Norwegian klager SAS sin skandinaviske felleslisens inn for EU og ESA

Re: Norwegian klager SAS inn for EU og ESA

Vel - det er vel ordningen de klager på
 
Vel - det er vel ordningen de klager på

Har bedt om at moderator endrer tittel. Det står i bildeteksten følgende: "Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian brukte søndagen til å forberede en klage mot SAS. Mandag blir den sendt til Europakommisjonen og Eftas overvåkningsorgan." (min utheving) Men jeg er enig. Det ser ut til at klagen som sådan er mot ordningen som SAS benytter.
 
Last edited:
Re: Norwegian klager SAS inn for EU og ESA

Norwegian er ikke mot, de ønsker også et Skandinavisk AOC. Spørsmålet er vel heller hvorfor dette er en eksklusiv ordning som bare gjelder for SAS?
 
Norwegian er ikke mot, de ønsker også et Skandinavisk AOC. Spørsmålet er vel heller hvorfor dette er en eksklusiv ordning som bare gjelder for SAS?

Det er korrekt. Det de er imot er at DY ikke får benytte samme ordning som SAS, men det er flere ting her som står omtalt i artikkelen (men som man sikkert trenger et abonnement for å se).

Det ser ut til at Norwegian ønsker en lovlighetssjekk av ordningen, og viser bl.a. til en uttalelse fra EASA fra tidligere som har indikert at ordningen ikke er i tråd med det europeiske regelverket (fordi ansvaret ikke er knyttet opp mot et spesifikt land).

Det som videre står er at man ber om at SAS sin lisens deles opp i tre (SE, DK og NO) hvis den er ulovlig, og hvis ikke så ber DY om at de får samme ordning.
 
Last edited:
Norwegian ønsker like konkurransevilkår i skandinavisk luftfart og har nå innklaget ulovlig forskjellsbehandling av Norwegian inn for EU-kommisjonen og ESA. Diskriminering i regelverket for skandinaviske flyselskap medfører at Norwegian mister tilgang til trafikkrettigheter og får langt høyere kostnader enn konkurrenten SAS. Myndighetene begrunner forskjellsbehandlingen med «historiske særordninger» og det statlige eierskapet i SAS.

http://media.norwegian.com/#/pressr...ng-inn-for-eu-og-esa-1098832?utm_source=alert
 
Før noen blåser ut med visvas, sutring og tull, så burde man kanskje merke seg hva flere har påpekt i trådene det siste året, da uten vilje til å debattere dette.

Hele det bilaterale arbeidet om trafikkrettigheter er bygget på og fungerer ene og alene for SAS. De skandinaviske myndighetenes eierskap i SAS bærer motivasjonen og årsaken til at de skandinaviske landene i felleskap forhandler frem luftfartsavtaler.
Avtaler som frem til nå, kun har vært forhandlet frem med tanke på SAS.
Norge, Sverige og Danmark gjør dette arbeidet sammen og således fremforhandler fellesskandinaviske avtaler.
Avtaler som i stor grad forhindrer andre aktører i å få trafikkrettigheter fordi avtalen i seg selv til tider er skreddersydd SAS.

Før dette ender i en skyttergravs hvor man forsvarer seg her inne med det ene og det andre, så burde man kanskje merke at det nok ikke er SAS som stilles som syndebukk her, men de statlige rutinene og funksjonene rundt selskapet som gjør at det får privilegier andre selskaper ikke har tilgang til. Da spesielt i forhold til trafikkrettigheter.

Det er også slik at thai besetning eller irsk registrerte fly har ingen ting å gjøre med hvordan arbeidet med bilaterale avtale gjøres i dag.

Det er også særdeles mye politikk i dette, da også for ARN og OSL sine vekstmuligheter på interkontinentale ruter, som i dag forhindres av trafikkrettigheter som SAS sitter på ut fra CPH. Da spesielt Kina hvor CPH kan føle seg særdeles trygge.

Etter min mening er det på tide, uavhengig av SAS, at det gjøres noe med denne modellen.
 
Hva tenker du på her? Er det noen overordnede regler som er forbeholdt Norwegian som SAS ikke kan benytte seg av slik som er tilfellet i denne saken?

Vil vel tippe han sikter til at Norwegian har mulighet til å bruke lavcost crew. Mens Sas er politisk bundet fra å gjøre det samme.
 
Vil vel tippe han sikter til at Norwegian har mulighet til å bruke lavcost crew. Mens Sas er politisk bundet fra å gjøre det samme.

Det er vel en beslutning som SAS da har tatt, og er ikke samme sak som et regelverk som er forbeholdt en aktør. Det er heller ikke spesielt relevant i forhold til problemstillingen i denne tråden.
 
Hvorfor mener Norwegian ä skulle gis samme historisk berettigete privilegium som SAS, när NAS kun er registrert i Norge, og datterselskapet NAI kun er registrert i Irland ?
Isäfall mätte Kjos först ordne med ä opprette et Skandinavisk HOLDING-SELSKAP hvorunder overföres eier-interessene inn i NAX og NAI (med alle andre filialer, som ettertids ville evtlt skapes ?).
För han klager til EFTA/EU som egentlig vil kun löfte öyenbrynet og arkivere klagen som "misdirected", skulle heller Norwegian sikte ä ta innersvingen pä sine européiske konkurrenter ved ä ta laerdom fra SAS-modellen og heve denne rett pä Europa-nivä som det förste flyselskapet med européisk AOC, ved ä registrere nevnte Holding-selskap direkt v/Bryssel-instansene, hvorfor ikke ?
 
Hvorfor mener Norwegian ä skulle gis samme historisk berettigete privilegium som SAS, när NAS kun er registrert i Norge, og datterselskapet NAI kun er registrert i Irland ?
Isäfall mätte Kjos först ordne med ä opprette et Skandinavisk HOLDING-SELSKAP hvorunder overföres eier-interessene inn i NAX og NAI (med alle andre filialer, som ettertids ville evtlt skapes ?).
För han klager til EFTA/EU som egentlig vil kun löfte öyenbrynet og arkivere klagen som "misdirected", skulle heller Norwegian sikte ä ta innersvingen pä sine européiske konkurrenter ved ä ta laerdom fra SAS-modellen og heve denne rett pä Europa-nivä som det förste flyselskapet med européisk AOC, ved ä registrere nevnte Holding-selskap direkt v/Bryssel-instansene, hvorfor ikke ?

De ønsker de samme retighetene fordi de SAS har idag, oppleves som konkuransevridene. At dette er historisk betingede fordeler, har ikke noe med saken å gjøre. Verden har gått videre, og da bør regelverket også følge etter.

Norwegian har ikke noe behov for å opprette noe skandinavisk-holdingselskap. Fordi det finnes ikke noe slikt. SAS er vel så vidt meg bekjent et svensk konsern, som av historiske årsaker er delvis eid av de tre skandinaviske stater. Disse statene har laget en avtale seg i mellom som regulerer deler av eierskapet/reguleringen.
 
Vil vel tippe han sikter til at Norwegian har mulighet til å bruke lavcost crew. Mens Sas er politisk bundet fra å gjøre det samme.

SAS kan gjøre akkurat det samme som DY, at de velger å ikke gjøre det. Det er noe helt annet.
 
Blir jo litt sykt å vri det til at DY klager SAS innfor Efta, siden det ikke er SAS som har laget regelverket. Det er jo ordningen som klages på, ikke SAS sin bruk av den.
 
Blir jo litt sykt å vri det til at DY klager SAS innfor Efta, siden det ikke er SAS som har laget regelverket. Det er jo ordningen som klages på, ikke SAS sin bruk av den.

I overskriften hos DN står "Klager SAS inn for EU", men som det er påpekt her i tråden så er det ordningen som innklages. Det er altså ikke SAS vi diskuterer her, men en ordning som er forbeholdt et selskap (SAS) og som utelukker andre selskaper.
 
I overskriften hos DN står "Klager SAS inn for EU", men som det er påpekt her i tråden så er det ordningen som innklages. Det er altså ikke SAS vi diskuterer her, men en ordning som er forbeholdt et selskap (SAS) og som utelukker andre selskaper.

Yes, det var det jeg ville poengtere.

OT: Enkleste er kanskje at DY flytter selskapet til Sverige/Danmark og vips, så har de fri tilgang til de ruter de ønsker med EU-lisens. ;)
 
Yes, det var det jeg ville poengtere.

OT: Enkleste er kanskje at DY flytter selskapet til Sverige/Danmark og vips, så har de fri tilgang til de ruter de ønsker med EU-lisens. ;)

De har jo flyttet noe til Irland, men det er vel heller ikke helt relevant i forhold til denne saken...;)
 
De ønsker de samme rettighetene fordi de SAS har idag, oppleves som konkuransevridene. At dette er historisk betingede fordeler, har ikke noe med saken å gjøre. Verden har gått videre, og da bør regelverket også følge etter ...
Hvorfor mener NAS at denne nötten skal knekkes av EFTA (ESA ?)/EU, da saken klart innrammes fullt og holdent i Skandinavia ? De tilrettede instanser vil bare skyve vekk en sak de ikke har juridisk kapasitet ä behandle ?
Norwegian har ikke noe behov for å opprette noe skandinavisk-holdingselskap. Fordi det finnes ikke noe slikt. SAS er vel så vidt meg bekjent et svensk konsern, som av historiske årsaker er delvis eid av de tre skandinaviske stater. Disse statene har laget en avtale seg i mellom som regulerer deler av eierskapet/reguleringen.
Man skal ikke laere en gammel rev ä lage revestreker ... Kjos er ikke vät bak örene og finner sikkert en vei rundt Regelverkene, dog er dette betinget av ä legge frem saken pä riktig vis i förste omgang, ellers taper han tid/ressurser.
 
Back
Top