TOS
ScanFlyer Mile High Club
Av historiske grunner eier SAS (nuvaerende SAS.se) en "felles-lisens" ... ingen har krevet at SAS' norske AOC og/eller danske AOC (som er arv ned gjennom historien fra resp DNL- eller DDL-tider) skal kanselleres og sökes pä nytt. Derimot er det absolutt ingen juridisk forutsetning for DY ä ha rett til samme - fordi DY's historie er vidt forskjellig fra SAS' historie. Dette handler om Cain og Abel. La SAS beholde sine rettigheter som Förstefödte "scandinavian airlines" og be DY arbeide seg frem til tre-lendig AOC pä egne forutsetninger dvs selvmeritt, er min anbefaling ? Det ser stygt ut ä vaere skinnsyk pä SAS, det skaper ikke fredelig luftfartsrom i Skandinavia ?
Det spiller jo ingen rolle hva SAS var og hvorfor SAS er slik de er i forhold til denne saken. Hvis vurderingen er at dette skaper en konkurransefordel for SAS som ingen andre kan få pga regelverket så stiller jeg meg tvilende til om ordningen overlever (uansett om dette er nedarvede rettigheter). Jeg kjenner ikke detaljene i tilsynsordningen godt nok til å vurdere hva som faktisk er tilfellet, men det kommer nok frem etterhvert.
Min anbefaling er at man har et regelverk som er det samme for alle aktørene.