Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Mulig det var den, pluss en annen. Men er litt usikker.

Norwegian formidlet ikke sine tanker.
Det var internt notat som avisa nordlys "tilfeldigvis" fikk tak i.
Da blir det noe annet etter mitt syn.

Saken er likefullt utenfor KT sitt domene. De har absolutt ikke noe mandat til å gripe inn i slike saker.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Dette blir en smule OT, men det er jo også litt relevant .. Kunne ikke dy meg med denne:

For 10 år siden ble markedet for nummeropplysning tilrettelagt for mer konkurranse. Prisene for sms-opplysning har imidlertid gått til himmels siden den gang, og flere leverandører har mer enn doblet prisene bare siden 2006. En gjennomgang av noen store leverandørers websider viser nå stykkpriser fra 15 til 21 kroner per sms-søk (se tabell).

parameter


http://www.na24.no/propaganda/article3330279.ece
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Skal man sammenligne med telebransjen, kan det være naturlig å kikke litt på de dominerende mobilaktørene. I Norge er det Telenor og TeliaSonera (Netcom).

Disse er pålagt å leie ut kapasitet i nettene sine til virtuelle operatører (Chess, Onecall, Ventelo osv) til priser som fastsettes av Post- og teletilsynet. I tillegg er det regulert hvor mye de får lov til å ta betalt av hverandre når det ringes mellom nettene.

Det er alltid litt skummelt å dra sammenligninger mellom bransjer, men det er naturlig å tenke seg at ei tilsvarende regulering i flybransjen ville bety at de store flyselskapene ble pålagt å inngå code share-avtaler til regulerte priser. Da ville vegen være kort til FlyChess, OneFlight og Venairo, som solgte billetter på SAS eller Norwegian sine avganger under eget merkenavn, uten noe annet enn pris, bonusprogram og tilleggstjenester som salgsargument.

Jeg tror ikke det er mulig å tenke seg en slik løsning i flybransjen, men som et tankeeksperiment viser det i hvert fall at det finnes sterke reguleringer også i andre bransjer enn flybransjen. Det er bare litt mindre synlig når man ikke kjenner bransjen godt.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg tror ikke det er mulig å tenke seg en slik løsning i flybransjen, men som et tankeeksperiment viser det i hvert fall at det finnes sterke reguleringer også i andre bransjer enn flybransjen. Det er bare litt mindre synlig når man ikke kjenner bransjen godt.

Dette er også mitt poeng. Noen forsøker å fremstille det som om den vanlige løsningen i markeder er at myndighetene ligger unna og lar aktørene gjøre hva de måtte ønske i konkurransen. Dette medfører ikke riktighet, men beror nok på, som gustavf her er inne på, manglende i innsikt i andre bransjer.
 
Last edited:
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Du sier selv at KT skal sikre fri konkuranse, om et eller flere selskaper lekker "interne" notater for å forme media og oponien så er det noe de kanskje bør se på.
I alle fall i en sak som åpenbart beyr mye for mange.

Og som en SAS kunde skulle jeg ønske at SAS kunne ta en dag å gå litt i seg selv, hva kan vi gjøre for at våre kunder skal få en litt bedre opplevelse ? eller noe så helt fundamentalt - hvordan kan våre kunder få gjort en bestilling. SAS blir Face of the på Facebook, Webbie awards - men samtidig kan ikke en kunde med en Mac få gjennomført en bestilling OSL-SVG-OSL. Det er ikke KT som er dine problemer godeste SAS Steward - se innover i organisasjonen. La oss ta iPhone og Android Apps - å utvikle en meget god App tar 2-3 uker og koster 10% av hva dere skal bruke på å klistre trynet til "den punktligste mannen" på en flyhale - hmmm det fjeset hjelper meg lite når Eva (den absolutt værste support hjelp i verden) hyler Clean Your Cache ! (som hjelper like mye som å be kunden ta en dusj) En god iPhone App (og Android for de som liker slikt) vil derimot være til stor hjelp. Vi snakker ikke om noe uoppnåelig, Air France, Lufthansa og Widerøe har alle klart det og Amadeus har sine biter på plass. Allt det handler om er fokus - vekk fra KT og Sosiale Fjes og litt inn i egen brakke til en ryddet opp. (skrevet i dyp frustrasjon over en feilet bestilling OSL SVG OSL den 22 Februar (Norwegian fikk salget når SAS ikke ville selge (ja jeg har Mac og har dusjet))
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Og som en SAS kunde skulle jeg ønske at SAS kunne ta en dag å gå litt i seg selv, hva kan vi gjøre for at våre kunder skal få en litt bedre opplevelse ? eller noe så helt fundamentalt - hvordan kan våre kunder få gjort en bestilling. SAS blir Face of the på Facebook, Webbie awards - men samtidig kan ikke en kunde med en Mac få gjennomført en bestilling OSL-SVG-OSL. Det er ikke KT som er dine problemer godeste SAS Steward - se innover i organisasjonen. La oss ta iPhone og Android Apps - å utvikle en meget god App tar 2-3 uker og koster 10% av hva dere skal bruke på å klistre trynet til "den punktligste mannen" på en flyhale - hmmm det fjeset hjelper meg lite når Eva (den absolutt værste support hjelp i verden) hyler Clean Your Cache ! (som hjelper like mye som å be kunden ta en dusj) En god iPhone App (og Android for de som liker slikt) vil derimot være til stor hjelp. Vi snakker ikke om noe uoppnåelig, Air France, Lufthansa og Widerøe har alle klart det og Amadeus har sine biter på plass. Allt det handler om er fokus - vekk fra KT og Sosiale Fjes og litt inn i egen brakke til en ryddet opp. (skrevet i dyp frustrasjon over en feilet bestilling OSL SVG OSL den 22 Februar (Norwegian fikk salget når SAS ikke ville selge (ja jeg har Mac og har dusjet))

Og moralen er? Ikke bruk MAC:D
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Lærte meg få minutter etter at kona dro hjem Imac' at det ikke bare er SAS som sliter med websider og annet man ikke kan gjøre fra "oStoreMac"... så det ble fusion og xp + win7 , så da ble jo bare iMac' ennå dyrere for å gjøre det samme...
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Lærte meg få minutter etter at kona dro hjem Imac' at det ikke bare er SAS som sliter med websider og annet man ikke kan gjøre fra "oStoreMac"... så det ble fusion og xp + win7 , så da ble jo bare iMac' ennå dyrere for å gjøre det samme...

I min Win7 i Fusion fra Bill and Melinda Gates Foundation - er også umulig å benytte til å bestille fra SAS - og for reiser jeg gjør for dem må jeg benytte deres portal - et sikkerhetsnivå SAS ikke liker:o
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

I min Win7 i Fusion fra Bill and Melinda Gates Foundation - er også umulig å benytte til å bestille fra SAS - og for reiser jeg gjør for dem må jeg benytte deres portal - et sikkerhetsnivå SAS ikke liker:o

Du får bruke wideroe.no istedet ;)
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Og som en SAS kunde skulle jeg ønske at SAS kunne ta en dag å gå litt i seg selv, hva kan vi gjøre for at våre kunder skal få en litt bedre opplevelse ? eller noe så helt fundamentalt - hvordan kan våre kunder få gjort en bestilling. SAS blir Face of the på Facebook, Webbie awards - men samtidig kan ikke en kunde med en Mac få gjennomført en bestilling OSL-SVG-OSL. Det er ikke KT som er dine problemer godeste SAS Steward - se innover i organisasjonen. La oss ta iPhone og Android Apps - å utvikle en meget god App tar 2-3 uker og koster 10% av hva dere skal bruke på å klistre trynet til "den punktligste mannen" på en flyhale - hmmm det fjeset hjelper meg lite når Eva (den absolutt værste support hjelp i verden) hyler Clean Your Cache ! (som hjelper like mye som å be kunden ta en dusj) En god iPhone App (og Android for de som liker slikt) vil derimot være til stor hjelp. Vi snakker ikke om noe uoppnåelig, Air France, Lufthansa og Widerøe har alle klart det og Amadeus har sine biter på plass. Allt det handler om er fokus - vekk fra KT og Sosiale Fjes og litt inn i egen brakke til en ryddet opp. (skrevet i dyp frustrasjon over en feilet bestilling OSL SVG OSL den 22 Februar (Norwegian fikk salget når SAS ikke ville selge (ja jeg har Mac og har dusjet))

Det er mye frustrasjon, irritasjon og oppgitthet over dette internt også (men tydeligvis ikke i de rette kretser?). Vet om veldig datakyndige kolleger som har kommet med kontruktive innspill og forslag, men ikke engang fått svar.

Det er flere enn deg som lukker øynene og krysser fingrene for at det snart skjer noe på dette området.
 
Og som en SAS kunde skulle jeg ønske at SAS kunne ta en dag å gå litt i seg selv, hva kan vi gjøre for at våre kunder skal få en litt bedre opplevelse ? eller noe så helt fundamentalt - hvordan kan våre kunder få gjort en bestilling. SAS blir Face of the på Facebook, Webbie awards - men samtidig kan ikke en kunde med en Mac få gjennomført en bestilling OSL-SVG-OSL. Det er ikke KT som er dine problemer godeste SAS Steward - se innover i organisasjonen. La oss ta iPhone og Android Apps - å utvikle en meget god App tar 2-3 uker og koster 10% av hva dere skal bruke på å klistre trynet til "den punktligste mannen" på en flyhale - hmmm det fjeset hjelper meg lite når Eva (den absolutt værste support hjelp i verden) hyler Clean Your Cache ! (som hjelper like mye som å be kunden ta en dusj) En god iPhone App (og Android for de som liker slikt) vil derimot være til stor hjelp. Vi snakker ikke om noe uoppnåelig, Air France, Lufthansa og Widerøe har alle klart det og Amadeus har sine biter på plass. Allt det handler om er fokus - vekk fra KT og Sosiale Fjes og litt inn i egen brakke til en ryddet opp. (skrevet i dyp frustrasjon over en feilet bestilling OSL SVG OSL den 22 Februar (Norwegian fikk salget når SAS ikke ville selge (ja jeg har Mac og har dusjet))

Well said - kan kun være enig.

Der er desværre stadig lidt for mange pyramider og ikke mindst ansatte/afdelinger der ikke har forstået at møde kunderne der hvor de er og ikke lade kunderne ændre adfærd til det som passer SAS. Se bare på årtiets selvmål af en Shanghai-EB-kampagne, hvor alle systemer (igen) crashede og SAS' tilgang til kunderne efterfølgende var direkte arrogant og distanceret.

Man kunne tjene rigtig mange millioner kroner ekstra hvert år med lidt selvransagelse og kompetent ledelse, der bl.a. får stoppet den koldbøttefabrik som SAS IT er og har været alt for længe.

Tænk bare hvad ordentlige IT-systemer kan gøre for convertion-rate på deres websites. Jeg vil vove den påstand at de kunne øge opsætningen på deres websites med 1 mio om dagen, hvis de tænkte sig om.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

...eller ikke bruk SAS :p



Eller tilbake til Topic? Akkurat all SK gørra og deres dårlige, middelmådige IT løsninger ligger vel utenom KT's domene, og bør iallefall IKKE utgjøre noen trussel for DY
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Og som en SAS kunde skulle jeg ønske at SAS kunne ta en dag å gå litt i seg selv, hva kan vi gjøre for at våre kunder skal få en litt bedre opplevelse ? eller noe så helt fundamentalt - hvordan kan våre kunder få gjort en bestilling. SAS blir Face of the på Facebook, Webbie awards - men samtidig kan ikke en kunde med en Mac få gjennomført en bestilling OSL-SVG-OSL. Det er ikke KT som er dine problemer godeste SAS Steward - se innover i organisasjonen. La oss ta iPhone og Android Apps - å utvikle en meget god App tar 2-3 uker og koster 10% av hva dere skal bruke på å klistre trynet til "den punktligste mannen" på en flyhale - hmmm det fjeset hjelper meg lite når Eva (den absolutt værste support hjelp i verden) hyler Clean Your Cache ! (som hjelper like mye som å be kunden ta en dusj) En god iPhone App (og Android for de som liker slikt) vil derimot være til stor hjelp. Vi snakker ikke om noe uoppnåelig, Air France, Lufthansa og Widerøe har alle klart det og Amadeus har sine biter på plass. Allt det handler om er fokus - vekk fra KT og Sosiale Fjes og litt inn i egen brakke til en ryddet opp. (skrevet i dyp frustrasjon over en feilet bestilling OSL SVG OSL den 22 Februar (Norwegian fikk salget når SAS ikke ville selge (ja jeg har Mac og har dusjet))

Har aldri hatt problemer med å bestille fra hverken sas eller dy på mac jeg..?
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

For det første må nok argumentet gå i forhold til målsettingen med loven, som er å sikre effektiv konkurranse. KT er såpass oppegående at de ser forskjellen på en klage for å sikre egen bedrift, og en klage som må følges opp og eventuelt vurdere inngrep i forhold til.:)

For det andre må denne konkurrenten ha stor nok markedsandel i forhold til det man kaller det relevante markedet (dette kan være mer enn akkurat det produktet du og din konkurrent selger - det er alle produkter som vurderes til å være tilstrekkelige gode alternativer).

For det tredje så kan KT velge å gripe inn dersom praksisen til en dominerende aktør bryter med paragrafene 10 (konkurransehemmende avtaler - f.eks. at man blir enige med en konkurrent å å dele markedet; en tar område A og den andre tar område B), 11 (misbruk av dominerende stilling; bestemmelsen som er brukt for å gripe inn overfor bonus, overfor eksklusivitetsavtaler i telekom, osv.) og 16 (inngrep mot foretakssammenslutninger; brukes i forhold til fusjoner og oppkjøp som vurderes til å gjøre at den nye aktøren blir for stor - denne, eller datidens variant, ble vurdert når SKs kjøp av BU skulle vurderes) i den norske konkurranseloven (som har tilsvarende, nesten identisk formulerte paragrafer i europeisk konkurranselovgiving og EØS-avtalen).

Selv om aktører som blir rammet av inngrep fra KT ofte vil hevde at inngrepene er designet for å beskytte aktører i næringen, så er nok sannheten at dette er en del av det enkelte her kaller "propagandaen" som benyttes for å forsøke å fremme sin egen sak. KT har liten egeninteresse i å gripe inn dersom man ikke vurderer at overtredelsen av loven er av stor nok betydning, for da har man rettsapparatet som spiller sin rolle for å vurdere om inngrepet er riktig. Det betyr at om den som utsettes for inngrepene vurderer dette som urimelige inngrep, så sender man saken til sin advokat som får retten til å vurdere inngrepet.

KT kan selvsagt ta feil i sine vurderinger, på samme måte som aktørene kan ta feil, og det er mange store advokatkontorer som har avdelinger som er spesialister på dette. SAS bruker ofte en av de aller fremste advokatene på konkurranserett, og DY har brukt en som er på samme nivået, så det er ikke kompetansen på konkurranserett det står på. Jeg vil forøvrig ikke kalle den prosessen som foregår som "kverulering"...;) Jeg føler meg nokså sikker på at det som blir stående etter at disse partene har vært involvert er en korrekt beslutning (nå er imidlertid bonusforbudet som sådan vel nedfelt som en forskrift, som må oppheves av departementet og ikke rettsapparatet, om jeg har forstått dette riktig).

Kort svart så er vel min forståelse av dette at "beskyttelsesargumentet" ofte trekkes frem av de som ikke er enige i vurderingene som KT gjør - ikke at det trenger å være noe annet enn å sikre effektiv konkurranse. Men du har rett i at det er tolkningsspørsmål, og at det er et visst handlingsrom så lenge man fører argumentasjonen langs de riktige dimensjonene.

Er nokså enig i dine konklusjoner her. Det er vel urimelig å tro at KT har en favoritt de "beskytter", så kommer bare an på hvilken side i saken man sympatiserer for. KT gjør det de er satt til å gjøre, og bra er det. Men nå er tidene såpass forandret at en form for testperiode over en viss tid burde være det minste KT og departementet kunne gi SK (og DY for den saks skyld) for å få litt ferskere empiriske data på om prisene går opp, ruter legges ned, selskap går konkurs, bonusprogram koster mer en det smaker osv. Først da kan folk si "I told you so" ;)
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Og som en SAS kunde skulle jeg ønske at SAS kunne ta en dag å gå litt i seg selv, hva kan vi gjøre for at våre kunder skal få en litt bedre opplevelse ? eller noe så helt fundamentalt - hvordan kan våre kunder få gjort en bestilling. SAS blir Face of the på Facebook, Webbie awards - men samtidig kan ikke en kunde med en Mac få gjennomført en bestilling OSL-SVG-OSL. Det er ikke KT som er dine problemer godeste SAS Steward - se innover i organisasjonen. La oss ta iPhone og Android Apps - å utvikle en meget god App tar 2-3 uker og koster 10% av hva dere skal bruke på å klistre trynet til "den punktligste mannen" på en flyhale - hmmm det fjeset hjelper meg lite når Eva (den absolutt værste support hjelp i verden) hyler Clean Your Cache ! (som hjelper like mye som å be kunden ta en dusj) En god iPhone App (og Android for de som liker slikt) vil derimot være til stor hjelp. Vi snakker ikke om noe uoppnåelig, Air France, Lufthansa og Widerøe har alle klart det og Amadeus har sine biter på plass. Allt det handler om er fokus - vekk fra KT og Sosiale Fjes og litt inn i egen brakke til en ryddet opp. (skrevet i dyp frustrasjon over en feilet bestilling OSL SVG OSL den 22 Februar (Norwegian fikk salget når SAS ikke ville selge (ja jeg har Mac og har dusjet))

Dette hverken kan eller vil jeg svare spesielt på, da jeg ikke vet så mye om dette.
Men dette er en enorm frustrasjon internt også.
Jeg vet det jobbes med det, men ikke hvordan eller hva.

Men synes nå ikke dette har noe som helst med bonus eller bonusforbud på norsk innenriks. Men om det har noe med mac, og apps etc å gjøre, kom med det ;-)))
Men tro meg, det er en frustrasjon, som er stor internt i SAS.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Eller tilbake til Topic? Akkurat all SK gørra og deres dårlige, middelmådige IT løsninger ligger vel utenom KT's domene, og bør iallefall IKKE utgjøre noen trussel for DY

Jo-jo, dette er ekstremt konkuransevridende, så DY bør få forbud mot å bruke sitt bookingsystem i Norge.
Det er slik at dette skader SAS, og kunder blir presset over til Norwegian på grunn av dette, her må KT på banen.

Regner med de fleste ser ironien, selv om det er et snev av alvor i det i forhold til hva andre har skrevet om konkuranse og beskyttelse tidligere.

I dette tilfellet tilbyr Norwegian et betydelig bedre produkt en det SAS gjør, men det er helt ok.
Jeg synes det er flott at DY har et så enkelt og funksjonelt bookingsystem, noe som SAS taper på.

Det her jeg mener at man må la selskapene få tilby det de kan og er gode på, uten regulering for en av partene.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Regner med de fleste ser ironien, selv om det er et snev av alvor i det i forhold til hva andre har skrevet om konkuranse og beskyttelse tidligere.

I dette tilfellet tilbyr Norwegian et betydelig bedre produkt en det SAS gjør, men det er helt ok.
Jeg synes det er flott at DY har et så enkelt og funksjonelt bookingsystem, noe som SAS taper på.

Det her jeg mener at man må la selskapene få tilby det de kan og er gode på, uten regulering for en av partene.

Jeg ser ironien, men ser også samtidig at du ikke synes å ha forstått forskjellen på hva som brukes som konkurranseparameter. Et velfungerende bookingsystem trenger du ikke være gullkunde for å få nyte godt av, på samme måte som gratis kaffe og te heller ikke krever at du ha fløyet x antall flygninger med selskapet for å nyte godt av. Det burde ikke være så vanskelig å se den prinsipielle forskjellen.

Bonusforbudet gjelder forøvrig alle aktører på norske innenlandsflygninger.
 
Last edited:
Back
Top