Norwegian inn i en allianse?

Å samarbeide er nå en ting, men dersom DY skulle overta all trafikk for AFKL på rutene mellom norden og AMS/CDG, ville jeg ansett det som et stort tap. Ikke et vondt ord om DY, men man man tvinges i og for seg over på et servicekonsept som er veldig forskjellig fra AFKL sitt. For mange vil nok dette bli ansett som et dårligere konsept. Ikke gratis mat, ikke samme service, ikke biz i samme forstand osv. Rett og slett det at det ikke heter "KLM" eller "Air France". Som et supplement derimot hadde det vært bra! Flere avganger og større fleksibilitet er jo ikke dumt. Da kan man dessuten velge om man vil ha et bedre eller "dårligere" konsept, og derav pris - istedenfor å bli tvunget over på Norwegians konsept og bli frarøvet det AFKL tilbyr i dag.

Har du fløyet med f.eks KL i det siste?
På Economy får man saltstenger og en 15cl brus. Da vil jeg heller kunne ha mulighet å kjøpe meg det jeg har lyst på og ha gratis WIFI. Og gamle Fokker til KLM er scary saker mot en 737. Nå flyr jeg sjelden business, men tror blokkerte seter, gratis sandwich og drikke og WIFI er bedre alternativ for mange også her.

@RYKogREIS

Meningen var ikke å fremstille KL som mye bedre enn DY, for det er de ikke. I praksis leverer jo begge selskapene de varene man betaler for, og det er en del likheter, blant annet at begge selskapene i og for seg har fine fly og ok/bra interiør. Men det er likevel mange små og store, vesentlige forskjeller, og dette er med på å skape veldig forskjellige atmosfærer. Dette gjelder jo ikke bare KL og DY, men alle selskaper. En atmosfære jeg får hos KL, som jeg virkelig setter pris på, mener jeg DY på ingen måte kan erstatte. Det er nettopp derfor jeg mener at det ville vært et stort tap dersom AFKL skulle la noen andre overta deres flyvninger mellom CDG/AMS og nordiske flyplasser. DY skal berømmes for WIFI, og det er med på å skape en unik atmosfære for nettopp det selskapet.

Hvis man tar for seg KL, så er disse små faktorene for min del blant annet de tradisjonelle kjeksene, passasjerene ombord, at kulturen (besetning, språk etc) er en annen enn den jeg omgir med med til daglig, at man ikke betaler for noe ombord, selskapets historie, den (stort sett) høye yrkesstoltheten, og simpelthen navnet KLM! Dette er selvsagt bare småting, og for andre spiller selvsagt andre faktorer inn, feks at man kan kjøpe mat ombord selv dersom man ønsker det.

LH skaper også en slik unik, positiv atmosfære. Nå blir det selvsagt feil å sammenligne, men tenk feks hvor mange som hadde reagert negativt dersom SK skulle overta alle flygingene til LH mellom Norden og Tyskland? Det handler selvsagt veldig mye om hvilket forhold man har til de forskjellige selskapene.

Last edited:
Som andre her syntes jeg dette lukter mest av forhandlingstaktikk - var ikke KLM ute i media for ikke lenge siden og sa seg særdeles fornøyd med salget på det norske markedet? Er vel noe av det samme som Finnair også har snakket om, med outsourcing av feedertrafikk, hvor sannsynlig det er i praksis er jeg usikker på.

At en LCC som Norwegian skulle overta feedertrafikk for AFKL virker litt søkt for min del, det er to vidt forskjellige totalprodukter og ser ikke hvordan det kan fungere i praksis. En ting er servering ombord, noe annet er alt omkring, som f.eks gebyrregimet til Norwegian.

Også materiellmessig virker dette lite sannsynlig, KL kan sjonglere med 737/F70/F100/E190 på sine ruter til OSL/TRF/KRS/SVG/BGO/TRD og en av Norwegians 738 vil rett og slett bli altfor stor i mange tilfeller.

Hva servering hos KLM angår så kommer det vel litt ann på lengden på flighten, men det har da vitterlig vært brus/øl/vin/kaffe/te og sandwich/kjeks free of charge på alle turer jeg har hatt mellom AMS og Norge i de siste årene...

Vel, dette "invitasjon" om a feede AF/KL ble jo ogsa uttalt i media i retning til AB og andre selskaper. Det bare viser at AF/KL har sine kostnader ikke under kontroll og her snakker man först og fremst om den franske delen. KL isolert er svaert effektiv, men AF isolert er en steingammel dinosaur som har vaert enda mer omstillings-fientlig enn en SK i de siste 10 ar.

Hvorfor i all verden skulle en DY feede en AF/KL da man posisjonerer seg na for a vokse inn i longhaul segment?!? Tvert imot, sa vil man vaere hos DY i nöd a bygge opp ett feeder-nettverk som feeder sin(e) eget/egne hub(s).

Jeg vil annta at Bangkok Airlines (eller Air Asia) er en kandidat.

PG (Bangkok Airways) er næppe en kandidat, da det absolut ikke er et LCC. Samtidig codesharer man med Etihad og Air Berlin, som næppe er interesseret i at få Norwegian "med i sengen".

Air Asia ser jeg næppe heller som en mulig partner. Man har godt nok nedlagt Air Asia X-ruterne til Europa, så der kunne være noget strategisk fornuftigt i det.

Men der er jo også andre selskaber, der kunne være mulige.

Frontier? Makes no sense med mindre de skal fly til Denver.. Frontier flyr kun til LGA i NYC-området.

Jeg er ganske sikker på at det tillogmed står en eller annen plass tidligere i denne tråden at de var Frontair, men det skal jeg ikke si for sikkert.. :)

Og Jetblue ser ut til å ha begrenset med destinasjoner ut fra EWR - men mange fra JFK. Er det ikke mer sannsynlig at DY vil fly på EWR enn JFK eller LGA? - eller er det ikke store kostnadsforskjeller mellom flyplassene for flyselskapene?

Og Jetblue ser ut til å ha begrenset med destinasjoner ut fra EWR - men mange fra JFK. Er det ikke mer sannsynlig at DY vil fly på EWR enn JFK eller LGA? - eller er det ikke store kostnadsforskjeller mellom flyplassene for flyselskapene?

DY vil flyve til JFK.

Vil Norwegian kunne tjene på en allianse?

Jeg flyr en del og synes å se en markant forskjell i kabinfaktoren hos SAS og Norwegian.
Eksempelvis er KRS-OSL med SAS alltid smekk full, Norwegian hadde sist ca 100 pax eller hva jeg overhørte fra personalet.
I går tok jeg Norwegian fra CPH og her var det neppe mer enn 30% fyllingsgrad..

Jeg ser for meg at dette i stor grad knyttes til Eurobonus og fordelene som følger.
Tenker da at dette kunne vært en løsning for Norwegian, selv om det neppe ligger i nær fremtid.

Personlig ville jeg ønsket dette velkommen, to gullkort er vel verd mer enn et diamant :-) oneworld ville vært min favoritt men skyteam er kanskje den beste matchen da BA og Finnair kanskje ikke vil ønske Norwegian velkommen..

Har også lest tidligere at et sandkasseselskap kunne vært en gunstig partner, eksempelvis Emirates.

Eller kunne Norwegian klart seg selv med et bedre program utover cashpoints som antakeligvis ikke gjør en praktisk forskjell hvor man flyr?

Noen som har noen tanker eller innspill her?

Re: Vil Norwegian kunne tjene på en allianse?

I følge månedsrapportene har Norwegian høyere kabinfaktor enn SAS
Det er godt mulig. Men det harmonerer lite med min opplevelse.
Kan være mine ruter er mer forretningspreget og derfor har flere sas entusiaster ombord..

Re: Vil Norwegian kunne tjene på en allianse?

Det er godt mulig. Men det harmonerer lite med min opplevelse.
Kan være mine ruter er mer forretningspreget og derfor har flere sas entusiaster ombord..

Flyr ikke du mye KRS-OSL? Her tror jeg mange av DY sine kjernekunder velger buss. Det går vel ca 600 000 seter i året mellom Kristuansand og Oslo på e-18. Dessuten har SAS vel et bedre tilbud i avganger?

Back