NORWEGIAN KJØPER 42 NESTE GENERASJON FLY

Re: NORWEGIAN KJØPER 42 NESTE GENERASJON FLY

Originally posted by Blackhawk

C172: vil ikke si du "bommet" helt på flytypen, selv om Airbus ikke ble den endelige. Vil tro at ryktene var svært troverdige uansett, man skal jo huske på at Kjos selv har sagt - at Airbus var med i forhandlingene helt til "the bitter end". De ble bare akkurat slått på målstreken av Boeing (sukk, så nære så nære..), så selv om jeg personlig fortsatt vil "drømme" om DY-fargede A319-maskiner - så får man nok tilskrive en del av årsaken til eksisterende flåte i DY samt den vannvittige lave dollar-kursen om dagen.

Tror ikke Dollar kursen var utslagsgivende....Airbus selger vel ogsaa i USD....en forskjell dog er at Boeing tar betalt senere enn Airbus, 5-10% "depositum" og rssten kvelden foer leveranse !.....saa det er godt aa lese at Kjos har sikret Dollarkursen...(vet ikke hvordan...)..kursendring fikk jo enormt negativt utslag for BU og 767...flyene ble bestillt med Dollarkurs under NOk 6.00 og levert med Dollarkurs over NOK 9.00 !!! og det uten sikring....
 
Re: NORWEGIAN KJØPER 42 NESTE GENERASJON FLY

Originally posted by dc-8-63

.....saa det er godt aa lese at Kjos har sikret Dollarkursen...(vet ikke hvordan...)..

På samme måte som med flybensin antar jeg, gjennom opsjoner og hedging. (tror ikke det finnes noen andre måter, med mindre jeg har sovet i timen igjen) Sikring av valuta for fremtiden er en multi-billion dollar industri og svært vanlig. Gjøres ved at Kjos har opsjon på å kjøpe X-antall dollar på eller innen (kommer an på om det er en european eller american option) tidspunkt til en fastsatt kurs og disse $ vil bli brukt til å betale Boeing. En slik sikring er selvsagt ikke gratis, men man vet hvor galt det kan gå hvis man ikke gjør det
 
Re: NORWEGIAN KJØPER 42 NESTE GENERASJON FLY

Originally posted by dc-8-63
Tror ikke Dollar kursen var utslagsgivende....Airbus selger vel ogsaa i USD....en forskjell dog er at Boeing tar betalt senere enn Airbus, 5-10% "depositum" og rssten kvelden foer leveranse !.....saa det er godt aa lese at Kjos har sikret Dollarkursen...(vet ikke hvordan...)..kursendring fikk jo enormt negativt utslag for BU og 767...flyene ble bestillt med Dollarkurs under NOk 6.00 og levert med Dollarkurs over NOK 9.00 !!! og det uten sikring....

Som Someone sier, dette er big business. I sin enkleste form kan dette gjøres ved at Norwegian låner 18 mrd norske kroner og overfører til amerikanske dollar. Etterhvert som regningene kommer betales de fra dollarkontoen og lånet nedbetales.

(Nå gjøres det selvfølgelig ikke slik i praksis, man kjøper antagelig en opsjon på dollar en gang i framtiden elns.)

At Braathens kjøpte 767 uten valutasikring synes jeg er snodig. Det handler i så fall mer om å drive med valutaspekulasjon enn å drive flyselskap.
 
Re: NORWEGIAN KJØPER 42 NESTE GENERASJON FLY

Originally posted by gustavf

At Braathens kjøpte 767 uten valutasikring synes jeg er snodig. Det handler i så fall mer om å drive med valutaspekulasjon enn å drive flyselskap.

Ikke bare snodig, det var rett og slett amatørmessig og hadde Braathens vært en stor eksport bedrift eller som hadde store kontrakter i utlandet betalt i utenlandsk valute og prøvd seg på samme stuntet kunne det lett endt i konkurs og store økonomiske problemer ved å ikke benytte seg av valutasikring (gjennom opsjoner, swaps eller andre former for hedging). Heldigvis for Braathens var dette "kun" kjøp av 2 fly og bare se hvor mye skade det gjorde
 
Back
Top