• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

EL Flyselskaper med powerbank-forbud

Trdfly

Moderator
Medlem
Norwegian har allerede i flere år hadd forbud mot bruk av powerbank ombord under flyturen, nå fremover kommer nok flere Europeiske flyselskaper til å følge etter da EASA anbefaler operatører om å innføre forbud.

Widerøe innfører forbud fra og med i dag 20. juni.
 

Attachments

  • IMG_4642.jpg
    IMG_4642.jpg
    101.9 KB · Views: 474
Ganske alvorlig hendelse med brann i «batterier» på SAS flyvning, heldigvis var flyet på bakken. Sies å ha vært powerbank, uten at det bekreftes noen plass. På tide med totalforbud mot powerbanks!

Ser selvfølgelig de stor ulempene det fører med seg å forby ombord, men jeg vil heller overleve uten powerbank en å dø i flybrann med powerbank.

Undersøkelse av batteribrann i håndbagasje på Oslo lufthavn Gardermoen​

14. oktober 2025 skulle SE-RUR, en Airbus A320 operert av SAS, fly fra Oslo lufthavn Gardermoen til Bergen lufthavn Flesland. Under boarding i Oslo oppsto brann i batterier i håndbagasje.

SE-RUR skulle fly som rute SK295 fra Oslo til Bergen, og ca. 50 passasjerer hadde kommet om bord da det ble oppdaget røyk fra en koffert tilhørende en reisende. Det ble slått fast at det brant.

Kabinen ble evakuert. Crew i cockpit tok på oksygenmasker, og crew i kabinen tok på smokehoods før de brukte brannslukkingapparat (halon) mot kofferten. Kofferten ble brakt ut av flyet av kabinbesetningen før OSL B&R tok hånd om den. Etter første slukkeforsøk blusset brannen opp igjen. Politiet ble varslet og tok beslag i kofferten med innhold.

AMK ble varslet, men utrykning av ambulanser ble kalt tilbake.
Tilsammen 8 personer ble sendt til sykehus for overvåking etter mistanke om innånding av giftig røyk. Alle ble skrevet ut innen 48 timer.

Sist oppdatert: 18.11.2025
 
Har aldri hatt powerbank, klarer meg utmerket uten. Har selv erfart hvor lite som skal til før noe tar fyr.
 
Ganske alvorlig hendelse med brann i «batterier» på SAS flyvning, heldigvis var flyet på bakken. Sies å ha vært powerbank, uten at det bekreftes noen plass. På tide med totalforbud mot powerbanks!
Var ikke powerbank, men en hodelykt.


– Det var batteriene til en hodelykt som tok fyr, forteller avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjon til NTB
 
Da har også SAS rullet ut endra strengere regler for bruk/transport av powerbanks, disse skal være i håndbagasje og er IKKE lov å plassere i håndbagasje i hattehyllen.

Gjenstander som må medbringes i håndbagasjen​

Elektroniske sigaretter og lignende enheter

  • E-sigaretter, e-sigarer, vapes og lignende enheter er kun tillatt i håndbagasjen.
  • De kan ikke brukes eller lades om bord.
Powerbanker & med reservebatterier

  • Ekstra eller løse batterier og powerbanker er ikke tillatt i innsjekket bagasje og kan kun medbringes i håndbagasjen.
  • Du kan ta med opptil 20 ekstra batterier eller powerbanker.
  • Ekstra litium-ion-batterier og powerbanker kan være opptil 100 Wh (dvs. de fleste telefoner, nettbrett, små bærbare datamaskiner og standard powerbanker).
  • Du kan ta med opptil 2 større litiumionbatterier, hver opptil 160 Wh.
  • Reservebatterier og powerbanker må beskyttes mot kortslutning ved å transporteres i originalemballasjen, tape terminalene eller plassere hver enkelt i en separat pose eller veske.
  • De kan ikke plasseres i bagasjehyllen over setet, men må oppbevares under setet foran deg eller på et annet sted som besetningen viser deg.
  • Powerbanker kan ikke brukes eller lades om bord.
 
Altså, her var det mye som ikke hang helt sammen... man kan ha med 20 powerbanks, men de må være pakket i hver sin pose eller veske? Så om jeg har 20 powerbanks som jeg putter i hver sin plastpose så kan jeg ha de samlet i sekken under setet? Jaja, uansett bedre enn å bryte opp powerbanken for å tape terminalene, noe usikker på om det hjelper mot brannfare....

Og om jeg forstår reglene rett så omfattes små bærbare datamaskiner av punkt 3, dvs. at de ikke kan legges i bagasjehyllen jfr. punkt 6
 
Back
Top