Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det burde ikke være noe problem med en delvis innføring, så lenge man setter et konkret kriterium for å ha bonuspoeng. Årlige passasjerer burde være en grei måte å måle om en rute er stor nok. Ryddig og enkelt det, og en burde tro at ruter som OSL-TOS/BOO burde være store nok for en sunn konkurranse. De er også de rutene med størst vekst fra OSL. TOS er jo større enn London, der det er 3 aktører som alle har sin nisje.

TOS-OSL/TOS-OSL hadde 920 000 passasjerer i 2011. Det er vel faktisk en forholdsvis betydelig rute, selv i europeisk sammenheng. Det sier jo lite om inntjeningen for de to selskapene, men det er nesten vanskelig å tro at ikke volumet alene skulle tilsi sunn konkurranse med (minst) to selskaper.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

De glemte (?) jo å lukke sas sine tilganger til bestillingssystemet sitt for noen år siden.

SAS (dvs, det var vel Braathens (IT)?) var tjenesteleverandør til Norwegian, og de ble dømt for å ha utnyttet tilganger de hadde i denne egenskap.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

SAS (dvs, det var vel Braathens (IT)?) var tjenesteleverandør til Norwegian, og de ble dømt for å ha utnyttet tilganger de hadde i denne egenskap.

OT, men da både SAS og Braathens var i live (før oppkjøpet) hadde begge rimelig godt innsyn i hverandres bookinger via Amadeus og Resaid (litt usikker på stavingen av siste). Dette for at man bl.a. kunne booke om pax dersom det oppsto problemer på egne flygninger.
Det hadde vel derfor ikke så mye med at man utnyttet en posisjon som tjenesteleverandør å gjøre. Det var et bookingsystem som sto åpent på tvers av selskapsgrenser.

Dette systemet ble nok stående slik en stund etter at DY dro igang. Jeg tror nok DY potensielt hadde like godt innsyn i SAS sine tall, men var nok mer følsom som utfordrer. Hvem som brukte/misbrukte hva og hvor mye får vi nok bare konkludere med at ble tilstrekkelig belyst av rettssystemet. (Personlig føler jeg likevel at DY overdramatiserte det hele.)
 
Last edited:
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

OT, men da både SAS og Braathens var i live (før oppkjøpet) hadde begge rimelig godt innsyn i hverandres bookinger via Amadeus og Resaid (litt usikker på stavingen av siste). Dette for at man bl.a. kunne booke om pax dersom det oppsto problemer på egne flygninger.
Det hadde vel derfor ikke så mye med at man utnyttet en posisjon som tjenesteleverandør å gjøre. Det var et bookingsystem som sto åpent på tvers av selskapsgrenser.

Dette systemet ble nok stående slik en stund etter at DY dro igang. Jeg tror nok DY potensielt hadde like godt innsyn i SAS sine tall, men var nok mer følsom som utfordrer. Hvem som brukte/misbrukte hva og hvor mye får vi nok bare konkludere med at ble tilstrekkelig belyst av rettssystemet. (Personlig føler jeg likevel at DY overdramatiserte det hele.)

På den tiden lå "inventory" i ResAid og en hadde vel ikke innsyn til hverandre via Amadeus. Via ResAid kunne man hverandres (dette var likt begge veier) generelle oversikt over ledige seter fordelt på Kapasitet/Ledige seter: 156/23 Dette var et noe unøyaktig bilde da "ledige" seter inkluderte seter som kunne selges dvs. inkluderte eventuell "overbooking" - i eksemplet over kunne 23 ledige seter i virkligheten være 18.

Hva som var blokkert begge veier var adgang til de detaljerte informasjonene om "inventory" som var brutt ned på Booking Klasse Fysisk Kapasitet / Tillatt for salg /Solgt / - og det var dette som lå åpent så Braathens Hadde adgang til å se Norwegians detaljer.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Takker for detaljene. Snart 20 år siden jeg var innom systemene, så detaljene ruster nok litt.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Lekkasje til pressen? Tror dette er frabrikert med tanke på bonuspoeng debatten.
Merkelig at det tilfeldigvis er Nordlys, som Nord-Norges største avis, som er i såkalt besittelse av dette såkalte internedokumentet.

Kanskje for å få det på trykk så nordlendingene skal hyle høyt mot å innføre bonuspoengene og at DY, som motstander, får det som de vil?

Bare spør..
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Delvis innfoering var gjort i Sverige. Hvorfor skulle ikke det funke i Norge?

Jeg ikke sier at det vil ikke funke, men det vil koste mere enn det nytter...

En innföring av Bonus pa OSL-BGO/SVG/TRD kommer a koste SK en god del penger i form av tapte inntekter...
 
Her er forresten artikkelen fra Nordlys på nett:

nordlys.no

Gad vide om DY selv tror på de mange historier som deres PRopoganda-afd lukker ud. På mig sender det tankerne i retningen af komiske Ali og de mister mere og mere respekt hver gang de gør det. Men det tyder jo på at mange i både medierne og blandt kunderne åbenbart ikke er så kristiske ift sandheden og har svært ved at gennemskue PRopoganda-afdelingen hos DY. Sørgeligt...
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Gad vide om DY selv tror på de mange historier som deres PRopoganda-afd lukker ud. På mig sender det tankerne i retningen af komiske Ali og de mister mere og mere respekt hver gang de gør det. Men det tyder jo på at mange i både medierne og blandt kunderne åbenbart ikke er så kristiske ift sandheden og har svært ved at gennemskue PRopoganda-afdelingen hos DY. Sørgeligt...

Andre flyselskaper forsøker jo å fremstille den andre siden av argumentet som en ren gave til kundene. Tro om det gjennomskues av media? Ikke hvis man leser lederen i samme avis fra i går, tror jeg det var. Det er jo ikke propaganda bare fordi man er uenig i det som presenteres.

Jeg vil tro at alle selskaper gjør seg opp en vurdering av hvordan man skal respondere hvis sentrale rammebetingelser i konkurransen endres, og denne presentasjonen dreier seg om effektene av full innføring av bonus. Det kalles å legge en strategi...;) At denne er bevisst lekket til Nordlys er det imidlertid en åpenbar mulighet for.
 
Last edited:
Andre flyselskaper forsøker jo å fremstille den andre siden av argumentet som en ren gave til kundene. Tro om det gjennomskues av media? Ikke hvis man leser lederen i samme avis fra i går, tror jeg det var. Det er jo ikke propaganda bare fordi man er uenig i det som presenteres.

Jeg vil tro at alle selskaper gjør seg opp en vurdering av hvordan man skal respondere hvis sentrale rammebetingelser i konkurransen endres, og denne presentasjonen dreier seg om effektene av full innføring av bonus. Det kalles å legge en strategi...;) At denne er bevisst lekket til Nordlys er det imidlertid en åpenbar mulighet for.

Det er fint nok at tale sin sag, men at få det til at fremstå som om man vil reducere fra 5 til 2 daglige alene pga bonuspoint er noget fordrukkent sludder. Alle der "har en sag" forsøger jo at vende sagen til sig egen fordel, men det her er langt over grænsen og direkte useriøst...
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det er fint nok at tale sin sag, men at få det til at fremstå som om man vil reducere fra 5 til 2 daglige alene pga bonuspoint er noget fordrukkent sludder. Alle der "har en sag" forsøger jo at vende sagen til sig egen fordel, men det her er langt over grænsen og direkte useriøst...

Jeg har ikke innsikt i lønnsomheten til disse rutene og avgangene, så hvorvidt dette er "fordrukkent sludder" er jeg ikke i en posisjon til å avgjøre. Størrelsen på reduksjonen høres litt større ut enn det som virker tilforlatelig, men å kutte en avgang frigjør kanskje ikke reelt sett noen maskiner. Om maskinene skal brukes andre steder så må man kanskje kutte mer enn det som isolert sett er ulønnsomme avganger på rutene til/fra Nord-Norge.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Om man leser artikkelen i Nordlys, er et av Norwegians viktigste argumenter mot bonus at SAS "kontrollerer tilførselsrutene fra kortbanenettet". Kan noen prøve å utdype Norwegians argument? SAS har jo den samme kontrollen/fordelen allerede i dag og man vil uansett ikke kunne tjene poeng på anbudsrutene.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Om man leser artikkelen i Nordlys, er et av Norwegians viktigste argumenter mot bonus at SAS "kontrollerer tilførselsrutene fra kortbanenettet". Kan noen prøve å utdype Norwegians argument? SAS har jo den samme kontrollen/fordelen allerede i dag og man vil uansett ikke kunne tjene poeng på anbudsrutene.

Jeg noterer meg også at:
En sitter ikke med en aktør som dominerer hele kortbanenettet. Det er jo dette forholdet som har vært grunnlaget for at vi har hatt forbud mot bonusprogrammer i Norge, sier Skånvik.
Det var ukjent for meg at det er WFs operasjoner på kortbanenettet som er grunnen til at man har bonusforbud generelt.

Norwegian vil jo uansett ikke høste stort på kortbanerutene dersom en annen aktør tilbyr gjennomgående billetter og de fordelene det bringer med seg når det stormer som værst.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg har ikke lest artikkelen I Nordlys, men kan ikke se relevansen av kortrutenettet her og nå.

Hva angår referansen til bakgrunnen for forbudet så kan kanskje formuleringen henspeile på dominerende stilling per se. Det er imidlertid bare forutsetningen for å kunne gripe inn, mens årsaken er misbruk av slik dominerende stilling (ikke dominans per se).

Edit: En mulig forklaring på at man trekker inn kortbanenettet er at SAS og WF i kombinasjon per i dag har et godt grep om kundene fra kortbaneflyplassene, og at det vil bli enda vanskeligere å få fatt i disse om bonus blir tillatt også til/fra Nord-Norge. Ikke noe direkte med bonus på kortbanenettet å gjøre, men en mulig indirekte konsekvens. Hvorvidt dette er en reell problemstilling vet jeg ikke, siden jeg har litt for lite konkret informasjon om trafikkmønster.
 
Last edited:
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

En ting skal DY ha, de er flinke til å få massene med seg. Nå klarer de å hause opp en hel landsdel med skremselspropaganda ( les syttring ).
De har fått sin fødselshjelp, de har klart seg imponerende, og de har ekspandert, og lykktes med det, i segmenter med direkte konkurranse fra
de 3 store A'ene.
Men her på berget skal de fortsatt ha beskyttelse? Hvor mange ( om de finnes ) LCC har slik beskytelse?
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det er fint nok at tale sin sag, men at få det til at fremstå som om man vil reducere fra 5 til 2 daglige alene pga bonuspoint er noget fordrukkent sludder. Alle der "har en sag" forsøger jo at vende sagen til sig egen fordel, men det her er langt over grænsen og direkte useriøst...

Det ma ikke vaere direkte useriös, men knallhard business.

Dersom Norwegian tjener na ok - ikke bra - men ok pa en rute sa flyr de dette rute med en tilstrekkelig antall frekvenser.

Kommer Bonus, sa vil lönnsomheten av alle innenriksruter synke. Rett og slett fordi Bonuspoenger koster penger. Hver poeng som gis ut til kunde er som en kreditt. Og en dag kommer kunde tilbake og vil ha en fritt tur for sine poeng og dette gir deg mindre inntekter. Disse synkende inntekter förer til mindre lönnsomhet.

Dersom Norwegian na forventer bare marginalt eller ikke lengre lönnsomhet for visse ruter, sa vil de trekke sine fly og bruke dem pa andre steder hvor de konkurranse-forhold vil ikke forandre seg (ut til Europa eller i Sverige / Danmark / Finland). Rett og slett fordi de tjener mer pa a fly disse ruter.

Det er en vidt-spred feiltanke at Bonus er rabatt. Hver Bonus koster penger, og det blir betalt av alle kunder. Og faktisk betaler du 3-4 ganger sa mye som du far som kunde igjen. Dette har mye med redemption-rates og forfalls-rater av disse poenger / miles a gjöre. Men hver eneste Bonuspoeng som skal deles ut blir innfraktuert pa forhand i flyprisen. Hverken SK eller DY har noe a gi bort for fritt. Men den lönnsomhet som vi ser i SAS sa vil en gjeninnföring av bonus blir like-betydende med stigende flypriser. Rett og slett fordi SK ma kompensere denne inntektsbortfall som oppstar da folk begynner a fly innenriks pa bonus istedenfor a betale for disse turer.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

En ting skal DY ha, de er flinke til å få massene med seg. Nå klarer de å hause opp en hel landsdel med skremselspropaganda ( les syttring ).


Dette kan også være en farlig taktikk.

Nå blir det ikke bonusopptjening i Nord-Norge. Sett at DY finner ut at de kan tjene vesentlig mer penger andre steder og MÅ kutte ut en del ruter i nord, da kan dette slå kraftigere tilbake enn de ønsker.
 
Back
Top