Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

Jeg har lurt litt på det samme. Flybransjen er jo ikke egnet for tiltak av typen "selge unna X antall avdelinger i region A, B og C", så det må i så fall være noe annet. Begrensninger i bonusprogram kan kanskje være et alternativ?

Kan kanskje også være garantier om at f.eks WF fortsatt må tilby feed/interline til eksterne aktører som f.eks KLM, SAS etc?

Kan kanskje også være garantier om at f.eks WF fortsatt må tilby feed/interline til eksterne aktører som f.eks KLM, SAS etc?

Ja, det kan kanskje være mulig. Samtidig er jo dette kommersielle avtaler som det er vanskelig å sikre over tid, og kanskje er ikke motpartene like interessert heller.

Avhending av slot er jo en klassiker, og hvis bekymringa er at Norwegian blir for store på Vestlandet kan det kanskje være ei mulighet.

Noe annet er nok uansett uaktuelt. Og det er en av grunnene til at Widerøe vil forbli Widerøe og 701-dokumentene vil bestå, trolig til evig tid. Interline er ikke tidsbegrenset. En interlineavtale varer til en av partene sier den opp. Codeshareavtaler imidlertid, kommer og går.

Jeg ser for meg at WF snart heter "Widerøe by Norwegian connect" eller noe i den duren. :D

Og at WF får beholde HQ i BOO er jo bare en wet dream. Kjøre doble organisasjoner er dyrt og inneffektivt.

Kan det hende at konkurransetilsynet venter på at det er garantert at SK overlever? At de nettopp måtte utsette pengeinnhentingen enda litt er jo ikke et godt tegn, og skulle konkurransetilsynet godkjenne oppkjøpet, og SK gå dukken, får jo DY/WF monopol.

Å gi fra seg slots blir jo nevnt som en mulighet for å få dette igjennom, men hvilke andre muligheter finnes? Kan det hende at DY kan måtte betale SK ut av kontrakten med WGH? Eller at WF og SK blir tvunget til å fortsette samarbeidet med Eurobonus?

Kan det hende at konkurransetilsynet venter på at det er garantert at SK overlever? At de nettopp måtte utsette pengeinnhentingen enda litt er jo ikke et godt tegn, og skulle konkurransetilsynet godkjenne oppkjøpet, og SK gå dukken, får jo DY/WF monopol.

Å gi fra seg slots blir jo nevnt som en mulighet for å få dette igjennom, men hvilke andre muligheter finnes? Kan det hende at DY kan måtte betale SK ut av kontrakten med WGH? Eller at WF og SK blir tvunget til å fortsette samarbeidet med Eurobonus?

Om SK går under vil noen erstatte SK; kan ikke se for meg bare ett "stort" selskap.

Det er vel kanskje mer snakk om at feeds fra WF til andre flyselskaper vil lide -- og at feedet inn fra WF-flyene dermed vil havne i stor grad hos DY. Kan en løsning enkelt og greit være at WF sier fra seg noen av kortbanestrekningene til en konkurrent der det har vært konkurranse om anbudene? DAT har vel samarbeidsavtale med SAS, og så får man litt mer balanse i det hele?

Widerøe har jo inngått interline med DAT (/motsatt) siden de må det hvis den ene eller andre parten ønsker det, nå samme gjelder andre selskaper også.

En veldig stor faktor blir nok WGH vs. Aviator,
hvem får DY og hvem får SK etter anbudet som nå er ute.

Widerøe har jo inngått interline med DAT (/motsatt) siden de må det hvis den ene eller andre parten ønsker det, nå samme gjelder andre selskaper også.

Interline er én ting, men det har noe å si hvordan ting presenteres når man går inn på f.eks. wf.no også + om DY tilbyr billigere turer gjennomgående inkludert WF enn man får med SK f.eks. for å lokke kunder til DY heller enn SAS i kombo med WF.

Om WGH er inkludert er det jo også fare ved at eget selskap blir prioritert/får synergier og at man i prinsippet kan skvise SAS der man er eneste selskap, som dermed gjør det mindre lønnsomt for SAS. Selv om SAS så får avtale med Aviator har DY/WF fordel av flere avganger å spre kostnadene på.

Det kan jo evt. avhjelpes ved at man gir SAS garanti på pris i noen år, men da virker det konkurransehemmende i forhold til andre ground handling-selskaper også...

Det kan også være at de krever at andre deler av virksomheten til WF må selges ut.

Det var jo i sin tid staten som krevde at SAS skulle selge Widerøe, så bør ikke være noe stor overraskelse at en sammenslåing av to store aktører innenriks er problematisk for konkurransemyndighetene.

Men det kravet hadde vel ingenting med konkurransesituasjonen å gjøre. Det var en betingelse for å utbetale redningspakke.

Det var jo greit når SAS eide Widerøe…så at det skulle være så vanskelig at Norwegian eier Widerøe skjønner jeg ikke.

Hvor stort problem er egentlig det med handling? Terskelen for å bytte leverandør her er jo veldig lav

Det var jo greit når SAS eide Widerøe…så at det skulle være så vanskelig at Norwegian eier Widerøe skjønner jeg ikke.

En forskjell er vel at i 2002 hadde ikke WF like stort fokus på ruter mellom to stamflyplasser. Nå er det jo f eks opptil 4 daglige avganger TOS-BGO.

Last edited:

En forskjell er vel at i 2002 hadde ikke WF like stort fokus på ruter mellom to stamflyplasser. Nå er det jo f eks opptil 4 daglige avganger TOS-BGO.

Du har helt rett. I 2002 fløy WF praktisk talt bare kortbaneruter + Torp.
SAS overførte i perioden stamruter til WF; bl a BGO-KRS, BGO-KSU, BGO-MOL og BGO-HAU. Etter at SAS ble tvunget til å selge i 2013, bl a fordi AP/Giske ønsket å sikre «nasjonal kontroll», har WF ekspandert kraftig på stamruter langs kysten både i sør og nord.

Konkurransesituasjonen blir jo ikke bedre om Widerøe ikke klarer seg og går konkurs… Tror med en solid eier som Norwegian kan det satses mye mer. Norwegian er jo f.eks ikke kjent for å ha veldig gamle fly.

Er det noe jeg ikke har fått med meg? Finnes det teorier om at WF står i fare for ikke å klare seg og gå konkurs? De har iaf hatt bedre driftsresultat enn NAS to av de tre siste årene etter hva jeg kan se.

Med en eventuell usikker eierstruktur og eiere som ikke ønsker å satse langsiktig, så er et scenario at de fleste eller alle kommersielle ruter avvikles og at det kun satses videre på FOT-ruteleveranser. Med dette følger nedbemanning og salg av fly. Med det finnes sikkert andre scenarier også om det ikke blir salg til Norwegian.

Espen

Norwegian er jo f.eks ikke kjent for å ha veldig gamle fly.

Det kommer vist an på definitionen af "veldig gamle fly".

Norwegian har lige nu 26 fly der er mere end 12 år gamle. Så vidt jeg husker så mente Bjørn Kjos ikke man kunne tjene penge med fly der er mere end 8 år gamle?

Norwegian har lige nu 26 fly der er mere end 12 år gamle. Så vidt jeg husker så mente Bjørn Kjos ikke man kunne tjene penge med fly der er mere end 8 år gamle?

Ja, men nå driver ikke Bjørn Kjos Norwegian lenger.

Back