Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet - ble Pobeda

Trdfly

Moderator
Medlem
I sidste uge løftede Aeroflot sløret for planerne om etableringen af lavprisselskabet Dobrolet. Selskabet, der vil blive et datterselskab, som er ejet 100 procent af Aeroflot, skal i første omgang betjene en række indenrigsdestinationer i det vestlige Rusland herunder Moskva, Sankt Petersburg, Krasnodar, Yekaterinburg, Samara, Makhachkala, Ufa Kaliningrad og Novy Urengoy. Disse vil blive lanceret i foråret 2014.

I 2015 skal rutenettet omfatte 19 destinationer, og året efter forventes det, at rutenettet når op på 26 destinationer, her under internationale destinationer som Kiev, Yerevan og Istanbul.

Holder fast i vestligt byggede fly
Allerede ved annonceringen af Dobrolet, er det blevet gjort klart, at flyflåden skal opbygges af Boeing 737-800-fly. Aeroflot har med denne annoncering understreget endnu engang, at man har vendt ryggen til Ruslands berygtede Tupolev-fly, der stadig anvendes hos mange af landes mindre flyselskaber.

Dobrolet vil til at starte med have otte fly, og efterfølgende vil der blive tilført yderligere otte fly året efter.
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=82439#.UlsbehA5ezo

Vet det er kommet frem tidligere, men, greit med en ny sammletråd...
 
Re: Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet

Ser ut som Dobrolet blir direkte rammet av sanksjonene mot Russland da deres leasing, service og forsikringsavtaler skal være annulert, og selskapet må innstille flyvningene

http://www.bloomberg.com/news/2014-...st-unit-flights-after-european-sanctions.html
OAO Aeroflot, Russia’s state-run flag carrier, suspended flights of its low-cost unit due to European Union sanctions imposed in response to the Ukraine crisis.

European companies annulled leasing, servicing and insurance contracts with the unit, OOO Dobrolet, Aeroflot said yesterday in an e-mailed statement. Its destinations had included Simferopol, the regional capital of the Crimean region, which was annexed by Russia in March.
 
Re: Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet

Noen grunn til at Aeroflot ikke rammes av sanskjonene?

Det er bare Dobrolet som er satt på sanksjonslisten da selskapet istedet for å fly på sine "planlagte" ruter som en russisk LCC, ble brukt til kun å fly mellom Moskva og Simferopol på russisk anekterte Krim, og dermed brukes som en brikke i konflikten.
Andre russiske selskaper operer som normalt, og til og fra EU, selv om en og annen oligark visstnok har fått noe problemer med privatflyene sine
 
Re: Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet

Planen var jo å utvide rutenettet gradvis fra Moskva til Volgograd, Samara, Perm og Ufa.

Billettsalget hadde startet til disse destinasjonene. Folk som hadde kjøpt billett mellom Moskva og Volgograd kan isteden benytte Orenburg Airline, de øvrige får refundert hele billettprisen.

Planen var videre å anskaffe 40 helt nye B738 fram til 2018.

I følge rykter i tysk presse vurderer nå russiske myndigheter som mottiltak å utestenge vestlige flyselskaper for overflyginger over russisk territorium.

Skylden for at selskapet måtte innstille gis uforbeholdent til EU på flyselskapets hjemmesider: http://www.dobrolet.com/en/
 
Re: Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet

Jeg har akkurat kjøpt opp det som er igjen av ledige slots i Anchorage. Noen som vil handle .. ? :p
 
Re: Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet

Merkelig at ikke statlige Turkish Airlines er på en sanksjonsliste, samt en rekke andre tyrkiske selskaper, som flyr til Nord-Kypros? Aner vi et snev av dobbeltmoral? :rolleyes:
 
Re: Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet

Ser nå at Transaero setter inn sine B747 mellom Moskva og Krim, og det er nok og for å dekke opp bortfallet av Dobrolet.

Krim har jo i alle år vært et russisk-ukrainsk ferieområdet, og halvøya lever jo stort sett av turismen. I sommer har det neppe vært særlig mange ukrainere på ferie der, og derfor er russere blitt oppfordret til å feriere mer på Krim.

Langdistansetog har vært en vanlig reisemåte dit, men nå er forbindelsen gjennom Ukraina stengt, og isteden må russerne ta bakveien som innbefatter ferge over Kerch-stredet, og der er det begrenset kapasitet.

Og så tenker jeg at å gjøre Krim lettere tilgjengelig med fly - og billigfly - fra Russland, så vil man i større grad forsøke å friste alle de russerne som ellers flyr på charterferie til Tyrkia og Egypt.
 
Re: Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet

I dag ble det kjent at Dobrolet skal kjøpe 16 B738 hos Boeing med planlagt levering i 2017-18, og at selskapet ellers gjør hva det kan for å gjenoppta flygningene sine.
 
Re: Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet

Ser ut som Dobrolet inntill videre har overført sine 2 737-800 til Orenair, men at de fortsatt er i Dobrolet sine farger
 
Nystart for Dobrolet.

Da Aeroflot`s datterselskap Dobrolet er en saga blott, er de i gang med ett nytt.
Dette skal ha base på Vnokovo flyplassen i Moskva, og fly innenriks og utenriks derfra.
Navnet på reinkarnasjonen er : Pobeda.aero. Navnet betyr seier!!
De skal fly med Boeing 737-800, er nok de som ble levert til Dobrolet.
De skal i gang fra 14 november.
Så får vise da......

Erik.
 
Re: Nystart for Dobrolet.

Hvorfor rammer ikke EU-sanksjonene dette selskapet også?

Bruker de kun russiske leverandører på vedlikehold, forsikring osv? Trodde 737'ene var leaset fra vestlige selskaper, men der tar jeg tydeligvis feil.

Beste hilsen Espen
 
Re: Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet

Budget Airlines (Moscow Sheremetyevo) is set to be renamed as Pobeda, or Victory, ahead of its November 17 debut. The LCC's initial network will include flights to Ufa, Perm, Samara Kurumoch, Ekaterinburg , Tyumen, Surgut, Belgorod, Kazan Int'l, and Volgograd.

As a result of upgrade works at Moscow Sheremetyevo, Russia's TASS newswire reports the LCC will instead be using Moscow Vnukovo as its primary hub.

As the successor to the short-lived Dobrolet (QD, Moscow Sheremetyevo), Budget Airlines (Бюджетный перевозчик or 'Byudzetniy Perevozchik') is in the process of being certified by Russia's Federal Air Transport Agency (Rosaviatsia). At present, the carrier's fleet consists of four B737-800s, two of which were originally with Dobrolet prior to its shut down in August.
http://www.ch-aviation.com/portal/n...get-airlines-scheduled-for-november-17-launch
 
Re: Aeroflot starter LLC-selskapet Dobrolet, skifter navn til Budget Airlines

Russia's Federal Air Transport Agency (Rosaviatsia) has authorized Pobeda (DP, Moscow Vnukovo) to begin international operations following amendments to local laws governing the issuance of foreign traffic rights.

Though the agency earlier this year rejected the LCC's application to begin international operations, the Russian Ministry of Transport has since revised a requirement that all start-ups must operate domestically for a period of two years from their date of launch, before venturing abroad. Under revised legislation, start-ups whose parent carriers are already compliant are exempt from the requirement. In this instance Pobeda is covered by its parent, Aeroflot (SU, Moscow Sheremetyevo).

According to Russia's Kommersant, Pobeda has now been granted permission to start flights to Germany, Slovakia, France, and Belarus.

Under its allocation, Pobeda may serve Dresden and Cologne/Bonn in Germany up to 7x per week, Bratislava in Slovakia up to 10x per week, and Minsk Int'l 2 up to 14x per week. In terms of France, Pobeda is allowed to offer a total of 17 charter flights to the ski resort town of Chambéry between December 12, 2015 and March 26, 2016.

Tickets are expected to go on sale later this month in time for a November debut.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/41259-russian-lcc-pobeda-granted-international-traffic-rights
 
Back
Top