Norwegian fosser fremover !

Utvilsomt. Det er interessant å se hvordan trafikkbildet har utviklet seg på OSL de siste par-tre årene i forholdet SK - DY.
Jeg undrer hvordan det ser ut om nye 2-3 år?
 
En økning på 200.000 fra 1,1 mill til 1,3 mill pax har vel aldri blitt 28 % ?!

Hvor har du de tallene fra? I rapporten som ligger som en lenke i artikkelen står det at pax i august 2009 var 1.007.623 og i august 2010 var antallet 1.287.471. Altså en økning på 28% (om man skal være helt nøyaktig er det vel 27.77%).

Edit: Jeg ser at man i artikkelen ikke er helt presis (og underrapporterer med ca 87000).
 
Last edited:
Norwegian var større enn SAS på OSL også i august. Differansen er ca. 30 000 passasjerer. Hittil i år har SAS 4,9 millioner passasjerer på OSL, mens Norwegian har 4,7 millioner.
 
Norwegian var større enn SAS på OSL også i august. Differansen er ca. 30 000 passasjerer. Hittil i år har SAS 4,9 millioner passasjerer på OSL, mens Norwegian har 4,7 millioner.

Skal vel ikke se bort fra at det kun er prat om kort tid før de er størst på OSL. Uansett, en økning på 28 prosent må få konkurrenten til å bråvåkne.
 
Mest imponereende er vel at det ble gjennomfört 99,8 % flygningene med en punktlighet på 85.5 % med så hardt flyprogram
 
De gjør det godt! All qudos til dem. SAS vil få det tøft i fremtiden. Om SAS hadde kjørt IC på OSL hadde kanskje bildet vært litt annenledes.
 
De gjør det godt! All qudos til dem. SAS vil få det tøft i fremtiden. Om SAS hadde kjørt IC på OSL hadde kanskje bildet vært litt annenledes.

Ja, for SAS' eventuelle interkontinentale ruter har sikkert alt å si for Norwegians prestasjoner ... ehh selvsagt ikke.

Skal vel ikke se bort fra at det kun er prat om kort tid før de er størst på OSL. Uansett, en økning på 28 prosent må få konkurrenten til å bråvåkne.

Bråvåkne? Norwegian har økt sånn cirka 20-30 prosent hver måned det siste året, så SAS-ledelsen har neppe bråvåknet. Dette er en utvikling de har vært klar over i lang tid ... Norwegian er i ferd med å ta over innenriksmarkedet i norske - og det er en bragd! Tror dog vi alle er tjent med å ha to operatører som er omtrent like store totalt sett.
 
Naja, denne trenden har vært synlig enda lengre enn i de siste året. Norwegian sitt utvikling kan man helt klart forlike med den som FR og EZY tok ca 2001/2002.

Hvem er størst ved OSL spiller vel egentlig ikke den største rulle. DY har flest pax og SAS har flest avganger. Og her ser man også en betydelig hemsko for fremtidlig vekst. Kapasitet ved OSL er sprengt i rush-tida.

Det hva jeg ser spent frem er denne. Det vil komme en tida hvor DY er så stor at de ikke kan unngå FR og EZY lengre. Da blir det spennende hvordan selskap vil posisjonere seg. Mellom FR og EZY eller på lik linje som EZY (noko som vil bety at det skulle komme også noen produktforandringer).

Uansett, det blir spennende å se kvartals-rapporten...
 
Mest imponereende er vel at det ble gjennomfört 99,8 % flygningene med en punktlighet på 85.5 % med så hardt flyprogram

Det kan vel også nevnes at regulariteten ut fra OSL var 100% i august - og dette er første gang jeg har sett et slikt tall hos DY. Hvis en tar vekk askemåneden april så har DY en regularitet på 99,7% hittil i år (ikke navngitt konkurrent ligger 0,4% lavere).
 
Trodde Norwegian hadde vært størst på OSL siden juni jeg, men at de fosser forbi er ikke spesielt merkelig synes jeg. Formidabel vekst, gpd punktlighet. Veldig bra.
Synes alle skal være stolte av og imponert over at de 3 største Norske selsakpene er verdensledende når det gjelder regularitet, og punktlighet gjennom hele året. Helt fantastisk med tanke på værforhold man til tider sliter med her på berget, for ikke snakke om at man må fly gjennom hele europe til og fra mange av destinasjonene og problemene det medfører av slottider etc.
Stå på Norwegian, så håper jeg vi i SAS klarer å følge etter, så kan vi ligge å knive på en sunn å god måte.
 
Synes alle skal være stolte av og imponert over at de 3 største Norske selsakpene er verdensledende når det gjelder regularitet, og punktlighet gjennom hele året. Helt fantastisk med tanke på værforhold man til tider sliter med her på berget, for ikke snakke om at man må fly gjennom hele europe til og fra mange av destinasjonene og problemene det medfører av slottider etc.
Stå på Norwegian, så håper jeg vi i SAS klarer å følge etter, så kan vi ligge å knive på en sunn å god måte.

Well said!
 
Edit: Jeg ser at man i artikkelen ikke er helt presis (og underrapporterer med ca 87000).
Dette er nok litt off-topic, men jeg håper jeg blir tilgitt: At man i artikkelen "ikke er helt presis" er vel et aldri så lite understatement. En underrapportering på 30% er vel ganske grovt, eller?
 
Dette er nok litt off-topic, men jeg håper jeg blir tilgitt: At man i artikkelen "ikke er helt presis" er vel et aldri så lite understatement. En underrapportering på 30% er vel ganske grovt, eller?

Jeg er en smule anglofil og er en stor fan av understatements (som briter er eksperter på...), så det er nok riktig observert.:)
 
Back
Top