NORWEGIAN KJØPER 42 NESTE GENERASJON FLY

Re: NORWEGIAN KJØPER 42 NESTE GENERASJON FLY

Man må jo egentlig bare bøye seg støvet for denne beslutningen til Kjos. Tøff satsing men han er en "slu rev" og gjør ikke dette for bare å være hyggelig. Det er god butikk å handle med fly , og som andre her på forumet har også sagt, så kan dette på mange måter være å sammenligne med kjøp og salg av fast eiendom.!
Men det er ikke med dagens marked plass til to så store aktører som Sas og Norwegian med tilsammen ca.170 fly. En av aktørene vil måtte se seg om etter andre markeder , eller miste markedsandeler i Norge. Jeg er ikke bort i fra at Kjos kan være en mann som tenker mye likt som O,Leary, altså LAVPRIS hvor som helst-når som helst i hele Europa.:old

Gratulerer til DY. Bra satset (OK, jeg tilhører også de som kunne tenke med Airbus, men...). Bra at vi har slike folk som tør og satse ordentlig. Det kunne Norge trenge flere av (ikke bare i fly-bransjen). Må forøvrig innrømme at jeg ett øyeblikk lot meg lure av overskriften i pressemeldingen. Tenkte ikke på 737NG, men lurte ett øyeblikk på om DY var blitt "launch-customer" for etterfølgeren :colgate:

Originally posted by Dag Viking

Men, -800 er ikke en ideell maskin for mange ruter i Norge. I forhold til dagens posisjon, så vil de kanskje kutte avganger(?) eller fly med mindre belegg(?). Ikke bra for yielden eller inntjeningen. Eller, DY kan være i stand til å fylle flyene sine, og dermed tjene mer penger. Hvem vet... Spennende tider!:old

Det har nok sittet noen dyktige folk hos DY og regnet på dette. Hvis det ikke hadde lønt seg, så hadde nok denne orderen bestått av en blanding av 700r og 800r. Ellers så er det vel kanskje en mulighet for å endre noen av opsjonene til 700r, så det kan vel kanskje bli noen mindre fly i fremtiden.

Først av alt, GRATULERER NORWEGIAN :nor

Dette er bare kjempestort! Jeg skulle helst sett en ordre på Airbus A32X, men B738 er også bra.

Nå skal SAS få noe å bryne seg på... Igjen gratulerer til Norwegian og Boeing! :nor :USA

http://www.dn.no/dntv/nyheter/article1168992.ece?WT.svl=article_title

Kjosern lover også bedre benplass. Får håpe det stemmer for det vil være en svært god nyhet for oss reisende som er over snittet i høyde

Ifølge DN så ble den endelige beslutningen om framtidens flåteplanlegging tatt i går,
da Kjos'ern vurderte Airbus sitt tilbud helt til siste slutt.

Dagens Næringsliv

Originally posted by Someone

http://www.dn.no/dntv/nyheter/article1168992.ece?WT.svl=article_title

Kjosern lover også bedre benplass. Får håpe det stemmer for det vil være en svært god nyhet for oss reisende som er over snittet i høyde

Her blir det vel 189 passasjerer, hverken mer eller mindre?

Originally posted by Tertit54

Man må jo egentlig bare bøye seg støvet for denne beslutningen til Kjos. Tøff satsing men han er en "slu rev" og gjør ikke dette for bare å være hyggelig. Det er god butikk å handle med fly , og som andre her på forumet har også sagt, så kan dette på mange måter være å sammenligne med kjøp og salg av fast eiendom.!
Men det er ikke med dagens marked plass til to så store aktører som Sas og Norwegian med tilsammen ca.170 fly. En av aktørene vil måtte se seg om etter andre markeder , eller miste markedsandeler i Norge. Jeg er ikke bort i fra at Kjos kan være en mann som tenker mye likt som O,Leary, altså LAVPRIS hvor som helst-når som helst i hele Europa.:old

det er vel heller få som tror at det skal bli to aktører med tilsammen 170 fly i Norge. Som Norwegian selv sier skal flyene brukes til ekspansjon i Norge, Skandinavia og resten av europa. Så Norwegian tenker utvilsomt stort og langt utenfor det norske markedet.

Hvor mange 737NG har SAS?

Jeg er ikke så veldig overrasket over at Norwegian velger Boeing, og 737-modellen. Men det som derimot overrasker meg noe, er at de bare kjøper 800-versjonen når vi vet at selskapet har problemer med å fylle opp mange fly. Fly til Syden går generelt så det suser, utland går også bra sammen med innenlands i helgene, men på ruter i Norge på hverdager går det mange fly med mellom 50 og 75 prosent kabinfaktor. Fra Bergen, som jeg kjenner, er det overhodet ikke kapasitet for et så stort fly til for eksempel Stavanger og Oslo på hverdager. Her er det ytterst sjeldent at flyene er helt fulle. Norwegian klarer fint å fylle opp flyet på enkelte avganger, men skal de ha samme antall frekvenser - og kanskje enda flere enn i dag - må de ta et betydelig antall passasjerer fra SAS. Jeg mener derfor at det hadde vært fornuftig om Norwegian hadde kombinert bestillingen med Boeing 737-700. Eller - for de som kan flyøkonomi - har det kanskje ikke så mye å si om man flyr en full 737-700 eller en 737-800 med 40 ledige seter?

Grattis Norwegian! Det blir riktigt spännande att få se ett stort LCC byggas upp i Skandinavien. Jag hoppas bara att Norwegians ekonomi klarar av det ökade kapitalkravet så att man fortsätter att tjäna pengar åt sina aktieägare...
Vad gäller ekonomi med enbart -800 så har ju Ryanair gjort likadant. Skillnaderna är väl inte så stora. Det krävs (om jag minns rätt vilket jag är allt annat än säker på) en FA mer med 189 passagerare än med 149. Underhållskostnader borde vara ungefär samma. Bränsleförbrukning per flightkm (inte per passagerarkm) får någon annan svara på, men jag har ett minne av att Ryanair hävdade att skillnaden var mycket lite vliket gjorde att det var bättre att köra med -800 och sälja några extraplatser... Å andra sidan så borde ett större utbud av lediga platser driva ned biljettpriset på sträckan vilket ger en lägre intäkt.
Nåja, Kjos vet nog vad han gör. Det blir några spännande år framför oss. Bäva månde Sterling och (kanske) Ryanair:exclamati

Meget spennende og modig investering!
Bare det å få en enhetsflåte med nye fly, som vil ha lave vedlikeholdskostnader og garantier fra Boeing vil bidra mye for å kontrollere kostnadene. Dette er jo noe bl.a Ryanair har bygget sin suksess på de senere år.

Når det gjelder dette med -800 kontra -700 og kabinfaktor som nevnes av flere her, vil jeg tro at enhetsflåtefordelen med å bare bruke -800, hvor det alltid vil være likt antall seter, crew etc, er så stor at dette oppveier en marginalt billigere drift av en -700.
Ved å ha en -800 med 189 seter kan de da på en mye bedre måte fylle opp de siste stolene til en høyere pris på de dager og avganger hvor det er stor etterspørsel, noe som gir bedre yield og sluttresultat.

ja da tipper jeg at om 10-12 år så har norwegian widebodys i flåten sin tar jeg feil så regner jeg med at dere ikke er redde for å si fra ;)

Dobbel WOW! Det var vel egentlig ventet at DY ville kvitte seg med skokken av 733er, men at de ville slå til med en nesten dobling av flåten, hadde jeg ikke ventet.

Er dog litt skeptisk til at de utelukkende har valgt 738. Som Dag Viking sier, DY flyr mange ruter som ikke har marked for et så stort fly..

DY må også åpne nye baser for å skaffe nok pax for en slik ekspansjon. Blir spennende å se hvor de tenker å hente markedet.

Gratulerer, en stor dag for norsk luftfart!!

Litt sent ute men... GRATTIS NORWEGIAN OG DERES ARBEIDSTAKERE... Bedre nytt er vel vanskelig å komme med:colgate: :colgate:

Dette er såå morro!!

Spennende og se hvilke nye destinationer de vil komme med da?
Hva er rekkevidden til en 800 maskin??

Satser på noen eksotiske ruter fra SVG.

boeing 737-800 standard med 162 pax= 3585 km eller high gross weight= 5445 km

Originally posted by vs 200

boeing 737-800 standard med 162 pax= 3585 km eller high gross weight= 5445 km

Ok ... og det vil si en tur fra osl til??

Boeing's webside nevner ingenting om standard eller HGW ... kun max range 5665km .. OSL-Las Palmas er 4105 km ... OSL-Boston er 5639km ..

Fordelen med å ha en type fly med en konfigurasjon er jo det at disponeringen av fly er ikke avhengig av flyindividet. Er det teknisk på det ene flyet så er det lett å sette inn et nytt. Ulempen med 800 er først og fremst at man må ha en ekstra person i kabinen, det betyr at man må opp fra standard 3 til 4 og det er ikke ubetydelig flere, og det uansett om det er booket få eller mange. En del flyplasser vil også være begrensende hvis man vil utnytte maskinene. Maskinene er jo tyngre enn 700, men det er ikke så mye at de blir vesentlig dyrere i drift.

Siden man har valgt denne størrelsen fly så betyr det vel at satsingen på norske innenlandsruter kommer ikke til å bli større.

Originally posted by Superhai

Siden man har valgt denne størrelsen fly så betyr det vel at satsingen på norske innenlandsruter kommer ikke til å bli større.

Hvis de ikke gjoer som jetBlue og bestiller noen Jungeljets til aa ta seg av de tynnere rutene ...
beatdeadhorse.gif

Back