Norwegian inn i en allianse?

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Man har i diverse tråder lest om hvordan Norwegian gradvis beveger seg mer og mer vekk fra LCC konseptet og er iferd med å bli et nettverks selskap. Og muligens vil interlining avtaler med andre store selskaper komme ganske snart.

Og da er det relevant å spørre, vil vi se Norwegian gå inn i en allianse snart? I så fall er spørsmålet hvilken av de tre store vil passe best for Norwegian.

Vi har Star Alliance, men der er SAS allerede medlem, så slik som ting er idag er vel den alliansen utelukket.

Og videre har vi OneWorld, men der er allerede Finnair medlem.

Vi har også SkyTeam, og den alliansen har ingen skandinaviske medlemmer, så da tror den alliansen passer best.

Noen synspunkter?

Star Alliance tror jeg er nærmest utelukket da det blir bortimot full overlapping mellom SAS og DY.

Har vel nevnt tidligere at jeg tror Norwegian hadde passet best inn i Oneworld siden Oneworld er den alliansen som er desidert svakest i det norske markedet. *A har SAS, mens Skyteam er relativt store i Norge gjennom KLM.

For det første tror jeg ikke på at DY er på vej ind i en alliance. Men det samme ville jeg have svaret, hvis nogen havde spurgt mig det samme om Air Berlin for nogle år siden. Og netop Air Berlin er vel det selskab man kan sammenligne DY bedst med.

Men for at svare på spørgsmålet, uanset hvor utopisk det måtte være, så er det urealistisk at DY skulle komme i *A. Sandsynligheden er 0% så længe SAS eksisterer.
Skyteam (KL) har en meget stor repræsentation i norske (og danske og svenske) provinslufthavne, så spørgsmålet er om KL vil være interesseret i at få DY med?
OW er i mine øjne den mindst urealistiske mulighed.

På trods af dette, så betragter jeg det stadig som usandsynligt at norwegian skulle være på vej ind i en alliance. Kjos har jo også sagt at partner-feed til IC-trafik i USA og Asien er for dyrt, så derfor er bilaterale aftaler nok heller ikke lige forestående, selvom jeg sagtens kunne se et partnerskab med fx jetBlue, Bangkok Airways eller lignende, som fornuftigt.

Så er der Virgin-gruppen, der flere gange har været nævnt som bannerfører for en eventuelt 4. alliance, sammen med måske El-Al eller et af golfselskaberne. Kunne DY passe ind dér? Og netop en ny alliance tror jeg i sidste ende er DY's mest sandsynlige løsning - selvom jeg stadig ikke ser det videre sandsynligt...

Mine $0.02...

Dy har overrasket, og gjort ting mange mener var umulig. Derfor er det ikke lett å spå om fremtiden.

Men, skal man synse, så vil fremtiden se slik ut:

Star/OW/Sky er nevnt, men jeg tror hverken DY eller de geografisk nærmeste medlemmene vil dette. Et mer sansynlig scenario er vel, som nevnes, at de founder en egen allianse med div feeders i alle verdenshjørner, samt et par lokomotiv som ikke passer inn i alliansene de er i nå, eller står uten. (Norwegian-Southwest/Samtlige Virgin-AirAsia-Aeoroflot feks - mao kun 1 stor carrier i hver verdensdel + småselskaper) Merkeligere ting har hendt, selv om dette tankeeksperimentet kanskje nærmer seg :colgate: Alliansen vil nok formodentlig fungere på en annerledes måte en dagens tre.

De neste årene vil de imidlertid nok konsentrere forhandlingene mot enkeltaktører i andre enden av IC-satsningen, så en allianse er nok noen år unna.

Just food for thought :72:

Last edited:
Dy har overrasket, og gjort ting mange mener var umulig. Derfor er det ikke lett å spå om fremtiden.

Men, skal man synse, så vil fremtiden se slik ut:

Star/OW/Sky er nevnt, men jeg tror hverken DY eller de geografisk nærmeste medlemmene vil dette. Et mer sansynlig scenario er vel, som nevnes, at de founder en egen allianse med div feeders i alle verdenshjørner, samt et par lokomotiv som ikke passer inn i alliansene de er i nå, eller står uten. (Norwegian-Southwest/Samtlige Virgin-AirAsia-Aeoroflot feks - mao kun 1 stor carrier i hver verdensdel + småselskaper) Merkeligere ting har hendt, selv om dette tankeeksperimentet kanskje nærmer seg :colgate: Alliansen vil nok formodentlig fungere på en annerledes måte en dagens tre.

De neste årene vil de imidlertid nok konsentrere forhandlingene mot enkeltaktører i andre enden av IC-satsningen, så en allianse er nok noen år unna.

Just food for thought :72:

Virgin er jo 49 % eid av SQ, så det tror jeg ikke kommer på tale.

Jeg tror ikke at DY går inn i en allianse.

Men:

Om Norwegian blir med i en allianse, da er OneWorld den eneste realistiske muligheten (så lenge eierstrukturen ikke endres).

Med AY med nesten 5% av aksjene tror jeg ikke at "Helsingfors" aksepterer medlemskap i Skyteam, samtidig som STAR ikke er aktuelt pga markedsdominanse.

http://www.norwegian.no/uk/about-norwegian/investor-relations/the-share/shareholders/

Norwegian er selvstendig og har nå stor handlefrihet. Allianse medf¢rer ikke kun fordeler. Selskapet må passe innenfor en viss profil. Skyteam stiller sine krav ovenfor medlemmene og jeg tror ikke at DY ¢nsker å oppfylle kravene.

Last edited:
Med AY med nesten 5% av aksjene tror jeg ikke at "Helsingfors" aksepterer medlemskap i Skyteam, samtidig som STAR ikke er aktuelt pga markedsdominanse.

Nå ser jeg heller ikke for meg DY i en allianse, men med 5% av aksjene har ikke Finnair så veldig mye de skulle ha sagt

CAPA - Centre for Aviation mener at DY kan bli medlem av en allianse snart
CAPA legger særlig vekt på at det norske selskapet fra 2013 også vil satse på langflyging på tvers av kontinenter, i tillegg til et stadig utvidet rutenett i Europa.

- Norwegian er raskt i ferd med å gjøre seg selv til et av de mest attraktive uavhengige selskapene i markedet, skriver CAPA.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10077656

Jeg personlig ikke ser Norwegian inn i en allianse med det förste. Rett og slett fordi man ville vaere i nöd til a samarbeide med andre, noko man ikke gjörer sa mye idag. Förste steg i slik en retning ville har vaert en Code-Share avtale med en annen stor selskap.

Strategisk tviler jeg at de benefits av en allianse overveier de kostnader som kommer med en allianse. Og - dersom man samarbeider - sa ma man ta hensyn pa sine partners. Dette bremser egne vekst-ambisjoner.

DY har vel uttalt at de er interessert i å samarbeide med enkeltselskaper på LH.
Det er vel blir vel et amerikanske selskap ift. New York og et asiatisk ift. Bangkok hvertfall, så de kan tilbye reiser videre + feed begge veier.

Jeg tror LH er for liten del av DY foreløpig til at det er grunn til at selskapet skal inn i en allianse nå. DY er flinke til å tenke nytt, så blir nok noe litt utenfor en av de etablerte alliansene.

Jeg tror stadig ikke på at Norwegian skulle være på vej ind i en alliance, men denne artikel kunne tyde på at AF/KL ikke vil være bange for et samarbejde. Kunne det åbne døren til SkyTeam for DY?

tic.travel said:
Air France overvejer Norwegian-samarbejde

Topchef i Air France overvejer at lade Norwegian, overtage feeder-trafik fra Norden til lufthavne i Paris og Amsterdam.

Man har endnu ikke talt med selskaber i Norden, men på et møde i Paris sagde chefen for Air France, Alexandre de Juniac, til branchebladet TTG Nordic, at man overvejer at finde alternative muligheder til at flytte passagerer fra Norden til de givtige interkontinentale ruter fra Paris og Amsterdam ved hjælp af nordiske operatører.

Her nævnte han Norwegian. Og indikerer dermed, at Air France KLM’s egne nordiske feeder-ruter, kan blive erstattet med Norwegian-ruter.

”Det er formentlig en god idé, hvis Norwegian kan feede ind til vores langrute linjer, både i Paris og Amsterdam, men endnu har vi ikke spurgt dem” siger Juniac til bladet. Han tilføjer: ”Vi taber penge i Europa, men tjener penge på de interkontinentale ruter. Derfor vil andre muligheder være oplagte”.
...
http://www.tic.travel/news/02042012/air-france-overvejer-norwegian-samarbejde

Jeg tror stadig ikke på at Norwegian skulle være på vej ind i en alliance, men denne artikel kunne tyde på at AF/KL ikke vil være bange for et samarbejde. Kunne det åbne døren til SkyTeam for DY?

http://www.tic.travel/news/02042012/air-france-overvejer-norwegian-samarbejde

Interessant artikkel. MEn det optimale hadde vel for DY å være med i Oneworld alliansen siden de har dårlig rutenettverk mange steder i norden. Skyteam er godt nok dekket med AF og først og fremst KLM. Så spørs det om DY blir med i en allianse i fremtiden (så fremst de får beholde mye av sin LCC konsept)

Hvis du leser det som står, så vil du se at AFKL taper penger på sitt feedernettverk. DY er tenkt å erstatte dette...

Hvis du leser det som står, så vil du se at AFKL taper penger på sitt feedernettverk. DY er tenkt å erstatte dette...

Først og fremst tror jeg man skal ta det som et forhandlings utspill fra AF sin side. Tror det snart er tid for å forhandle nye pilot- og kabinavtaler

DY er nok en relativ attraktiv partner for mange flyselskaper. Blir spennende å se hvordan de ordner seg. Jeg har vel mest troen på partnerskap med selskaper i asia og amerika, men aldri si aldri om europa heller.

En annen ting som og blir spennende om et slikt scenario skjer:

Hvordan vil KLAF gjøre det med sitt full pris segment?

Blokkere seter er en option.

Hvordan vil DY gjøre det med sitt servicekonsept?
Skal de gå "vekk" fra det de er? Antar jo at rutene vil flys på
DY call-sign og selges over DY disk.
Ser ikke at DY kan "separere" servicekonspetet sitt, eller er et slikt scenario mulig?

Å samarbeide er nå en ting, men dersom DY skulle overta all trafikk for AFKL på rutene mellom norden og AMS/CDG, ville jeg ansett det som et stort tap. Ikke et vondt ord om DY, men man man tvinges i og for seg over på et servicekonsept som er veldig forskjellig fra AFKL sitt. For mange vil nok dette bli ansett som et dårligere konsept. Ikke gratis mat, ikke samme service, ikke biz i samme forstand osv. Rett og slett det at det ikke heter "KLM" eller "Air France". Som et supplement derimot hadde det vært bra! Flere avganger og større fleksibilitet er jo ikke dumt. Da kan man dessuten velge om man vil ha et bedre eller "dårligere" konsept, og derav pris - istedenfor å bli tvunget over på Norwegians konsept og bli frarøvet det AFKL tilbyr i dag.

Last edited:
Back