til Stavanger, som inngår i ruten Götbeborg-Stavanger-Rygge-Stavanger-Göteborg. Om denne ruten går bra, er det vel ikke usannsynlig at de også vurderer å utvide Göteborg-Bergen-ruten, slik at den tar en rundreise til Rygge før den flyr tilbake til Göteborg. Jeg vil også tro at DAT kan være en mulig kandidat for ruter til Bergen og Stavanger, hvor de allerede har en viss operasjon.

“Ryanair utfordrer Norwegian til å senke sine priser og konkurrere med Ryanair istedenfor å kutte alle flygninger fra Rygge.”

Kan de ikke heller utfordre Rygge flyplass til å gi like vilkår til alle flyselskaper?

Dette var en veldig kjedelig beskjed å få i dag, men det var som forventet.
Veldig synd at en seriøs aktør som Norwegian forlater Rygge.
Får håpe det ikke går ut av bemanningen på Rygge, men det gjør det vel ikke med det første med Ryanair der (eller?).

Nå krysser vi fingrene at en ny seriøs aktør kommer inn på banen og tør å satse litt på innenlandstrafikk - personlig skulle jeg ønske Skyways kunne få til noe.

Kan de ikke heller utfordre Rygge flyplass til å gi like vilkår til alle flyselskaper?

At Ryanair skulle be en flyplass de er dominerende på, om at deres konkurrenter fikk bedre betingelser??:rolleyes:

Dette var en veldig kjedelig beskjed å få i dag, men det var som forventet.
Veldig synd at en seriøs aktør som Norwegian forlater Rygge.
Får håpe det ikke går ut av bemanningen på Rygge, men det gjør det vel ikke med det første med Ryanair der (eller?).

Nå krysser vi fingrene at en ny seriøs aktør kommer inn på banen og tør å satse litt på innenlandstrafikk - personlig skulle jeg ønske Skyways kunne få til noe.

Tror du kanskje har noe å glede deg til Glenn.

Andre aktører
Ifølge styreleder Svein Hurlen i Moss lufthavn har det en stund vært kontakt med andre aktører med tanke på å erstatte Norwegian.

Blant annet skal svenske Skyways være et av selskapene som kan stå klare til å overta innenriksrutene til Norwegian.

http://www.sa.no/lokale_nyheter/article5709063.ece

Back