Re: Norwegian forventes større enn SAS fra 2014 !
Jeg vil tro mye vil avhenge av hva som skjer med konkurransesituasjonen framover.
SK kan ikke fortsette med å tape penger mens NAS tjener gode penger. I øyeblikket ser det vel skummelt ut for SK med tanke på penger lånt til SpanAir, mulig pensjonsbombe med nye regnskapregler, konkurrent med snart helt ny flyflåte, vedvarende høy oljepris m.m. Samtidig kan SK heller ikke la NAS få markedsandeler billig... Jeg tror derfor SK og DY vil fortsette en beinhard konkurranse framover. Trapper SK ned på veksten vil DY tjene alt for mye penger og øke enda raskere slik de gjorde i 2009. Men får ikke SK overskudd (mens DY fortsetter å tjene penger slik situasjonen har vært siste 4 år) kan de bli tvunget til å trappe ned på et eller annet tidspunkt evt. i en ny setting.
Men tjener begge selskapene litt penger framover, noe som jeg tror begge selskaper er tjent med... så virker det på meg som veksten til DY har flatet litt ut. Flåten deres vil også vokse endel mindre prosentvis fra 2013 hvis man ser bort fra IC. Så får ikke det helt til å rime jeg heller at de da vil ta i gjen SAS allerede fra 2014.