Norwegian klager SAS sin skandinaviske felleslisens inn for EU og ESA

Av historiske grunner eier SAS (nuvaerende SAS.se) en "felles-lisens" ... ingen har krevet at SAS' norske AOC og/eller danske AOC (som er arv ned gjennom historien fra resp DNL- eller DDL-tider) skal kanselleres og sökes pä nytt. Derimot er det absolutt ingen juridisk forutsetning for DY ä ha rett til samme - fordi DY's historie er vidt forskjellig fra SAS' historie. Dette handler om Cain og Abel. La SAS beholde sine rettigheter som Förstefödte "scandinavian airlines" og be DY arbeide seg frem til tre-lendig AOC pä egne forutsetninger dvs selvmeritt, er min anbefaling ? Det ser stygt ut ä vaere skinnsyk pä SAS, det skaper ikke fredelig luftfartsrom i Skandinavia ?

Det spiller jo ingen rolle hva SAS var og hvorfor SAS er slik de er i forhold til denne saken. Hvis vurderingen er at dette skaper en konkurransefordel for SAS som ingen andre kan få pga regelverket så stiller jeg meg tvilende til om ordningen overlever (uansett om dette er nedarvede rettigheter). Jeg kjenner ikke detaljene i tilsynsordningen godt nok til å vurdere hva som faktisk er tilfellet, men det kommer nok frem etterhvert.

Min anbefaling er at man har et regelverk som er det samme for alle aktørene.

Norwegians mål er kort og godt at komme SAS til livs. Norwegian vil være alene om flyvningen. De vil have det hele. Og så tror folk at Norwegian beholder de lave priser, men det er bare løgn. Priserne kommer op.
Nå, men Norwegian vil ikke lykkes med projektet.
Min mening, og den står jeg nok alene med, men ikke desto mindre har jeg ret til at have den.
Bjørn Kjos har storhedsvanvid, og tror han er statsoverhoved og dermed kan tillade sig alt.
Det var min mening om det.
Hilsen Ole

Du har selvsagt rett til å ha denne meningen, men dette handler om konkurranseregler i det indre markedet i Europa.

Om Kjos er stormannsgal og tror han er statsoverhode og kan tillate seg alt er forsåvidt fullstendig irrelevant i saken. Hvis EUs organer kommer til at dette er en konkurransevridende ordning så har DY en sak. Hvis DY ikke har en sak så får de tilbakemelding om dette.

En enkel lösning for Kjos er ä kjöpe opp SAS og deretter la NAS absorberes inn under SAS ... sä ville han selv arve til sin fulle rett de fordeler som han ikke idag unner SAS. Dog har han selv nu "vekket en hund som sov" og trukket til seg oppmerksomhet fra DLH, RYR, EZY, AFR/KLM, IAG, Air Berlin etc til en problemstilling som hittil kanskje har gätt alle disse forbi, til det beste for Skandinavisk Luftfart ? Den som sär vind, höster storm !

En enkel lösning for Kjos er ä kjöpe opp SAS og deretter la NAS absorberes inn under SAS ... sä ville han selv arve til sin fulle rett de fordeler som han ikke idag unner SAS.

Ja, det tenker jeg at alle relevante konkurranseorganer hadde sagt OK til...;)

Såvidt jeg vet har Norwegian prøvd å få felles AOC siden 2009, nå har det gått nesten 6 år og har ikke kommet noen vei...

Dog litt overrasket, trodde Norwegian hadde slått dette fra seg og siktet seg mot et Irsk AOC for alt sammen! Håper at et evnt. felles Scandi AOC kan være gullroten for å unngå dette.

Last edited:
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Skal Kjos häpe ä fä medvind hos LFV i de tre skandinaviske land mht "felles-lisens" dvs tre-flaggete AOC for NAX og/eller NAI til fordel for at sine flotte nye fly skal kunne byttes rundt fritt mellom DK, S og N (pluss EI ?) uten ekstrakostnader (det han päklager til EFTA/EU, se annen träd) skulle han kanskje begynne ä tenke i retningen av ä opprette filialer i DK og S, samt flytte litt rundt pä registreringene sä man fär föle pä fingertuppene at Norwegian (!!) i sannheten er et "Skandinavisk" (eller pan-"Européisk") flyselskap ?

Skal Kjos häpe ä fä medvind hos LFV i de tre skandinaviske land mht "felles-lisens" dvs tre-flaggete AOC for NAX og/eller NAI til fordel for at sine flotte nye fly skal kunne byttes rundt fritt mellom DK, S og N (pluss EI ?) uten ekstrakostnader (det han päklager til EFTA/EU, se annen träd) skulle han kanskje begynne ä tenke i retningen av ä opprette filialer i DK og S, samt flytte litt rundt pä registreringene sä man fär föle pä fingertuppene at Norwegian (!!) i sannheten er et "Skandinavisk" (eller pan-"Européisk") flyselskap ?

Hvorfor? Norwegian flyr jo en hel masse i SE og i DK (vel DK kan man jo i grunnen sykle fra og til det meste...;)). SAS har vel samlet all sentral administrasjonsaktivitet til SE, om jeg har forstått dette riktig.

Laer av dine konkurrenter, Kjos : Thomas Cook Group baerer preg av et pan-européisk flyselskap, med filialer i Skandinavia (TCS), Belgium (TCB), Tyskland (Condor) og GB (TCG). Gruppen be-arbeider seg rundt AOC-vs-registrerings-hindringene ved ä ganske enkelt opptre multi-nasjonalt i praktikken ... de har inget behov for eller tid til ä klage til EU/EFTA ?

... Min anbefaling er at man har et regelverk som er det samme for alle aktørene.
Etter min vurdering, er et ord blitt utelatt i ovennevnte proposisjon. Reformulert, gär den heller slikt : ... "man har et regelverk som er det samme for alle (like) aktørene" ? Noe slikt ? Eller rettskrevet : til den grad SAS og NAS som "aktører" ikke kan pästäes ä vaere like, er det heller ingen grunn for at gjeldende Regelverk skulle nödvendigvis vaere det samme ... ?

Og til Wahoo : ja, jeg hörer deg, Wahoo ... det er bare det at jeg synes det er sykt av Kjos' advokater ä klage til EFTA/EU ang SAS' fordelaktige lisens, när Kjos egentlig önsker selv ä vinne samme fordel ? Hva häper advokatene ä oppnä for NAS annet enn ä ödelegge for SAS og ipso facto samtidig stenge veien for Kjos dit han vil ?

Back