Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Byråkratiet sluker vel slikt rått.

Det vil jeg absolutt betvile. Det er stort sett oppegående og tenkende individer, med god kjennskap til spillet som foregår i slike saker.

Det ble sagt at det var sterk vekst i passasjertallene, ja. Det sier imidlertid ikke nødvendigvis noe om lønnsomheten i operasjonen, og er den marginal nok så skal det sikkert ikke så mye til for å endre på rutetabellen. Men jeg er enig i at fra 5 til 2 hørtes litt vel dramatisk ut.

Historisk har vi sett at Norwegian kutter ruter som ikke er loennsomme relativt raskt.

Det at Norwegian snakker om aa kutte kapasiteten med 70% foer de har sett om bonusinnfoering i det hele tatt har noen effekt (dersom innfoert), er userioest og bare til aa le av. Jeg tror at myndighetene er smarte nok til aa gjennomskue ett latterlig stunt som dette.

Historisk har vi sett at Norwegian kutter ruter som ikke er loennsomme relativt raskt.

Det at Norwegian snakker om aa kutte kapasiteten med 70% foer de har sett om bonusinnfoering i det hele tatt har noen effekt (dersom innfoert), er userioest og bare til aa le av. Jeg tror at myndighetene er smarte nok til aa gjennomskue ett latterlig stunt som dette.

Jeg tror også myndighetene ser dette som et innspill i debatten, ja. Såvidt jeg forstod på noen andre i verden utenfor forumet, var imidlertid dette kuttet basert på en situasjon med full innføring av bonus. Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke.

Uansett, man kan ikke utelukke slike effekter, selv om omfanget hørtes ut til å være litt kraftigere enn man ville forventet selv under worst case scenario.

Det høres mest ut som et form for worst case-scenario, som sikkert har eksistert i et internt notat. At akkurat det notatet havnet i Nordlys høres veldig ut som en målrettet lekkasje.

Det høres mest ut som et form for worst case-scenario, som sikkert har eksistert i et internt notat. At akkurat det notatet havnet i Nordlys høres veldig ut som en målrettet lekkasje.

Hvor ofte har vi opplevd interne notater som har lekket fra DY? Kan ikke huske noen selv...
Helt enig i at dette er posisjonering, og de eneste som blir påvirket av dette er media.

MOL driver vel lobby han og ;) bare en smule mer agressivt...

Alle selskaper driver med lobbyvirksomhet. SAS "lekket" vel deler av konklusjonene i analysene fra KT lenge før KT var ferdige med bonussaken. Helt standard praksis. Ingen vits å forsøke å blande inn MOL, som ikke har noe annet i denne tråden å gjøre enn å være det sedvanlige hatobjektet.

Enig. At Norwegian, uten særlig kamp, skulle gi opp kjernemarkedet sitt i Norge og
1) Tillate SAS å melke det som tross alt er forholdsvis sterke pax-ruter og
2) Eventuelt tillate oppstart av en tredje aktør på norsk innenriks

bare fordi bonuspoeng ble tillatt, det har jeg liten tro på. Har ikke DY sitt eget cashpoint-system? Mener de selv at eget system er så hårreisende mye dårligere enn EuroBonus (som vel strengt tatt ikke er Guds gave til flypassasjeren) at de allerede nå tror de har tapt kampen. Jeg kjøper det ikke.

Er ikke moderator, men jeg tar meg som trådstarter den frihet å be om at FR for en gangs skyld holdes utenfor diskusjonen. Enn så lenge har de tynt med avganger både til Vestlandet og Nord-Norge.

Brukes 737-300 eller -800 i dag på disse rutene? Finnes flere grunner til å redusere avganger...

Hvor ofte har vi opplevd interne notater som har lekket fra DY? Kan ikke huske noen selv...
Helt enig i at dette er posisjonering, og de eneste som blir påvirket av dette er media.

De glemte (?) jo å lukke sas sine tilganger til bestillingssystemet sitt for noen år siden.

Brukes 737-300 eller -800 i dag på disse rutene? Finnes flere grunner til å redusere avganger...

Som nevnt tidligere. Dette er visstnok scenariet med full innføring av bonus, ikke bare for de tre rutene i sør. Både DY og SK har sikkert måttet levere ruteregnskaper til KT i forberedelsene til denne saken, som nok gir bedre grunnlag for å vurdere hvor lønnsomme rutene rent faktisk er.

Man bör ikke glemme at KT kan komme til en konklusjon at det finnes andre tiltak for a kunne heve konkurransegraden pa de volum-sterke ruter i Sör uten at man innförer bonuspoenger.

Jeg for min del tror at SK overvuderer effekten av en mulig gjeninnföring av Bonus. Bonus löser ikke intrinsiske problemer i SK, bonus senker ikke fuel-prisen og bonus endrer ikke fundamentale market-shifts.

Jeg tror KT vet god hva de gjörer. En halv innföring er umulig. Like som man kan ikke vaere "bare litt gravid". Enten blir det full eller ingen innföring. Alt annet koster mere enn det kan nytte i beste fall...

Jeg tror KT vet god hva de gjörer. En halv innföring er umulig. Like som man kan ikke vaere "bare litt gravid". Enten blir det full eller ingen innföring. Alt annet koster mere enn det kan nytte i beste fall...

Delvis innfoering var gjort i Sverige. Hvorfor skulle ikke det funke i Norge?

Delvis innfoering var gjort i Sverige. Hvorfor skulle ikke det funke i Norge?

Det burde ikke være noe problem med en delvis innføring, så lenge man setter et konkret kriterium for å ha bonuspoeng. Årlige passasjerer burde være en grei måte å måle om en rute er stor nok. Ryddig og enkelt det, og en burde tro at ruter som OSL-TOS/BOO burde være store nok for en sunn konkurranse. De er også de rutene med størst vekst fra OSL. TOS er jo større enn London, der det er 3 aktører som alle har sin nisje.

Back