Norwegian lanserer bredbånd på fly

Re: Norwegian lanserer bredbånd på fly

Da jeg fløy til USA i romjulen 2006 med SAS, var det trådløst nett på flyet. Jeg spilte nettpoker hele veien fra København til Chicago ;) Ettersom de visstnok var i ferd med å fjerne tilbudet, var det gratis ut året. Da jeg fløy tilbake i januar, gikk det ikke lenger an å komme seg på nett.

Vet ikke hvorfor det forsvant, men antar det var for kostnadskrevende?

Det var Connexion by Boeing, og de ble drept av for store utviklingskostnader, for tungt utstyr og generelt høye kostnader i forbindelse med satelittbruken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Connexion_by_Boeing

Undertegnede, Thomas og Chainly hadde forøvrig gleden av å være forumets første brukere av denne tjenesten da vi var ombord i testmaskinen på BFI i 2002.

Attachments

• connex.jpg
    connex.jpg
    42.5 KB · Views: 320
  • N60669.jpg
    N60669.jpg
    103.7 KB · Views: 322

Selvfølgelig fungerer WiFi på iPhone selv i flightmode :)

Ellers har jeg lagt merke til at det finnes WiFi i flere av SAS sine fly, også 737. Testet senest forrige uke på vei mellom OSL og BOO og fikk opp samme nettverksnavn som på A330/340, men selvfølgelig uten mulighet til å komme seg på nett. Kanskje det er noe på trappene?

Gratulerer Norwegian.
La oss nå bare håpe at WF og SK følger raskt på.
Dette med wifi er faktisk en av de ting jeg virkelig savner når jeg flyr på de lengste reisene, men kan også mer enn gjerne tenke meg dette på kortere reiser også !

WF?? Det kan vel umulig betale seg, Odd - med så korte sektorer som WF flyr er det jo ikke mye tid å logge seg på. Det er vel ikke lov å bruke wifi-devices før FastenSeatbelt-skiltet er av,og det er jo ikke lange stunden du har på deg da på de fleste WF-flights. Med Stanli5 tar det jo et kvarter å logge seg på også...(og 20 min å logge seg av):D

Paa WF-sektorerene gaar det sikkert like bra med et Telenor-kort .. :p

Naa begynner det dukke opp hos selskaper som Air France, Delta, American og andre, saa det skal bli interessant hvor populaert det blir.

WF?? Det kan vel umulig betale seg, Odd - med så korte sektorer som WF flyr er det jo ikke mye tid å logge seg på. Det er vel ikke lov å bruke wifi-devices før FastenSeatbelt-skiltet er av,og det er jo ikke lange stunden du har på deg da på de fleste WF-flights. Med Stanli5 tar det jo et kvarter å logge seg på også...(og 20 min å logge seg av):D

Hører jeg at "vår" WIPS var bedre ;)

– Vi regner med å ha det innen et år, sier SAS. Også Norwegian er klare.

Også SAS har store planer. De var tidlig ute med Boeings internettprosjekt Connexion, men etter at det havarerte i 2006 har det vært stille på nettfronten.

Nå kan det igjen bli e-post og surfing ombord på SAS-flyene.

– Vi har sett kontinuerlig på ulike løsninger, men vi introduserer ikke tjenesten før den er lønnsom og teknisk gangbar. Vi kommer ikke til å være først ut denne gangen, sier SAS' PR-sjef Anders Lindström til Computer Sweden.
http://www.tu.no/it/article203823.ece
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.217859/internet-pa-flyget-inom-ett-ar

Back